موضوعات داغ روز:

گیربکس پانچ از شاهین CVT حذف می شود؟

منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 19:30
گیربکس پانچ از شاهین CVT حذف می شود؟

شنیده ها حاکی از آن است که سایپا در حال بررسی حذف گیربکس پانچ از نسخه CVT است و گیربکس دیگری جایگزین این سیستم انتقال قدرت خواهد شد.

نام کمپانی پانچ برای ما ایرانی ها آشنا است چراکه بسیاری از خودروهای بازار ما به گیربکس های تولیدی این کمپانی مجهز هستند. اگرچه پانچ در عمل آوازه ای به اندازه آیسین یا ZF ندارد اما یکی از گیربکس سازان مطرح دنیا به حساب می آید. پانچ پاورترین (Punch Powertrain) یک قطعه ساز بلژیکی است که به طور خاص در تولید گیربکس های CVT مهارت دارد. این شرکت از سال ۱۹۷۲ در زمینه تامین سیستم های انتقال قدرت فعالیت دارد و این روز ها به خصوص در بازار چین بسیار فعال است و سیستم انتقال قدرت بسیاری از مدل های روز را تامین می کند. در ایران هم این گیربکس در بسیاری از خودروها به کار رفته و در خودروهای جک S3، جک J4، دیگنیتی پرایم، کوییک اتوماتیک، لاماکو فلو و شاهین CVT گیربکس های CVT پانچ را می بینیم. مزیت اصلی این گیربکس ها دوام و عملکرد فنی راضی کننده آن بوده و تا بحال هم در بازار ایران وضعیت نسبی خوبی را برای سیستم های انتقال قدرت پانچ شاهد بوده ایم.

اما شنیده های جدید از برنامه های فنی شرکت سایپا حاکی از آن است که این شرکت برنامه دارد تا گیربکس پانچ را از شاهین CVT حذف کرده و نمونه ای چینی را با نشان WLY جایگزین آن کند. البته که نشان WLY در میان گیربکس سازان چین نسبتا مطرح به نظر می رسد اما قطعا نمی تواند در مجموعه قطعات شاهین، جای گیربکس پانچ را بگیرد. بر اساس شنیده ها فعلا این تغییر فقط برای شاهین رقم می خورد و خبری از تغییر در باقی محصولات مجهز به این گیربکس نیست. به نظر می رسد دلیلی تغییر گیربکس صرفا قیمت و هزینه تمام شده خودرو باشد و سایپا به دنبال ارزان سازی یا سود بیشتر از شاهین CVT است.

حالا باید دید این تغییر از چه زمان در سایپا شاهین سی وی تی رقم می خورد اما باید به این نکته توجه داشت که بازار ایران یک بازار برند شناس است و حتی اگر گیربکس های WLY کیفیت راضی کننده را داشته باشند، قطعا بازار از نسخه های جدید استقبال خوبی نخواهد داشت. در ادامه مشخصات سایپا شاهین اتوماتیک CVT را بررسی می کنیم.

شاهین CVT چه مشخصاتی دارد؟

شاهین CVT به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ توربوشارژر مجهز است که ۱۰۹ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده شاهین اتوماتیک CVT است که قابلیت اسپرت، برفی و تیپ ترونیک ۷ سرعته مصنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. جعبه فرمان این سدان ملی سایپا مانند نسخه دنده دستی از نوع کمکی برقی است و تعلیق مک فرسون در بخش جلو و توییست بیم در بخش عقب آن دیده می شود.

شاهین CVT از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی در جایگاه بهتری نسبت به نسخه دنده ای تیپ G قرار دارد. در کنار دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، سنسور نور، سانروف برقی، تهویه اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی و چراغ روشنایی روز که در شاهین G هم وجود دارد در نمونه اتوماتیک CVT این خودرو امکانات دیگری مانند کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل حرکت در سربالایی، نمایشگر لمسی بزرگتر، تریم داخلی جدید، کروم کاری جدید و… دیده می شود.

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “گیربکس پانچ از شاهین CVT حذف می شود؟”

  1. علی گفت:

    خسته نباشید!

    ۰
    ۰
  2. محمد مهدوی گفت:

    متاسفانه گیربکس cvt توی حرکت و تعویض دنده مخصوصا توی معکوس دنده خیلی تاخیر داره توی کوئیک ماشین جون میده تا حرکت و شتاب گیری کنه موتور m15، دریچه گاز برقی و گیربکس cvt که زیاد فشار میاری داغ میکنه واقعا آدم کلافه میکنه گیربکس ATو DCT به نظرم بهتر باشه خودرو ساز به خاطر ارزان سازی از این استفاده می کنن

    ۰
    ۰
  3. حسين گفت:

    یعنی این قدر سواد ندارید که به میله پیچشی میگید توئیست بیم !!!

    ۰
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.