موضوعات داغ روز:

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را – (۵.۸ از ۱۰)

منتشر شده در 18 اردیبهشت 1404 ساعت 12:50
نویسنده آریا نجفی
عکاس علیرضا پاداش
امتیاز ری را

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را | در این مطلب سعی داریم تا نگاهی به بخش های مختلف، نکات مثبت و منفی ری را داشته باشیم و به عملکرد آن امتیاز دهیم.

صنعت خودرو سازی ایران طی چند دهه گذشته روند کاملا یکنواختی را طی کرده و کمترین میزان نوآوری در آن دیده شده که با توجه به چهار دهه فعالیت صنعت خودروسازی ایران، این واقعیت موجی به وجود آورد که باعث دیدگاه های منفی نسبت به این صنعت شد. در سالیان اخیر خودروسازان داخلی سعی کردند تا با ارائه محصولاتی نظیر شاهین و تارا که طراحی به روزتری نسبت به دیگر خودروهای تولیدی خود داشته باشند و صنعت  خودروسازی را اندکی از این فضا خارج کنند. پروژه K125 یا همان ایران خودرو ری را نیز یکی از همین فعالیت ها است که با همین هدف توسط ایران خودرو توسعه داده شد. K125 نام پروژه اولین کراس اوور ملی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می شود و بر اساس پلتفرم نسل دوم پژو 2008 طراحی شده است. سرپرست تیم طراحی ری را آقای حسین سلیمانی است که طراحی خودرو شاهین را در کارنامه خود دارد. در این مطلب امتیاز ری‌را را با توجه به بخش های مختلف آن بررسی خواهیم کرد.

قدرت موتور و شتاب‌گیری – امتیاز ۶.۵ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

ری را به پیشرانه‌ EFP توربوشارژ با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی مجهز است که توان تولید ۱۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک (AT) هماهنگ شده است. در تست‌های مختلف، شتاب صفر تا صد آن حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ ثانیه ثبت شده که اگرچه قابل‌قبول است، اما هیجان‌انگیز یا بی‌نقص نیست. اگرچه این ارقام برای یک کراس‌اوور شهری مناسب به‌نظر می‌رسند، اما در عمل، شتاب‌گیری خودرو تحت تأثیر عملکرد متوسط گیربکس قرار گرفته و واکنش به پدال گاز گاهی کند است. حداکثر سرعت ری‌را ۱۹۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. در این بخش امتیاز ری‌را ایران خودرو ۶.۵ از ۱۰ خواهد بود.

کم‌استهلاک بودن و دوام فنی – ۶ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

موتور EFP نسخه‌ای بهبود‌یافته از موتور EF7 است که به توربوشارژر مجهز شده است. با این حال، نگرانی‌هایی درباره دوام توربو و گیربکس اتوماتیک وجود دارد. برخی از قطعات این خودرو وارداتی و چینی هستند و خودرو فعلا در تیراژ پایین تولید شده‌ است. بنابراین، تجربه بلندمدت قابل اتکایی هنوز برای قضاوت وجود ندارد. در مجموع، دوام فنی در سطح متوسط ارزیابی می‌شود و باید منتظر عملکرد آن در چند سال آینده ماند.

کیفیت سواری و راحتی – ۶ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را

با وجود اینکه سیستم تعلیق عقب ری‌را از نوع نیمه‌مستقل است و خبری از مولتی‌لینک نیست، اما به لطف تایرهایی با فاق مناسب، سواری نسبتاً نرمی را ارائه می‌دهد. سیستم تعلیق ضربات خیابان را تا حدی جذب می‌کند، ولی روی دست‌اندازهای تند یا پیچ‌ها، سفتی بیش‌ازحد حس می‌شود. نبود دریچه کولر عقب نیز تجربه سرنشینان را در سفرهای طولانی کمی ناخوشایند می‌کند. در این بخش امتیاز ری‌را ایران خودرو ۶ از ۱۰ خواهد بود.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها – ۶ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

