موضوعات داغ روز:

مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟

منتشر شده در 25 مهر 1403 ساعت 12:30
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرستیژ و بایک X7 دو کراس اوور جدید بازار ایران بوده که رقیب یکدیگر به حساب می آیند. در این مطلب به مقایسه این دو خودرو می پردازیم.

کراس‌اوورهای سایز متوسط گزینه‌های مناسبی برای خانواده‌های ایرانی، به‌ویژه افرادی هستند که از لحاظ توان مالی نسبت به متوسط جامعه در سطح بالاتری قرار دارند. در این میان، فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ ایکس ۷ دو بازیگر نسبتاً جدید بازار خودروی کشورمان هستند که می‌توانند جذابیت‌های زیادی در سگمنت کراس‌اوورهای مونتاژی داشته باشند. این دو خودرو رقیب مستقیم همدیگر محسوب می‌شوند. در نتیجه بهتر است به مقایسه بایک ایکس ۷ و فیدلیتی پرستیژ بپردازیم تا جنبه‌های مثبت و منفی آنها برای خریداران بیشتر مشخص شود. 

درباره بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

بایک بیجینگ ایکس ۷ از محصولات کمپانی بیجینگ اتو چین است که نسخه اولیه آن در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و نمونه فیس‌لیفت حاضر نیز در سال ۲۰۲۳ به بازارهای مختلف راه پیدا کرد. این خودرو ابتدا قرار بود توسط مکث موتور و با نام تیارا پرایم به بازار ایران عرضه شود، اما با توجه به شراکت میان دیار خودرو و گروه ماموت، تصمیم بر آن شد تا بایک ایکس ۷ با همین نام اصلی توسط دیار خودرو عرضه شود و دیگر لوگوی مکث موتور به همراه نام تیارا پرایم روی آن قرار نگیرد. 

مقایسه طراحی بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

اما فیدلیتی پرستیژ در واقع نسخه به‌روز و اصلاح‌شده فیدلیتی پرایم محسوب می‌شود که هم از لحاظ طراحی ظاهری و هم از لحاظ قوای فنی و طراحی داخلی به‌طور کامل دگرگون شده است. این خودرو در اصل از محصولات شرکت چری بوده و در چین یا سایر کشورها با برند جتور و تحت عنوان ایکس ۷۰ پلاس عرضه می‌شود که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ به میدان آمد. حالا نیز بهمن موتور بعد از عرضه نسبتاً موفق فیدلیتی پرایم به سراغ مدل لوکس‌تر آن رفته و جتور ایکس ۷۰ پلاس را با نام فیدلیتی پرستیژ به بازار ایران عرضه کرده است. 

مقایسه خودرو بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرستیژ

ویدیوی معرفی بایک X7

مقایسه طراحی بدنه

در مورد طراحی بدنه، انصافاً هر دو خودرو شرایط مناسبی دارند و جزو خودروهای زیبای بازار به حساب می‌آیند. اما اگر کمی دقت کنید، بایک X7 ظاهر سیال و امروزی‌تری ارائه می‌دهد، به نحوی که خطوط روی بدنه آن طرح نوین و دلچسبی را به نمایش می‌گذارند.

مقایسه بدنه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ


از لحاظ هماهنگی میان المان‌های بدنه نیز وضعیت بایک ایکس ۷ نسبت به فیدلیتی پرستیژ در سطح بالاتری قرار دارد که می‌تواند جذابیت و گیرایی بیشتری را ایجاد کند. در نمای جلو، بایک ایکس ۷ از جلوپنجره یکپارچه و چراغ‌های کشیده متناسب با آن استفاده کرده که زیبایی مطلوبی به نمای جلوی این خودرو بخشیده‌اند. طراحی قسمت عقب، به‌ویژه طرح چراغ‌های به‌هم‌پیوسته و جزئیات سپر، نیز زیبایی خاصی دارد که کمتر در فیدلیتی پرستیژ می‌توان مشابه آن را مشاهده کرد. 

اما فیدلیتی پرستیژ نیز به دلیل آنکه از همان بدنه نسبتاً کلاسیک فیدلیتی پرایم استفاده می‌کند و استایل کلی آن تغییر نکرده است، ظاهری کمی قدیمی‌تر را از خود به نمایش می‌گذارد که البته شاید برخی از مشتریان این سبک طراحی کلاسیک را نسبت به فرم مدرن و ظریف‌تر بایک ایکس ۷ ترجیح بدهند. 

مقایسه سرعت بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

مقایسه مشخصات فنی بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

مشخصات فنی این دو خودرو نسبتاً به هم نزدیک است. فیدلیتی پرستیژ از یک ترکیب آشنا یعنی موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه استفاده می‌کند. این پیشرانه که روی خودروهایی همچون فونیکس FX و تیگو ۸ پرو نیز حضور دارد، می‌تواند معادل ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که بعد از عبور از گیربکس به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بهره‌گیری از چنین ترکیب فنی باعث شده تا شتاب صفر تا صد فیدلیتی پرستیژ تقریباً چیزی کمتر از ۹ ثانیه باشد که برای یک خودرو به وزن حدود ۱.۶ تن، شتاب مناسبی به حساب می‌آید. 

