اصغر قندچی مردی برای تمام فصول ؛ از مصادره اموال تا حضور در جبهه


در تاریخ کشورمان و یا حتی در زمان حال افراد دلسوز و متخصص بسیاری وجود دارند که علیرغم برخورداری از دانش و مهارت بالا به دلایل مختلفی مورد بیمهری واقع شده اند و از توانایی آنها در جهت رفع نیازهای کشور بهره برده نمیشود. زنده یاد اصغر قندچی نیز یکی از همین افراد بود که سالها مورد بیمهری واقع شد و در نهایت در سال ۱۳۹۸ با کوله باری گرانبها از تجربیات صنعتی و دانش فنی از میان ما رخت بربست، البته در این محتوا قصد مرور زندگینامه او را نداریم و هدف، پرداختن به حضور موثر او در زمان اضطرار جنگ است.
به گزارش آخرین خودرو، در اصل همه چیز به سال ۱۳۴۴ باز میگردد که شخصی از آلمان درخواست جواز تاسیس خط مونتاژ سواریهای مرسدس بنز را به نزد محمدرضا شاه میآورد و پس از جلب تایید او برای اتمام مراحل اداری و دریافت پروانه تاسیس به وزارت اقتصاد وقت ایران که فعالیت وزارت صنعت امروزی را نیز به عهده داشت مراجعه مینماید که به دلیل نداشتن برنامه داخلی سازی قطعات و امتناع از این کار با مقاومت مسئولان ایرانی روبرو میشود و دست خالی به آلمان بازمیگردد. پس از این اتفاق اما مسئولان وقت وزارتخانه و در اصل مرحوم رضا نیازمند با این پیام محمدرضا شاه روبرو شدند: شش ماه مهلت دارید تا اتومبیل سازی را در ایران راه بیاندازید والا بروید.
پس از این جمله، مدیران وقت وزارتخانه پس از جستجوهای بسیار به گاراژی در میدان قزوین تهران و شخصی بنام “اوس اصغر” رسیدند که در کمال ناباوری کامیونهای ماک را در همان گاراژ خود و با کمترین و سادهترین امکانات مونتاژ و بنا به نیاز و الزامات جادهها و بازار ایران ارتقا میداد.


در نهایت و پس از برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت ایران کامیونها و تریلرهای ساخت ایران به نمایش درآمدند و مسئولان وزارتخانه و مرحوم رضا نیازمند نیز از اخراج به وسیله شاهه ایران درامان ماندند و بدین وسیله بود که پروانه تاسیس نخستین کارخانه تولید کامیون با درصد داخلی سازی بسیار بالا به مرحوم اصغر قندچی داده شد.
او که با تاسیس شرکت ایرانکاوه و تولید روزافزون کامیونهای ماک با قیمتی کمتر از نمونههای واردشده از آمریکا و کیفیتی بالاتر از آنها با موفقیت چشمگیری در کسب و کار خود روبرو شده بود ناگهان با وقوع انقلاب اتفاقات پیشبینی نشده زیادی را در مقابل روند پیشرفت خود دید
در ابتدا به مانند دیگر کارآفرینان بزرگ آن زمان زندانی و دادگاهی شد که خوشبختانه هیچ جرمی علیه او اثبات نگردید و آزاد شد. پس از دیدار با آیتالله خمینی و تاکید ایشان بر اهمیت تولید به سرعت به کارخانه خود بازگشت و با خرید سهام شرکت آمریکایی ماک و سرمایهگذاری ۱۵ میلیون دلاری قصد راهاندازی خط مونتاژ وانتهای تویوتا را داشت که پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ این شرکت از سوی شورای انقلاب، ملی اعلام شد و بدین ترتیب مدیریت و مالکیت شرکتی که خود آن را بنا نهاده بود را از دست داد.
پس از این اتفاق او با دایر کردن مجموعهای دیگر بهنام کاوهکار به ارائه خدمات پس از فروش به ماکهای تولید شده در سالهای قبل میپرداخت که البته مدتی بعد این مجموعه نیز از سوی دولت انقلابی ملی اعلام شد ( مصادره شد ) اما مرحوم قندچی تا پایان عمر همچنان در این مجموعه به ادامه فعالیت پرداخت؛ در سالهای اخیر و پس از مرگ او این مجموعه به شکل متروکه رها شده است.
