آیا ایپکو هم به سرنوشت جتکو دچار خواهد شد؛ برنامه ایران خودرو چیست؟

به تازگی ایران خودرو شرکت جتکو را منحل کرد و به نظر می رسد به زودی شاهد انحلال دیگر زیرمجموعه های ناکارآمد این خودروسازی باشیم.
یکی از چالش های خودرویی سال ۱۴۰۳ خصوصی سازی ایران خودرو بود. ایران خودرو را می توان بزرگ ترین خودرو ساز خاورمیانه در نظر گرفت که در طی سالهای بعد انقلاب مدیریت آن از بخش خصوص به مدیریت دولتی رسید. مدیریت دولتی ایران خودرو در طی سالها با سیاست گذاری های نه چندان درست، ایران خودرو را به شرکتی زیان ده تبدیل کرد. در نهایت و با کش قوس های فراوان در مجمعی که در زمستان ۱۴۰۳ برگذار شد با وجود تمامی سنگ اندازی ها مدیریت ایران خودرو به دستان مدیریت خصوصی افتاد. بعد از نشستن مدیران جدید بر کرسی مدیریت، تغییرات ساختاری جدی در ایران خودرو صورت گرفت. تغییراتی که مدیران جدید در پیش گرفته اند به گفته خودشان در راستای سود ده کردن و افزایش کیفیت محصولات می باشد. یکی از مواردی که در نتیجه مدیریت اشتباه دولتی در شرکت ها ایجاد می شود، ایجاد شرکت های زیر مجموعه فراوان با اهداف مختلف است. در ایران خودرو نیز طی سالها شرکت های زیادی تاسیس شده، این شرکت ها هزینه های بالایی دارند و برای کل مجموعه چندان سودزا نیستند.
انحلال جتکو آغاز راه انحلال در ایران خودرو

شاید برخی تصور کنند که آغاز راه انحلال های ایران خودرو از انحلال شرکت آپکو آغاز شده است اما انحلال آپکو به دوره مدیریت قبلی ایران خودرو بر می گردد. جتکو که مسئولیت نوآوری و توسعه فنی گروه صنعتی ایران خودرو بر عهده داشت به ایستگاه انحلال رسید. کارمندان و مهندسان این بخش از ایران خودرو به دیگر قسمت های شرکت انتقال داده شده اند و ساختمان آن نیز به مجموعه ایران خودرو پریمیوم و تعمیرات گیربکس واگذار شده است. یکی از دلایل انحلال این شرکت هزینه های بالای آن و سوده نبودن جتکو بوده است.
انحلال ایپکو در راه است؟
شرکت ایپکو بنا بر حس نیار به واحد تحقیق و توسعه موتور با پیشنهاد مهندسین و اساتید دانشگاه های کشور که یکی از آنها مصطفی میرسلیم بود تاسیس شد. این شرکت به صورت رسمی اولین پروژه خود را به عنوان انژکتور کردن موتور پیکان با همکاری پیچیده ولو فرانسه و فیات ایتالیا آغاز کرد. این شرکت در نهایت به زیر مجموعه ای ایران خودرو در آمد. بنظر می رسد ایران خودرو برای متمرکز کردن واحد های تحقیقاتی و توسعه خود این شرکت را نیز منحل خواهد کرد. انحلال این واحد ها و انتقال آنان به یک بخش به عنوان مرکز جامع تحقیقات می تواند هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد و تداوم و هماهنگی مهندسی در مجموعه های ایران خودرو افزایش یابد.
خودم توی این شرکت کار کردمو واقعا انحلالش یک جشن ملی طلب میکنه.
آقای میرسلیم هم با دوستانش در ساحل آفتاب بگیرن
ایرانخودرو موتور میخواد چیکار؟ چین هست دیگه. همه رو از اونجا وارد میکنه! کم کم مونتاژ رو هم میذاره کنار و میشه یه وارد کننده صرف
با انحلال ایپکو موافقم
ولی بعید میدونم یه پیستون از نزدیک دیده باشی که این حرفو میزنی
انشالله تمام شرکتهای قارچی ایرانخودرو منحل شوند تا کارکنان هم شرایطشون بهتر بشه. اقایون برای پولشوییو حیاط خلوتشون این شرکتها تاسیس کردن که بتونن اقا زاده هاشون رو مدیر عامل و … کنند