موضوعات داغ روز:

مقایسه بایک X7 و بستیون T77؛ کراس اوور مونتاژی در برابر وارداتی نه چندان بروز

منتشر شده در 21 آذر 1403 ساعت 09:59
نویسنده حسین باباپور
مقایسه بایک X7 و بستیون T77

بایک X7 و بستیون T77 دو کراس اوور جدید بازار ایران هستند که یکی از آنها مونتاژی بوده و دیگری وارداتی است. در ادامه این دو را مقایسه می کنیم.

کراس‌اوورهای خانوادگی چینی امروزه در بازار ایران حضور گسترده‌ای دارند و بخش اعظم بازار کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان محصولاتی نظیر بایک ایکس ۷ و بستیون تی ۷۷ اخیراً وارد بازار کشورمان شده‌اند تا در جمع نمونه‌های مختلف وارداتی و مونتاژی به رقابت بپردازند و قسمتی از بازار را به خود اختصاص دهند. بایک ایکس ۷ و بستیون تی ۷۷ از بسیاری جهات به یکدیگر نزدیک بوده و در اصطلاح رقیب مستقیم همدیگر محسوب می‌شوند. به همین دلیل نیز ما آنها را مقابل هم قرار داده‌ایم و می‌خواهیم ببینیم کدام‌یک برای متقاضیان ایرانی گزینه مطلوب‌تری به شمار می‌رود.

درباره بایک X7 و بستیون T77

بیجینگ ایکس ۷ از سری محصولات کمپانی بایک چین است که در سال ۲۰۲۰ وارد بازارهای بین‌المللی شد. این خودرو در سال ۲۰۲۳ فیس‌لیفت شده و با طراحی به‌روزتر از طریق شرکت دیار خودرو به بازار ایران راه پیدا کرده است. البته قرار بود پیش از این شرکت مکث موتور این کراس‌اوور خانوادگی چینی را با نام تیارا پرایم به مشتریان خود ارائه دهد، اما گروه ماموت پس از شروع همکاری با دیار خودرو تصمیم گرفت عرضه این محصول را به دیار خودرو بسپارد.

بستیون T77 نیز از جمله محصولات وارداتی گروه بهمن است که البته توسط شرکت بی‌ام کارز در ایران به فروش می‌رسد. این خودرو پس از تغییر نشان بسترن به بستیون توسط گروه فاو به تولید رسید و از سال ۲۰۱۸ به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. در سال ۱۴۰۲ نیز بی‌ام کارز این محصول را در سبد خودروهای وارداتی خود برای عرضه به بازار ایران قرار داد.

ویدیوی تست و بررسی بستیون T77

ویدیوی معرفی بایک X7

مقایسه طراحی بدنه

در مورد طراحی بدنه، این دو خودرو تفاوت نسبتاً زیادی با یکدیگر دارند. البته اصل و اساس طراحی آنها بر شاسی‌بلندهای کلاسیک پی‌ریزی شده است؛ اما یکی دارای خطوط تندوتیز و کمی تهاجمی است، در حالی که دیگری، یعنی بایک ایکس ۷، به طرح‌های لوکس و انحناهای تشریفاتی مجهز شده است. به‌ویژه چهره جدید بایک ایکس ۷ که شامل یک جلوپنجره بزرگ یکپارچه با سپر و چراغ‌های کشیده است، می‌تواند جذابیت بیشتری نسبت به طرح سنتی بستیون تی ۷۷ داشته باشد.

مقایسه طراحی بایک X7 و بستیون T77

در مورد نمای عقب، می‌توان گفت که فرم چراغ‌های بایک ایکس ۷، به‌ویژه حالت به هم پیوسته آنها، هماهنگی بیشتری با نمای جلو دارد و زیبایی بیشتری نسبت به فرم سنتی بخش عقب بستیون تی ۷۷ ارائه می‌دهد.

مقایسه بدنه بایک X7 و بستیون T77

به‌طور کلی می‌توان گفت که استایل بدنه و المان‌های نمای بیرونی بیجینگ ایکس ۷ از لحاظ معیارهای لوکس و تشریفاتی و همچنین نمادهای زیبایی‌شناختی، در مقایسه با فرم کلی بدنه بستیون تی ۷۷، جذابیت و تجمل بیشتری ارائه می‌دهد که باعث می‌شود این خودرو در چشم مشتریان دلچسب‌تر و تا حدودی لوکس‌تر به نظر برسد.

مقایسه مشخصات فنی بایک X7 و بستیون T77

هر دوی این کراس‌اوورهای چینی از موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ نیرو می‌گیرند، با این تفاوت که موتور بیجینگ X7 دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت بوده و احتمالاً حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت بنزین خواهد داشت، هرچند که موتورهای توربوشارژ معمولی نیز از این عیب خیلی مصون نیستند.

