چانگان یونی کی ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
چانگان یونی کی کراس اوور متوسط کمپانی چانگان از سری UNI است. این خودرو بصورت وارداتی توسط سایپا به بازار ایران می آید.
1998 سی سی
231 اسب بخار
390 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو / دودیفرانسیلدرباره چانگان یونی کی
سری یونی کمپانی چانگان شامل محصولاتی مدرن و با کیفیت از این نشان چینی می شود. این عوامل در کنار طراحی ظاهری خوب این خانواده موجب شده است تا این خودرو ها به غیر از چین، آمار فروش خوبی را هم در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند. چانگان یونی کی به عنوان لوکس ترین و به عبارتی پرچم دار خانواده UNI به حساب می آید. این خودرو قرار است به واسطه همکاری بین سایپا و چانگان توسط گروه خودروسازی سایپا وارد ایران شود. ورود چانگان یونی K در کنار چانگان یونی تی می تواند بازار وارداتی های چینی را داغ تر کند. یونی K دومیم محصول از سری UNI چانگان است که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در قالب یک کانسپت با نام ویژن V به نمایش گذاشته شد. پس از آن در همان سال نمونه تولیدی در نمایشگاه گوانژو رونمایی شد. پس عملا با خودرویی مواجهیم که طراحی بسیار به روزی دارد و اخیرا معرفی شده است. در ادامه بیشتر به غول مرحله آخر خانواده یونی ، یعنی چانگان UNI-K خواهیم پرداخت.

طراحی بدنه
چانگان UNI-K از سبک طراحی جدید چانگان بهره می برد که استفاده از المان های بروز در طراحی موجب ایجاد طراحی جوان پسندانه شده است.
سبک طراحی چانگان یونی کی در نما جلو همان سبک طراحی است که در دیگر محصولات خانواده یونی مشاهده می شود. جلو پنجره یکپارچه با سپر که به نوعی شناسنامه خودرو های خانواده یونی محسوب می شود، در نمای جلو UNI-K خودنمایی می کند. از دیگر نکاتی که در این نما می توانیم به آن اشاره کنیم سبک طراحی چراغ های اصلی این خودرو است. چراغ های اصلی این خودرو تا حدی سبک طراحی چراغ های CS55 Plus را یاد آور می شود که طراحی مناسب و منطقی است. چراغ های روشنایی در روز این خودرو در سپر قرار گرفته و طراحی آن شبیه به T است که طراحی جوان پسندانه را ایجاد کرده است. در اسپلیتر چانگان یونی کی از تریم دورنگ استفاده شده است که چهره اسپرتی را به این خودرو داده است.

در نمای جانبی چانگان یونی K شاهد استفاده از طراحی هماهنگ با سبک طراحی در دیگر نما های این خودرو هستیم. یک خط طراحی در این بخش وجود دارد که از گلگیر های جلو شروع شده و در گلگیر های عقب خاتمه می یابد. اما در پایین درهای این خودرو فرورفتگی وجود دارد که جلوه زیبایی را به این خودرو در این نما هدیه داده است. سبک طراحی متفاوت رینگ های ۲۱ اینچی آلومینیومی این خودرو نشان دهنده روح لوکس محصولات یونی چانگان مخصوصا چانگان یونی کی است.

در نمای عقب چراغ های به هم پیوسته عقب توجه ها را به خود جلب می کند. طراحی اسپویلر این خودرو کاملا مشابه محصولات یونی است که چهره اسپرتی را ایجاد کرده است. از دیگر نکات طراحی این خودرو در این نما می توان به طراحی جذاب و به روز سپر و همچنین خروجی های اگزوز اشاره کرد که به جذابیت این خودرو افزوده اند. به طور کلی اگر بخواهیم در مورد طراحی ظاهری چانگان UNI-K اظهار نظر کنیم باید بگوییم که طراحی بدنه این خودرو سبک طراحی مناسبی است که ترکیب المان های لوکس در کنار مشخصه های اسپرت و بروز ، ترکیب منطقی و موفق از آب درآمده است.
مشخصات فنی چانگان یونی کی
قلب تپنده چانگان یونی کی یک موتور ۲ لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که می تواند روی هم رفته ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ ها منتقل کند. این خودرو در دو نسخه تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به بازار های جهانی عرضه شده است که امیدواریم شاهد حضور نسخه دیفرانسیل به بازار ایران باشیم. چانگان UNI-K در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک یا چند اتصاله بهره می برد که سواری نرمی را می توان با آن تجربه کرد.
| برند | چانگان |
| مدل | UNI-K |
| کلاس بدنه | کراس اوور |
| سال تولید | ۲۰۲۳ |
| حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربوشارژر |
| قدرت | ۲۳۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | 8.۸ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۰۰ کیلومتر در ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو / دودیفرانسیل |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۸۶۵ میلی متر |
| عرض | ۱۹۴۸ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۶۹۰ میلی متر |
| فاصله محوری | 2890 میلی متر |
| وزن | ۱۹۰۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۷۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/50R20 |
| برند نشان مادر | چانگان |
| کشور سازنده | چین |

