مزایا و معایب تارا V1 پلاس ؛ سدان ایران خودرو می توانست بهتر باشد؟



مزایا و معایب تارا V1 پلاس موضوعی است که در این نوشتار به آن می پردازیم. V1 پلاس در واقع نمونه ارتقا یافته از همان تارا دنده ای است.
با عرضه تارا V1، ایران خودرو با انتقادهای بازار نسبت به این خودرو مواجه شد. تارا دنده ای محصولی جدید بود که اساس فنی به روزتری ارائه می داد اما همچنان نسبت به پژو 301، خودرویی نه چندان قابل اطمینان به نظر می رسید. از لحاظ ظاهری چراغ های عقب این خودرو اصلا زیبا نبود و بارها سوژه رسانه ها در شبکه های مجازی شد و البته در بخش طراحی داخلی و امکانات هم انتقاد هایی به این سدان وارد بود.
همین باعث شد تا ایران خودرو نسخه های V3 و V4 را برای جایگزینی تارا دنده ای و اتوماتیک توسعه دهد. اما با وجود اینکه همه منتظر تارا V3 به عنوان جانشین V1 بودند، ایران خودرو نسخه V1 پلاس را ارائه کرد. نسخه ای که اصلاحات V3 را داشت اما در بحث امکانات در رده ای پایین تر قرار می گرفت. حالا نسخه های جدید وی ۱ پلاس به بازار آمده اند و ما در ادامه مزایا و معایب تارا V1 پلاس را بررسی می کنیم.

بررسی مزایای تارا V1 پلاس
کابین جادار و فضای بار مناسب : البته این مزیت مختص به نسخه V1 پلاس نیست اما باید همچنان اشاره کرد که در تارا فضای خوبی در کابین و صندوق عقب را داریم. بدون هچ تردیدی تارا در بحث جاداری در رده خودش حرف اول را می زند و می تواند انتخاب خوبی برای خانواده ها باشد.
البته با تغییرات ارگونومیک ایجاد شده در کابین، حالا کابین تارا V1 پلاس بسیار کاربردی تر از نسخه قبل شده و اضافه شدن زیر آرنجی عقب و همچنین تغییر موقعیت شیشه بالابر ها در این خودرو باعث شده تا تجربه سواری بهتری را در آن نسبت به تارا دنده ای V1 شاهد باشیم.
اصلاحات موثر در طراحی بدنه : در تارا V1 پلاس گرافیک چراغ های عقب عوض شده و حالا طرح جدیدی را در چراغ های به هم پیوسته تارا می بینیم. این دقیقا همان تغییری است که در تارا V4 هم دیده بودیم که باعث شده مشتریان طراحی عقب این خودرو را بیشتر بپسندند.
البته این را در نظر داشته باشید که مشتری در دنیای مدرن امروزی، انتظار تغیرات بیشتری در بحث طراحی دارد اما این یک فیس لیفت نیست و فقط نسخه ای ارتقا یافته به حساب می آید. علاوه بر تغییر گرافیک چراغ، در تارا V1 پلاس آنتن کوسه ای و ولکام لایت هم اضافه شده است.
جعبه دنده جدید ۶ سرعته : در تارا V1 پلاس جعبه دنده ۶ سرعته دستی جایگزین جعبه دنده ۵ سرعته قبلی شده است. این دقیقا همان جعبه دنده ای است که در رانا پلاس سقف شیشه ای هم دیده بودیم و همانطور که می دانید با ضرایب جدید و متفاوت، خروجی فنی و عملکردی بهتری را در بحث سواری به شما ارائه می دهد.
در واقع سواری با این خودروها نشان می دهد که پیشرانه TU5 پلاس با خروجی های ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور، هماهنگی به مراتب بهتری با این جعبه دنده دارد که این خودش را در شتابگیری بهتر و همچنین کاهش مصرف سوخت نشان می دهد.

