فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰

لایحه گواهینامه موتور بانوان روانه مجلس شد؛ دورخیز بانوان برای موتورسواری قانونی

منتشر شده در 06 شهریور 1404 ساعت 12:17
نویسنده متین شیری
گواهینامه موتور بانوان

دولت لایحه گواهینامه موتور بانوان را به مجلس ارسال کرده تا بانوان بتوانند قانونی موتورسواری کنند و حقوق اشتغال و بیمه خود را تضمین کنند.

مسیر قانونی برای موتورسواری بانوان هموار می‌شود

لایحه صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان، پس از سال‌ها انتظار، از سوی دولت به مجلس ارسال شد. این لایحه با هدف اصلاح تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تدوین شده و در صورت تصویب، محدودیت قانونی موجود برای زنان برطرف خواهد شد.

سید کاظم دلخوش، معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری، توضیح داد: در متن فعلی قانون، صدور گواهینامه موتورسیکلت تنها برای مردان تعریف شده است و چون نامی از زنان نیامده، امکان دریافت گواهینامه برای آنان وجود ندارد.

او افزود: این خلأ قانونی علاوه بر ایجاد تبعیض، در حوزه بیمه نیز مشکلات جدی به همراه داشته است. به گفته دلخوش، در صورت بروز تصادف، خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی برای زنان موتورسوار از سوی بیمه جبران نمی‌شود و این موضوع می‌تواند هم برای راکب و هم برای سایر کاربران معابر خطرساز باشد.

با این لایحه، بحث قدیمی و پرحاشیه «موتورسوار شدن زنان» وارد مرحله تازه‌ای شده و حالا چشم‌ها به مجلس دوخته شده است تا مشخص شود نمایندگان در برابر این مطالبه اجتماعی چه تصمیمی خواهند گرفت.

تاریخچه و سوابق گواهینامه موتور بانوان

موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در سال‌های اخیر بارها محل بحث میان دولت و پلیس بوده و هر بار با چالش‌های قانونی مواجه شده است. در بهمن ۱۴۰۳، پلیس راهور با استناد به تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اعلام کرد که در متن قانون، مسئولیت صدور گواهینامه تنها برای «مردان» تعریف شده و چون نامی از زنان نیامده، تکلیف آنان نامشخص مانده است. پلیس تأکید داشت که تا زمان اصلاح قانون یا تصویب الحاقیه‌ای جدید، امکان صدور گواهینامه برای بانوان وجود ندارد.

چندی بعد، در اسفند ۱۴۰۳، موضع دولت شفاف‌تر شد. زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «دولت با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان موافق است. درحال حاضر شاهد هستیم که بانوان از موتورسیکلت استفاده می‌کنند و بانوانی که توانایی خلبانی هواپیما دارند، قطعاً می‌توانند موتورسیکلت هم برانند.» این اظهارات نشان‌دهنده حمایت رسمی دولت از تغییر قانون بود.

اما در خرداد ۱۴۰۴، پلیس بار دیگر موضع خود را روشن کرد. سرهنگ آرش امیری، رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور، توضیح داد که هنوز اختیار قانونی صدور گواهینامه برای بانوان از سوی مجلس به پلیس تفویض نشده است. او تأکید کرد: «صدور مجوز برای رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری، چه برای آقایان و چه بانوان، الزامی است و حتی موتورهای برقی نیز مشمول این قانون می‌شوند. اما این اختیار هنوز به پلیس داده نشده و نیاز به تصویب مجلس دارد.»

این سلسله مواضع نشان می‌دهد که ماجرای «گواهینامه موتور بانوان» نه تنها یک بحث اجتماعی، بلکه به شکلی جدی وابسته به اصلاحات قانونی و تصمیم نهایی مجلس است.

چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی برای کسب‌وکارها

مشاغل شبکه توزیع

اگر گواهینامه موتور بانوان قانونی شود، آنان می‌توانند با موتورهای شخصی و گواهینامه معتبر، در حوزه حمل‌ونقل شهری و خدمات جابجایی کالا و افراد فعالیت کنند. این امر در ابتدا باعث افزایش برابری و ارتقای حقوق اشتغال بانوان خواهد شد. با این حال، ورود تعداد زیادی نیروی جدید ممکن است باعث تغییر ساختار بازار و اعتراض برخی فعالان فعلی شود. همچنین، به دلیل چالش‌های قانونی و روند اداری، تایید و صدور مجوز برای بانوان در این مشاغل ممکن است زمان‌بر باشد.

موتورسواری بانوان، یک مطالبه اجتماعی

موتورسواری بانوان یک خواست اجتماعی است که سال‌ها بانوان برای قانونی شدن آن تلاش کرده و هزینه‌های زیادی متحمل شده‌اند. در تهران می‌توان بانوانی را دید که با مهارت بالای خود در میان خودروها تردد می‌کنند. با این حال، پیشرفت اجتماعی این مطالبه تا مرحله ارسال لایحه به دولت، هزینه‌های فراوانی داشته است؛ از جمله توقیف تعداد زیادی موتورسیکلت و پرداخت خسارت‌های سنگین ناشی از حوادث به دلیل نبود گواهینامه و بیمه، و موارد مشابه دیگر.

کاهش هزینه‌های عمومی و بار مالی بر نهادها

بیایید کمی با خودمان صادق باشیم؛ آیا این لایحه که پس از مدت‌ها توسط دولت تنظیم و روانه مجلس شده، تنها ابعاد اجتماعی دارد یا جنبه‌های دیگری نیز در بر می‌گیرد؟

در چند سال اخیر، طرح صدور گواهینامه یک روزه برای دارندگان موتورسیکلت اجرا شد تا مالکان و راکبان بتوانند موتورهای خود را بیمه کنند. این اقدام باعث شد که در صورت وقوع حادثه، هزینه‌ها توسط بیمه پوشش داده شود و ارگان‌هایی مانند بهزیستی یا وزارت بهداشت از پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعداد زیادی از افراد معاف شوند. همزمان، بیمه‌ها با دریافت حق بیمه سالانه درآمد کسب می‌کنند.

