نیسان ماکسیما (مونتاژی پارس خودرو) ؛ معرفی + مشخصات فنی
شرکت پارس خودرو با عرضه نیسان ماکسیما به بازار ایران یکی از موفقترین سدانهای نسبتاً بزرگ ژاپنی را در کشورمان به فروش رساند.
2988 سی سی
200 اسب بخار (228 اسب بخار در نسخه های اولیه)
288 نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
شرکت پارس خودرو با عرضه نیسان ماکسیما به بازار ایران یکی از موفقترین سدانهای نسبتاً بزرگ ژاپنی را در کشورمان به فروش رساند.
معرفی نیسان ماکسیما پارس خودرو
شرکت پارس خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی به سراغ نسل پنجم نیسان ماکسیما رفت و این سدان نسبتاً بزرگ را در قالب یک خودروی نیمهلوکس و متفاوت وارد بازار ایران کرد. نیسان ماکسیما برای حدود یک دهه روی خط مونتاژ پارس خودرو قرار داشت و با توجه به طراحی ظاهری زیبا، کابین بزرگ، توان فنی مطلوب و کیفیت سواری دلچسب توانست بسیاری از مشتریان با توان مالی متوسط به بالا را به سمت خود بکشاند.

نشان معتبر ژاپنی و عملکرد فنی ماکسیما سبب شد تا این خودرو محبوب دل مشتریان ایرانی شود و بعد از گذشت سالها همچنان نمونههای دست دوم آن با رونق فراوان در بازار خریدوفروش شوند. سرانجام در سال ۱۳۹۱ شرکت پارس خودرو به دلایلی مثل شروع تحریمها و استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت تصمیم گرفت تا مونتاژ نیسان ماکسیما را برای همیشه پایان دهد.
طراحی بدنه نیسان maxima

Nissan Maxima در زمان عرضه یکی از زیباترین خودروهای سدان در بازار ایران به شمار میرفت. بدنه کشیده، استایل خوابیده و پهنای نسبتاً زیاد، استایل این خودرو را کاملاً متفاوت از محصولات همرده کرده بود. طراحی زیبای چراغها و پیچوتابهای بهکاررفته در جزئیاتی مثل قاب پنجرهها به همراه تناسب نسبی المانهای جلو و عقب خودرو، همگی سبب شده بود تا ماکسیما در زمان خودش بهعنوان یک خودروی زیبا و نسبتاً لوکس مورد توجه کاربران قرار گیرد. حتی در حال حاضر که حدود ۲۵ سال از عرضه این خودرو میگذرد، همچنان نیسان maxima فرم زیبا و نسبتاً نوین خود را حفظ کرده است. با این حال زبانهای طراحی مدرن حتی در شرکت نیسان باعث شده تا نمای بیرونی ماکسیما در شرایط فعلی کمی ساده و قدیمی به نظر برسد که البته بعد از گذشت این همه مدت اصلاً نکته منفی به شمار نمیرود.
مشخصات فنی Nissan Maxima
نیسان ماکسیما مونتاژ پارس خودرو در قالب دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار ایران آمد که نسخه اتوماتیک آن بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو دارای یک موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳ لیتر است که قدرت معادل ۲۲۷ اسب بخار و ۲۸۸ نیوتنمتر گشتاور را به جعبهدنده منتقل میکند. در نسخه اتوماتیک از یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک معمولی استفاده شده و مدل دستی نیز دارای گیربکس ۵ دنده است.
شتاب صفر تا صد Nissan Maxima دندهای معادل ۸.۵ ثانیه برآورد شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که کمی بالا به نظر میرسد.
| برند | نیسان |
| مدل | ماکسیما |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۳۸۱ - ۱۳۹۱ |
| حجم موتور | ۲۹۸۸ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۶ |
| تعداد سوپاپ | ۲۴ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۲۰۰ اسب بخار (۲۲۸ اسب بخار در نسخه های اولیه) |
| گشتاور | ۲۸۸ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۸.۴ ثانیه / ۹.۶ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت / ۲۱۲ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۹۳۰ میلی متر |
| عرض | ۱۷۸۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۳۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۷۵۰ میلی متر |
| وزن | ۱۴۱۰ کیلوگرم / ۱۴۳۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۷۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۱۰.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۱۰.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۱۵/55R16 |
| شرکت عرضه کننده | پارس خودرو |
| برند نشان مادر | نیسان |
| کشور سازنده | ایران - ژاپن |

