%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰

سختگیرانه تر شدن مقررات ایمنی در چین؛ شتاب صفر تا صد خودروها باید بالای ۵ ثانیه باشد

منتشر شده در 23 آبان 1404 ساعت 14:00
نویسنده سعید علیپور
سختگیرانه تر شدن مقررات ایمنی در چین؛ شتاب صفر تا صد خودروها باید بالای ۵ ثانیه باشد

وزارت امنیت عمومی چین پیش‌نویس مجموعه‌ای از استانداردهای ملی جدید ایمنی خودرو را منتشر کرده است. این پیش‌نویس شامل محدودیت‌هایی در شتاب‌ گیری خودروها و تدابیر ایمنی پیشرفته برای خودروهای برقی و هیبریدی می‌شود. در حال حاضر این مقررات که با عنوان «شرایط فنی ایمنی برای عملکرد خودروهای موتوری» تدوین شده، در مرحله جمع‌آوری نظرات عمومی قرار دارد.

محدودیت شتاب صفر تا صد خودروهای چینی روی رقمی بیشتر از پنج ثانیه

بر اساس پیش‌نویس جدید، خودروهای سواری باید به‌ طور پیش‌فرض در حالتی قرار گیرند که زمان شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آنها زیر پنج ثانیه نباشد. هدف از این اقدام، کاهش خطرات ناشی از شتاب‌ گیری بیش از حد و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای شهری عنوان شده است. این محدودیت به‌ معنای حذف کامل خودروهای سریع نیست، بلکه به گفته کارشناسان، خودروها همچنان قادر خواهند بود در صورت فعال‌سازی حالت‌های خاص رانندگی، به شتاب بهتری دست پیدا کنند. با وحود این، حالت پیش‌فرض برای شروع حرکت باید محدود به پنج ثانیه یا بیشتر باشد.

الزامات ویژه برای خودروهای برقی و هیبریدی قابل شارژ

در بخش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، پیش‌نویس جدید تأکید ویژه‌ای بر فناوری‌های جلوگیری از خطاهای انسانی دارد. تمامی این خودروها باید به سیستم کنترل اشتباه فشردن پدال گاز مجهز باشند. این فناوری هنگام توقف یا حرکت آهسته خودرو، در صورت شناسایی فشار اشتباه بر پدال گاز، به‌ طور خودکار خروجی قدرت را محدود کرده و با هشدارهای صوتی و تصویری راننده را آگاه می‌سازد تا از شتاب ناگهانی و تصادفات احتمالی جلوگیری شود.

قطع خودکار برق در شرایط اضطراری

یکی از مهم‌ترین الزامات جدید برای خودروهای برقی و هیبریدی، قابلیت قطع خودکار مدار قدرت در شرایط خاص است. برای مثال، اگر سرعت خودرو در کمتر از ۱۵۰ میلی ثانیه بیش از ۲۵ کیلومتر بر ساعت تغییر کند – چه در جهت طولی و چه عرضی – یا زمانی که کیسه‌های هوا فعال می‌شوند، سیستم باید به‌ صورت خودکار مدارهای برقی را قطع کند تا از آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی جلوگیری شود.

الزامات ایمنی باتری و پیشگیری از حوادث حرارتی

این پیش‌نویس به ایمنی باتری خودروهای برقی هم پرداخته است. بر اساس الزامات تدوین‌شده، خودروهای برقی باید دارای سیستم پایش وضعیت باتری باشند؛ سیستمی که اختلالات حرارتی یا الکتریکی را به‌ صورت خودکار شناسایی، ثبت و هشدار می‌دهد. در صورت بروز مشکل، این سیستم با هشدارهای واضح صوتی و تصویری سرنشینان را مطلع می‌سازد.

همچنین باتری‌ها باید به سیستم‌های کنترل فشار و مسیرهای تخلیه ایمن مجهز باشند تا در صورت انفجار یا افزایش فشار، آسیبی به کابین وارد نشود. در مورد اتوبوس‌های برقی با طول بیش از شش متر، مقررات جدید الزام می‌کند هنگام آتش‌سوزی باتری، حداقل پنج دقیقه زمان برای تخلیه مسافران فراهم گردد و در این بازه زمانی باتری نباید منفجر شود.

