موضوعات داغ روز:

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و وارداتی هیبریدی

منتشر شده در 25 اردیبهشت 1404 ساعت 12:30
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و وارداتی هیبریدی

بایک X55 و لاماری ایما هیبرید دو کراس اوور چینی جدید بازار ایران هستند که توسط شرکت دیار خودرو و آرین پارس موتور در ایران عرضه می شوند.

استقبال از خودروهای کراس اوور جمع و جور سبب شده تا شرکت‌های گوناگون محصولات متنوع و مختلفی را در این سگمنت به بازار بفرستند و حالا در کشور ما نیز خودروهای کراس اوور چینی با تنوع نسبتا بیشتری در قیاس با گذشته در حال تردد هستند. بایک بیجینگ X55 و لاماری ایما هیبرید دو نمونه وارداتی از کراس اوورهای کامپکت چینی هستند که می‌توانند رقیب یکدیگر محسوب شوند. اگر می‌خواهید یکی از این دو شاسی بلند شهری چینی را خریداری کنید، در ادامه به مقایسه بایک X55 با لاماری ایما هیبرید توجه بفرمایید تا مزایا و معایب این دو محصول وارداتی بازار ایران بیشتر برای شما مشخص شود.

درباره بایک X55 و لاماری ایما هیبرید

خودرویی که ما در کشورمان با نشان لاماری و اسم کوچک ایما می‌شناسیم، در اصل دانگ فنگ فورتینگ تی ۵ ایوو است که از سال ۲۰۲۰ به فهرست تولیدات شرکت دانگ فنگ اضافه شد و در کشورهای مختلف اروپایی یا آسیایی با اسامی متفاوت به فروش رسید. ابتدا نسخه بنزینی این خودرو توسط شرکت آرین پارس موتور در ایران به صورت مونتاژی عرضه شد و نسخه هیبریدی آن نیز از سال ۱۴۰۲ به صورت وارداتی در بازار ما به فروش رسید.

اما در طرف دیگر بایک بیجینگ ایکس۵۵ حضور دارد که در کشور سازنده به نام بایک موفانگ شناخته می‌شود. این کراس اوور کامپکت طی سال ۲۰۲۱ رونمایی و از سال ۲۰۲۲ نیز نسخه تولیدی آن روانه میدان شد. شرکت دیار خودرو این محصول را به صورت وارداتی در ایران عرضه کرده و حالا این خودرو هم می‌تواند رقیبی برای سایر کراس اورهای کامپکت در بازار ایران، از جمله لاماری ایما هیبرید باشد.

ویدیوی تست و بررسی بایک X55

ویدیوی تست و بررسی لاماری ایما HEV

مقایسه طراحی بدنه

با وجود آنکه طرح‌های جدید چینی از پیچ و تاب‌های غیرمنطقی و معمولاً فانتزی در فرم بدنه برخوردار هستند اما در اینجا با دو خودروی نسبتاً لوکس با طراحی متعادل و در عین حال جوان پسند روبرو هستید که طیف وسیع از مشتریان قطعاً از جذابیت ظاهری آنها لذت خواهند برد
لاماری ایما که در بازار ایران بیشتر به خاطر جذابیت ظاهری معروف شد، حالا نیز در نسخه هیبرید تقریباً همان استایل قبلی را با کمی تغییرات به صورت فیس لیفت ارائه می‌دهد که همچنان گیرایی خاصی دارد و به ویژه طرح چراغ‌های دیلایت آن به سبک دندان‌های شمشیری حیوانات درنده می‌تواند بر جنبه‌های اسپرت و هیجان انگیز نمای ظاهری این خودرو بیفزاید.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

انحناهای سیال و مجلل به کار رفته در بدنه ایما به همراه طرح سه بعدی و نسبتاً خشن دیفیوزر عقب نیز در ارتقا حس و حال هیجان انگیز و جذابیت‌های بصری نمای بیرونی لاماری ایما هیبرید تاثیرگذار بوده است.