مقایسه فنی بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

اما بایک X7 ترجیح داده تا موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ را با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه همراه کند تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت به علاوه ۳۰۵ نیوتن‌متر گشتاور را به محور چرخ‌های جلوی خود انتقال دهد. این موتور و گیربکس همراه با اتاق و سایر ادوات، وزنی معادل ۱۶۵۰ کیلوگرم را تشکیل می‌دهند و شتاب زیر ۸ ثانیه را برای بایک ایکس ۷ به وجود می‌آورند.

مقایسه امکانات بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

بنابراین از لحاظ چابکی، می‌توان انتظار داشت که این خودرو نسبت به فیدلیتی پرستیژ کمی مهیج‌تر ظاهر شود. در مورد مصرف سوخت نیز بایک ایکس۷ شرایط بهتری دارد و معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور متوسط بنزین می‌سوزاند. در حالی‌که فیدلیتی پرستیژ در نسخه ۵ نفره نزدیک به ۷.۷ لیتر و در مدل ۷ نفره نیز حدود ۸.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد. 

خودروبایک X7فیدلیتی پرستیژ
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۶ لیتر
توان خروجی۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر۱۹۷ اسب بخار – ۲۹۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب ۰-۱۰۰۷.۸ ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۷ – ۸.۱  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۱۸۰ کیلومتربرساعت
وزن۱۶۵۰ کیلوگرم۱۵۶۰ – ۱۶۴۲ کیلوگرم
حجم باک۶۰ لیتر۵۷ لیتر
ابعاد بدنه۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر۱۷۲۰-۱۹۰۰-۴۷۲۴ میلیمتر
فاصله محوری۲۸۰۰ میلیمتر۲۷۴۵ میلیمتر
حجم صندوق۴۱۰ لیتر۴۳۸ لیتر

هر دو خودرو از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در جلو و مستقل مولتی لینک در بخش عقب استفاده می‌کنند که برای مصارف شهری گزینه‌های مناسبی به حساب می‌آیند و هندلینگ خودرو را نسبت به سیستم تعلیق محور پیچشی در بخش عقب ارتقا می‌بخشد. 

مقایسه طراحی داخلی و میزان فضای کابین فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ X7

طراحی داخلی هر دو خودرو زیبا و مدرن به نظر می‌رسد. به‌ویژه فیدلیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم از لحاظ طراحی داخلی در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و کابین بسیار لوکس‌تری را نسبت به مدل پرایم در اختیار سرنشینان خود می‌گذارد. این نوع طراحی داخلی به‌ویژه در بخش داشبورد با جزئیات بیشتری همراه شده و مواردی مثل دریچه‌های تهویه سه‌تایی با تزیینات کرومی، به همراه پنل تهویه بسیار شیک لمسی با کلیدهای گردان و نمایشگرهای به‌هم‌چسبیده، باعث ارتقای کیفیت بصری فضای داخلی فیدلیتی پرستیژ شده است. 

مقایسه کابین بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

در سمت دیگر، بایک بیجینگ ایکس ۷ نیز کابین شیک و مدرنی را ارائه می‌دهد اما به نظر می‌رسد که طراحی آن کمی ساده‌تر و به اصطلاح مینیمالیستی به نظر می‌رسد. ولی به هر حال این سبک طراحی نیز کاملاً زیبا و جذاب احساس می‌شود و در ترکیب با متریال باکیفیت و مواد نرم در بخش‌های مختلف داشبورد و رودری‌ها، موجب ارتقای فضای کابین بیجینگ X7 شده است.

مقایسه طراحی داخلی بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ

در مجموع، چه از لحاظ کیفیت و چه از نظر نوع طراحی، هر دو خودرو کابینی نسبتاً زیبا و مطلوب را به کاربران خود ارائه می‌دهند. 

فاصله طولی بین محور چرخ‌های این دو خودرو نیز نسبتاً طولانی است و باعث می‌شود فضای کابین، به‌ویژه از لحاظ بخش مرتبط با پاها و زانوها، جادار و مناسب احساس شود. با این حال، به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر در بایک ایکس ۷ شاهد کابین کمی جادارتری از این نظر خواهید بود. 

البته فیدلیتی پرستیژ نسخه ۷ نفره نیز دارد که صندلی‌های ردیف سوم آن برای حضور دو کودک مناسب خواهند بود. در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف سوم و یا نبود این صندلی‌ها، حجم صندوق عقب فیدلیتی پرستیژ نزدیک ۴۳۸ لیتر است، اما گنجایش صندوق بایک بیجینگ ایکس۷ به ۴۱۰ لیتر می‌رسد. بنابراین حجم صندوق هر دو خودرو نسبت به رقبا چندان بزرگ نیست. 

