%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰

سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟

منتشر شده در 20 آذر 1404 ساعت 16:30
عکاس علیرضا پاداش
سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟

آریزو ۶ جی تی نام سدان اسپرت نشان فونیکس که به واسطه طراحی جذابش توانسته فروش خوبی را تجربه کند. اما این خودرو چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

اگر نگاهی به محصولات مدیران خودرو بیاندازیم می توانیم طیف وسیعی از محصولات را مشاهده کنیم اما یکی از پر طرفدارترین سری محصولات این شرکت، سری محصولات آریزو است که سدان های مونتاژی این شرکت را شامل می شود. آریزو ۶ جی تی که یکی از محصولات پرطرفدار خانواده آریزو است، سومین عضو این خانواده به حساب می آید و عملا نسخه ارتقا یافته آریزو ۶ پرو بوده که هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ مشخصات و امکانات ارتقا یافته است.

برای آنکه بیشتر با این خودرو آشنا شویم لازم است بدانیم که ین خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی عرضه شده است و بر اساس پلتفرم آریزو ۶ پرو تولید شده و در اصل فیس لیفت آن محسوب می شود.این سدان در بازارهای جهانی با نام آریزو ۵ یا اومودا S5 جی تی شناخته می شود اما در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ جی تی به فروش می رسد. اما این سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم اما بد نیست قبل از آن نگاهی به مشخصات و امکانات آن بیاندازیم.

مشخصات فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی

آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان پیشرانه استفاده شده در تیگو ۸ پرو است بنابراین انتظار می رود این پیشرانه با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.

سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع توییست بیم است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد اما قطعا سواری در ردیف دوم نمی توان خیلی نرم باشد چرا که سیستم مولتی لینک را در محور عقب نداریم. 

سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟

از جمله امکانات آریزو ۶ جی تی می توان به؛ ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم کمکی ترمز BOS، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار،اتو هلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، رادار هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، شارژر بی سیم، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، فناوری LED  چراغ ها، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، فرمان دی کات، صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، اندروید اتو، سامانه شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و… اشاره کرد.

مزایا و معایب سدان اسپرت نشان فونیکس

طراحی اسپرت در مقایسه با رقبا : اگر طراحی آریزو ۶ جی تی را با نسخه ها و تیپ های قدیمی تر آن بررسی کنیم می بینیم که طراحی آن بسیار بروزتر شده و در مقایسه با نیز طراحی اسپرت تر و جذاب تری را به نمایش می گذارد که این موضوع یکی از مهم ترین مزایا این سدان اسپرت نشان فونیکس به حساب می آید. البته بد نیست بدانیم که ابعاد و اندازه این خودرو دقیقا همانی است که قبلا در آریزو ۶ پرو شاهد بودیم و طراحی بخش عقب آریزو ۶ جی تی نیز ارتقا چندانی پیدا نکرده است.

پیشرانه قدرتمند : تا پیش از عرضه آریزو ۶ جی تی، در بیشتر سدان های نشان ام وی ام و یا فونیکس از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می شد اما آریزو ۶ جی تی اولین سدان مدیران خودرو بود که این سنت را تغییر داد و از پیشرانه مورد استفاده در تیگو ۸ پرو بهره می برد. به همین دلیل تا مدت ها قبل از عرضه فونیکس آریزو ۸، قوی ترین سدان نشان فونیکس به حساب می آمد و توانست علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند.

امکانات مناسب : نکته مثبت دیگری که می توان در آریزو ۶ GT مشاهده کرد، سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی است که در این خودرو دیده می شود که باعث می شود در سطح قیمتی خود، سدانی فول آپشن به حساب آید. از طرفی اگر امکانات ایمنی و رفاهی این سدان اسپرت نشان فونیکس را با رقبایش بررسی کنیم می توانیم ببینیم که این خودرو امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و همین موضوع باعث می شود که ارزش خرید این خودرو در مقایسه با رقبا بیشتر شود.

سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟

تعلیق ساده عقب : امروزه در محور عقب بسیاری از خودروهای مونتاژی از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می شود که هم نرمی بسیار خوبی را به نمایش می گذارد و هم تاثیر بسیار خوبی در کنترل پایداری خودرو دارد. با این حال در محور عقب آریزو ۶ جی تی به عنوان یکی از سدان های جدید مونتاژی، سیستم تعلیق مولتی لینک دیده نمی شود و از سیستم تعلیق ساده تری با نام توییست بیم یا تورشن بیم استفاده شده که می توان گفت عملکرد آن ضعیف تر از سیستم تعلیق مولتی لینک است.

حساسیت موتور به کیفیت بنزین : یکی دیگر از معایب آریزو ۶ جی تی این است که پیشرانه این خودرو مجهز به سیستم T-GDI است و این یعنی پیشرانه این سدان اسپرت نشان فونیکس هم از موتور توربو و هم از سیستم پاشش سوخت مستقیم در داخل سیلندر بهره می برد. با اینکه این سیستم می تواند توان و قدرت بسیار خوبی را ایجاد کند اما در این سیستم کیفیت سوخت بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم استفاده از سوخت باکیفیت می تواند آسیب های جدی به پیشرانه وارد کند. البته این موضوع تنها منحصر به Arrizo 6 GT نبوده و این مشکل در اکثر خودروهای مونتاژی وجود دارد.

گران بودن و کمیاب بودن قطعات : یکی از مهم ترین دغدغه مالکان و خریداران خودروهای مونتاژی گستردگی خدمات و در دسترس بودن قطعات این قبیل خودروها است که در بسیاری از موارد قطعات خودروهای مونتاژی، یا در بازار کمیاب هستند و یا قیمت بسیار بالایی دارند. آریزو ۶ GT نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر یه قیمت قطعات این خودرو در بازار نگاهی بیاندازید می بینید که قطعات این خودرو قیمت بسیار بالایی در بازار دارند و بسیاری از قطعات آن نیز به سختی در بازار پیدا می شوند.

ویدیوی تست و بررسی آریزو ۶ GT

ویدیو های پیشنهادی
  1. هادی گفت:

    چیز خیلی عجیبی نیست .
    که بگم‌خیلی ماشین خوبیه ‌.
    ولی حداقل از تمام رقباش بهتره.
    لاماری اکو ، کی ام سی J7 و ام‌ جی جی تی‌.

    ۰
    ۲
    • راو5 گفت:

      تقربا از همه اینا که نوشتی بدتره. نه تعلیق خوبی داره نه ترمز خوبی . ترمزاش داغ میکنه . هندلینگ افتضاح . به شدت حساس به سوخت
      هیچکدوم از اون ماشینایی که نوشتی این مشکلارو ندارن .

      ۱
      ۰
  2. mgu گفت:

    اقای هادی تعجب میکنم چج.ری این حرفو میزنین اصلا این برند فونیکس با ام جی قابل مقایسه نیست هندلینگ این ماشین بده مشکل ترمز داره و تعلیق ترشن بیم!!

    در رتبه بندی من خودم این جوری دستهه بندی میکنم

    ۱- گک امپو
    2- ام جی تی
    3- کی ام سی جی سون
    4- اریزو ۶ جی تی

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X