در طرف دیگر استایل کلی بایک ایکس ۵۵ نیز تقریباً از دل انحناهای اغواگرانه و تجلل گرایانه به وجود آمده که موجب پدیدار شدن یک کراس اوور با طراحی نیمه مجلل و همه پسند در بازار کشورمان شده است. طرح نمای روبرو بایک ایکس ۵۵ نسبت به لاماری ایما هیبرید خشونت کمتری نشان می‌دهد و شاید این نکته در انتخاب افراد مسن‌تر که معمولاً مشتریان اصلی چنین خودروهایی هستند، تاثیر مثبت‌تری داشته باشد. جلو پنجره یکپارچه با سپر به همراه طرح کشیده چراغ‌های جلو و عقب نیز در هماهنگی کامل با یکدیگر قرار دارند و اصول زیبای شناختی این محصول را به حد مطلوبی افزایش داده‌اند.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

بنابراین در مجموع می‌توان گفت که استایل بیرونی این دو خودرو خیلی بر یکدیگر برتری ندارد و هر کدام می‌تواند جزو محصولات کراس اوور زیبا و خانواده پسند در بازار امروز تلقی شود. البته که طرح چهره لاماری ایما هیبرید خشونت بیشتری به خرج داده و این نکته احتمالاً می‌تواند موجب جذابیت بیشتر برای مشتریان جوان‌تر شود. اما از طرفی به دلیل تیراژ بیشتر عرضه، شاید ظاهر لاماری هیبرید برای مشتریان کمی تکراری شده باشد و همین نکته می‌تواند به نفع بایک ایکس ۵۵ تمام شود.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی

پس از ورود به کابین لاماری ایما هیبرید طراحی نسبتا آشنا را مشاهده می‌کنید که قبلاً در محصولاتی همچون لاماری ایما بنزینی و البته سوبا ام ۴ نیز مشابه آن استفاده شده بود؛ البته که همگی از تولیدات گروه دانگ فنگ هستند و به کارگیری طرح مشابه داشبورد و فضای داخلی به منظور کاهش هزینه‌های تولید، کار چندان دور از ذهنی برای یک کمپانی محسوب نمی‌شود.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

نمای داخلی لاماری هیبریدی با نوارهای فسفری رنگ تزیین شده تا ضمن ارائه فضای متفاوت بر هیبریدی بودن این خودرو نیز تاکید کرده باشد. دریچه‌های تهویه دایره‌ای، نمایشگرهای یکپارچه در بالای داشبورد، تزیینات طرح فیبر کربن پلاستیک‌های مشکی براق در کنسول میانی، اهرم تعویض دنده کریستالی و روکش‌های چرمی یا پارچه‌ای در بخش‌هایی از رودری‌ها و داشبورد باعث شده تا نمای داخلی این خودرو نسبت به مدل بنزینی کمی لوکس‌تر و البته با سطح کیفی بالاتر به نظر برسد. صندلی‌های جلو نیز به فرم خودروهای اسپرت طراحی شده تا هم بدن سرنشین را بهتر در بر بگیرد و هم راحتی بیشتری برای کاربران ردیف جلو ایجاد کند.

اما نمای داخلی بایک ایکس ۵۵ به ویژه طرح داشبورد این خودرو، نمای متفاوت و متضاد با آنچه تاکنون در اکثر خودروهای چینی مشاهده کردیم را به ما ارائه می‌دهد. فرم دریچه‌های تهویه کناری که به وسیله یک قوس نیمه کامل به یکدیگر متصل شده‌اند نیز در ایجاد هارمونی دیداری در این کابین کاملاً مناسب عمل کرده است.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

دریچه‌های تهویه وسط همان فرم افقی و کشیده معمول را در قسمت وسط داشبورد ارائه می‌دهند که اصلاً تضادی با سایر قسمت‌ها ایجاد نمی‌کند. فرم غربیلک فرمان دیکات نیز به نوبه خود جذاب و اصطلاحا پریمیوم به نظر می‌رسد و اهرم تعویض دنده هم به سبک تقریباً خلبانی طراحی شده است.

