تارا جی تی ؛ فیس لیفت اسپرت تارا

امیر عباسی از طراحان باسابقه در خودروسازی داخلی برای تارا رندر هایی در نسخه جی تی در نظر گرفته، در ادامه به برسی آنها خواهیم پرداخت.
اولین ایده های تولید خودروی جی تی که بیشتر مورد علاقه جوانان است در بین خودرو سازان داخلی در زمان اوج ایران خودرو در سال ۱۳۸۷ صورت گرفت. ایران خودرو ایده تولید خودروی جی تی یا همان جوانان را با سمند که در آن زمان پرچم دار محصولات ایران خودرو به حساب می آمد اجرای کرد. سمند جی تی قرار بود در سال ۱۳۸۸ به تولید انبوه برسد اما هیچگاه خطوط تولید ایران خودرو رنگ آن را به خود ندید. این خودرو داری کیت بدنه و موتور تقویت شده پارس ElX بود که توانای تولید ۱۳۰ اسب بخار را داشت.
تارا جی تی از نسخه از تارا است که احساس نیاز به آن در بین محصولات ایران خودرو وجود دارد. ایران خودرو نمونه جدید از تارا را با موتور EF7 پلاس توربو مشترک با ری را در نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی کرد؛ اما نظر اکثر بازدیدکنندگان و مخاطبان در صفحات مجازی به تمایل سلایق مشتریان به فیس لیفت این خودرو اشاره داشت. یکی از طراحان ایرانی با توجه به تقویت موتور تارا در نسخه جدید ظاهر این خودرو را با استفاده از ابزار های ویرایش تصور فیس لیفت کرده است که در ادامه به برسی آن می پردازیم.
برسی تغییرات داخلی و خارجی فیس لیفت تارا جی تی
این طراح با سابقه به طراحی اصلی تارا که برگرفته از پژو ۳۰۱ است وفادار بوده و تغییرات در این خودرو را به فیس لیفت در بخش های جلو و عقب محدود کرده و المان های اسپرت را به آن افزوده است. در نمای روبه رو شاهد همان خط طراحی یوز در تارا جی تی هستیم. جلوپنجره مقداری به محصولات کیا همانند اپتیما شبیه بوده که در بخش هایی از آن الگو های قرمز رنگی به جلوه اسپرت بودن خودرو کمک کرده است. نوشته TARA GT بر روی جلوپنجره این خودرو نقش بسته که در خودروهای اسپرت چنین الگویی رایج به حساب می آید. چراغ های اصلی دارای امضای نوری فلش مانند در بخش داخلی کاسه چراغ هستند که به هویت بصری اسپرت بودن تارا جی تی می افزاید.


در نمای جانبی این خودرو دارای تغییرات محسوسی نیست و تنها بخش های پلاستیکی به شکل رنگ پیانوای براق درآمده اند که با سقف مشکی خودرو در هماهنگی است. به نظر می رسد اندازه رینگ ها تغییر پیدا کرده و مقداری بزرگ تر شده، بزرگ تر بودن اندازه رینگ در خودرو های اسپرت نسبت به معمولی رایج بحساب می آید.


در نمای عقب الگو های طراحی همانند بخش جلو نسبت به نسخه اصلی یکسان است اما با افزوده شدن چاشنی های از اسپرت بودن. در این خودرو چراغ هم پیوسته به چشم می خورد اما با تغییراتی در اجرا. نشان ایران خودرو در مرکز چراغ های اصلی این خودرو به چشم می خورد که در طراحی های جدید خودروسازان چینی مرسوم شده است. طراح این خودرو در تارا جی تی اسپویلر عقب افزوده که دو خروجی اگزوز فیک به شکل مربع بر روی آن قرار گرفته است. در کل طراحی تارا جی تی در رندرها چنان پیچیده نیست و از ساختار های ساده در آن استفاده شده که قطعا قابلیت اجرایی و الگو گیر از آن در فیس لیفت تارا وجود دارد.