اصغر قندچی که پس از روبرو شدن با تمام این بیمهریها نه تنها ایران را ترک ننمود بلکه در هنگام حمله عراق به ایران و در جریان جنگ ۸ ساله خدمتی ماندگار از خود به جای گذاشت.
با وقوع جنگ ایران و عراق و ضرورت فعالیت در مناطق جنوبی ایران، بدلیل گرمای زیاد این ناحیه از کشورمان، کشنده تانکبر ماز ۵۳۷ که در سالها پیش ار انقلاب خریداری شده بود مانند سایر خودروهای ساخت شوروی با مشکل افزایش دمای موتور روبرو شد. علاوه بر این بدلیل حجم بالای دودی که از اگزوز این خودرو خارج میشد بهراحتی قابل رهگیری و منهدم شدن از سوی نیروهای عراقی بود تا بدین ترتیب یکی از اصلی ترین تانکبر های نیروهای نظامی ایران زمینگیر شود و بار اصلی جابجاییها بر دوش کشندههای بنز و تیتان اختصاصی ارتش باشد. تحریمهای جهانی علیه کشورمان در زمان جنگ نیز موجب شده بود که هیچ کشوری کامیون تانکبر به ایران نفروشد و همین موضوع باعث شد تا سرلشگر فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ایران و دیگر همرزمان او به دنبال راهحلی داخلی برای برطرف ساختن این موضوع باشند


در همین زمان اصغر قندچی همانند شوالیهای از دل تاریکیها نمایان شد و پس از مطلع شدن از این موضوع بهسرعت و داوطلبانه به جبهههای جنگ رفت تا طی فرایندی چند ماهه و البته با هزینه شخصی خود، موتور کشنده ماز ۵۳۷ را با موتور ماک جایگزین نماید. او موتورهای جدید ماک را پس از خریداری از آمریکا با هواپیما به ایران آورد و پس از انتقال به جبههها به سرعت آنها را در سینه تانکبرهای ماز ۵۳۷ جای داد تا پس از این اتفاق مشکل تانکبر های ساخت بلوک شرق ارتش ایران به کلی برطرف شود. علاوه بر این انکبرهای مازِ روسی در جادههای ایران داغ میکردند و قندچی، با ابتکار خود، تغییراتی روی رادیاتور و قطعات دیگر ایجاد کرد و مشکل را رفع کرد؛ صفحه ریش تریلی و چرخ پنجم زیر کمرشکن سوار کرد و … تا کارآیی آنها بالاتر رود.
زمانی که به ماشینهای سنگین برای حمل تجهیزات نیاز بود، قندچی رانندهها و صاحبان کامیونهایی را که از قدیم میشناخت فراخواند که همکاری کنند؛ شماری از همان رانندهها هنگام حمل تجهیزات به سوی جبههها، مورد حمله دشمن قرار گرفتند و شهید شدند.
اما هیچکدام از این خدمات بزرگ او باعث نشد که اموال شخصی مصادره شده به وی برگردانده شود و پس از اتمام این قضایا حتی پول موتورهای واگذار شده به ارتش نیز پرداخته نشد هر چند که مرحوم قندچی در خاطراتش علت انجام این کار را چیزی جز وظیفه ملی ندانست و لحظهای به مسائل مالی فکر نمیکرد.
وی اما درباره مصادره کارخانه ایران کاوه و تغییر نام آن به سایپا دیزل میگوید که «به خاطر عِرق به کشور و علاقه به کاوه آهنگر، نام «ایران کاوه» را برگزیدم. کاوه یک حقیقت بود، ما که اختراع نکردیم. منتها بعدها خراب کردن اسم «کاوه» و ما را! همه را با هم خراب کردند، همین طایفهای که هیچ علاقهای به صنعت نداشتن!
در سوم بهمن ۱۳۹۵ با حضور معاون اول رئیسجمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و ایران، نشان امین الضرب به پیشکسوتان و کارآفرینان کشور از جمله وی اعطا شد.

درپایان بدون شک میتوان مرحوم اصغر قندچی را در شمار همان افرادی دانست که همواره آرزو میکنیم تا مدیدریت صنایع کشور را در دست گرفته تا با درایت و تخصص خود شاهد اوضاع بهتری باشیم اما افسوس که سالها او را طرد کردیم و از تواناییهای انکارناپذیر او بهرهمند نشدیم. امیدواریم که حداقل قدر معدود دلسوزان و کاربلدان واقعی باقیمانده را بدانیم و از مهارت آنها برای ساختن دوباره ایران برخوردار شویم.