به کارگیری مواد نرم یا روکش‌های چرمی در بخش‌های مختلف ادوات کابین نیز موجب سطح بالا به نظر رسیدن کیفیت این فضا شده است؛ به نحوی که شاید آن را تا حدودی نسبت به لاماری ایما با کیفیت‌تر بدانید. همچنین صندلی‌های ردیف جلو بایک ایکس ۵۵ نیز حالتی یک تکه و اسپرت دارد که از لحاظ دربرگیرندگی و راحتی، کمی نسبت به لاماری برتری نشان می‌دهند.

میزان فضای پا در صندلی‌های ردیف دوم این دو خودرو تقریباً جادار و بزرگ است که حضور افراد بلندقد تا ۱۹۰ سانتی‌متر را در این بخش میسر خواهد کرد. البته این فضا بیشتر برای حضور دو نفر مناسب است و اگر سه نفر در این بخش حضور پیدا کنند، معمولاً از لحاظ فضای شانه‌ای با مقداری محدودیت مواجه خواهند شد. گنجایش صندوق عقب لاماری ایما هیبرید معادل ۴۸۰ لیتر است که در قیاس با صندوق عقب ۳۵۰ لیتری بیجینگ ایکس ۵۵، فضای به مراتب بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد و از این جهت خودروی کاربردی‌تری محسوب می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی

یک طرف مقایسه بایک ایکس ۵۵ به عنوان خودروی مطلقاً بنزینی قرار دارد و سمت دیگر لاماری ایما با پیشرانه دوگانه برقی بنزینی.

لاماری ایما هیبرید همانطور که از اسم آن مشخص است به قوای محرکه برقی بنزینی مجهز شده که در آن از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی استفاده شده است. حداکثر قدرت ترکیبی این پیشرانه حدود ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک جعبه دنده E-CVT قابلیت ارسال به چرخ‌های جلو را پیدا می‌کند.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

با توجه به ظرفیت محدود باتری لیتیومی نمی‌توان روی برد الکتریکی بالای این خودرو چندان حساب کرد، اما به کارگیری سیستم هیبرید می‌تواند روی مصرف بنزین موتور احتراقی تاثیر مثبت بگذارد و شتاب‌گیری را نیز کمی بهبود ببخشد. بدین ترتیب لاماری هیبرید به وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم حدود ۵.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تحت شرایط آزمایشگاهی به صورت ترکیبی بنزین مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن نیز در شرایط استاندارد حدود ۸.۱ ثانیه است.

اما بایک X55 مطابق معمول موتور بنزینی ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم را در کنار یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه روغنی به کار گرفته تا توانی نزدیک به ۱۸۵ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور را از این طریق به محور جلو منتقل کند.

به کارگیری این موتور بنزینی و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه سبب شده تا علی رغم وزن بیشتر، بایک ایکس ۵۵ شتاب صفر تا صد سریعتر داشته باشد و به زمانی در حدود ۷.۸۴ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز پیدا کند. با این حال مصرف سوخت آن به میزان قابل توجه بالاتر بوده و در حالت ترکیبی آزمایشگاهی حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند که برای خودرویی به وزن ۱۶۶۵ کیلوگرم خیلی هم بالا نیست.

مقایسه بایک X55 و لاماری ایما هیبرید ؛ تقابل چینی تازه وارد و مونتاژی هیبرید

خوشبختانه سیستم تعلیق عقب هر دو خودرو از نوع مستقل چند اتصالی بوده و ایرادات سیستم‌های تعلیق یکپارچه تورشن بیم در آنها دیده نمی‌شود؛ بنابراین با وجود آنکه کیفیت سواری آنها کمی خشک احساس می‌شود اما در عین حال لذت سواری در حد مناسب قرار دارد و از آن مهمتر، هندلینگ و پایداری خودروها در سر پیچ‌ها نیز تقریبا اطمینان بخش به نظر می‌رسد.

