BAW 212 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
BAW 212 یک شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی است که قابلیت های آفرودی فراوانی دارد و توسط صنایع خودروسازی ایلیا در ایران عرضه می شود.
1998 سی سی
231 اسب بخار
390 نیوتن متر
دو دیفرانسیلBAW 212 یک شاسی بلند دو دیفرانسیل چینی است که قابلیت های آفرودی فراوانی دارد و توسط صنایع خودروسازی ایلیا در ایران عرضه می شود.
معرفی BAW 212
شرکت Beijing Automobile Works که با نام BAW شناخته می شود یکی از خودروسازان چینی است که در چندین سال گذشته، وظیفه اش تولید شاسی بلندهای آفرودی نظامی و غیر نظامی بوده است. این شرکت فعالیتش در سال ۱۹۵۰ آغاز کرد و به عنوان یکی از زیر مجموعه های شرکت BAIC به فعالیت ادامه داد اما در سال ۲۰۲۰ از این شرکت جدا شد و اکنون شرکتی کاملا جدا از شرکت BAIC به حساب می آید.

یکی از معروف ترین محصولات شرکت بی اِی دبلیو، BJ212 است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ توسط این شرکت و به عنوان یک خودروی نظامی طراحی و تولید شد اما بعد از آن که شرکت BAW از بایک جدا شد، شرکت بی اِی دبلیو تصمیم گرفت تا این خودرو را بار دیگر باز طراحی و عرضه کند که حاصلش BAW 212 شد. این آفرودر جدید چینی که در حقیقت در دسته بندی SUV های میان سایز قرار می گیرد در سال ۲۰۲۴ تولید شده و با نام BAW 212 T01 در بازارهای جهانی به فروش می رسد و توسط صنایع خودروسازی ایلیا نیز در ایران عرضه می شود. در ادامه بیشتر به بررسی آفرودر ۲۱۲ می پردازیم.
طراحی بدنه بی ای دبلیو ۲۱۲
بدون شک در اولین نگاه به BAW 212 ترکیبی از سبک طراحی خودروهایی نظیر تویوتا لندکروز FJ40، جیپ رانگلر، لندرور دیفندر و حتی مرسدس بنز جی کلاس را مشاهده می کنید و در طراحی آن خبری از سبک طراحی خودروهای روز نیست که این موضوع نشان می دهد تلاش طراحان بیشتر بر روی ارائه طراحی کاربردی این خودرو بوده است.

در طراحی بخش های جلو آفرودر ۲۱۲ بیشترین چیزی که باعث جلب توجه می شود فرم طراحی کلاسیک چراغ های جلو است که به صورت دایره ای طراحی شده و یادآور طراحی محصولات قدیمی شرکت جیپ است. با این حال طراحی سعی کرده اند تا با اضافه کردن نوارهای LED کمی چهره و طراحی کاسه چراغ ها را بروز کنند. نکته دیگری که در این قسمت باید به آن اشاره کرد این است که در طراحی بخش های جلو شاسی بلند ۲۱۲ به دلیل استفاده از خطوط برآمده بر روی کاپوت و همچنین و خطوط موازی عریض در بخش جلو پنجره شاهد طراحی عضلانی هستیم. از طرفی سپر جلو ابعاد نسبتا بزرگ و ساده ای داشته و جلوی آن فاصله نسبتا زیادی با جلو پنجره دارد که باعث کاهش آسیب به جلو پنجره و در نهایت رادیاتور خودرو می شود.
طراحی بخش های جانبی، طراحی جعبه ای شکل این بی ای دبلیو ۲۱۲ را نمایش می گذارد که این سبک طراحی در چند سال اخیر به دلیل عملکرد مناسب در شرایط آفرودی، بسیار مورد توجه خودروسازان قرار گرفته و این سبک طراحی را در محصولات پرفروشی نظیر لندرور دیفندر، مرسدس بنز G کلاس و… می بینیم. ناگفته نماند که استفاده از خطوط طراحی برآمده، آینه های کشیده و همچنین رکاب کارشده در پایین درب ها طراحی این بی اِی دبلیو ۲۱۲ را عضلانی تر کرده است.