مقایسه فنی بایک X7 و بستیون T77

حداکثر قدرت موتور بیجینگ ایکس ۷ تقریباً ۱۸۸ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتن‌متر گشتاور است که نتیجه آن دستیابی به شتاب صفر تا صد حدود ۷.۸ ثانیه در شرایط استاندارد است. این آمار و ارقام برای موتور بستیون T77 به ۱۶۹ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتن‌متر کاهش پیدا می‌کند و شتاب صفر تا صد تقریبی آن نیز به ۸.۵ تا ۹ ثانیه می‌رسد.

گیربکس مورد استفاده در هر دو خودرو از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه بوده و نیرو نیز به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
مصرف سوخت بایک X7 در شرایط استاندارد مقداری پایین‌تر از حریف بوده و معادل ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی برآورد شده است. اما میانگین مصرف سوخت بستیون تی ۷۷ برابر ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که اگرچه اختلاف زیادی به حساب نمی‌آید، اما در مسافرت‌های طولانی می‌تواند قابل توجه باشد.

خودروبایک X7بستیون T77
موتور۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۵ لیتر
توان خروجی۱۸۸ اسب بخار – ۳۰۵ نیوتن متر۱۶۹ اسب بخار – ۲۵۸ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
انتقال قدرتجلوجلو
شتاب ۰-۱۰۰۷.۸ ثانیه– ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی۶.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر۷.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت۲۰۰ کیلومتربرساعت۱۹۲ کیلومتربرساعت
وزن۱۶۵۰ کیلوگرم۱۵۱۵ کیلوگرم
حجم باک۶۰ لیتر۴۵ لیتر
ابعاد بدنه۱۷۱۵-۱۸۹۲-۴۷۴۵ میلیمتر۱۶۱۵-۱۸۴۰-۴۵۰۵ میلیمتر
فاصله محوری۲۸۰۰ میلیمتر۲۶۸۰ میلیمتر
حجم صندوق۴۱۰ لیتر۳۴۲ لیتر

نکته مثبت سیستم تعلیق بایک ایکس ۷ برخورداری از تعلیق عقب مولتی‌لینک مستقل است که پایداری بیشتر و تعادل اطمینان‌بخش در سر پیچ‌ها، به‌ویژه هنگام عبور با سرعت‌های بالا، برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

مقایسه مشخصات بایک X7 و بستیون T77

اما تعلیق عقب نیمه‌مستقل تورشن بیم در تی ۷۷ می‌تواند هندلینگ آن را به‌ویژه هنگام دور زدن، تحت تأثیر منفی قرار دهد و ناپایداری بیشتری به وجود آورد.

مقایسه کابین و طراحی داخلی بستیون T77 و بایک X7

در مورد طراحی داخلی این دو خودرو باید گفت که شرایط در حد انتظار قرار دارد. به این معنی که بایک X7 فضای داخلی مدرن و باکیفیت‌تری در اختیار شما می‌گذارد. فضای داخلی بیجینگ ایکس ۷، به‌ویژه طرح داشبورد این خودرو، مطابق با سلیقه‌های نوین و آینده‌پسندانه طراحی شده است. البته از اعمال بیش‌ازحد عناصر مدرن در این طراحی دوری شده و یک فرم ساده اما مطابق با معیارهای روز برای فضای داخلی خودرو در نظر گرفته شده است. بهره‌گیری از مواد نرم و پوشش‌های چرمی در بسیاری از نواحی رودری‌ها و داشبورد نیز سطح کیفی آن را نسبتاً بالا برده است. 

مقایسه کابین بایک X7 و بستیون T77

اما طراحی بستیون تی ۷۷ کمی کلاسیک‌تر بوده و مطابق با ترند چندین سال قبل انجام شده است. بنابراین اگر به طرح‌های سنتی و کلاسیک علاقه بیشتری دارید، فضای داخلی بستیون T77 می‌تواند بیشتر شما را راضی کند. بهره‌گیری از روکش‌های پارچه‌ای و متریال نرم پلاستیکی نیز کیفیت فضای داخلی این خودرو را افزایش داده است، اما با این حال سطح کیفی اتاق و متریال استفاده‌شده در کابین بستیون T77 نسبت به بایک ایکس ۷ کمی پایین‌تر ارزیابی می‌شود. 

مقایسه طراحی داخلی بایک X7 و بستیون T77

ضمناً ابعاد اتاق و به‌ویژه فاصله محوری در بیجینگ X7 بزرگ‌تر از تی ۷۷ است، بنابراین فضای بیشتری داخل اتاق این خودرو برای سرنشینان بزرگسال فراهم خواهد شد. همچنین، صندوق عقب بایک X7 حدود ۴۱۰ لیتر گنجایش دارد، اما صندوق بستیون تی ۷۷ نزدیک به ۳۴۲ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد. بنابراین از لحاظ کاربردی، سطح کیفی، نوع طراحی و میزان فضا، می‌توان گفت که کابین ایکس ۷ نسبت به تی ۷۷ برتری دارد.

