%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۹۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۲۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۸
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۸
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۳
ساینا S
۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷
شاهین اتوماتیک
۱,۲۹۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۶
اکستریم LX
۳,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۳
هایما ۸S
۲,۹۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
کی ام سی X5
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۵,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
رانا پلاس
۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۲
فونیکس آریزو 8
۳,۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۲
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۷
تارا اتوماتیک - V4
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۴
ریسپکت - تیپ 2
۲,۰۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۴
بک X3 پرو
۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
اطلس GL
۷۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۹
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۲۸
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۲۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۲
کوییک S
۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۳
اطلس G
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۱۹
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶
ساینا S دوگانه سوز
۸۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۸۳
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲
کی ام سی J7
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۱
فوتون تونلند G7
۳,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۵
شاهین GL
۱,۰۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۵
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۵
کی ام سی ایگل
۱,۴۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
کی ام سی T9
۳,۶۹۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۸۹
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۶۶
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۵۶
سورن پلاس - XU7P
۹۶۴,۰۰۰,۰۰۰

یک سال مهلت پزشکیان برای معجزه؛ کاری که در ۴۷سال نشد، شما در یک سال بکنید!

منتشر شده در 26 آبان 1404 ساعت 17:30
نویسنده متین شیری
یک سال مهلت پزشکیان برای معجزه؛ کاری که در ۴۷سال نشد، شما در یک سال بکنید!

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت اصلاح مصرف سوخت اعلام کرد اگر خودروسازان طی یک سال موتورهای خود را بهینه نکنند محدودیت‌های شدیدی بر آن‌ها اعمال می‌شود.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور با لحنی بی‌سابقه به خودروسازان هشدار داد که تنها یک سال فرصت دارند تا اصلاحات اساسی در موتور خودروهای تولیدی انجام دهند و مصرف سوخت را به سطح قابل قبول برسانند. پزشکیان اعلام کرد در صورتی که خودروسازان نتوانند طی این بازه زمانی مشخص استانداردهای لازم را رعایت کنند، دولت نه تنها ارز مورد نیاز آن‌ها را تأمین نخواهد کرد بلکه حتی صدور مجوز تولید نیز متوقف می‌شود. این موضع‌گیری جدی در شرایطی مطرح شده که بازار خودرو، مصرف سوخت و وضعیت بنزین در ایران به یکی از حساس‌ترین مسائل اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است و سیاست‌های انرژی کشور نیازمند بازنگری عمیق و واقع‌بینانه است.

هشدار رئیس‌جمهور و پیامدهای احتمالی برای صنعت خودرو

پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در نشست هیئت دولت خطاب به مدیران صنعت خودرو تأکید کرده است باید در یک بازه زمانی معقول موتورهای جدید طراحی و پیشرانه‌های فعلی اصلاح شوند. او گفته است اگر خودروسازان به سطح قابل قبول مصرف سوخت نرسند، دولت ناچار خواهد بود سیاست تخصیص ارز و مجوز تولید را تغییر دهد. همچنین رئیس‌جمهور به خودروسازان پیشنهاد کرده در صورت لزوم فناوری روز دنیا را وارد کنند و تأکید کرده دولت از این اقدام حمایت خواهد کرد. این پیام آشکار نشان می‌دهد که دولت قصد دارد فشار بی‌سابقه‌ای بر صنعت خودرو وارد کند تا در زمینه اصلاح موتور و کاهش مصرف سوخت گام‌های عملی برداشته شود. با این حال مسئله اصلی این است که آیا چنین تحولی در یک سال قابل تحقق است یا نه.

یک سال فرصت برای کاری که در دنیا ۵ سال زمان می‌برد

کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاح اساسی پیشرانه‌های قدیمی و پرمصرف با دستور و ضرب‌الاجل یک‌ساله سازگار نیست. تغییرات عمیق در ساختار تولید نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه، تحقیق‌وتوسعه جدی، آزمایش‌های بلندمدت دوام و ایمنی و همچنین اصلاح خطوط تولید است. ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند روی پروژه‌های هیبریدی و بهبود فناوری‌های پیشرانه کار می‌کنند، اما این طرح‌ها هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند و حذف ناگهانی موتورهای فعلی در بازه کوتاه‌مدت عملاً ممکن نیست. هرچند امکان بهبودهای مقطعی و اصلاحات جزئی وجود دارد، اما رسیدن به استانداردهای جهانی مصرف سوخت فرآیندی چندساله است و با تصمیم‌های شتاب‌زده سازگار نیست. حقیقت این است که اگر قرار بود صنعت خودرو امروز در جایگاه متفاوتی باشد، باید سال‌ها قبل به این مسیر فکر می‌شد و سرمایه‌گذاری لازم انجام می‌گرفت.