بیمه، کاهش قانون‌گریزی و فرصت‌های تازه

در موضوع موتورسواری بانوان نیز این روند جاری است؛ چراکه با صدور گواهینامه قانونی، دیگر نیازی به نظارت ویژه برای ضبط و جریمه‌ها نیست و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، دغدغه‌های اجتماعی و ذهنی حاکمیت و دولت کاهش یافته و رضایت عمومی افزایش پیدا می‌کند.

همچنین، تصویب این لایحه فرصت‌های شغلی جدیدی برای بانوان ایجاد می‌کند؛ مانند آموزشگاه‌های عمومی و خصوصی حرفه‌ای موتورسواری، تعمیرگاه‌های ویژه و هزاران کسب‌وکار دیگر که خلاقیت صاحبان مشاغل را فعال می‌کند. در نتیجه، می‌توان گفت که تصویب و اجرای این لایحه یک بازی برد-برد برای جامعه، دولت و بانوان خواهد بود.

رونمایی از سریع ترین وارداتی بازار ؛ وویا فری ۲۰۲۵ به نمایشگاه مشهد آمد

ویدیو های پیشنهادی

۱۲ Responses to “لایحه گواهینامه موتور بانوان روانه مجلس شد؛ دورخیز بانوان برای موتورسواری قانونی”

  1. parsa گفت:

    ایران به عنوان یه کشور جهان سومی نیازی به موتور سواری زنا نداره باید به موضوعات مهمی مث جنگ و تورم رسیدگی بشه

    ۱۶
    ۲۸
    • علی راد گفت:

      شما چه مرجع قانونی هستی که تعیین تکلیف کنی نیاز داره یا نداره؟ وقتی خانم میتونه خلبان یا راننده اتوبوس بشه حتما از جنابعالی هم بهتر میتونه رانندگی کنه. افکار طالبانیسم رو بریزید دور.

      ۱۶
      ۲
  2. بهزاد گفت:

    موتورسواری بانوان نسبت به ۹۵ درصد آقایان بسیار بهتر است. هم مقررات ایمنی را کاملا رعایت می‌کنند هم به حقوق خودروها و عابران پیاده احترام می‌گذارند. در عجبم که مملکتی که ادعای برابری زن و مرد را دارد چرا تبعیض به این آشکاری مرتکب شده.

    ۲۵
    ۱۶
    • امید گفت:

      اره همین طور که تو رانندگیشون خیلی رعایت میکنن، موتور سواریشون هم مانند رانندگیشون کاملا افتضاح هست

      ۶
      ۱۴
      • فرشید گفت:

        یه جست و جوی ساده بکنی می بینی که مقصر تصادفات رانندگی %۸۸ مرد و %۱۲ زن هستند. خانم ها با احتیاط بیشتر رانندگی میکنن و بیشتر از مردها پایبند به قوانین رانندگی هستند

        ۷
        ۰
        • محمد گفت:

          آمارو دیدی ولی کدو رو ندیدی؟؟؟ قبل از اینجوری آمار دادن ، تعداد و درصد راننده های مرد و زن و مقدار ساعت رانندگی شون رو هم میدیدی بعد خط آخرو میخوندی و مقایسه میکردی، پرفسور

          ۰
          ۲
  3. shayea گفت:

    معمولا قوانین درست حسابی تو این مجلس و نظام تصویب نمیشن.معمولا یه میرسلیمی از یه جا میاد سنگ میندازه میره

    ۸
    ۱۰
  4. محمد گفت:

    خدا بهمون رحم کنه وقتی ماشین سوار می‌شن اینجورین حالا باید موتور سواری زنا رو هم تحمل کنیم

    ۱۱
    ۱۷
  5. رضا گفت:

    در کشورمان زنان حضور فعال در اکثر زمینه ها را دارند از پرستاری وپزشکی، استاد دانشگاه، ودر اکثر رشته‌های ورزشی مدال آور بودند چه رقابت های داخلی وخارجی، واز رانندگی تاکسی تا ترانزیت بین‌المللی، وکار در کارخانجات تولیدی، واهنگ سازی وعضویت ارکستر سمفونیک وهنرمندان نامدار زیادی از بانوان گرامی داریم که باعث افتخار میباشد وما خلبان خانم در خطوط ایران وآمریکا وسایر کشورهای دنیا داریم ایرانی هستند وهمچنین فضانوردان ناسا چندین خانم هستند که ایرانی می‌باشند یاسمین مقبلی، خانم انصاری ،ما پرفسور مریم میرزا خانی داشتیم که تمام دنیا بهش افتخار می‌کنند روحش شاد، پس موتور سواری زنان نه تنها مشگلی ندارد پس افتخار هست برای ایران وایرانی که زنان در تمام مشاغل همپای مردان فعال هستند وهیچ محدودیتی ندارند باید ارتش‌ زنان ایران هم درست شود این یک نیاز هست جرأت وجسارت شیر زنان ایرانی نام وآوازه ایران را در تمام دنیا طنین انداز کرده ایران یکی از آزادترین ودمکراسی ترین وامن ترین کشور جهان میباشد مستقل وآزادی اینجا سرزمین کوروش هست وعدالت حاکم هست

    ۱۳
    ۷
  6. ساسان گفت:

    توجه داشته باشیدابلیس شیطان قسم خورده ما انسانها هست تاقیامت

    ۳
    ۲

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X