%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
اطلس GL
۸۳۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
شاهین اتوماتیک
۱,۳۶۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۵
کی ام سی T9
۳,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۸
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۷۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۱
رانا پلاس
۹۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
کوییک S
۷۲۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
هایما ۸S
۲,۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۳
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
ری را
۱,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
بک X3 پرو
۱,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
شاهین GL
۱,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۲
اکستریم VX
۶,۴۸۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
سورن پلاس - XU7P
۹۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۱
آریسان ۲
۷۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
اطلس G
۸۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸
فونیکس آریزو 8
۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
فوتون تونلند G7
۳,۶۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
جک J4
۱,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۴۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۷
ساینا S
۷۳۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰

بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟

منتشر شده در 28 اردیبهشت 1404 ساعت 18:17
بلوف به سبک سرمایه داری ؛ خریداران سایپا واقعی هستند؟

هفته گذشته مهلت ارسال درخواست برای خرید بلوک عظیم ۴۲ درصدی سایپا به اتمام رسید و خریداران سایپا مشخص شدند. اما آیا تمام آن ها خریداران واقی هستند؟

با روی کار آمدن دولت پزشکیان، بحث واگذاری صنایع دولتی جدیت بیشتری گرفت و در نخستین گام مدیریت ایران خودرو پس از حواشی بسیار به بخش خصوصی واگذار شد. حالا نوبت به سایپا رسیده اما داستان سایپا کاملا با ایران خودرو متفاوت است. در مورد ایران خودرو، سهام در طول سال ها و به صورت مرحله ای خریداری شده بود و حالا سهام به میزانی رسیده بود که بخش خصوصی می توانست سکان مدیریت خودروساز را در دست بگیرد. در مورد سایپا اما داستان کاملا فرق دارد و در ابتدا باید بلوک سهام مدیریتی از دولت (در قالب سهام تودلی) خریداری شود. به همین منظور تجدید ارزیابی دارایی های سایپا انجام شد و سهام ۴۲ درصدی این شرکت به فروش گذاشته شد. اما در این مدت نام های جنجالی و عجیبی برای خرید این خودروساز دولتی مطرح شدند که در این مطلب توضیح خواهیم داد که برخی از این مشتریان واقعی نیستند و بالقوه و بالفعل نمی توانند سهام سایپا را خریداری کنند.

جنجالی ترین ها در صف خرید سایپا

از چند ماه قبل که بحث خرید سایپا مطرح می شد، عموما نام سه گروه را به عنوان مشتریان بالقوه می شنیدیم. در آن زمان نام کرمان موتور، گروه زر و گروه صنعتی انتخاب نام هایی بودند که به عنوان خریداران بالقوه سایپا معرفی می شدند. در این میان هیچ واکنش رسمی و یا موضع گیری خاصی در آن زمان وجود نداشت اما عملکرد کرمان موتور نشان می داد که برای خرید سایپا برنامه هایی جدی در سر دارد. اما زمانی که به سررسید ارسال درخواست خرید نزدیک و نزدیک تر شدیم، نام های جنجالی تر به صف خرید سایپا اضافه شدند. هلدینگ دات وان (منتسب به بابک زنجانی) برای خرید سایپا پا پیش گذاشت و از طرف دیگر گروه گلستان (گرامی) و انصاری نیز به این لیست اضافه شدند. حضور زندانی مالی و چهره جنجالی سال های گذشته در کنار مال ساز و بانک دار معروف و پرحاشیه باعث شده تا صف خرید سایپا بسیار عجیب و البته بحث برانگیز باشد. نکته اساسی و مهم این است که تمامی این خریداران اگرچه سرمایه دارانی بزرگ به حساب می آیند اما الزامی نیست که مشتریانی واقعی باشند.

بلوف به سبک پولدارها

در بازی پول و سرمایه همیشه تکنیکی به عنوان بلوف وجود دارد که باید خیلی دقیق به آن توجه کرد. در بسیاری از مواقع سرمایه داران برای خرید سهام و تعیین قیمت آن بلوف می زنند. این بلوف زدن دو جنبه دارد که می تواند موقعیت سرمایه دار قصه ما را تغییر دهد. در این مسیر اگر سرمایه داری بلوف قیمت را بزند می تواند استراتژی رقابت را برای رقیبان تغییر دهد و خریداران دیگر را گمراه و متضرر کند. در این نوع بلوف، سرمایه داران دیگر ممکن است بصورت هیجانی تغییر رویه دهند و یا حتی از رقابت کناره گیری کنند. اما نوع دیگری از بلوف هم در این نوع رقابت ممکن است ؛ اینکه یک سرمایه دار نه با هدف خرید، بلکه صرفا با هدف دیده شدن اقدام به قرارگیری در صف کند. در این صورت نام آن سرمایه دار برجسته تر از قبل می شود و می تواند در مراودات مالی و معامله های آتی این فرد موثر باشد. تصور کنید فردی که به عنوان یکی از مشتریان سایپا در یک معامله کلان قرار بگیرد تا چه میزان می تواند بازی را در معاملات خود تغییر دهد. پس دقت داشته باشید تمامی این افراد الزاما خریدار قطعی سایپا نیستند و هر کدام می توانند استراتژی خاص دیگری را در سر داشته باشند.

برندگان محتمل را بشناسید

اگرچه تمامی افراد در صف خرید سایپا می توانند مشتریانی بالقوه باشند اما به نظر می رسد در نهایت رقابت بین دو گروه خواهد بود. بررسی ها نشان می دهد هلدینگ دات وان و کرمان موتور مشتریان اصلی و نهایی سایپا خواهند بود. کرمان موتور به عنوان یک خودروساز، برنامه عملیاتی برای خرید سایپا دارد و فعالیت های خودرویی و رایزنی های اخیر هلدینگ دات وان هم نشان می دهد آن ها مدت ها است که برای خرید سایپا برنامه ریخته اند. حجم بالای سرمایه زنجانی نقطه قوتی است که همه خریداران را می ترساند و از سوی دیگر کرمانی ها با کنسرسیومی که با بانک شهر رقم زدند، نشان دادند که در این میدان دست و پا بسته نیستند. از طرف دیگر قرارداد کلان هلدینگ منتسب به ب.ز نشان می دهد که دولت چراغ سبز پر رنگی به فعالیت های اقتصادی این فرد نشان داده و همین موضوع را پیچیده تر می کند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. رضا گفت:

    عجب خر تو خری شده
    همش به ضرر مردمه حالا میبینی
    همین سایپا که ماشین آشغال میداد اما هر بار که طرح فروش میذاشتن بازار آروم میشد و قیمت تقلیل پیدا می‌کرد
    حالا بیافته دست کرمان موتور همین الان قیمت ماشینشو از بازار گرونتر میده
    یا دست بابی بیافته ، جیب دولت رو زد به ملت رحم نمیکنه

    این همه زور زدید خصوصی سازی بشه از چاله انداختید تو چاه

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X