لیفان X60 ؛ معرفی + مشخصات فنی
لیفان X60 یکی از نخستین خودروهای کراس اوور چینی بود که عطش بازار در ردههای پایین برای شاسیبلند سواری را به خوبی پاسخ داد.

لیفان X60 یکی از نخستین خودروهای کراس اوور چینی بود که عطش بازار در ردههای پایین برای شاسیبلند سواری را به خوبی پاسخ داد.
معرفی لیفان X60
لیفان X60 به عنوان یک کراس اوور جمع و جور در سال ۲۰۱۱ و در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش گذاشته شد. این خودرو از اوایل دهه ۹۰ شمسی و بعد از ام وی ام X33 به بازار ایران آمد تا به عنوان یک شاسیبلند ارزانقیمت بتواند آرزوی بسیاری از مشتریان را برای خرید یک ماشین شاسیبلند شهری برآورده کند.

نسخه دندهای این خودرو از سال ۱۳۹۱ وارد سبد محصولات کرمان موتور شد و از سال ۱۳۹۴ نیز مدل اتوماتیک لیفان X60 به دست مشتریان رسید. سرانجام در سال ۱۳۹۷ تولید لیفان X60 متوقف شد و در عوض آن، محصولات پرطرفدارتری مثل جک S5 و جک S3 روی خط تولید کرمان موتور باقی ماندند.
طراحی بدنه لیفان ایکس ۶۰
این خودرو بهوضوح برای مصرفکنندگان جوان طراحی شده است که چندان به ارزش و اعتبار برند حساس نیستند، اما به کارکردهای عملی و واقعگرایانه علاقه دارند. جلوپنجره کرومی به شکل سپر، بهخوبی با بدنهای الهامگرفته از شاسیبلند هماهنگ شده است تا حس قاطعیت، قدرت و استواری را برای چهره این ماشین شاسیبلند چینی فراهم کند.

چراغهای کشیده جلو در ظاهر ساده به نظر میرسند، اما چراغهای پروژکتوری با نور پایین، طراحی بسیار دقیق و ظریفی دارند که حس ممتاز بودن را فراتر از سطح قیمتی خودرو منتقل میکند. گلگیرهای برجسته، چراغهای راهنمای مستقل و محافظهای زیر بدنه متصل به سپرهای جلو و عقب نیز حس استحکام و اعتماد را تقویت میکنند.

به طور کلی، طراحان لیفان X60 قصد داشتند تا با ارائه این خودرو یک محصول نسبتاً ارزانقیمت را با ظاهر خانوادگی و گرایشهای آفرودی به دست مشتریان برسانند تا نیازهای بصری آنها در مورد یک شاسیبلند واقعی را تا حدودی در قالب این خودروی ارزانقیمت پاسخ دهند. به همین دلیل، لیفان X60 در بازار ایران بسیار مورد توجه مشتریان با توان مالی متوسط تا پایین قرار گرفت.
مشخصات فنی LIFAN X60
موتور تمامآلومینیومی ۱.۸ لیتری لیفان با فناوری CVVT-i طراحی شده است که زمانبندی متغیر پیوسته سوپاپهای ورودی هوا را کنترل میکند. بر اساس محاسبات فنی، این فناوری میتواند گشتاور در دورهای پایین را حدود ۵ تا ۸ درصد افزایش دهد، قدرت خروجی در دورهای بالا را ۵ درصد بهبود دهد و مصرف سوخت را بین ۳ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. با این حال، این اعداد در عمل بهطور کامل احساس نمیشوند. زیر ۲۰۰۰ دور در دقیقه، لیفان X60 کمی کند به نظر میرسد و تنها در نزدیکی ۳۰۰۰ دور است که اعتمادبهنفس لازم برای سبقتگیری ایجاد میشود.

