سایپا 441P ؛ مشخصات فنی + امکانات
سایپا 441P همان کراس اوور چانگان CS55 پلاس است که در خطوط تولید سایپا در کاشان با نشان خود این شرکت مونتاژ می شود.






سایپا 441P همان کراس اوور چانگان CS55 پلاس است که در خطوط تولید سایپا در کاشان با نشان خود این شرکت مونتاژ می شود.
درباره سایپا 441P
بعد از توافق برجام خودرو سازان ایرانی در کنار شرکت های اروپایی و … به سراغ شرکای چینی نیز رفتند که در آن مقطع به دلیل پیشرفت برق آسای خودروسازان چینی حرکتی معقول به شمار می رفت. دومین خودروساز ایران که سهم قابل توجه ای در بازار دارد با شرکت چانگان همکاری را آغاز کرد که در نتیجه آن منجرب به مونتاژ نسل اول چانگان CS35 در بازار ایران شد. چانگان CS35 توانست سهم بازار قابل توجه ای را به دلیل گستردگی خدمات پس از فروش سایپا و شرایط فروش های معقول مشتری پسند به دست آورد اما سرنوشت این خودرو به دلیل تحریم های دوباره، به توقف تولید آن منجرب شد. چانگان CS35 بعد از چند سال عملکرد مناسبی را از خودنشان داد همین موضوع باعث اعتماد به برند آن و شناخته شدن چانگان شد. شرکت چانگان یکی از قدیمی ترین خودروسازان چین است که ریشه آن به سال ۱۸۶۲ بازمی گردد، اما فعالیت رسمی در صنعت خودرو را از دهه ۱۹۵۰ آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر یکی از چهار خودروساز بزرگ چین به شمار می رود و در زمینه تولید خودروهای سواری، تجاری و برقی فعالیت دارد. چانگان با برند های زیر مجموعه مختلف و همکاری با شرکت هایی مانند فورد و مزدا، نقش مهمی در بازار داخلی چین و صادراتی ایفا می کند. شرکت سایپا دوباره به سراغ محصولات چانگان رفته و قرار است کراس اوور چانگان CS55 پلاس را در ایران مونتاژ کند.

سایپا 441P در واقع همان چانگان CS55 پلاس است که شرکت سایپا آن را در خط تولید خود در سایپای کاشان مونتاژ می کند. این خودرو تاکنون در ۳ نسل با نسخه های مختلف به بازار ها معرفی شده، اولین نسل این خودرو به سال ۲۰۱۷ برمی گردد و آخرین نسل آن برای سال ۲۰۲۵ است. شرکت سایپا برای بازار ایران نسل دوم این خودرو را انتخاب کرده که در ابتدا آن را به صورت وارداتی عرضه کرد و بعد از استقبال از آن به سراغ مونتاژ این خودرو رفت. نسل دوم سایپا ۴۴۱ پی که در خاورماینه با نام Changan UNI-S شناخته می شد در سال ۲۰۲۱ اولین عرضه آن انجام شد و حتی توانست در بازار کشور های اروپایی همانند ایتالیا نیز راه یابد. در این مطلب آخرین خودرو به مشخصات فنی، امکانات، طراحی و رقبای سایپا 441P یا همان چانگان CS55 PLUS خواهیم پرداخت.
هنوز شرایط ساخت ویدیو معرفی نسخه مونتاژی مهیا نشده اما اینجا می توانید ویدیو مربوط به معرفی چانگان CS55 پلاس را مشاهده کنید :
طراحی کراس اوور 441P
چانگان در استودیو طراحی خود، طراحی خودرو ها را با الهام از دیگر خودروسازانی همانند رنجرور آغاز کرد که با مورد انتقاد گرفتن تصمیم به تغییر موضع گرفت و به دنبال تعریف خطوط طراحی خود رفت. چانگان CS55 پلاس یا همان سایپا ۴۴۱ پی به سرپرستی طراح سابق مزدا شاون کیسلینگ انجام شده و در آن از دو زبان طراحی V-Shape Forward و Wing-movement aesthetics استفاده شده است که چانگان چنین سبکی را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد. در این زبان طراحی سعی می شود از فرمهای زاویهدار، پویا و برجسته در جلوپنجره، سپرها و خطوط جانبی با تمرکز روی حرکت رو به جلو با خطوط کشیده، بدنهای عضلانی و جزئیات اسپرت در کنار استفاده از المان های مدرن بکار گرفته شود.