میانگین شتاب نسخه اتوماتیک ماکسیما حدود ۹.۶ ثانیه برآورد شده و متوسط مصرف سوخت آن نیز معادل ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین خودروی ماکسیما اگرچه از لحاظ شتاب در سطح مطلوبی قرار دارد اما از طرف دیگر میانگین مصرف سوخت آن نسبتاً بالاست و بهویژه در سطح شهر میتواند موجب نارضایتی شما شود. هرچند که همه میدانیم هر که بامش بیش برفش بیشتر و لذت سواری با یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری به هر حال نیازمند پرداخت بهای بیشتری برای بنزین خواهد بود.
کیفیت سواری نیسان maxima نسبتاً نرم و لذتبخش است، اما در ردیف عقب شاید کوبشهای بیشتری وارد کابین شود. همچنین به دلیل شتاب و قدرت موتور بالا به همراه سیستم تعلیق نسبتاً ساده عقب، احتمال انحراف عقب خودرو در سرعتهای بالا هنگام دور زدنهای سریع زیاد است که باید نکات احتیاطی را در این زمینه کاملاً رعایت کرد.
ضمن آنکه موتور و گیربکس نیسان ماکسیما جزو نمونههای باکیفیت و بادوام بازار است و در صورت نگهداری صحیح به همراه تعویض بهموقع روغن و گیربکس معمولاً طی دورههای طولانیتر دچار خرابی نمیشوند.
طراحی داخل کابین و امکانات نیسان ماکسیما
قاعدتاً امروز دیگر طراحی به سبک نمای داخلی ماکسیمای نسل پنجم برای ما خیلی جذاب نیست، اما در آن زمان ماکسیما یکی از کابینهای لوکس و نسبتاً جذاب بازار را ارائه میداد که کمتر کسی نسبت به آن انتقاد داشت. اما امروزه این سبک طراحی کاملاً قدیمی شده و نکته چندان جذابی در آن مشاهده نمیشود. با این حال تناسب طراحی به همراه سادگی دلنشین سبب شده تا فضای داخلی ماکسیما همچنان زیبا و آرامشبخش به نظر برسد. بهکارگیری تزیینات طرح چوب نیز در ارتقای کیفیت بصری کابین خودرو تأثیرگذار بوده است.

متریال و مواد استفادهشده در ساخت داشبورد و رودریها در نوع خود نسبتاً باکیفیت هستند و میتوانند رضایت کاربر را جلب کنند. همچنین استایل ساده و کلاسیک غربیلک فرمان به همراه کیلومترشمار نیز میتواند کاملاً مورد پسند افرادی باشد که به دنبال خودروهای اصیل ژاپنی هستند. از دیگر نقاط قوت فضای داخلی ماکسیما میتوان به صندلیهای نسبتاً راحت آن اشاره کرد که در کنار فضای بزرگ کابین، محیطی دلچسب را برای ۴ تا ۵ نفر فراهم میکند. بهویژه صندلیهای ردیف عقب نسبتاً جادار بوده و افراد بلندقد در این بخش چندان محدودیت نخواهند داشت.
میزان فضای صندوق عقب نیسان ماکسیما اگرچه مقداری کوچکتر از حد انتظار است، اما میتواند لوازم مسافرتی ۴ تا ۵ نفر را به راحتی در خود جای دهد و از این جهت دغدغه شما را تا حد زیادی پاسخگو خواهد بود.
در مورد امکانات نیسان maxima باید بدانید که در اواخر تولید، شرکت پارس خودرو نسخه آپشنال ماکسیما را معرفی کرد که دارای مواردی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتیمدیا بود که در نسخههای قبلی وجود نداشتند. همچنین تجهیزات دیگری مثل ترمز ضدقفل ABS، دو کیسه هوای جلو، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو و آینههای جانبی برقی از مهمترین تجهیزات تیپهای قبلی ماکسیما مونتاژ پارس خودرو به شمار میروند. بنابراین به جز تیپ آپشنال باید گفت که دیگر نسخههای ماکسیما تجهیزات چندان زیادی ندارند و از لحاظ آپشن حرف چندانی برای گفتن ندارند.
امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | دو کیسه هوا - ترمز ABS |
| امکانات رفاهی | تریم داخلی پارچه ای - تهویه اتوماتیک - صندلی های برقی جلو - پخش CD چنجر - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان |
مزایا و معایب
| مزایا | سواری نرم - شتاب خوب - توان حرکتی مناسب - کیفیت خوب - کابین جادار |
| معایب | مصرف سوخت به نسبت بالا - نبود امکانات رفاهی و ایمنی مناسب - تعلیق عقب نه چندان ایده آل |
رقبای نیسان ماکسیما مونتاژ پارس خودرو
نیسان ماکسیما مونتاژی با اینکه خودرو بروزی به حساب نمی آید اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و به راحتی می تواند در بازار ایران با رقبایی مثل هیوندای سوناتا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، کیا اپتیما ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰، زانتیا اتوماتیک، مزدا ۳ و… رقابت کند.
سوالات متداول
نیسان ماکسیما با موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده که توان ۲۲۷ اسب بخار و ۲۸۸ نیوتنمتر گشتاور را به گیربکس ۴ دنده اتوماتیک یا ۵ دنده دستی تحویل میدهد. شتاب صفر تا صد این خودرو در نسخه اتوماتیک معادل ۹.۶ ثانیه و در نسخه دندهای حدود ۸.۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت این سدان نیمهلوکس ژاپنی نیز بیش از ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
ماکسیما در تیپ آپشنال دارای مواردی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین عقب و نمایشگر لمسی مالتیمدیا بود که در نسخههای قبلی وجود نداشتند. همچنین تجهیزاتی مثل ترمز ضدقفل ABS، دو کیسه هوای جلو، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو و آینههای جانبی برقی از مهمترین تجهیزات تیپهای قبلی ماکسیما مونتاژ پارس خودرو به شمار میروند.
نیسان N7 ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی
جدیدترین مدل نیسان در ایران رونمایی شد ؛ نیسان N7 چه مشخصاتی دارد؟
شرایط فروش ال ۹۰ ایرانی اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
نیسان ترا (Nissan Terra) ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی





