خودروهای برقی بیشتر دچار خرابی می شوند یا خودروهای بنزینی؟ آداک پاسخ می دهد

در سالهای اخیر، بحث بین خودروهای برقی و بنزینی تنها به عملکرد یا میزان آلایندگی آنها محدود نبوده، بلکه پای اعتمادپذیری و میزان خرابی نیز به میان آمده است. با استناد به دادههای بزرگترین سازمان امداد جادهای اروپا یعنی باشگاه اتومبیل آلمان (ADAC)، به نظر میرسد خودروهای برقی به طور بیسروصدا در حال پیروزی در این نبرد هستند.
به گزارش آخرین خودرو، این سازمان که نیروهای آن با لباسهای زرد رنگ معروف به «فرشتگان زرد» شناخته میشوند، در سال گذشته میلادی به بیش از ۳.۶ میلیون خودروی معیوب امدادرسانی کرده است. دادههای دقیقی که در جریان این امدادرسانیها ثبت شدهاند، اکنون گویای آن هستند که خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای بنزینی دچار خرابی میشوند.
نرخ پایینتر خرابی در خودروهای برقی
برای نخستین بار در سال ۲۰۲۴، آداک اعلام کرد که به دادههایی کافی برای ارزیابی دقیق میزان اعتمادپذیری خودروهای الکتریکی دست یافته و این دادهها به وضوح به نفع خودروهای برقی هستند. این سازمان گفته در سال گذشته، تعداد تماسهای مرتبط با خرابی خودروهای برقی بیشتر از قبل بوده، اما همچنان سهمی بسیار کوچک از کل تماسها را تشکیل میدهد. بهطور دقیق، تنها ۴۳,۶۷۸ مورد از ۳.۶ میلیون تماس مربوط به خودروهای برقی بوده؛ یعنی فقط ۱.۲ درصد از کل آمار!
آداک همچنین خاطرنشان کرده که دلیل این افزایش جزئی، بالا رفتن تعداد خودروهای برقی در جادهها و افزایش سن آنهاست، چیزی که البته باعث میشود دادهها واقعیتر و قابل اتکاتر باشند.
بر اساس گزارش نشریه آلمانی Handelsblatt، خودروهای برقی تولیدی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بهطور میانگین دچار ۴.۲ خرابی در هر هزار خودرو شدهاند، در حالی که این عدد برای خودروهای احتراق داخلی ۱۰.۴ خرابی در هر هزار خودرو بوده است.

باتریهای ۱۲ ولتی، نقطه ضعف مشترک
نکته جالب توجه آن است که رایجترین دلیل خرابی در هر دو نوع خودرو، به باتری ۱۲ ولتی مربوط میشود، مشکلی که در ۵۰ درصد خرابیهای خودروهای برقی و ۴۵ درصد خودروهای بنزینی مشاهده شده است. در بیشتر دسته بندیها مانند سیستم برقرسانی، مدیریت موتور و سیستم روشنایی، خودروهای بنزینی در چند سال گذشته دچار مشکلات بیشتری بودهاند.
با این حال، خودروهای برقی یک نقطه ضعف اصلی دارند و آن چیزی نیست جز لاستیکها. در حالی که ۱.۳ مورد از هر هزار خودروی برقی به دلیل مشکل در لاستیک نیاز به امداد داشتهاند، این رقم برای خودروهای احتراق داخلی ۰.۹ مورد در هزار خودرو بوده است. البته گفته شده خودروهای برقی جدید کمتر دچار این مشکل میشوند.
از طرف دیگر، خودروهای برقی بهطور ذاتی از بسیاری از مشکلات خودروهای بنزینی در امان هستند. در این خودروها خبری از روغن موتور، فیلتر روغن و سیستم پیشرانه پیچیده بنزینی نیست؛ در نتیجه به علت قطعات کمتر، احتمال خرابی و نیاز به تعمیر آنها پایینتر میآید.
آیندهای روشن برای خودروهای برقی؟
آداک اعتقاد دارد مقایسه کامل و دقیق هنوز امکانپذیر نیست، زیرا عمر خودروهای تمام برقی موجود در خیابانهای دنیا زیاد نبوده و نمیتوان درباره عملکرد آنها پس از ده سال استفاده یا بیشتر اظهار نظر کرد. با این حال، شواهد فعلی نشان میدهند که خودروهای برقی در حال بهبود مستمر هستند و حتی اگر اثرات مثبت زیستمحیطی آنها را کنار بگذاریم، باز هم گزینهای قابل اتکا و مناسب برای حمل و نقل روزمره به شمار میروند.