با مشاهده طراحی بخش های عقب بیشتر به شباهت های میان طراحی BAW 212 و لندرور دیفندر پی خواهید برد. فرم طراحی ستون D، طراحی کاسه چراغ های عمودی، محل قرار گیری تایر زاپاس بر روی در صندوق عقب و حتی دستگیره باز کننده در صندوق عقب و… همگی از این موضوع حکایت دارد که بخش های عقب شاسی بلند ۲۱۲ از لندرور دیفندر الهام گرفته شده است. اما باید بگوییم که فرم طراحی سپر عقب این خودرو کمی متفاوت تر بوده و هماهنگی خوبی را با دیزاین بخش های مختلف به وجود آورده است.
مشخصات فنی BAW 212 T01
قلب تپنده BAW 212 T01 یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ است که از فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد و می تواند روی هم رفته ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو و عقب انتقال دهد. نکته ای که باعث می شود این خودرو قابلیت آفرودی بسیار خوبی پیدا کند این است که محورهای جلو و عقب بی ای دبلیو ۲۱۲ به صورت یکپارچه طراحی شده و جدا از اینکه از قفل دیفرانسیل عقب و مرکزی بهره می برد، قابلیت قفل دیفرانسیل جلو نیز در آن دیده می شود.

| برند | ۲۱۲ |
| مدل | T01 |
| کلاس بدنه | شاسی بلند |
| سال تولید | ۱۴۰۴ |
| حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۲۳۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
| تعلیق جلو | صلب فنر پیچشی |
| تعلیق عقب | صلب فنر پیچشی |
| طول | ۴۷۴۹ میلی متر |
| عرض | ۱۹۴۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۹۹۹ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۶۰ میلی متر |
| وزن | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۸۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۱۰.۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۶۵/65R18 |
| شرکت عرضه کننده | صنایع خودروسازی ایلیا |
| برند نشان مادر | BAW |
| کشور سازنده | چین - ایران |
سیستم تعلیق آن نیز ترکیبی از جناغی دوبل (دابل ویشبون) در محور جلو و مولتیلینک پنجپیوندی در عقب است که در ترکیب با شاسی نردبانی و مستقل BAW 212، عملکرد خوبی را خصوصا در شرایط آفرودی به نمایش می گذارد.
اما موضوعی که می تواند از نقاط ضعف آفرودر ۲۱۲ به حساب بیاید مصرف سوخت نسبتا بالای آن است که به صورت میانگین بر اساس استاندارد WLTP به ۱۱.۳ لیتر می رسد که در مقایسه با رقبا عدد نسبتا بالایی به حساب می آید.
طراحی کابین و امکانات
کابین BAW 212 T01 در نگاه اول، ساده و بی پیرایه به نظر می رسد ؛ طراحی ای که بیش از آنکه به دنبال جلب توجه باشد، بر عملکرد و دوام تمرکز دارد. با این حال، وقتی کمی دقیق تر به جزئیات نگاه می کنید، متوجه می شوید طراحان تلاش کرده اند جلوه ای از بروز بودن را در یک فضای نه چندان مدرن اما کاربردی ارائه دهند.

داشبورد از نظر فرم کلی، کاملاً تابع اصول طراحی کلاسیک خودروهای آفرودی است. خطوط صاف و زوایای تند، به آن حال و هوایی زمخت و قلدر داده اند، اما در عین حال دکمه ها و کلیدها با نظم منطقی و دسترسی راحت چیده شده اند. استفاده از تزئینات نقره ای مات در بخش میانی کنسول، تا حدی از سادگی بیش از حد کاسته و حس صنعتی اما قابل قبول را منتقل می کند. کنسول وسط طراحی چندان پیچیدهای ندارد؛ در این شاسی بلند آفرودی با وجود حضور اهرم دنده بزرگ و دسته ترمز دستی سنتی، هنوز هم حس مکانیکی بودن خودرو حفظ شده است. جای فنجان، درگاه USB و فضای کوچک برای قرار دادن وسایل شخصی وجود دارد، هرچند در مقایسه با رقبا، عمق و ارگونومی این بخش میتوانست بهتر باشد.
باو ۲۱۲ تی ۰۱ نویگتور
صنایع خودرو سازی الیا تیپ نویگتور این خودرو را نیز عرضه می کند. در تیپ نویگیتور ۲۱۲ مدل T01 درِ موتور تغییر کرده است و رکاب ها، فلاپ ها و سپرها ارتقا داشته اند. همچنین کیت تعلیق حرفه ای با تایرهای آفرودی جدید به خودرو اضافه شده و سبکی متفاوت از جلو پنجره بر روی این خودرو نصب شده است. تیپ نویگیتور ۲۱۲ مدل T01 با پروژکتور روی گلگیر سمت راننده عرضه می شود که این پروژکتور قابلیت تنظیم الکتریکی از داخل کابین را دارد. همچنین سپر جلوی این شاسی بلند آفرودی قابلیت نصب وینچ را به صورت استاندارد دارد. اسنورکل هم در قالب کیت نویگیتور در T01 نصب می شود.
رودریها نیز از همان الگوی ساده پیروی میکنند. درها با متریال پلاستیکی سخت پوشیده شدهاند، اما کیفیت مونتاژ رضایتبخش است و صدای اضافی یا لقخوردگی در کار نیست. تنها نکته منفی، نبود تودوزی نرم در محل استراحت دست است که میتواند در مسیرهای طولانی کمی آزاردهنده باشد.
از نظر کیفیت متریال کابین، نمیتوان از BAW انتظار استفاده از متریال لوکس داشت، اما باید اعتراف کرد که برای خودرویی با کاربری نیمه نظامی و آفرودی، انتخاب مواد مقاوم و بادوام منطقی است. پلاستیک ها از نوع سختاند اما یک دست و مقاوم به نظر می رسند.