این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۴ لیتر است که با توجه به وزن این خودرو عدد مناسبی به حساب می آید.
طراحی کابین و امکانات
با ورود به داخل کابین چانگان یونی کی، این احتمال وجود دارد که تصورتان از خودرو های چینی بر هم بخورد چرا که این خودرو دارای سبک طراحی متفاوتی است که در کمتر خودرویی دیده می شود. متریال به کار رفته در بخش رودری های این خودرو ترکیبی از پلاستیک خشک در بخش بالا و متریال پارچه ای نرم در بخش های میانی است اما طراحی و نحوه قرار گیری این بخش ها در کنار یکدیگر، طراحی شکیل و موزونی را ایجاد کرده است. در بخش بالایی داشبورد نیز از همین ترکیب ، پلاستیک خشک و متریال پارچه ای نرم اما با رنگ تیره و دوخت رنگی، استفاده شده است. اما در بخش میانی داشبورد از پلاستیک پیانویی به صورت سر تا سری استفاده شده است که ذات لوکس این خودرو را به نمایش می گذارد. در این بخش نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم مالتی مدیا قابل مشاهده است که نسبت به بسیاری از خودرو های چینی دیگر ، صفحه نمایش با کیفیت و بزرگتری است. شایان ذکر است که سیستم صوتی و مالتی مدیا این خودرو با همکاری شرکت سونی طراحی شده است که این نکته ، کیفیت سیستم صوتی را تضمین می کند.

در بخش پایین این قسمت از متریال پارچه ای استفاده شده است که رنگ آن هماهنگ با تریم اصلی کابین این خودرو است. اما در کنسول وسط چانگان یونی K قضیه کمی متفاوت تر است و سبک طراحی کمی با بقیه قسمت ها متفاوت تر است. این بخش از پلاستیک طرح دار و مات بهره می برد که طراحی تا حدی اسپرت را در آن مشاهده می شود و حس خوبی را به بیننده منتقل می کند. در بخش پایین دسته دنده کلید های دسترسی به بخش ها و امکانات مختلف تعبیه شده است که از جمله آن ها می توان به ؛ کلید های تغییر حالت های رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهلد، ترمز پارک برقی و… اشاره کرد.

غربیلک فرمان چانگان UNI-K این خودرو طراحی اسپرتی دارد و شبیه به دیگر محصولات خانواده یونی است. اما وجه تمایز و برگ برنده چانگان یونی کی در بخش کلاستر این خودرو است، جایی که ۳ نمایشگر ۳.۵ و ۱۰.۲۵و ۹.۲ اینچی این بخش را تشکیل می دهند که در نوع خود سبک طراحی متفاوتی است. صندلی های چانگان UNI-K طراحی نیمه اسپرتی دارند و کاملا در برگیرنده هستند و از رویه با جنس چرم مصنوعی بر روی آنها استفاده شده است. جالب است بدانید که در نسخه های فول آپشن این خودرو به جهت بالا بردن کیفیت صدا در بخش سری صندلی ها، اسپیکر قرار گرفته که لذت گوش دادن به موسیقی را چند برابر می کند.

