موضوعات داغ روز:

مقایسه پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس؛ قلدر کره در برابر تازه‌وارد چین

منتشر شده در 27 بهمن 1403 ساعت 19:00
نویسنده حسین باباپور
عکاس علیرضا پاداش
مقایسه پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس دو پیکاپ دو دیفرانسیل جدید بازار ایران هستند که کیفیت ساخت و توان بالایی دارند.

درست است که بعد از محدود شدن واردات تویوتا هایلوکس به بازار ایران، هیچ پیکاپی نتوانست جای آن را به‌خوبی پر کند، اما به هر حال محصولات مونتاژی چینی طی این سال‌ها تا حدودی دل مشتریان را به دست آورده و توانسته‌اند نیازهای آن‌ها را تا حدی برطرف کنند. شرکت ایلیا موتور، برخلاف رویه معمول اکثر خودروسازان در مونتاژ پیکاپ‌های چینی، به سراغ یک محصول کره‌ای با نام پیکاپ سانگ یانگ موسو خان رفته است. از طرف دیگر، چانگان هانتر پلاس یکی از محصولات جدید و چینی بازار است که شرکت زامیاد عرضه آن را بر عهده گرفته است. این پیکاپ‌های دو دیفرانسیل می‌توانند رقبای نزدیکی برای یکدیگر باشند و به همین دلیل، به سراغ مقایسه موسو خان و چانگان هانتر پلاس می‌رویم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند گزینه بهتری برای شما در شرایط فعلی باشد.

درباره پیکاپ موسو خان و چانگان هانتر پلاس

شرکت کره‌ای سانگ یانگ که اخیراً نام خود را به کی جی موبیلیتی تغییر داده است، در سال ۲۰۱۸ یک وانت پیکاپ شهری دو دیفرانسیل را بر اساس پلتفرم سانگ یانگ رکستون توسعه داد. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فیس‌لیفت شد و حالا شرکت صنایع خودروسازی ایلیا آن را به‌عنوان یک محصول مونتاژی از سال ۱۴۰۳ در سبد تولیدات خود قرار داده و به مشتریان ایرانی عرضه می‌کند.

چانگان هانتر نیز یکی از محصولات کمپانی خودروسازی چانگان است که در سال ۲۰۱۹ و در پی همکاری این کمپانی چینی با شریک فرانسوی خود، یعنی پژو-سیتروئن، به تولید رسید. این وانت پیکاپ که پلتفرم مشترکی با پژو لندترک دارد، در سال ۲۰۲۳ فیس‌لیفت شد که نتیجه آن عرضه چانگان هانتر پلاس به بازارهای بین‌المللی بود. چانگان هانتر پلاس توسط شرکت زامیاد در ایران رونمایی شده، اما نسخه دیگری از همین خودرو تحت نام اینفینیت اکسپلورر نیز توسط مزین خودرو در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۳ معرفی شد.

ویدیوی معرفی سانگ یانگ موسو خان

ویدیوی معرفی چانگان هانتر پلاس

مقایسه طراحی بدنه

یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های پیکاپ کره‌ای سانگ یانگ  موسو گرند خان، طراحی ظاهری این خودرو است که در مقایسه با استایل عمومی سایر محصولات هم‌رده، کاملاً متفاوت و تا حدودی ناهماهنگ و نازیبا به نظر می‌رسد. طراحی خاص چهره و نمای ساده فریم پنجره‌ها، به‌ویژه فرم قسمت انتهایی که در محدوده ستون C قرار گرفته، زیبایی و هماهنگی چندانی را نسبت به سایر محصولات پیکاپ بازار، از جمله چانگان هانتر پلاس، ارائه نمی‌دهد.

مقایسه طراحی پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

در مقابل، چانگان هانتر پلاس، به‌ویژه با جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های کشیده و بدنه عضلانی، طراحی خوش‌فرم‌تر و جذاب‌تری دارد. این طراحی مدرن و البته متعارف باعث می‌شود که احتمالاً اکثر مشتریان، به‌جز افراد خاص‌پسند، محصول چینی را از لحاظ ظاهری جذاب‌تر از پیکاپ موسو خان بدانند.

مقایسه بدنه پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

مقایسه مشخصات فنی سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

شباهت‌های فنی این دو خودرو تقریباً در تمامی بخش‌ها دیده می‌شود. موتور به‌کاررفته در هر دو وانت پیکاپ مونتاژی، ۲ لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت است.
حداکثر قدرت موتور پیکاپ موسوخان حدود ۲۲۵ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور بوده، درحالی‌که این ارقام در حریف چینی به ۲۲۶ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر افزایش پیدا می‌کند. گیربکس هر دو خودرو از نوع اتوماتیک سنتی AT است، اما چانگان هانتر پلاس در تعداد دنده‌ها دو ضریب بیشتر از رقیب خود دارد.

مقایسه فنی پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

با اینکه پیکاپ موسو گرند خان حدود ۱۲۴ کیلوگرم از حریف چینی سنگین‌تر است، اما شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۱۰.۵ ثانیه بوده که نیم‌ثانیه سریع‌تر از چانگان هانتر پلاس (۱۱ ثانیه) است. بااین‌حال، وزن بیشتر و ضرایب دنده کمتر، روی مصرف سوخت موسو خان تأثیر منفی گذاشته و آن را به ۱۱.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسانده است، درحالی‌که چانگان هانتر پلاس طبق داده‌های رسمی حدود ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند.