ری‌را به تجهیزاتی چون مانیتور بزرگ ۱۲ اینچی، نورپردازی داخلی، صندوق‌عقب برقی با قابلیت باز شدن با حرکت پا (Kick Sensor)، گرم‌کن صندلی و صندلی‌های برقی مجهز است. همچنین اپل کارپلی و اندروید اتو داریم. چهار حالت رانندگی، نورپردازی داخل کابین و کلاستر تمام دیجیتال با قابلیت تغییر پس‌زمینه دیده می‌شود. از سایر امکانات هم می‌توان به شارژر وایرلس موبایل اشاره داشت. با این حال، کیفیت برخی از این آپشن‌ها مانند دوربین ۳۶۰ درجه پایین است و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب وجود ندارد. در نتیجه، اگرچه لیست امکانات ظاهراً خوب است، اما کیفیت اجرا و کامل نبودن آن‌ها باعث کاهش امتیاز این بخش شده است.

هندلینگ – ۵ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

هندلینگ ری‌را با وجود ارتفاع بیشتر از سطح زمین و وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم، چندان مطلوب نیست. در پیچ‌ها، بدنه دچار چرخش محسوس می‌شود و سیستم کنترل پایداری ESP بیش‌فعال است؛ به‌طوری‌که راننده دائماً حضور آن را حس می‌کند. نبود تعلیق پیشرفته و طراحی فرمان نه‌چندان دقیق، تجربه رانندگی اسپرت را از بین می‌برد. در این بخش امتیاز ری‌را ایران خودرو ۵ از ۱۰ خواهد بود. البته این را در نظر داشته باشید که ری را در عمل و در مارکت جهانی، یک کراس اوور اقتصادی به حساب می آید و با این دید می توان عملکرد را راضی کننده دانست.

سیستم‌های کمکی راننده – ۴ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

در بخش سیستم‌های کمک‌راننده، ری‌را عملکرد متوسطی دارد. سیستم تشخیص نقطه کور (BSD) با استفاده از ۴ سنسور و یک یونیت به راننده در تشخیص خودروهای موجود در نقاط کور کمک می‌کند. همچنین، این خودرو به ۸ سنسور پارک (۴ عدد در جلو و ۴ عدد در عقب) مجهز است که در سرعت‌های پایین فعال می‌شوند. با این حال، اثری از رادار خطی، ترمز اضطراری، هشدار تصادف یا کروز کنترل تطبیقی نیست. این در حالی است که حتی خودروهای چینی ارزان‌تر در بازار نیز از سیستم‌های ایمنی فعال بهره می‌برند. ضعف جدی این بخش امتیاز آن را کاهش داده است.

ترمز و ایمنی ترمز – ۴ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

عملکرد ترمز در ری را عالی نیست و شاید در قیاس با سدان های داخلی کمی ضعیف تر هم به نظر برسد. البته این اولین تلاش ایرانی ها در ساخت کراس اوور محسوب می شود اما انتظار می رفت ترمز های بتری را در این خودرو داشته باشیم. شاید به دلیل عملکرد متوسط ترمز ها در این کراس اوور است که حضور مداوم سیستم کنترل پایداری را در حین رانندگی های پر فشار و پر پیچ می بینیم.

وضعیت بازار کارکرده – ؟ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

ری‌را خودرویی تازه‌وارد به بازار است و هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره وضعیت بازار دست‌دوم آن نظر داد. با این حال، اگر ایرادات کیفی آن برطرف شود، کیفیت ساخت ارتقاء پیدا کند و تیراژ تولید افزایش یابد، احتمالاً مانند دیگر محصولات ایران‌خودرو بازار خرید و فروش خوبی پیدا خواهد کرد؛ مگر اینکه تولید آن به هر دلیلی متوقف شود که در آن صورت، بازار آن تضعیف خواهد شد. برای امتیازدهی به این بخش باید منتظر ماند و دید وضعیت این کراس اوور در بازار چگونه خواهد بود.