حداکثر قدرت موتور لیفان X60 معادل ۱۲۶ اسب بخار و گشتاور نهایی آن ۱۶۸ نیوتنمتر است که توسط گیربکس اتوماتیک CVT یا جعبهدنده پنجسرعتی دستی به محور جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا صد لیفان X60 در مدل اتوماتیک حدود ۱۴.۵ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ارزیابی شده است. اما مدل دندهای کمی پرشتابتر ظاهر شده و میتواند ظرف مدت زمان ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت نسخه دندهای نیز پایینتر بوده و حدود ۸.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی خواهد بود. دقت و نرمی تعویض دندههای X60 در نمونه دستی بهمراتب بهتر از مدلهای لیفان ۵۲۰ و ۶۲۰ است و حتی در رانندگی شهری با تعویضهای مکرر نیز راحتی خوبی ارائه میدهد.
سیستم فرمان هیدرولیکی باعث شده دقت فرمان X60 بالا باشد. در مقایسه با لیفان ۵۲۰ و ۶۲۰، شاسی و بدنه X60 کاملاً جدید طراحی شده و استحکام کلی خودرو به شکل قابلتوجهی افزایش یافته است. بنابراین حتی در سرعت نسبتاً بالا روی جادههای قدیمی نیز خودرو دچار آشفتگی ناگهانی نمیشود.
سطح نویز جاده، تایر و باد در این خودرو رضایتبخش است، اما همین موضوع ضعف آن را بیشتر نمایان میکند: صدای نسبتاً زیاد موتور.
طراحی داخل کابین و امکانات
کابین X60 فضای بسیار مناسبی دارد. تصور کنید با همین مبلغ باید خودرویی در کلاس سدان خریداری کنید؛ در حالیکه لیفان X60 دید وسیع و فضای عقب کافی برای نشستن سه بزرگسال را ارائه میدهد و از این جهت کاربردپذیری بیشتری برای مسافرت و دیگر کاربردهای خانوادگی دارد. صندوق عقب ۴۰۵ لیتری برای خرید از سوپرمارکت و نیازهای یک مسافرت چهار نفره تقریباً کافی است، اما قاعدتاً در حد و اندازههای یک سدان نظیر دنا پلاس و سورن پلاس نیست. البته قابلیت تاشوندگی ۶۰/۴۰ صندلیهای عقب فضایی کاملاً مسطح ایجاد نمیکند و برای حمل بارهای بزرگ کمی مشکلساز است.
طراحی پوسته داشبورد بهوضوح از تویوتا RAV4 مدل ۲۰۱۰ الهام گرفته شده و کنسول میانی لایهای بهخوبی بخش تهویه مطبوع و سیستم صوتی را از هم جدا میکند. هرچند ممکن است وفور قطعات پلاستیکی خشک در داشبورد و سایر بخشهای کابین نظیر رودریها چندان دلنشین نباشد، اما دستکم نگرانی بابت خط و خش وجود ندارد.

یکی از جنبههای رضایتبخش و کمتر دیدهشده لیفان X60، ارگونومی مناسب کابین آن است. صندلیها بهصورت دستی تنظیم میشوند و فاقد تنظیم ارتفاع هستند، اما این موضوع مانع یافتن موقعیت ایدهآل نشستن نمیشود. نشیمن صندلیها نسبتاً نرم است و برای رانندگیهای طولانی مناسب خواهد بود. صندلیهای عقب نیز به لطف فاصله محوری ۲۶۰۰ میلیمتری، فضای پای کافی دارند و با استفاده از کلید تعبیهشده روی تکیهگاه میتوان زاویه آنها را تنظیم کرد تا سرنشینان راحتتر باشند.
سایز آینههای جانبی X60 نیز قابلتوجه است. اندازه بزرگ آنها نقاط کور را به حداقل رسانده و دید مناسبی تا سطح جدول کنار خیابان ایجاد میکند.
در مورد امکانات لیفان X60 باید بدانید که این خودرو در نسخه اتوماتیک به عنوان نمونه فول آپشن دارای نمایشگر مالتیمدیا به قطر ۶ اینچ، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، اتولایت، دو کیسه هوای جلو و سانروف است. نسخه دندهای نیز فاقد نمایشگر مالتیمدیا و دوربین عقب بود که البته بعداً روی بعضی از نمونههای آن نصب شد.
رقبای لیفان X60
همان طور که اشاره شد لیفان X60 دیگر نمونه صفر کیلومتر ندارد و یه همین دلیل به سختی می توان رقیبی برای آن در نظر گرفت اما با نگاهی به محصولات پیشین و حال حاضر بازار ایران می توان جک S5، ام وی ام X33 و تا حدودی چری تیگو ۵ را رقیب این خودرو دانست.
سوالات متداول
حداکثر قدرت موتور ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی لیفان X60 معادل ۱۲۶ اسب بخار و ۱۶۸ نیوتنمتر است که توسط گیربکس اتوماتیک CVT یا جعبهدنده پنجسرعتی دستی به محور جلو منتقل میشود. شتاب صفر تا صد لیفان X60 در مدل اتوماتیک حدود ۱۴.۵ ثانیه بوده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۸.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی ارزیابی شده است.
این خودرو در نسخه فول آپشن دارای نمایشگر مالتیمدیا به قطر ۶ اینچ، دوربین عقب، سنسور پارک عقب، اتولایت، دو کیسه هوای جلو و سانروف است. نسخه دندهای هم فاقد نمایشگر مالتیمدیا و دوربین عقب بود که البته بعداً روی بعضی از نمونههای آن نصب شد.