تو دوران خودش ، یه اسطوره بود.
نرم ، بی صدا ، با کیفیت ، با دوام .
ولی الان هم ، با قدرتی که داره ، همچنان یه ماشین قدرتمند محسوب میشه.
و از نظر من ، کیفیت و دوام و اصالت و زیبایی طراحی که داره ، هیچ کدوم از ماشین های امروزی که شدن اسباب بازی ، ندارن.
ولی خب ، هیچ آپشنی نداره.
و به شدت قدیمیه و در مقابل بعضی از رقباش ارزش خرید زیادی نداره.
اما با این اوصاف ، همچنان ، یه ماشین خوب و جذابه.
ماشین بی نظیری که دیگه ارزش خرید نداره، من کلی بازار رو بالا پایین کردم، قطعات موتور و زیروبند خوبه تقریبا راحت گیر میاد، تزئینی ها سخت تر گیر میاد یا بقیمت گزاف میفروشن ولی داخلشون که میشینی بوی کهنگی لوازم داخلی تو ذوق میزنه مگر اینکه یه اورهال اساسی کنی که تو بازار امروز اورهال موتور و تعویض صندلی ها و یه سری تزئینات داخلی بالای سیصد چوق آب میخوره که نمی ارزه
با سلام و احترام. نیسان ماکسیما یکی از اسطوره های تکرار ناشدنی از نسل دهه ۲۰۰۰
به نظر من حتی با گذشت بیش از دو دهه از تولید و ساخت این نسل از ماکسیما هنوز هم ارزش خرید داره . هر چه برای این ماشین هزینه کنی و البته فقط قطعات اصلی ببندی روش مطمئن باشید که هیچ وقت تو جاده ها ناامید تون نخواهد کرد و با خیالی راحت و امنیت بسیار بالا می توانید از سواریش لذت ببرید.
البته به عنوان ماشین اول و برای هر قشری شاید مناسب نباشه.
من خودم ماکسیما دارم
لطفا حرف الکی نزنید
۱۰ ساله این ماشین و دارم هنوز نتونستم جایگزینی براش پیدا کنم
به نظر من ماکسیما بعد این همه سال هنوز هیچ کشته ای نداده واین بالاترین امتیاز حساب میشه البته نه تو ایران که جان آدم ها هیچ ارزشی ندارند آدمهایی که ندانسته نظر میدم مثل آقا ماهمود محمود باید برن پراید سوار شن که هر لحظه استرس داری الان که چرخش در بره
این خودرو مانندهمه خودروهای ژاپنی بسیارنرم و بی صداست.