مقایسه آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی-ایمنی

با وجود آنکه هر دو کراس‌اوور مورد نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی نسبتاً مدرن و کاملی در اختیار شما می‌گذارند، اما بایک ایکس ۷ به دلیل برخورداری از امکاناتی مانند سردکن و ماساژور صندلی‌های جلو، دستیار رانندگی خودکار بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، حافظه صندلی راننده، دوربین ثبت وقایع، تهویه اتوماتیک دوکاناله و… از تجهیزات متنوع‌تری بهره می‌برد و نسبت به حریف خود آپشن‌های بیشتری ارائه می‌دهد. 

خودروبایک X7بستیون T77
کروز کنترل دارد (تطبیقی)دارد (تطبیقی)
کنترل پایداریدارددارد
کنترل شروع حرکت در سربالاییدارددارد
رادار خط خوان – هشدار نقطه کوردارددارد
سیستم کمک رانندگی بین خطوطداردندارد
ترمز خودکار اضطراریدارددارد
سنسور پارک عقبدارددارد
نوربالا اتوماتیکدارددارد
سنسور باد تایرهادارددارد
ترمز پارک برقی و اتوهلددارددارد
دیلایتدارددارد
اتولایتدارددارد
فرمان برقیدارددارد
دکمه های کنترل روی فرماندارددارد
نمایشگر مالتی مدیادارددارد
دوربین عقبدارددارد
دوربین ۳۶۰ درجهداردندارد
کیسه هوادارد (۶ عدد)دارد (۶ عدد)
تهویه اتوماتیکدارددارد
تنظیم برقی صندلی رانندهدارددارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلودارددارد
سردکن صندلی جلوداردندارد
گرمکن صندلی جلودارددارد
شارژر وایرلسداردندارد
دنده پشت فرماننداردندارد
اتوپارکنداردندارد
آینه‌های تاشو برقیدارددارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبیدارددارد
سانروفدارددارد
سقف پانورامادارددارد

نتیجه‌گیری: بایک ایکس ۷ ارزنده‌تر است یا بستیون تی ۷۷؟

با توجه به نکات گفته‌شده در مطلب مقایسه بایک X7 با بستیون تی ۷۷، می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که محصول دیار خودرو به دلیل طراحی لوکس، فضای داخلی مدرن و باکیفیت‌تر، کابین بزرگ‌تر، صندوق عقب جادارتر، امکانات متنوع‌تر و شتاب و توان فنی کمی بالاتر، گزینه جذاب‌تری نسبت به بستیون T77 است. خصوصاً با توجه به آنکه رده قیمتی این دو خودرو به هم نزدیک است، می‌توان بایک ایکس ۷ را گزینه بهتری دانست. اما بستیون تی ۷۷ نیز به دلیل طراحی ظاهری کلاسیک‌تر، کابین باکیفیت، امکانات مناسب و کیفیت ساخت قابل قبول می‌تواند در بازار فعلی ایران یکی از کراس‌اوورهای مطلوب برای مشتریان سخت‌پسند باشد.  

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “مقایسه بایک X7 و بستیون T77؛ کراس اوور مونتاژی در برابر وارداتی نه چندان بروز”

  1. حلیمه گفت:

    بایک از همه نظر بهتر است. نسبت به قیمتش، بهترین گزینه است. واقعاً سواری نرم و لذت بخشی دارد. با کیفیت و زیباست. داخل کابین شیک و باکیفیت است و خیلی جادار و راحت است. از نظر آپشن هم کامل است و چیزی کم ندارد.

    ۵
    ۰
  2. اصغر قبادی گفت:

    T77 جذاب خشن عالی بینظیر دارمش فوق العاده است.

    ۲
    ۱
  3. مهدی گفت:

    سلام و احترام
    من بیجینگ X7 را دارم. انصافا ماشین با کیفیت و خوش ساختی است و خیلی راضی هستم. فقط خواستم بگم که در یکی از جداول ذکر شده اتوپارک ندارد، نه این خودرو قابلیت اتوپارک را هم دارد.

    ۸
    ۰
    • رضا گفت:

      بیجینگ ایکس ۷ نسبت به قیمت ۲۱۰۰در حد خودروهای ۳میلیاردی و حتی بهتر ظاهر شده واقعا امکانات و کیفیت وسواری این خودرو سورپرایز میکنه صاحبش رو
      ضمنآ اتوپارک هم داره

      ۳
      ۰
  4. شغیع گفت:

    هرچند بایک به روزتر و آپشنهای کاملتر و تعلیق مستقل دارد ولی آیا میتواند با خدمات پس از فروش بهمن رقابت کند؟
    لذا بنده بستیون را خریداری کردم.

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.