در مجموع، طراحی داخلی BAW 212 شاید چشم نواز نباشد، اما ساده و کاربردی است؛ همانطور که باید از یک آفرودر واقعی انتظار داشت، خودرویی که اول دوام می دهد، بعد جلب توجه می کند.
خودروی BAW 212 طبق اعلام صنایع خودروسازی ایلیا، از امکاناتی نظیر فرمان برقی، شارژر بیسیم، نورپردازی کابین، آینه الکتروکرومیک، صندلیهای چرمی، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و ماساژور صندلی راننده، قفل یدک خودرو، مالتیمدیای ۱۲.۳ اینچی، سیستم تهویه دوکاناله، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مالتیمدیای ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، سنسور نور و باران، آینه تاشو برقی، چراغهای جلو LED، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه، دو ایربگ راننده و سرنشین، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر فشار باد تایر و … بهره میبرد.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - ترمز اضطراری اتوماتیک (در تیپ فول آپشن) - رادار خط خوان (در تیپ فول آپشن) |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی - تهویه اتوماتیک دو کاناله - دوربین ۳۶۰ درجه - سنسور پارک جلو و عقب - کلاستر دیجیتال - فرمان الکتروهیدرولیکی - تریم داخلی چرم - صندلی های برقی جلو - گرمکن و ماساژور صندلی راننده - نمایشگر لمسی - قفل دیفرانسیل جلو - قفل دیفرانسیل عقب - تنظیم حالت رانندگی - تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها (تک دیفرانسیل عقب ، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین) - استارت دکمه ای - ترمز پارک برقی - اتوهلد - نور پردازی کابین - شارژر وایرلس - فناوری LED چراغ ها - سنسور نور و باران - تانک یو ترن (در تیپ فول آپشن) - کروز کنترل تطبیقی (در تیپ فول آپشن) |
مزایا و معایب
| مزایا | قابلیت آفرود خوب - زاویه ورود و خروج مناسب - تنظیمات مختلف برای رانندگی - زیر بندی قوی |
| معایب | نبود برخی امکانات ایمنی رایج در این رده قیمتی مانند کیسه هوای جانبی - نبود امکانات رفاهی مانند کروز کنترل - فضای کم برای سرنشینان ردیف دوم |
رقبای آفرودر ۲۱۲
در بازار فعلی کشور اگر بخواهیم شاسی بلندی آفرودی بخریم دو مسیر پیش روی ما است؛ یا اینکه سراغ شاسی بلندهای چینی صفر برویم و یا اینکه به خریداری شاسی بلندهای ژاپنی کارکرده فکر کنیم که نمونه های کم کارکرد آنها قیمت بسیار بالایی در بازار کشور دارند. با این تفاصیل در شاسی بلندهای آفرودی صفر کیلومتر موجود در بازار ایران می توان BAW 212 را رقیب خودروهایی نظیر؛ تانک ۳۰۰، دایون Y7، مانیان ترا و… دانست.
آلبوم تصاویر




















سوالات متداول
قلب تپنده BAW 212 T01 یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ است که از فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد و می تواند روی هم رفته ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو و عقب انتقال دهد.
خودروی BAW 212 طبق اعلام صنایع خودروسازی ایلیا، از امکاناتی نظیر فرمان برقی، شارژر بیسیم، نورپردازی کابین، آینه الکتروکرومیک، صندلیهای چرمی، صندلی برقی راننده و سرنشین، گرمکن و ماساژور صندلی راننده، قفل یدک خودرو، مالتیمدیای ۱۲.۳ اینچی، سیستم تهویه دوکاناله، ترمز پارک برقی، اتوهلد، مالتیمدیای ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر، سنسور نور و باران، آینه تاشو برقی، چراغهای جلو LED، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه، دو ایربگ راننده و سرنشین، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر فشار باد تایر و … بهره میبرد.
تکمیل ظرفیت اولین شرایط فروش خودروی اونترا U75 Plus
شاسی بلند جدید صنایع خودروسازی ایلیا تیون شد
محصول ۲۱۲ خودروسازی ایلیا به زودی در بازار ایران
تکمیل ظرفیت فروش موسو گرند خان