خدمات پس از فروش و قطعات یدکی – ۷ از ۱۰

امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را - (5.8 از 10)

بدون شک ایران خودرو کامل ترین و گسترده ترین شبکه نمایندگی ها و خدمات پس از فروش کشور را در اختیار دارد و از نظر خدمات رسانی و امداد ایرادی به آن وارد نیست اما علی‌رغم اینکه ری‌را محصول ایران‌خودرو است به دلیل تیراژ پایین تولید این خودرو و محدود بودن قطعات خاص آن، در حال حاضر قطعات یدکی به‌راحتی در دسترس نیستند. این موضوع باعث شده برخی مالکان برای تهیه قطعات مصرفی یا خاص دچار مشکل شوند که این موضوع قطعا با بالا رفتن تیراژ تولید حل شدنی خواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی

۱۷ Responses to “امتیاز دهی آخرین خودرو  به ری را – (۵.۸ از ۱۰)”

  1. محمدرضا گفت:

    سلام.ممنون از زحمات شما.درصورت امکان برای خودروهای دیگر هم اعمال شود خیلی عالی خواهد بود….مرجع ما خواهد بود.

    ۱۵
    ۰
  2. امیرعلی گفت:

    عاالی، برای دیگنیتی و خودروهای مشابه دیگه هم بذارید

    ۱۷
    ۰
  3. امین گفت:

    اینهمه هزینه خط تولید ری را کردن و اینهمه تبلیغات ولی آخرش معلوم شده کلی ایراد داشته! چرا مسئولین مربوطه وقت رو پیگرد قانونی نمیکنن؟ بهرحال بودجه عمومی خرج این طرح شده.

    ۲۹
    ۴
  4. ایرج گفت:

    سلام و صد سلام بسیار از این همه راهنمایی سپاسگزارم ولی صد حیف که این همه هزینه و تبلیغ و قیمت بالا باز هم از سدان چینی یک پله پایین تر هستش بالاخره دست کارگر ایرانی باید بوسید

    ۲
    ۰
  5. فرشید گفت:

    شیوه خرید ماشین از ایران خودرو توهین آمیزه. باید ماه ها صبر کنی تا کی قرعه کشی بذارن. باید سیصد میلیون پول نقد داشته باشی و بلوکه کنی بلکه شاید اسمت بین دو میلیون نفری که برای بیست هزار خودرو ثبت نام کردن در بیاد. تازه عموماً نه اون ماشینی که میخوای به اسمت در میاد و نه حق انتخاب رنگ داری. ماشین هم با کلی تاخیر بعد یکی دو سال بهت میدن. قیمتش هم به روزه. یعنی نمیتونی برنامه ریزی کنی که قراره چند ازت بگیرن. آخرشم یه چیز دیگه بهت میدن. سورن دوگانه ای اف ۷ برنده شدی به جاش موتور پژویی تک میدن. مسخرست. احمقانست. خسته کنندست. گیرت میارن. چند صد میلیون پول داری میدی بابت ماشینای فسیل چهل سال پیش باید این همه ناز و عشوه هم بخری. من یکی رفتم ام وی ام خریدم. حوصله این همه ادا نداشتم

    ۸
    ۱
  6. امید گفت:

    ممنون از نویسنده محترم
    اگه واسه خودروهای دیگه هم این امتیاز دهی اعمال بشه کار خیلی خوبیه و واقعا راهنمایی ومرجع خوبی واسه انتخاب ماشین میشه
    در مورد این خودرو هم گفتن خیلی هزینه ها واسه این ماشین شده نظر شخصی بنده اینه که این ماشین باید چند سال دست مشتری ها کار کنه تا واقعا استهلاک ماشین قدرت ماشین گیربکس و هزینه موتور و دوام فنی مشخص بشه تا معلوم بشه ارزش خرید داره یا نه چون کسی که ماشین میخره حداقل تا ۴یا ۵ سال شاید نگه داره.