خودرولاماری ایما هیبریدبایک بیجینگ ایکس ۵۵
موتورچهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربو شارژرچهار سیلندر- ۱۶سوپاپ –توربو شارژر
حجم موتور۱.۴۸۱ لیتر۱.۴۹۸لیتر
توان خروجی۱۷۴ اسب بخار – ۳۰۰ نیوتن متر۱۸۵اسب بخار –۳۰۵نیوتن متر
گیربکسe-CVT۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر
انتقال قدرتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
شتاب ۰ – ۱۰۰۸.۱ ثانیه۷.۸۴ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۵.۳ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۷  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۶۰ کیلومتربرساعت۲۰۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۵۵۰ کیلوگرم۱۶۶۵ کیلوگرم
حجم باک۵۵ لیتر۵۳ لیتر
ابعاد بدنه۱۶۸۰-۱۸۶۰-۴۵۶۵میلیمتر۱۶۸۰-۱۸۸۶-۴۶۲۰میلیمتر
فاصله محوری             ۲۷۱۵ میلیمتر۲۷۳۵ میلیمتر
حجم صندوق۴۸۰ لیتر۳۵۰ لیتر

مقایسه آپشن‌های لاماری ایما هیبرید با بایک X55

 هر دو خودرو امکانات نسبتاً متنوع و سطح بالایی ارائه می‌دهند که شامل مواردی نظیر رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو، رادار خط‌خوان، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانوراما، گرمکن صندلی‌های جلو، سردکن صندلی‌ راننده و … می‌شود.

در این میان بایک ایکس ۵۵ تجهیزات بیشتری مثل سردکن صندلی سرنشین جلو، رادار تابلوخوان، کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی بین خطوط، شارژر بیسیم تلفن همراه، اتو پارک، تهویه دوکاناله، سنسور پارک جلو و… را ارائه می‌دهد و در نتیجه خودروی به مراتب فول آپشن‌تری نسبت به لاماری ایما هیبرید محسوب می‌شود.

خودروبایک بیجینگ ایکس ۵۵لاماری ایما هیبرید
کروز کنترلدارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
هشدار نقطه کوردارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوطدارد
سنسور پارک عقبدارد
نوربالا اتوماتیکدارد
سنسور باد تایرهادارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکدارد
دیلایتدارد
سنسور نوردارددارد
فرمان برقیدارد
دکمه های کنترل روی فرمان
نمایشگر مالتی مدیادارد
دوربین عقب
دوربین ۳۶۰ درجهدارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارد
دنده پشت فرمان
اتوپارکدارد
سنسور باراندارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارد
سانروف
سقف پانورامادارددارد

نتیجه‌گیری

با جمع‌بندی نکاتی که در زمینه مقایسه لاماری هیبرید با بایک ایکس ۵۵ اشاره کردیم، می‌توان اینطور گفت که اگر به دنبال دردسرهای فناوری‌های پیچیده هیبریدی نیستید و نمی‌خواهید احتمالا با ایرادات نسبتا پیچیده در حوزه سیستم‌های الکترونیکی و برقی گیربکس یا موتور الکتریکی مواجه شوید، بایک ایکس ۵۵ با موتور بنزینی توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد؛ هرچند که این نوع موتور و گیربکس هم به نوبه خود جزو محصولات نسبتا پراستهلاک در قیاس با سایر پیشرانه‌های بنزینی و گیربکس‌های اتوماتیک معمولی به شمار می‌رود. از طرف دیگر بایک X55 امکانات به مراتب بیشتری به شما می‌دهد و شتابگیری آن نیز کمی سریع‌تر از لاماری ایما هیبرید است‌.

اما لاماری ایما هیبرید مصرف سوخت بسیار پایین‌تری دارد و با تیراژ بالاتری نیز در بازار ایران عرضه می‌شود؛ همین نکته سبب شده تا خرید و فروش آن در بازار تقریباً پررونق‌تر بوده و اصطلاحا نقد کردن آن راحت‌تر باشد. همچنین به دلیل عرضه گسترده‌تر، احتمالاً لوازم بدنه این خودرو نسبت به حریف به صورت فراوان و با قیمت کمتری قابل دسترس باشد که این نکته هم می‌تواند در انتخاب مشتریان کمتر ریسک‌پذیر موثر واقع شود. صندوق عقب بزرگتر لاماری ایما هیبرید نیز برای خانواده‌هایی که بیشتر به سفر می‌روند، می‌تواند کارسازتر باشد و دغدغه‌های آنها در زمینه جا دادن لوازم مسافرتی را کمتر کند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.