نظارت بیومتریک بر سیستم‌های کمک‌ راننده

در بخش سیستم‌های کمک‌ راننده، خودروهایی که دارای این فناوری هستند، باید اطمینان حاصل کنند راننده آموزش لازم را از طریق احراز هویت بیومتریک یا ورود به حساب کاربری دریافت کرده است. همچنین، هنگامی که این سیستم‌ها در سرعت‌های بالای ۱۰ کیلومتر بر ساعت فعال می‌شوند، خودرو باید با حداقل دو روش – شامل تشخیص تماس دست با فرمان و ردیابی نگاه راننده – مشارکت فعال راننده را پایش کند.

ممنوعیت تماشای ویدیو و بازی کردن حین رانندگی

پیش‌نویس جدید شامل نمایشگرهای خودروها نیز می‌شود. بر اساس این پیش‌نویس، برای جلوگیری از حواس‌پرتی رانندگان، پخش ویدیوهای سرگرمی یا اجرای بازی‌ها در نمایشگر داشبورد در سرعت‌های بالاتر از ۱۰ کیلومتر بر ساعت ممنوع خواهد بود.

الزامات جدید برای درها و خروج اضطراری

در پی وقوع برخی حوادث اخیر، مقررات جدید الزام می‌کند که هر سرنشین بتواند از حداقل دو در مجزا از خودرو خارج شود. تمام درها (به‌ جز در صندوق عقب) باید دارای دستگیره مکانیکی بازشو از داخل و خارج باشند. همچنین، در خودروهایی که از قفل‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، درهای جانبی ضربه‌ندیده باید موقع فعال شدن ایربگ یا وقوع آتش‌سوزی باتری به طور خودکار باز شوند.

الزامات شیشه و دید راننده

مقررات جدید استفاده از فیلم‌های آینه‌ای منعکس‌کننده نور را ممنوع کرده و تأکید دارد سطح دید راننده باید حداقل ۷۰ درصد عبور نور مرئی را حفظ کند؛ ضمن اینکه، شیشه‌های خروج اضطراری باید از شیشه نشکن با ضخامت حداکثر ۵ میلی‌متر ساخته شده و فاقد پوشش ضد آفتاب باشند تا در مواقع اضطراری به‌ راحتی شکسته شوند.

دیدگاه کارشناسان و پیامدهای احتمالی

به گفته کارشناسان، هدف از این مقررات محدود کردن کامل عملکرد خودروهای سریع نیست، بلکه تضمین آن است که شتاب‌گیری‌های بسیار شدید فقط با دخالت آگاهانه راننده فعال شوند. از دید کارشناسان، در جاده‌های عمومی شتاب صفر تا صد در پنج ثانیه کاملاً کافی و البته ایمن است.

در سال‌های اخیر، برندهایی مانند شیائومی و زیکر با تأکید بر شتاب بالای خودروهای خود توانسته‌اند توجه مشتریان را جلب کنند. اما در صورت اجرای این قانون، تمرکز بر تبلیغات مربوط به شتاب خیره‌کننده کاهش خواهد یافت و خودروسازان چینی احتمالاً بر ایمنی و کارایی تمرکز بیشتری خواهند داشت.

این پیش‌نویس اکنون در مرحله مشاوره عمومی قرار دارد و انتظار می‌رود پس از دریافت بازخورد از صنایع خودروسازی، به‌ عنوان یکی از سخت‌گیرانه‌ترین مقررات ایمنی خودرو در جهان به تصویب برسد.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “سختگیرانه تر شدن مقررات ایمنی در چین؛ شتاب صفر تا صد خودروها باید بالای ۵ ثانیه باشد”

  1. Reza گفت:

    یواش یواش باید چینی یاد بگیریم و مهاجرت کنیم چین برای افزایش کیفیت زندگی.اروپا و امریکا که دیگه رامون نمیدن به خاطر این برچسبی که حکومت به ما زده.

    ۴
    ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X