مقایسه مشخصات پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

خوشبختانه، هر دو خودرو از سیستم تعلیق مستقل دوجناغی در جلو بهره می‌برند که استقامت و قابلیت عبور از مسیرهای آفرودی را افزایش می‌دهد. سیستم تعلیق عقب نیز از نوع مستقل چنداتصالی است که باعث کاهش تکان‌های عرضی و افزایش پایداری خودرو در مسیرهای ناهموار و هنگام دور زدن می‌شود.

خودروموسو خانچانگان هانتر پلاس
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور۲ لیتر۲ لیتر
توان خروجی۲۲۵ اسب بخار – ۳۵۰ نیوتن متر۲۲۶ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶سرعته AT۸ سرعته AT
انتقال قدرتدو دیفرانسیلدو دیفرانسیل
شتاب ۰-۱۰۰۱۰.۵ثانیه۱۱ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۱۱.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۱۹۵ کیلومتربرساعت۱۹۰ کیلومتربرساعت
وزن۲۱۸۴ کیلوگرم۲۰۶۰ کیلوگرم
حجم باک۷۰ لیتر۸۰ لیتر
ابعاد بدنه۱۸۴۰-۱۹۵۰-۵۰۹۵ میلیمتر۱۸۷۵-۱۹۳۰-۵۳۵۰ میلیمتر
فاصله محوری۳۱۰۰ میلیمتر۳۱۸۰ میلیمتر
حجم بخش بار۱۰۱۰ لیتر– لیتر

از آنجایی که هر دو خودرو از سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل و موتور نسبتاً پرقدرت برخوردارند، توانایی عبور از مسیرهای آفرودی در هر دو مدل مساعد ارزیابی می‌شود. اما به دلیل طراحی بدنه و ارتفاع کمتر موسو خان از سطح زمین، زاویه حمله و فرار آن نسبت به چانگان هانتر پلاس مطلوب‌تر نیست. در نتیجه، هانتر پلاس در این بخش عملکرد بهتری دارد و قابلیت آفرود بالاتری ارائه می‌دهد.

مقایسه کابین و فضای داخلی

مقایسه کابین پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

از لحاظ طراحی داخلی، هر دو خودرو از داشبوردهایی با طراحی مدرن بهره می‌برند. بااین‌حال، طراحی فضای داخلی چانگان هانتر پلاس به واسطه نمایشگرهای یکپارچه شناور در بالای داشبورد، تهویه سراسری، شیفتر دنده دایره‌ای و به‌طور کلی المان‌های مدرن‌تر، می‌تواند نسبت به پیکاپ سانگ یانگ موسوخان جذابیت بیشتری برای مشتریان ایجاد کند. البته داشبورد موسوخان نیز به‌روزرسانی شده و نسبت به مدل قبلی مدرن‌تر به نظر می‌رسد، اما همچنان در مقایسه با حریف چینی کمی ساده‌تر به نظر می‌آید.

مقایسه امکانات پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

کیفیت متریال کابین در هر دو خودرو مناسب است و فضای داخلی آن‌ها می‌تواند رضایت کاربران، به‌ویژه خانواده‌ها، را جلب کند. علاوه بر این، فضای بار نسبتاً بزرگ در قسمت عقب این دو خودرو، امکان حمل حجم قابل‌توجهی از وسایل را برای سفرها و طبیعت‌گردی فراهم می‌کند. البته موسوخان ظرفیت حمل بار بیشتری نسبت به چانگان هانتر پلاس دارد.

مقایسه تجهیزات و امکانات سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس

پیکاپ موسوخان در دو تیپ ساهارا و سیگنیچر عرضه می‌شود که مدل سیگنیچر امکانات بیشتر و مدرن‌تری را ارائه می‌دهد. موسوخان سیگنیچر به دلیل برخورداری از تجهیزاتی مانند رادار نقطه کور، رادار خط خوان، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن صندلی‌های عقب و سانروف برقی، نسبت به چانگان هانتر پلاس از نظر امکانات برتری محسوسی دارد.

خودروموسو خان سیگنیچرچانگان هانتر پلاس
کروز کنترل دارددارد
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوانداردندارد
رادار تابلو خواننداردندارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطنداردندارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکداردندارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز اضطراری اتوماتیکنداردندارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۴ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلودارددارد
گرمکن صندلی جلوداردندارد
شارژر وایرلسنداردندارد
دنده پشت فرماننداردندارد
اتوپارکنداردندارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفداردندارد
سقف پانورامانداردندارد

نتیجه‌گیری ؛ بین سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

در نهایت، اگر به دنبال خرید یک پیکاپ غیرچینی با گرایش شهری، امکانات مدرن و شتاب‌گیری مناسب هستید که بتواند برای طبیعت‌گردی‌های معمولی نیز کارایی مناسبی ارائه دهد، موسوخان گرند انتخاب قابل قبولی به نظر می‌رسد.

اما چانگان هانتر پلاس به دلیل زاویه ورود و خروج بهتر، مصرف سوخت پایین‌تر و طراحی ظاهری جذاب‌تر، عملکرد بهتری در آفرود دارد. علاوه بر این، کابین مدرن‌تری را ارائه می‌دهد و احتمالاً قیمت نهایی پایین‌تری نسبت به موسو خان خواهد داشت، که این موضوع می‌تواند خرید آن را مقرون‌به‌صرفه‌تر کند.

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “مقایسه پیکاپ سانگ یانگ موسوخان و چانگان هانتر پلاس؛ قلدر کره در برابر تازه‌وارد چین”

  1. سلطان گفت:

    قلدر کجاش قلدره شکل وانت مزدا ست وراستی چراغ ترمز پشتش کو یادشون رفته طراحی کنن عجب گافی و کره‌ای عجب نه کره‌ای، ماهیندرا هند که هد کوارتر آن تو کره است اصلن ساخت کره نیست !

    ۱
    ۳

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.