در نمای جلو ترکیبی از جلوپنجره بدونه فریم با طراحی مشبک سه بعدی و الگو های کرومی را می بینم که نشان سایپا در مرکز آن قرار گرفته است. چراغ های جلو باریک و تهاجمی هستند و با دی لایت درون کاسه چراغ یکپارچه شده اند. چانگان برای پهن تر دیده شدن این خودرو و القای حس اسپرت از دریچه های جانبی تزئینی مجرای هوا استفاده کرده که با قرار گیری در کنار اسپویلر مشکی رنگ، این حس به خوبی به بیننده منتقل می شود. خطوط قرمز عمودی در کناره های مجرای های فیک به اسپرت بودن سایپا 441P می افزاید.

کلاف درب ها در نمای جانبی به رنگ مشکی پیانوای هستند و ستون B را پوشش داده اند که این موضوع باعث شده ظاهر سقف شناور (Floating Roof) به بیننده القا شود اما به دلیل غیر هم رنگ بودن ستون C مقداری از این حس کاسته شده و نقدی به طراحی این خودرو است. خطوط بر روی بدنه از گلگیر جلو تا عقب ادامه یافته که به دلیل خط طراحی حرکت بال می باشد. قوس گلگیر های برجسته و استفاده از فندر های پلاستیکی به دور گلگیر ها، حس عضلانی و شاسی بلند بودن خودرو را تقویت می کند. تناسب بین طول، ارتفاع و عرض خودرو به بهترین شیوه انجام شده که در کنار رینگ های ۱۹ اینجی بزرگ به خوبی دیده می شود. تنها نقدی که می توان به این بخش وارد کرد به صورت مخفی نبودن دستگیره های هم رنگ بدنه است.

در نمای عقب سایپا 441P برخلاف ترند برخی از خودروسازی ها از چراغ های به هم پیوسته استفاده نشده که عامه پسند تر و شکیل تر به نظر می رسد اما چانگان از طلق شفاف با زمینه تیره استفاده کرده و به مدرن دیده شدن خودرو افزوده است. بر رویی سپر دیفیوزری با رنگ تیره و مستطیلی فیک اگزوز با دو خروجی کار شده است. گل سرسبد طراحی نمای عقب بال ثابت بر روی سقف بوده که چراغ سوم ترمز نیز بر روی آن قرار دارد و با ترکیب شدن آن با انحنا های دیفیوزر نمای عقب به کلی از حالت یکنواختی خارج شده. به طور کلی طراحی این خودرو به دلیل بکار گیری المان های اسپرت، لوکس و تکنولوژیک می تواند نظر اکثر مشتریان را جذب نماید و نقد به طراحی آن بسیار سخت به شمار می رود.
مشخصات فنی سایپا 441P
قلب تپنده سایپا ۴۴۱ پی یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) است. این پیشرانه از فناوری بلو کور خود چانگان بهره می برد. این موتور با دوام قادر به تولید قدرت نهایی ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر است. نیروی پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و سرعت تعویض دنده سریعی دارد. صفر تا صد کیلومتر اعلامی برای سایپا ۴۴۱ پی ۸.۲ ثانیه است.
برند | سایپا |
مدل | 441P |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | 1499 سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژ |
قدرت | ۱۸۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۰۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۵۱۵ میلی متر |
عرض | ۱۸۶۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۸۰ میلی متر |
فاصله محوری | 2656 میلی متر |
وزن | 1445 کیلوگرم |
حجم باک | ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۲۵/55R19 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | چانگان |
کشور سازنده | چین - ایران |
سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نرمی و هندلینگ بسیار خوبی را برای این خودرو به ارمغان می آورد. چانگان CS55 پلاس دارای استاندارد یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۹ لیتر است که از باک ۵۵ لیتری تامین می شود.
کابین و امکانات SAIPA 441P
متریال استفاده شده در کابین کراس اوور سایز متوسط سایپا در بخش هایی همانند رودری ها و داشبورد از پلاستیک خشک ساخته شده است. در بازه قیمتی که این خودرو قرار می گیرد مرسوم بوده که رودری ها و داشبورد با متریالی همانند سافت تاچ پوشش داده شوند. البته باید این راهم در نظر گرفت کیفیت مواد بکار رفته در کابین به هیچ وجه پایین نیست و در سطح مطلوبی قرار داد. صندلی های این خودرو به صورت کامل با چرم پوشش داده شده اند که در بخش پشتی و زیرین منفذ دارد است.

