زلزله در بازار خودروی جهان ؛ انقلاب برقی سازی و ظهور رهبرانی جدید

برای دههها، ایالات متحده و اروپا تعیینکننده مسیر صنعت خودرو و ترند های جهانی بودند. اما دادههای جدید نشان میدهد این معادله به طور جدی تغییر کرده است. خودروهای برقی دیگر کالایی لوکس برای کشورهای ثروتمند نبوده و اکنون این بازارهای نوظهور در جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین هستند که با بیشترین شتاب به سمت الکتریکی سازی حرکت میکنند.
به گزارش آخرین خودرو، بر اساس آمارها، در سال ۲۰۱۹ تنها ۴ کشور وجود داشتند که در آنها سهم خودروهای برقی از فروش مدلهای جدید از ۱۰ درصد فراتر رفته بود. اما در سال ۲۰۲۵ این عدد به ۳۹ کشور رسیده است؛ نکته حائز اهمیت اینکه یک سوم این کشورها خارج از قاره اروپا قرار دارند. این آمار به خوبی نشان میدهد که مرکز ثقل بازار خودروهای برقی در حال جابجایی است.
چین همچنان غول بیرقیب بازار خودروهای برقی
از بین کشورهای مختلف، طبق انتظار چین همچنان جایگاه خود را به عنوان قدرت اول در زمینه خودروهای برقی حفظ کرده است. برای نخستین بار در سال جاری، بیش از ۵۰ درصد از کل خودروهای جدید فروختهشده در این کشور دارای پیشرانه برقی بوده؛ ثبت چنین رکوردی بلوغ کامل بازار خودروهای الکتریکی در این کشور را منعکس میکند.
اما شگفتی واقعی در کشورهای همسایه چین دیده میشود. ویتنام در سال ۲۰۲۵ سهم خودروهای برقی خود را به چیزی در حدود ۴۰ درصد رسانده؛ رقمی که دو برابر سال گذشته محسوب میشود. این در حالی است که میانگین اتحادیه اروپا ۲۶ درصد و بریتانیا ۳۳ درصد گزارش شده است. در تایلند نیز مشتریان به گرمی به استقبال خودروهای الکتریکی رفتهاند، طوری که ۲۰ درصد از فروش مدلهای جدید در سال جاری به برقی ها اختصاص دارد.
وینفست VF 3 ؛ خودرویی کوچک با نقشی بزرگ در انقلاب برقی ویتنام
در ویتنام، خودروی وینفست VF 3 به پرفروشترین خودروی کشور تبدیل شده است. این مینی کراس اوور شهری با تمرکز بر استفاده روزمره طراحی شده و ابعاد آن شامل ۳.۱۹ متر طول، ۱.۶۸ متر عرض و ۱.۶۲ متر ارتفاع میشود. با وجود اندازه جمع و جور، این خودرو ظرفیت ۴ سرنشین را دارد و فاصله آن از سطح زمین به ۱۹ سانتیمتر میرسد.
وینفست VF 3 به یک باتری ۱۸.۶۴ کیلووات ساعتی مجهز شده و میتواند با هر بار شارژ تا ۲۰۹ کیلومتر پیمایش داشته باشد. شارژ سریع این خودرو عملکرد مناسبی دارد؛ طوری که باتری از ۱۰ تا ۷۰ درصد تنها در ۳۶ دقیقه شارژ میشود. قیمت این خودرو در بازارهای بینالمللی حدود ۲۰ هزار دلار پیشبینی شده که آن را به گزینهای اقتصادی برای خانوادهها تبدیل میکند.
خودروهای برقی؛ راه حلی برای کاهش هزینه و آلودگی هوا
در برخی کشورها، خودروهای برقی تنها یک انتخاب فناورانه نیستند، بلکه ضرورتی اقتصادی و زیست محیطی به حساب میآیند؛ اتیوپی یکی از این کشورهاست. این کشور آفریقایی اخیراً واردات خودروهای بنزینی را به طور کامل ممنوع کرده؛ به دلیل دسترسی گسترده به انرژی برق آبی، اکنون ۶۰ درصد از فروش خودروها در این کشور برقی است. این رقم در نپال با ۷۶ درصد برابری میکند.