چانگان یونی کی با توجه به فاصله محوری ۲۸۹۰ میلی متری خود فضای مناسبی را برای سرنشینان عقب ایجاد کرده و امکاناتی مانند زیر آرنجی، جا لیوانی، دریچه سیستم تهویه، ۲ خروجی USB از جمله امکاناتی است که این خودرو برای سرنشینان عقب فراهم کرده است. در کل طراحی داخل کابین چانگان UNI-K بسیار لوکس و زیبا و در عین حال اسپرت و بروز بوده و انتظارات را به عنوان پرچم دار کمپانی چانگان بر آورده می کند.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - ترمز اضطراری اتوماتیک |
| امکانات رفاهی | سنسور نور - سنسور باران - فناوری LED چراغ ها - استارت دکمه ای - تریم داخلی چرم مصنوعی - صندلی های برقی جلو - ترمز پارک برقی - اتوهلد - دوربین ۳۶۰ درجه - دوربین ثبت وقایع - جلو آمپر دیجیتال - تهویه اتوماتیک دوکاناله - پاکسازی هوای کابین - دوربین ۳۶۰ درجه - کروز کنترل تطبیقی - رینگ آلومینیومی - سیستم صوتی حرفه ای - سنسور پایش باد تایرها - فرمان کمکی برقی - دسته دنده الکتریکی - تنظیم حالت رانندگی |
مزایا و معایب
| مزایا | شتاب خوب - کابین جادار - کیفیت مونتاژ و متریال خوب |
| معایب | عدم عرضه با تیپ فول آپشن - هفت نفره نبودن چیدمان صندلی ها |
رقبای چانگان یونی کی
چانگان یونی کی به لحاظ امکانات ایمنی و رفاهی و همچنین مشخصات فنی خودرو کاملی به حساب می آید که همین دلیل باعث می شود پیدا کردن رقیبی برای این خودرو در بازار ایران دشوار باشد. به لحاظ مشخصات فنی نسخه تک دیفرانسیل این خودرو رقیب خودرو هایی نظیر دیگنیتی پرستیژ، تیگو ۸ پرو و وی جی وی U75 پلاس است که وجود امکانات بالاتر، چانگان یونی K، برنده این خودرو در مقایسه با این خودرو ها است. اما برای نسخه دو دیفرانسیل قضیه کمی متفاوت است چرا که کمبود خودرو های دو دیفرانسیل در داخل کشور باعث شده است تا این خودرو رقیبی جدی تر از تیگو ۸ پرومکس نداشته باشد.
آلبوم تصاویر
















سوالات متداول
قلب تپنده چانگان یونی کی یک موتور ۲ لیتری توربو مجهز به سیستم پاشش سوخت مستقیم است که می تواند روی هم رفته ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ ها منتقل کند.
از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو می توان به؛ ۶ کیسه هوا (سرنشیان جلو، جانبی و پرده ای)، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، اتو هلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سامانه پایش باد تایر ها، کروز کنترل تطبیقی، ۱۲ اسپیکر ساخت کمپانی سونی، ترمز پارک برقی ، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مالتی مدیا، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی ، ترمز اضطراری ، ترمز کمکی، کلاستر دیجیتال، حالت های مختلف رانندگی ، تهویه اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، ورود و خروج بدون کلید، نورپردازی داخلی، رینگ های ۲۱ اینچی آلومینیومی، شارژر بی سیم، پورت USB، گرم کن و سردکن صندلی های ردیف جلو و… اشاره کرد.





و ما همچنان ملتِ در حسرتِ زندگی، باقی خواهیم ماند🥺
سلام، از بررسیهای کاملتون متشکرم ، سوالی برام پیش اومده: آقای دلاور چرا از سایت اسب بخار وآقای تفضلی جدا شدید ؟
سلام ممنون از مطالب عالی تون می خواستم بدونم آقای تفضلی چرا از آقای دلاور جدا شدید؟
رقیبش توی چین اکسید یا همان اکستریم TXL است با این تفاوت که آپشنهای اکستریم بالاتر و قدرت موتور اکستریم ۲۶۱ اسب هستش. اکسید البته برند کم سن تری هست و هنوز بازارش به چانگان Uni-k نرسیده ولی داره برای ورود به بازارها تلاش زیادی میکنه، توی چین استاندارد +C-NCAP گرفته که بی سابقه بوده و داره تلاش میکنه که استاندارد یورو ncap هم بگیره تا به بازار اروپا هم راه پیدا کن. من تست درایوشو رفتم بی نظیره.
هم قیمت بنز توی دبی