متشکرم. ولی خیلی کم و گویی ترجمه ای از چند سطر کوتاه بود.
خودرو خیلی خوبی هست هم خوش ترکیبه هم کم مصرفه هم قطعاتش خیلی بادوام هست و خیلی دیر به خرج میفته هم خیلی جادار و رانندگی نرمی داره البته ایرادات جزیی هم داره ولی در کل ماشین خیلی خوب و به اصطلاح سگ جانی هست .
لیفان x60 کم استهلاک ترین شاس بلند
بسیار ماشین خوب و راحتی هست. اما لش سنگینی داره و موتور ۱۸۰۰ براش کمه.
سر بالایی خاکی اصلا بالا نمیاد و ذلیل است.
پراید. ۴۰۵ دوو بارها و بارها رفتن بالا ولی مال من همیشه آبرو ریزی میکنه. حتی هولش هم میدیم ولی لامصب فقط بوکسوباد میکنه. فقط باید بکسل کنیم.
من که دیگه هر جا میریم همون بالا می زارمش.l90 بکسلم میکنه.
اشکال از گیربکس هست؟
سلام
ماشینتون عیب داره
وگرنه من مدل ۹۲ گیربکس قدیم دارم
هیچ مشکلی توی سربالایی و خاکی نداره
بستگی به راننده اش دهم داره.
و شما اگر بالا نمیره چطور بکس باد میکنه؟
و اگر بالا نمیره. چطور میشه بالا. می گذارید ومیرید؟
من گیربکس اتومات دارم. تو دنده اسپرت ، سربالایی های نیز رو راحت میره بالا .دور بالا مصرفش یه کم بالاتر میره
ولی میشه مثل جت.
خداییش ماشین خیلی خوبیه. خدا کنه هرکس داره چرخش به سلامتی بچرخه.
ماشین فوقالعاده کم خرج و کم استهلاکیه من ۷ سال دارم کل ایران رو باهاش گشتم
به سلامتی من شیراز تا شهرمون رو ۱۰۰ تا ۱۰۵ اومدم بدون کولر مصرف ۶/۳ شد.
یعنی اینایی ک الان در حال حاضر ایکس ۶۰ دارن فقط تعریف میکنن یعنی من داشتم ب گدایی انداخت منو سنسور میل سوپاپ فابریکشو اگه گیر اوردی اونوقت بگو ماشین .ب نظر من پراید شرف داره
سلام
من خودم از سال ۱۳۹۲ لیفان ایکس ۶۰ را دارم.ماشین بسیار خوب و عالی است و تا این مدت فقط بنزین و روغن ریختم و خیلی هم راضیم.ماشینی قدرتمند .با سرعت عالی و کم خرجی ایست و مصرف بنزین هم از پراید وپژو۲۰۶ کمتر است
سلام مدتی است ریپ میزند چندین جای مختلف بردیم نتوانستند علتش را بفهمند راهنمایی بفرمایید به کجا مراجعه کنم که واقعا بلد باشند. دریچه گاز عوض شد تاثیری نکرد شمعها راعوض کردیم درست نشدوحسابی اذیت میکند دستگاه این ایرادات رانشان میداددستمان به دامانتلن