مقایسه تجهیزات و امکانات

هر دو خودرو تقریباً با تیپ فول آپشن خود به بازار ایران آمده‌اند و در نتیجه امکانات بسیار قابل توجه و متنوعی را در اختیار کاربران خود می‌گذارند. از گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو گرفته تا رادارهای هشداردهنده، سیستم‌های رانندگی نیمه خودکار و سایر تجهیزاتی که در خودروهای فول آپشن دیده می‌شود، می‌توان در فیدلیتی پرستیژ و بایک بیجینگ ایکس ۷ دریافت کرد. بنابراین از این نظر هر دو خودرو وضعیت نسبتاً مشابهی دارند و می‌توانند جزو گزینه‌های مطلوب بازار ایران در شرایط فعلی به حساب بیایند. جدول زیر در مورد جزئیات تجهیزات این دو کراس‌اوور چینی مونتاژی اطلاعات دقیق‌تری در اختیار شما می‌گذارد. 

خودروبایک X7فیدلیتی پرستیژ
کروز کنترلدارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خواندارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارددارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (شش عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسدارددارد
دنده پشت فرمانندارددارد
اتوپارکداردندارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامادارددارد

نتیجه‌گیری: بایک X7 ارزنده‌تر است یا فیدلیتی پرستیژ؟

با توجه به مطالب بیان شده در بالا، می‌توان گفت که هر دو خودرو شرایط مناسبی برای استفاده به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی شیک و جدید دارند. امکانات متنوع، کابین بزرگ، طراحی داخلی و بیرونی لوکس و توان فنی مناسب از ویژگی‌های مثبت هر دو خودرو مورد نظر به حساب می‌آیند. 

در این میان، سطح سلیقه شما، به‌ویژه از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی، می‌تواند در انتخاب یکی از این دو خودرو بسیار تأثیرگذار باشد. اگر به خودروهایی با طراحی کمی کلاسیک و اصطلاحاً مردانه‌تر علاقه‌مند هستید و شتاب کمتر برای شما اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید فیدلیتی پرستیژ را انتخاب کنید. ضمن آنکه قوای فنی این خودرو با برخی از محصولات فونیکس مدیران خودرو مشترک است و در نتیجه دغدغه تعمیرات و تأمین قطعات آن نسبت به حریف پایین‌تر خواهد بود. ضمناً اگر خانواده پرجمعیت دارید، می‌توانید از نسخه ۷ نفره فیدلیتی پرستیژ نیز استفاده کنید. 

اما بایک بیجینگ ایکس ۷ طراحی هنرمندانه و تا حدودی زیباتری ارائه می‌دهد. فضای داخلی آن باکیفیت و مدرن است، شتاب بهتری دارد و کابین آن کمی جادارتر است. به طور کلی باید گفت اگر این خودرو از لحاظ خدمات پس از فروش به‌خوبی پشتیبانی شود، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای خانواده‌های ایرانی به حساب آید. 

ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “مقایسه بایک X7 و فیدلیتی پرستیژ ؛ کدام کراس اوور جدید مونتاژی ارزنده تر است؟”

  1. رحیم گفت:

    من بایک را انتخاب کردم.

    ۱۸
    ۱
  2. (Saeed(PEUGEOT گفت:

    بایک از لحاظ برند قطعا قوی تره و طراحی خوبی هم داره ….فقط یه مقدار سنگینه نسبت به توانش ….

    فیدلیتی قطعا خدمات بهتری داره و تیز و بهتر راه میره

    ۹
    ۲
  3. رامتین گفت:

    این ماشین پارک خودکاری چه در حالت افقی و چه عمودی رو داره که زدید نداره اصلاح کنید! و مورد بعدی مساژور هم در سه حالت مختلف که به شدت جالبه چه برای شاگرد و چه راننده رو هم بیجینگ ایکس سون داره!!

    قیمت جهانیش هم با درهم الان حدود ۱۹ هزار تومن میشه ۲۵۰۰ که به شدت ارزش خرید بیشتر و بهتری داره که در نمایندگی ۲۱۰۰ یه تعداد کمی رو برای سری اول دارن میفروشن که قطعا افزایش قیمت در سری بعد در انتظار خواهد بود.

    تمام قطعات ماشین وارداتی هست از جمله لاستیک ها که همان لاستیک جی تی معروف چینی هست که در مقابل فیدلیتی مونتاژ داخل به شدت ارزش خرید بیشتری داره و امیدوارم فقط دیارخورد و مکس از بس تامین قطعات این ماشین بر بیاد 🙂

    ۱۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.