    ۴
    ۰
  7. کاظم صدیق گفت:

    کاش چند خودرو از برند های دیگر هم قرار می دادید تا بشه بهتر مقایسه کرد

    الان مشتری ها نمی دانند این اعداد تا کجا قابل قبول هستن

    ۳
    ۰
  8. متین گفت:

    بعضی از این امتیازها از سرش خیلی زیاده

    ۶
    ۵
  9. ایرانی گفت:

    دنیا داره موتورهای احتراق داخلی رو کلا جمع میکنه ایران خودرو تازه داره مرحله آزمون و خطا رو باز روی مردم بیچاره ایران آزمایش می کنه با خودرویی که ترمزهاش به بازار نیامده ضعفش محرز شده چرا هیچ ارگانی نیست که بخاطر جان مردم جلوی این بی قانونی ها رو بگیره از این خیانت بزرگتر مگه میتونه وجود داشته باشه؟

    ۵
    ۳
  10. ناشناس گفت:

    با تشکر از معرفی این خودرو. بعد از از مطالعه مشخصات این خودرو و نقاط ضعف آن بنظر من اشتباه هستش که کسی پول به این خودرو بده

    ۴
    ۲
  11. فراهانی گفت:

    خدمات پس از فروش را ۷ دادید خیلی زیاده باید ۴ می گرفت ترمز را باید ۳ می گرفت . آپشن ها ۴ بعضی از آپشن های درست کار نمی کنه مشکلات برقی داره پلت فرم برقی ضعیف است این همه کار را نمی کشه . کیفیت سواری ۵ می گیرد . ظاهر شد ۴ می گیره با چراغ افتضاح جلوش

    ۴
    ۳
  12. حسنعلی گفت:

    باسلام
    البته ریرا نسبت به خودروهای چینی خیلی بهتر هست چون تولیدداخل هست وقطعات آن پیدا میشه،وامیدواریم ایراداتی که این خودرو دارد برطرف شود.

    ۴
    ۵
  13. علی گفت:

    این خودرو شاسی بلند ملی اسم زیبا و جالبی داره ،ریرا،،،،
    واقعا ادم یاد ریدن می افته….!

    ۵
    ۰
  14. متین گفت:

    ولی من شنیدم قطعات بدنه و داخل کابین به راحتی گیر نمیاد

    ۲
    ۰
  15. Mohsen گفت:

    چند ماه پیش که نمونه اولیه خط تولید دستتون بود اصلا یه همچین دیدگاه منفیی نسبت به ری را نداشتید… کار تبلیغاتی انجام دادید… وظیفه شما به عنوان خبرنگار این بود که چک لیستی که واسه ایران خودرو تهیه کردید رو منتشر می کردید ولی مثل یه اینفلوئنسر بررسی کردید و پولتون رو گرفتید… الان شما مرجع قابل اعتمادی واسه این نمره دادن نیستید…

    ۱
    ۰
    • محمدرضا پاداش گفت:

      سلام وقت بخیر. ما در همان زمان هم تمامی موارد رو به همین شکل گفتیم اگر ویدیو بررسی رو کامل دیده باشید. در مورد امتیازدهی هم همه چیز نسبی در نظر گرفته شده و تمامی امتیازات نسبت به رقبا داده شده. دقت داشته باشید الان امتیاز ری را تو رده خودش حتی تو این جدول امتیاز بدی نیست. پیشنهاد می کنم به باقی امتیازدهی های ما هم سر بزنید. در مجموع ممنون که مارو دنبال می کنید

      ۲
      ۱
  16. امیرعلی گفت:

    لطفا برای تمام مدل های گک مخصوصا گک امپو بگزارید

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.