طراحی بخش داشبورد تا حدی شبیه به محصولات جدید پژو است که با طراحی کلی خودرو در هماهنگی است. استفاده از مالتی مدیا ۱۲.۳ اینچی جدا از کلاستر دیجتال در قالب پنل تهویه باعث شده به دلیل نزدیکی بیشتر نمایشگر به سرنشینان کاربری آن ساده تر باشد. دکمه های کمی در کابین استفاده شده و بسیاری از تنظیمات خودرو از جمله سیستم تهویه در درون مالتی مدیا است. چانگان سعی کرده با شیب دادن به محل دسته دنده، ترمز پارک برقی، موس عمل گر رابط کاربری مالتی مدیا و … در کنار چند ضلعی کردن جای لیوانی ها حس اسپرت و کابین هواپیمایی بودن خودرو را افزایش دهد. فرمان این خودرو را می توان یکی از زیبا ترین فرمان های طراحی شده در چندسال گذشته رده بندی کرد. در کل طراحی کابین این خودرو بسیار اسپرت طراحی شده و بسیار کم المان های لوکس در آن دیده می شود.

فاصله محوری این خودرو ۲۶۵۶ میلی متر بوده که در کنار عرض ۱۸۶۵ میلی متری قرار گرفته است، این ابعاد فضای مناسبی در اختیار کاربر می گذارد ولی نمی توان آن را بسیار جادار توصیف کرد در مقابل رقبا.
از جمله امکانات کراس اوور سایپا 441P؛ در شاسی بلند مونتاژی سایپا پکیج امکانات به نسبت کامل است و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مرکزی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سانروف پانورامیک، هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی و… دیده می شوند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | سنسور نور - سنسور باران - فناوری LED چراغ ها - استارت دکمه ای - تریم داخلی چرم مصنوعی - صندلی برقی راننده - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دوربین ۳۶۰ درجه - دوربین ثبت وقایع - جلو آمپر دیجیتال - تهویه اتوماتیک - پاکسازی هوای کابین - دوربین ۳۶۰ درجه - کروز کنترل تطبیقی - رینگ آلومینیومی - سیستم صوتی پایونیر - سنسور پایش باد تایرها - فرمان کمکی برقی - دسته دنده الکتریکی - تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب
مزایا | شتاب قابل قبول - کابین جادار - کیفیت مونتاژ و متریال قابل قبول |
معایب | عدم عرضه با تیپ فول آپشن - نبود برخی امکانات مانند درِ صندوق عقب برقی |
رقبای سایپا 441P
یکی از داغ ترین بخش های بازار خودرو ایران رقابت بین کراس اوور های سایز متوسط است که بیشتر شرکت ها نیز به این بخش از بازار ورود پیدا کرده اند. در این بخش از بازار کراس اوور های مونتاژی هستند که هرکدام ویژگی خاصی همانند اقتصادی، لوکس و اسپرت بودن را یدک می کشند و همین موضوع انتخاب را برای خریدار سخت می کند. از جمله رقبای این خودرو می توان به فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم، تیگو ۷ پرومکس، ایکس ۷۷ و… اشاره کرد.
سوالات متداول
قلب تپنده سایپا ۴۴۱ پی یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (GDI) است. این پیشرانه از فناوری بلو کور خود چانگان بهره می برد. این موتور با دوام قادر به تولید قدرت نهایی ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور نهایی ۳۰۰ نیوتن متر است. نیروی پیشرانه از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می شود و سرعت تعویض دنده سریعی دارد. صفر تا صد کیلومتر اعلامی برای سایپا ۴۴۱ پی ۸.۲ ثانیه است. سیستم تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که سواری نرمی وو هندلینگ بسیار خوبی را برای این خودرو به ارمغان می آورد. چانگان CS55 پلاس دارای استاندارد یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۹ لیتر است که از باک ۵۵ لیتری تغذیه می کند.
از جمله امکانات کراس اوور سایپا 441P؛ در شاسی بلند مونتاژی سایپا پکیج امکانات به نسبت کامل است و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مرکزی، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سانروف پانورامیک، هشدار برخورد از جلو، کروز کنترل تطبیقی و… دیده می شوند.