تیکاف سنگین بازار خودرو در آغاز ۱۴۰۴


همزمان با آغاز اولین روز کاری سال، بازار خودرو عزم خود را به شکل کاملا جدی جزم کرد تا با شتاب هرچه بیشتر روند افزایش قیمت را شروع کند.
این افزایش قیمت تمام حوزههای بازار خودرو را در برگرفت و تنها میزان شدت افزایش قیمت در هر بازار متعدد بود؛ برای مثال از نظر تعداد بیشترین تعداد افزایش قیمت متعلق به بازار خودروهای داخلی بود که البته غیر از این هم بعید بود، چراکه اینبار نیز مانند همیشه و حتی بیش از همیشه قدرت خرید عامه مردم تنها با خرید این کلاس قیمتی سازگاری دارد و در نتیجه باید انتظار داشت که بیشترین میزان تقاضا به سوی این بازار روانه شود.
بازار عجیب مونتاژیها
به شکل جالبی قیمت خودروهای مونتاژی افزایش یافتند. شاید در نگاه اول اتفاق این مضوع در اولین روز کاری سال کمی عجیب بهنظر برسد، اما دلیل این اتفاق را باید در تحولات ۳ روز پایانی سال گذشته و همچنین روزهای پس از سوم فروردین سال جاری بررسی کرد. در ۳ روز پایانی سال گذشته قیمت ارز و طلا و بهویژه طلا یک افزایش ناگهانی و شدید را تجربه کردند. اما این پایان داستان نبود، چراکه برخی از افراد تیزحس در عرصه اقتصاد بازار خاص ایران از روز سوم فروردین ماه از قدرت نقدشوندگی ارز و طلا نهایت بهره را بردند و در سریعترین حالت ممکن از رکود مهلک بازار خودرو و بهویژه ۲ بازارخودروهای بالای یک میلیارد و بازار خودروهای مونتاژی چینی بهره بردند و افرادی را که خودروهای خود را به دلایل متعدد برای مدتهای طولانی آگهی کرده بودند، با پول نقد آماده و همچنین قدرت چانهزنی به دلیل نقد بودن پول خود از این افراد خریداری کردند.

شاید در هفته اول عید این افراد محدود بودند و این معاملات بر حسب اعتماد، قولنامه، وکالتنامه یا اینگونه موارد انجام میشد، اما از هفته دوم و شایعتر شدن این موضوع تعداد افرادی که به جرگه این خریداران پیوستند افزایش یافت، در نتیجه در حالی که آهاد مردم جامعه در خواب نوروزی بودند و مانند مردم عادی تمام جوامع در تعطیلات بودند، برخی از افراد به هر دلیلی با شناختی که از بازار ایران پیدا کردهاند، از این فرصت کمال استفاده را کردند و توانستند زودتر از زمانی که احتمال میرفت خود را بر موج افزایش قیمت خودرو سوار کنند.
از وارداتیها چه خبر؟
در بازار خودروهای وارداتی داستان کمی متفاوتتر است، چراکه واردات خودرو اینبار نسبت به تمام ادوار گذشته تفاوتهای بسیاری دارد و نتیجه آن نیز تا به این لحظه تقریبا مبهم و عجیب بوده است. در این دور از واردات خودرو تنها برخی از خودروها از محبوبیت و تقاضای بالایی برخوردارند و در سوی دیگر اکثر محصولات به دلایل متعدد اعم از نداشتن شرکت واردکننده مشهور یا تعداد کم خودروهای وارد شده و نداشتن شبکه پشتیبانی قوی برای مردم محبوبیت چندانی ندارند. البته فارغ از تمامی این موارد اصلیترین دلیل کمبود تقاضا و بهویژه تقاضا از سوی مصرفکنندگان واقعی گرانی بیش از حد این خودروها به دلیل افزایش نرخ ارز و وضعیت نابسامان کلی اقتصاد کشور است.

نتیجهگیری و پیش بینی
با توجه به وضعیت فعلی میتوان انتظار داشت که معاملات خودرو با فراز و نشیب ادامه داشته باشد، اما افزایش قیمت را میتوان تا حدودی قطعی دانست. اصلیترین عواملی که برروی بازار خودرو در شرایط فعلی اثرگذار هستند در حال حاضر هیچ ارتباط خاصی با داخل این بازار و صنعت ندارند، بلکه مرتبط با عناصر مالی نظیر میزان اختلاف تورم بین بازارها و همچنین میزان افزایش و کاهش نرخ ارز و طلا هستند.
عجیبه که با این شور و حال در وصف دلالی و دلالها مدیحه سرایی کردین! هرچقدر هم بگیم تورم و بی لیاقتی حکومت( که در اون شمی نیست ) باز هم کار دلالی کثیفه و نمیشه سفید شوییش کرد.
آقای شیری خودتان انگار پیاده اید ، هم از قیمت خودرو هم از خودِ خودرو