در نمای داخل همانند خارج خودرو سعی بر این نشده که طراحی کاملا جدید اجرا شود بلکه تغییراتی در دیزاین آن اتفاق افتاده و همانند خارج خودرو قابلیت اجرایی برای ایران خودرو را دارد. فرمان به طور کلی تغییر پیداکرده و ارگونمی آن در کنار قابلیت دسترسی به امکانات آن افزایش یافته است. رودری های تارا جی تی در این خودرو بسیار شبیه به کراس اوور ری را شده اما با تغییراتی محسوس در طراحی. تغییرات دیگری نیز در داشبورد رخ داده که با دقت در تصاویر دیده می شوند.
تارا توربو ؛ مشخصات فنی + امکانات
پیشرانه مورد استفاده در این خودرو همان پیشرانه ای است که قبلا در محصولات نظیر ری را استفاده شده بود. در واقع این پیشرانه یک موتور بنزینی ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند. با اینکه این پیشرانه به لحاظ ساختاری شباهت های بسیاری با موتور EF7 توربو دارد اما به دلیل بهره مندی از سیستم Dual VVTI و برخی تغییرات مهندسی، بازدهی بالاتری داشته و شتاب بهتری را از خود به نمایش می گذارد. لازم به ذکر است که جعبه دنده استفاده شده در این نسخه تارا از نوع ۶ سرعته AT که از فناوری نسل هفتم بهره مند است و توسط شرکت DAE تامین می شود.

در بخش طراحی کابین این خودرو تفاوت و یا ارتقا خاصی را نسبت به دیگر نسخه های تارا شاهد نیستیم. به طور کلی سبک طراحی داخل کابین تارا، سبکی عامه پسند است و نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی، سبک طراحی بروزتری را از خود به نمایش می گذارد. از طرفی کابین تارا توربو به دلیل بهره مندی از فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متری، فضای به نسبت خوبی را در اختیار کاربر قرار می دهد و به همین دلیل می تواند برای استفاده خانوادگی مناسب تر باشد.
سمند SE ؛ معرفی + مشخصات فنی
شانس برنده شدن در قرعه کشی هایما های ایران خودرو
شگفتانه مدرن IKCO ؛ شاسی بلند IM LS9 با ایران خودرو می آید
انتشار کاتالوگ رسمی سدان ملی ایران خودرو و بهمن موتور ؛ اینووی در مسیر بازار