قاچاق ۲۵ میلیون لیتری سوخت یا اصلاح TU5

در تحلیل مصرف شدید بنزین در کشور باید چند عامل مهم را همزمان بررسی کرد. نخست وضعیت خودروهای داخلی است که بدون تردید مصرف سوخت آن‌ها بالاتر از استانداردهای جهانی است. اما سهم خودروها تنها بخشی از ماجرا است و نباید همه مسئولیت بر دوش صنعت خودرو گذاشته شود. بخش قابل توجهی از رشد مصرف سوخت به کیفیت پایین بنزین برمی‌گردد که باعث راندمان کمتر موتور و مصرف بیشتر می‌شود. علاوه بر این باید به سهم قاچاق سوخت توجه کرد که به دلیل اختلاف شدید قیمت داخلی و قیمت کشورهای همسایه، سال‌هاست تبدیل به مسئله‌ای پرهزینه برای کشور شده است. قاچاق سوخت در برخی مناطق به اندازه‌ای گسترده است که بخش بزرگی از مصرف ظاهری کشور در واقع مصرف واقعی نیست بلکه خروج غیرقانونی سوخت از مرزها است. بنابراین حل مسئله مصرف سوخت تنها با اصلاح خودروها امکان‌پذیر نیست و نیازمند اقدام جدی دولت در مقابله با قاچاق سوخت و بهبود کیفیت بنزین است.

کیفیت پایین بنزین سوخت کشور نیز خود عاملی است که مصرف سوخت را در تمام خودروها، به‌ویژه خودروهای جدید که استاندارد آلایندگی بالاتری دارند، افزایش می‎دهند.

مالک دیروز، قاضی امروز

نکته مهمی که در این تحلیل باید مورد توجه قرار گیرد این است که تا یک سال پیش هر دو خودروساز اصلی کشور عملاً تحت مالکیت و مدیریت دولتی بودند. بنابراین اگر امروز صنعت خودرو با مشکلات ساختاری، فناوری عقب‌مانده و مصرف سوخت بالا روبه‌رو است، بخش قابل توجهی از این وضعیت نتیجه سیاست‌گذاری دولت‌ها در دهه‌های گذشته است. اینکه دولت فعلی امروز به درستی از خودروسازان مطالبه دارد قابل دفاع است، اما نباید از این واقعیت غافل شد که همین ساختار دولتی سال‌ها اجازه نداد اصلاحات بنیادی صورت گیرد. صنعت خودرو در دوره‌های مختلف به جای سرمایه‌گذاری راهبردی و نوسازی زیرساخت‌ها، با سیاست‌های کوتاه‌مدت، دخالت‌های مستقیم و تعیین‌تکلیف‌های غیرکارشناسی اداره شد. بنابراین هرگونه تحول واقعی باید با پذیرش مسئولیت گذشته و اصلاح سیاست‌های حاکمیتی آغاز شود.

ضرورت رویکرد ریشه‌ای به مسئله مصرف بنزین

اگر هدف دولت کاهش مصرف سوخت و ارتقای استاندارد خودروها است، باید یک مسیر چندلایه و واقع‌بینانه را دنبال کند. نخست باید با قدرت کامل قاچاق سوخت کنترل شود، زیرا تا زمانی که خروج غیرقانونی بنزین ادامه دارد، هیچ اصلاحی در صنعت خودرو اثر محسوس نخواهد داشت. دوم باید کیفیت بنزین تولیدی کشور افزایش یابد تا مصرف واقعی خودروها کاهش پیدا کند. سوم اینکه دولت باید سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین را تسهیل و حمایت جدی از پروژه‌های تحقیق‌وتوسعه را آغاز کند. و در نهایت باید اجازه داده شود خودروسازان به سمت رقابت واقعی حرکت کنند، نه اینکه در یک فضای انحصاری و تحت کنترل کامل سیاست‌گذار باقی بمانند. تنها در چنین شرایطی است که اصلاح مصرف سوخت به صورت پایدار ممکن می‌شود.

وویا فری ۲۰۲۵ ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی

ویدیو های پیشنهادی
  1. سامان گفت:

    به جای مهلت یک ساله دادن و کارهای نمایشی تسهیلات ۴۰ همتی که قرار به خودرو سازها بدن رو مشروط به خرید تکنولوژی کنن
    هر وقت قرارداد بستن تسهیلات پرداخت بشه.

    ۰
    ۰
  2. حسین گفت:

    ژستِ زشتِ فریبانه

    ۰
    ۰
  3. Yassinam گفت:

    دمت گرم مسعود ، در اینا رو تخته کن

    ۲
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X