حکومت در بیش از ۴ دهه بسیار بد کرد با مردم
نسل اینا متاسفانه منقرض شده، الان فقط چاپلوسی و اختلاس تازه اگه نفوذی نباشن
حالم از یکسری انقلابیون افراطی بهم می خوره
باسلام ای کاش اینجور قدردانیها را زودتر میدانسنید الان هم بنده کمی شک دارم که میگوید باید قدر اینجور پیشکسوتان را بدانیم نمیدانم این حرفها به خاطر این جنگی که روخ داد زده میشه یا واقعا از سمیم قلب این حرفها زده میشه ای کاش واقعیت داشته باشه اگر اینچنین باشد رو دست ایران کشوری نخواهیم داشت ولی سخته کمی باورش
خدا رحمت اش کنه.
بخش ” طایفهای که هیچ علاقهای به صنعت نداشتن ” هم خیلی حرف سنجیده ، دقیق و بجایی بود.
اگه از صنعت خودرو و افرادی مثل اصغر قندچی ، برادران خیامی و جعفر اخوان حمایت کامل میشد و صنعت خودروسازی رو میدادن دست خودشون ، و این مسخره بازی های مصادره و ملی شدن اتفاق نمی افتاد ، صنعت خودروسازی ایران خیلی پیشرفته تر از الان بود حتی با وجود تحریم ها.
حیف که خیلی حرف ها رو نمیشه زد.
سلام علیکم
حقیر درسال ۱۳۵۹در فرماندهی ترابری در جاده قدیم کرج مشغول خدمت سربازی بودم.
شاهد و در جریان بودم که فرماندهان ترابری آن زمان مانند سرهنگ سیدی و سرهنگ فرجادی، رئیس و جانشین دایره حرکت آن زمان بارها با مرحوم قندچی جلسه برگزار و حضورا به ملاقات این مرد بزرگ در گاراژی واقع در سه راه آذری میرفتند تا مشکلات تانک برها را حل کنند و با همکاری ایشان موفق به این امر مهم شدند.
خدا این مرد بزرگ و دیگر مردان گمنام خدمتگزار به این بوم و بر را بیامرزد و قرین رحمت نماید.
سیف زاده ۱۴۰۴/۰۴/۱۳
خدا رحمتت کنه مرد .
ممنون از یادآوری گوشهای از این افراد سخت کوش فنی وبا دانش با عرق به وطن که با تمام بی مهری ها ماندند از بی کفایتی ها بی که دیدند رنجیدند نه از مصادره اموالشان تا وقتی حتی نام ایران کاوه روی شرکت بود کامیونهای ماک و بعد ولوو روی خط تولید بود با تغییر نام حتی تولیدات هم فشل شدن و با کامیونهای دانگ فنگ که بلای جان رانندگان بودند جایگزین شدند.
کمی سخته باور کردن این حرفهایکه میزنید وقتی باچشمتلن دیدید این وطن پرست چه خدماتی به کَور اونم در زمان جنگ کرد ولی با اینچنین افراد چنین رفتارهایی کردید وقتی مرد و رفت چه ارزشی داره الان هی بگید فلان بهمان نه اصل حرفتان این نبست باورش سخته بازم شاید چنین کاری بکنید با این جور افراد همان طور که با بنده در شرکت جوان سیر ایثار چه خدماتی کردم ولی از اون بی مهریها افسوس به این بی مهریها که با افرادی چون خودم کردید
این حکومت فاسد فقط مزدور میخاد .برایش هم فرقی نداره این مزدور اهل کجا باشه عراقی افغانی لبنانی سوری یمنی ! همینکه مزدوره نفهم و بیشعوری باشه کافیه .ایران اگر دچاره فتنه ی سیاه ۵۷ نمیشد امروز امریکاییها و اروپاییها باید پولهای کشورشان را تبدیل به ریال میکردند تا ارزشش حفظ شود ! لعنت خدا بر باعث و بانی این فتنه ی سیاه که کمر ایران و ایرانی را شکست و باعث شد حداقل ۲۰۰ سال از دنیا عقب بیفتیم .
