سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰

نسخه سدان آئودی A3 در تست های فنی چه عملکردی دارد؟

منتشر شده در 24 آبان 1404 ساعت 18:16
عکاس علیرضا پاداش
نسخه سدان آئودی A3 در تست های فنی چه عملکردی دارد؟

در این مطلب به بررسی عملکرد فنی نسخه سدان آئودی A3 می پردازیم. سدانی آلمانی که توسط شرکت نادین خودرو پا به ایران گذاشته است.

آئودی A3 برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و تا کنون در چهار نسل به بازار عرضه شده است. این خودرو در کلاس سایزی C قرار می گیرد که اندازه بزرگی ندارد و خودروی متوسط به حساب می آید، تمامی نسل های آئودی A3 بر اساس پلتفرم های فولکس واگن توسعه یافته اند. نسل سوم و آخر این خودرو از پلتفرم MQB بهره می برند که در سال ۲۰۱۲ از آن رونمایی شد و تبدیل به اولین نسل از آئودی A3 شد که بغیر از نسخه هاچبک نمونه سدان نیز داشت. نسل چهارم آئودی A3 در سال ۲۰۲۰ با تیپ اسپرت بک رونمایی شد و بعد از آن تیپ های دیگر این خودرو در کلاس های دیگر به لیست محصولات آئودی اضافه شد. نکته ای که در مورد این نسخه های سدان و هاچبک آئودی A3 بدانیم این است که هر دو این خودروهای آلمانی جذاب توسط آخرین خودرو در پیست مورد تست و بررسی قرار گرفته اند و شما عزیزان می توانید ویدیوی تست و بررسی آنها را مشاهده کنید. اما سوالی که قرار است در این مطلب به آن پاسخ دهیم این است که نسخه سدان آئودی A3 چه عملکردی را در پیست به نمایش می گذارد.

۱. پیشرانه و شتاب‌گیری

قلب تپنده این نسخه از آئودی A3 یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که معمولاً توان حدود ۱۶۰ اسب‌ بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را تولید می‌ کند. این اعداد شاید در نگاه اول برای یک سدان لوکس چندان چشمگیر به نظر نرسند، اما مهندسی هوشمندانه آئودی و هماهنگی دقیق میان موتور و گیربکس باعث شده خروجی واقعی این پیشرانه بسیار فراتر از انتظارات باشد.

در شرایط رانندگی روزمره، موتور ۱.۵ لیتری توربو به‌ لطف گشتاور مناسب در دورهای پایین، واکنش بسیار سریعی به فشردن پدال گاز نشان می‌ دهد. توربو از دورهای نسبتاً پایین وارد مدار می‌ شود و تا پیش از رسیدن به محدوده دورهای بالا افت توان محسوسی دیده نمی‌ شود. این ویژگی، شتاب‌ گیری خودرو را خطی و یکنواخت کرده و به راننده احساسی از پیوستگی در انتقال نیرو می‌ دهد.

نسخه سدان آئودی A3 در تست های فنی چه عملکردی دارد؟

شتاب صفر تا صد این نسخه معمولاً در محدوده ۸.۵ ثانیه قرار دارد که برای خودرویی با موتور ۱.۵ لیتری، کاملاً رضایت‌ بخش است. فناوری‌ های پیشرفته مانند سیستم غیرفعال‌ سازی سیلندرها (COD) نیز نقش مهمی در بهبود راندمان ایفا می‌ کنند. این سیستم در شرایطی مانند رانندگی یکنواخت با بار کم، دو سیلندر از چهار سیلندر موتور را غیرفعال می‌ کند تا مصرف سوخت کاهش یابد، بدون آنکه کیفیت و نرمی عملکرد تحت تأثیر قرار گیرد.

گیربکس S Tronic هفت‌ سرعته دوکلاچه نیز بخش دیگری از این هماهنگی هستند. تعویض دنده‌ ها بسیار سریع و دقیق انجام می‌ شود و تقریباً هیچ مکثی در انتقال نیرو احساس نمی‌ شود. در حالت رانندگی اسپرت، گیربکس با نگه‌ داشتن دنده‌ ها در دورهای بالاتر، پاسخ‌ پذیری موتور را افزایش می‌ دهد و تجربه‌ ای پویا‌تر ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، در حالت رانندگی راحت، تعویض دنده‌ ها نرم‌ تر و در دورهای پایین‌ تر انجام می‌ شود تا آرامش کابین حفظ شود.

۲. سیستم تعلیق و پایداری

آئودی همواره نشان داده که در طراحی سیستم‌ های تعلیق و تنظیمات پایداری خودروهایش وسواس زیادی به خرج می‌ دهد. آئودی A3 سدان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو بسته به تیپ و بازار هدف، با سیستم تعلیق متفاوت عرضه می‌ شود، اما در نسخه‌ های رایج معمولاً از تعلیق مک‌ فرسون در جلو و چند اتصالی (مولتی‌ لینک) در عقب استفاده شده است. این ترکیب باعث ایجاد تعادلی خوب میان راحتی سواری و پایداری می‌ شود.

نسخه سدان آئودی A3 در تست های فنی چه عملکردی دارد؟

تعلیق جلو وظیفه اصلی کنترل تکانه‌ های ناشی از ناهمواری‌ ها و وارد شدن نیرو به بدنه را بر عهده دارد و عملکرد آن کاملاً دقیق و قابل‌ اعتماد است. بخش عقب نیز با توجه به ساختار چند اتصالی، چسبندگی بسیار خوبی در سرعت‌ های بالا ارائه می‌ دهد و هنگام عبور از پیچ‌ ها، خودرو را با کمترین میزان انحراف جانبی در مسیر نگه می‌ دارد.