اندونزی نیز با سرعت بالایی در این مسیر حرکت میکند و سهم خودروهای برقی آن در سال جاری به ۱۵ درصد رسیده؛ رقمی که حتی از سهم ۷.۳ درصدی ایالات متحده بیشتر است. دولت اندونزی برای تقویت این روند، مشوقهای مالیاتی قابل توجهی به شرکتهایی مانند CATL و بی وای دی ارائه داده تا تولید باتری و خودروهای برقی را به صورت محلی انجام دهند. به طور کلی هدف اندونزی و سایر کشورهایی که برشمردیم، کاهش وابستگی به واردات نفت گرانقیمت است.
آمریکای لاتین وارد رقابت خودروهای الکتریکی میشود
آمریکای لاتین دیگر منطقهای است که استقبال از خودروهای برقی در آن با روندی به شدت صعودی دارد. اروگوئه به سهم ۲۷ درصدی خودروهای برقی از میزان فروش کل مدلهای نو رسیده، کاستاریکا نیز ۱۷ درصد از بازار خود را به این خودروها اختصاص داده است. جالب اینکه برزیل و مکزیک اکنون سهم بالاتری از فروش خودروهای برقی نسبت به ژاپن دارند.
در برزیل، استفاده از خودروهای برقی باعث کاهش ۹۰ درصدی مصرف سوختهای فسیلی شده؛ زیرا بخش عمده برق این کشور از منابع پاک تأمین میشود. از بین مدلهای مختلف، خودرویی مثل بی وای دی دلفین مینی که در برخی بازارها با نامهای سیگال یا سورف شناخته میشود، نقش مهمی در این تحول دارد. قیمت این خودروی چینی در برزیل حدود ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ رئال (معادل تقریبی ۲۳ هزار دلار) است. این مدل به باتری ۳۸ کیلووات ساعتی مجهز بوده و بردی در حدود ۲۸۰ کیلومتر را ارائه میدهد. چنین مشخصاتی نماینده بی وای دی را به گزینهای جذاب برای عموم خانوادهها تبدیل کرده است.
آینده بدون بنزین؛ شتاب جهانی خودروهای برقی
در حالی که کشورهایی مانند ایالات متحده اخیراً بخشی از مشوقهای مالیاتی خودروهای برقی را کاهش دادهاند، سایر نقاط جهان با سرعت کامل به سمت الکتریکیسازی حرکت میکنند. بد نیست بدانید بین ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۵، یک چهارم از کل خودروهای فروختهشده در جهان برقی بودهاند.
این تحول جهانی تنها به کاهش آلایندگی محدود نمیشود و اثرات اقتصادی گستردهای دارد. پیشبینی میشود این صنعت میلیونها شغل جدید ایجاد کند. تنها در ویتنام، کارشناسان برآورد میکنند که صنعت خودروهای برقی تا سال ۲۰۵۰ بتواند ۶.۵ میلیون شغل ایجاد نماید.
با کمرنگ شدن دوران موتورهای بنزینی، رهبران جدید انقلاب خودروهای برقی در حال ظهور هستند؛ کشورهایی که تا چند سال پیش کمتر کسی انتظار داشت نقش اصلی را در آینده صنعت خودرو و موتورسیکلت جهان ایفا کنند. با ادامه روند کنونی، به نظر میرسد این انقلاب برندگان و بازندگان بزرگی خواهد داشت.
اتحادیه اروپا رسماً عقب نشینی کرد؛ ادامه حیات موتورهای بنزینی و دیزلی پس از سال ۲۰۳۵
سقوط آرام سدان های لوکس در بازار اروپا؛ تغییر اولویت های مشتریان و آغازی عصری جدید
فینالیستهای خودروی سال ۲۰۲۶ اروپا مشخص شدند؛ شش مدل از هفت فینالیست برقی هستند
مروری بر پرفروش ترین خودروها و برندهای اروپا در ماه آگوست؛ حضور چینی ها پررنگ تر از همیشه