این حکومت فاسد فقط مزدور میخاد .برایش هم فرقی نداره این مزدور اهل کجا باشه عراقی افغانی لبنانی سوری یمنی ! همینکه مزدوره نفهم و بیشعوری باشه کافیه .ایران اگر دچاره فتنه ی سیاه ۵۷ نمیشد امروز امریکاییها و اروپاییها باید پولهای کشورشان را تبدیل به ریال میکردند تا ارزشش حفظ شود ! لعنت خدا بر باعث و بانی این فتنه ی سیاه که کمر ایران و ایرانی را شکست و باعث شد حداقل ۲۰۰ سال از دنیا عقب بیفتیم .
خدا رحمتش کند ولی ما اوایل انقلاب خیلی افراطی عمل کردبم
جمهوری اسلامی با مصادره اموال زیادی . ریشه حکومت اسلامی را با حرام بنیان گذارد حالا ادعای عدالت هم دارد
غیر از اقای قندچی مال و اموال خیلی از کارافرینان را به بهانه های واهی تصاحب کردند ….کسانی که اگر به انها تعرض نمیشد ثروت هر کدامشان برابری میکرد با ثروت وارن بافت و ایلان ماسک و الان ایران سرور منطقه بود نه قطر و عربستان
غیر از اقای قندچی مال و اموال خیلی از کارافرینان را به بهانه های واهی تصاحب کردند ….کسانی که اگر به انها تعرض نمیشد ثروت هر کدامشان برابری میکرد با ثروت وارن بافت و ایلان ماسک و الان ایران سرور منطقه بود نه قطر و عربستان
با درود به روح بلند مرحوم قندجی ، در سال ۱۳۷۷ با ایشان آشنا شدم و یک ماک کشنده را برای من بازسازی کرد و تناژ را برای کشنده بارهای فوق سنگین (بوژی) اماده کردند و تا این تاریخ ماک مورد اشاره در حال کار میباشد .ایشان انسان بسیار محترمی بودند و از کنار ایشان افرادی زیادی امرار معاش میکردند . روحشان شاد و یادشان گرامی
از همون ابتدا کمر به نابودی ایران بستن و البته غارت و چپاول اموال مردم لعنت خداوند به ظالمین امیدوارم خداوند همشون نیست و نابود کنه
خیر انقلاب چی بود؟غیرازجنگ بامردم وبادیگران!
سالها در کشور ما به دنبال مسیر نفوذ دشمن میگردند غافل از اینکه کسانی که بسیاری از صنایع کارآمد ایران را به تعطیلی کشاندند و دلسوزان و زحمت کشان فراوانی را گوشه نشین و فراری دادند در واقع خط مقدم تخریب و نفوذ بودند .
متاسفانه از این بی مهریها در زمان انقلاب خیلی وجود داشت.و تمام سرمایه دارها و کارآفرینها طعمه شدند.
خدا قوت به سپاه و ارتش سلحشور.خوبه تو شرایط عادی قدر این افراد رو بدونیم تا مثل حمله اسرائیل ملعون مردم به داد حکومت برسن.قدرهبستگی ملی رو باید دونست.به سگ چرونی و حجاب گیر ندیم.خدا بیامرزه آقای قندچی رو.مرگ بر اسرائیل و شبکه مزدور ان تر آشغال.
روحش شاد یادش جاودان اقای قندچی بزرگ و برداران قندچی که خدمت کردن به ایران و خاک تو سر مسولین ایران که دزد و خائن هستند
خیلی از این موضوع ها داشتیم
چقدر حق وناحق شد
حکومتی که با عدل اومد وبا ناعدلی مال مردم راتصرف کرد
الان هم همینطوره مثل جمشید آرین که نابودش کردند وگفتند خودروی برقی جایگاهی تو ایران نداره
الان دارند ازچین خودرو برقی وارد میکنن
عوض اینکه صادر کننده باشیم وارد کننده شدیم
نشانی غلط میدهید. این رفتارهای افراطی توسط و در زمان قدرت همان کسانی آنجام شد که عکس جایزه دادنشانرا گذاشتید. و بعداً خواستند مثلا بایک جایزه دادن خود را کل رفتار های نسنجیده و افراطی گذشته مبرا کنند.
چینی ها امدند ماک بگیرن بهشون ندادن ،آخه اونا فقط بیل و کلنگ و فانوس داشتن و ماماک اما الان بعد از گذشت چندین سال دست به دامنشون شدیم که وسایل بنجول بهمون بدن