یکی از نقاط قوت مهم در A3، پایداری فوق‌ العاده آن در مسیرهای مستقیم و پر سرعت است. فرمان در سرعت‌ های بالا سفت‌ تر می‌ شود و خودرو با ثباتی مثال‌ زدنی حرکت می‌ کند. این ویژگی به‌ ویژه در بزرگراه‌ ها یا مسیرهای بین‌ شهری، اعتماد راننده را بالا می‌ برد.

در نسخه‌ های مجهزتر، سیستم Drive Select آئودی امکان تنظیم ویژگی‌ های رانندگی از جمله سفتی تعلیق، واکنش پدال گاز، و وزن فرمان را فراهم می‌ کند. این یعنی راننده می‌ تواند بسته به شرایط مسیر، بین حالت‌ های راحت (Comfort)، معمولی (Auto) و اسپرت (Dynamic) یکی را انتخاب کند. در حالت اسپرت، تعلیق سفت‌ تر شده و بدنه کمتر دچار تکان می‌ شود؛ نتیجه اینکه کنترل خودرو در سرعت‌ های بالا و در پیچ‌ ها به شکل محسوسی بهتر می‌ شود.

۳. هندلینگ و تجربه رانندگی

هندلینگ یا قابلیت کنترل و مانورپذیری، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که خریداران این کلاس خودروها به آن توجه می‌کنند. آئودی A3 سدان در زمینه هندلینگ عملکرد بسیار درخشانی دارد و رانندگی با آن تجربه‌ای لذت‌بخش و حرفه‌ای می‌سازد.

فرمان خودرو دقیق و خوش‌دست است. مهندسان آئودی تلاش کرده‌اند بازخورد مناسبی از سطح جاده به راننده منتقل شود، بدون آنکه فرمان بیش از حد سنگین یا آزاردهنده باشد. این دقت باعث می‌شود حتی رانندگان کم‌تجربه هم هنگام عبور از مسیرهای پیچ‌درپیچ، احساس کنترل کافی داشته باشند.

نسخه سدان آئودی A3 در تست های فنی چه عملکردی دارد؟

وزن خودرو نسبتاً پایین است و این موضوع نقش مهمی در چابکی آن ایفا می‌ کند. ترکیب وزن مناسب، پلتفرم MQB با استحکام بالا، و توزیع وزن بهینه باعث شده A3 یکی از بهترین هندلینگ‌ ها را در میان سدان‌ های کامپکت به نمایش بگذارد.

در لحظه‌ هایی که خودرو تحت فشار قرار می‌ گیرد، مثل ورود سریع به پیچ یا تغییر مسیر ناگهانی، سیستم‌ های کمکی مانند کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS) بسیار هوشمندانه وارد عمل می‌ شوند. مداخله این سیستم‌ ها نرم و تدریجی است و اجازه می‌ دهد راننده همچنان احساس تسلط کامل داشته باشد، بدون آنکه حس کند خودرو بیش از حد محدود شده است.

ترکیب تمامی این عوامل باعث شده آئودی A3 در رانندگی شهری، جاده‌ای، و حتی رانندگی پویا در مسیرهای کوهستانی عملکردی فوق‌العاده از خود نشان دهد.

۴. مصرف سوخت و راندمان

یکی از دلایل محبوبیت موتور ۱.۵ لیتری توربو، راندمان بالا و مصرف سوخت کم آن است. این پیشرانه با وجود ارائه توان ۱۵۰ اسب‌بخار، مصرف سوخت بسیار اقتصادی دارد. میانگین مصرف سوخت معمولاً حدود ۵.۵ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (بسته به نوع رانندگی و شرایط جاده) گزارش شده که برای یک سدان لوکس با این سطح از امکانات، کاملاً تحسین‌برانگیز است.

فناوری‌های مختلفی برای کاهش مصرف سوخت در این مدل به کار گرفته شده‌اند:

۱. سیستم غیرفعال‌سازی سیلندرها (COD)

همان‌ طور که اشاره شد، در سرعت‌ های ثابت یا زمانی که خودرو تحت بار کمی است، دو سیلندر موتور غیرفعال می‌ شوند. این کار بدون لرزش یا تغییر صدای noticeable انجام می‌ شود و تنها نتیجه قابل لمس آن، کاهش مصرف سوخت است.

۲. سیستم توقف و شروع خودکار (Start/Stop)

در ترافیک‌های شهری، این سیستم با خاموش کردن موتور هنگام توقف کامل و روشن کردن سریع آن هنگام رها شدن ترمز، مصرف سوخت را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

۳. توربوشارژر و نسبت تراکم بهینه

بهره‌ وری بالا در طراحی توربو و نسبت تراکم مناسب باعث شده موتور در شرایط مختلف، کمترین میزان انرژی را هدر دهد و بهترین خروجی را ارائه کند.

در مجموع، راندمان سوخت آئودی A3 با موتور ۱.۵ لیتری توربو باعث می‌ شود این خودرو گزینه‌ ای عالی برای کسانی باشد که هم‌ زمان به عملکرد مناسب، کیفیت لوکس و مصرف پایین اهمیت می‌ دهند.

ویدیوی تست و بررسی آئودی A3

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X