ملت این رندره ها.
از طرف ایران خودرو نیست.
نیاین اینجا چرت و پرت بنویسین که ایران خودرو فلانه و اول ماشیناشو تحویل بده بعد ماشین طراحی کنه و ……..
این رندر به طور کلی خوبه و طراحی داخلیش منطقی و جالبه…ولی جلوش منو بیشتر یاد ماشینای اشکودا و فلوکس والگن مینداره
ولی همیشه جای شکر داره که آخرین خودرو توی تیم دیزاین و طراحی ایران خودرو نقشی نداره
این یکی مال آخرین خودرو نیست.
واسه امیر عباسی عه.
متاسفانه تارا ماشینی است که نسبت به قیمتش باید گفت شرم اوره
موتوری ضعیف با گیربکس تنبل، داشبورد واژگون می بسیار افتضاح و پر از اشتباه، بدنه حلبی، کالری بسیار پر صدا و ضعیف،ترم داخل اتاق مشکی و ناجور، با کلی وسایل غیر قابل استفاده.
اتفاقا دمشون گرم !!! این طراحی خیلیییییی از شترگاوپلنگ ساخت ایرانخودرو بهتره !! حداقلمثل ماشینای با اصالت شده و اینکه عقب و جلوش باهم میخونه. طراحی واقعا عالیه و باتوجه به پیکربندی و قطعات مهندسی شده خودرو تارا امکان پیاده کردن این طراحی رو تارا کاملا به نحوه احسن وجود داره . دم طراحتون گرم !!!
فیس لیفت بسیار کلی برای تارا نیاز هست
وقتی میدن تو بازار با قیمت ۱۳۰۰ به بالا
جماعتی ک درحد ۲۰۷ و اینا پول دارن نمیتونن بخرن ک …
پس هیچ فرقی نمیکنه واسه ماها
بیاین یک کارزاری راه بندازیم واسه اینکه آخرین خودرو دیگه ماشین ها رو فیس لیفت نکنه
آقا جان مادرتون دست و دارین
میرین به هوش مصنوعی میگین از ترکیب چند تا ماشین براتون تا ا رو فیس لفت کنه بعد میان این و تو شبکات اجتماعی پخش میکنین؟!
به پنج ثانیه نمیکشه تا بفهمی این طراحی ترکیبی از خودروهای دیگست
بعد اون آقا طراح با سابقه ست؟!
با یه متقلب؟!
یکم دقت کنین براحتی مشخصه از چه خودروهایی هم در داخل هم در خارج خودرو استفاده شده
صد رحمت به چینی های کپی کار حداقل الان دیگه کمتر کپی میکنن
خیلی خوبه ولی بهتر بود چراغهای جلو کشیدهتر و جلو پنجره بزرگتر بود.
تا زمانی که آشغالهای داخلی رو ملت میخرن اینا با وقاحت تمام قیمت خودروهارو چندبرابر قیمت تمام شده به ملت میچپونن فقط با تحریم ایران خودرو و سایپا و سایر خودروسازهای داخلی توسط مردم میشه راه حل درستی بوجود آورد
نه پژو ۲۰۶ شما خوبه پژو ۴۰۵ و تیوفایو شما خوبه برو بابا داخلی ۶رچی باشه از فرانسویای شما بهتره
لاشه ۴۰۵ وسمند بهتر از تارا است..
ولی ایرانخودرو پسنده.فقط یه چراغ عوض کرده طبق معمول و یه اسم جدید داده به ماشین😂
شماها چقدر قشنگ از این ماشینهاتعریف خوبی میکنین
کاشکی به جای اسم رقیب دنا و شاهین ، میگفتین رقیب بنز و پورشه 🤣 داداش با حلبی بدنه چیکار کردین ، کمی از اون بدنه حلبی هم تعریف میکردین و قیمت نجومی و فضاییش رو هم میگفتین که بی شک این ماشین رو تو کارخونه قراره یکونیم میلیارد بفروشین 😉🤣
مثل آدمی میمونه که فک پایینش جلوتره و انحراف داره
از این یکی خوشم اومد.کاملا حرفه ای طراحی شده
با وجود اینکه سعی شده فیس لیفت در حدی باشه که قالب های بدنه تغییر نکنن که قابلیت اجرایی داشته باشه ولی تغییرات کاملا قابل توجهی رو رقم زده و نسبت به طراحی فعلی تارا این طرح خیلی پخته تر و جذاب تره. منتها به طراحی داخلی هم باید بیشتر توجه میشد چون خیلی شلوغ به نظر میاد
اومدم کامنت بخونم و بخندم ….. خیلی خوب بود
رندر قابل قبولیه.
مردم یکسال ماشین نو نخرید
مردم فهیم عزیزآیاوقت اون نرسیده که درمقابل شرکتهای خودروسازبایستیم؟!
عالی بود بنظرم اقایونی که میگین بده این چیش بده ؟ها این طراحی بروز داره امکانت خوب داره دیگه چی میخواین میخواین بیان براتون سوپر اسپرت در بیارن؟ شما به همین سوپر اسپرتشم راضی نیستین باید واستون فضاپیما طراحی کنن 😂 آقا این چیزیه که واقعا از دست ایران خودرو بر میاد اگه می تونین برین خودتون طرح بزنین ببینیم چی میزنین