بررسی معایب تارا V1 پلاس
نبود برخی امکانات : در تارا V1 پلاس امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، سانروف و آینه های تاشو برقی دیده نمی شود. این دقیقا همان امکاناتی است که تفاوت این تیپ با تارا V3 را رقم می زند. همین باعث می شود بسیاری از مشتریان از نبود این امکانات گله مند باشند.
در واقع ارائه یک تیپ میانی بیشتر به دلیل افزایش قیمت انجام شده است و چون توسعه تیپ V3 کامل نشده بود، ایران خودرو V1 پلاس را عرضه کرد. در نهایت باید گفت تیپ V1 پلاس از تارا با وجود اصلاحات فنی، ظاهری و آپشنی باز هم کامل نیست و قطعا تیپ V3 می توانست نسخه موفق تری برای عرضه باشد.
ایرادات برقی شایع : برای تارا در نسخه دنده ای و اتوماتیک ایراداتی برقی گزارش شده بود و همین ایرادات باعث شد تا بسیاری از مشتریان در خرید این سدان مردد باشند.
از آنجا که تغییرات در نسخه V1 پلاس محدود بوده، انتظار می رود ایراداتی احتمالی را در این خودرو هم شاهد باشیم. البته این ایرادات بیشتر بصورت شانسی رخ می دهد و مختص به تمام خودروها نیست اما به هر حال باید در نظر داشت که تعداد مراجعات برای این ایرادات به نمایندگی ها اصلا کم نیست.
کیفیت متریال داخلی : تارا در حال حاضر جدیدترین سدان ایران خودرو است. بر همین اساس انتظار می رود در نسخه جدید از تارا بهبود متریال را داشته باشیم اما در این خودرو همان کیفیت را می بینیم که البته چندان راضی کننده نیست. دقت داشته باشید کیفیت متریال تارا V1 پلاس شاید از دیگر خودروهای همرده بالاتر باشد اما بهبودی در ارائه مدل جدید مشاهده نمی شود.
نکته ای که در پایان باید حتما به آن اشاره کرد قیمت تارا V1 پلاس است. در بازار امروز این خودرو حوالی ۶۷۰ میلیون تومان آگهی می شود که این یعنی نسبت به نسخه معمولی حدود ۲۰ میلیون گران تر است. زمان عرضه اختلاف قیمتی بسیار بیشتر بود و بازار رفتار هیجانی نشان داده بود اما با این قیمت فعلی، ارزش خرید تارا V1 پلاس به مراتب بیشتر از نسخه معمولی است و بنظر می رسد اختلاف قیمت این نسخه حالا منطقی تر شده است.
دست مریزاد به این گزارش
تا حالا مادیان بخاری گزارشات طرفدارانه از گاری سازان مینوشت، حالا شما.
تارا تمام استانداردهای ۸۵ گانه رو از قبل داشته
قیمت دلار هم که در طول سال گذشته ۵۰ تومن ثابت بوده
قیمت قبل عید ۱۴۰۱ و زمان ثبت نام ۲۹۰ تومان
بعد از عید شد ۳۹۳ تومان
به چه بهانه ای الان شده ۵۸۰ تومان.
در ضمن شما میفرمایید تارا پلاس نسبت به تارا معمولی خیلی ارزنده تره، ولی اختلاف قیمت ۲۰ تومنی بین دو مدل تو بازار منطقیه؟!!
تو قیمت کارخونه که ۱۰۰% ۱۸۰ تومن اختلاف نمی ارزه
ولی همین اختلاف گیربکس، چراغ عقب، جابجایی شیشه بالابر و … فقط ۲۰تومن فرقشه؟!!!
فقط یه چراغش رو ببری اپکو تعویض ، باید ۱۵ تومن هزینه بکنی
احتمالا ریاضیتون ضعیف هست.
گیربکس رو اضافه نکرد که گیربکس قبلی رو گرفت جاش شیش دنده گذاشت، اختلاف قیمت چندانی هم نباید داشته باشه
آقای خوش تیپیان
اونجا که میگی فقط قیمت چراغش در آپکو ۱۵ میلیونه باید قیمت چراغ طرح قدیم رو ازش کم کنی.
اونوقت اختلاف قیمت میشه ، میزان افزایش قیمت در بخش چراغ
همینطوری واس خودت ۱۵ میلیون گرون کردی ، گذاشتی رو قیمت ماشین بعد ادعای ریاضیدانیتم میشه؟
با این تحلیل های آبکی ره به جایی نمیبری اخوی
اختلاف ۲۰ میلیون اگه زیاد نباشه کم هم نیست، ربطی نداره چون آپکو برای تعویض چراغ هزینه بالایی میگیره اختلاف قیمت این دو مدل زیاد باشه!
ما بین التفاوت قیمت چراغها به صورت اکبند ۱-۲ میلیون و گیربکس ۳-۴ میلیون هست، بقیه قطعات اضافی هم روی هم ۱۰ میلیون خرجشون نشده!
ایران خودرو میخواد یه دزدی تاریخی سر تارا و تبدیل اجباریش به تارا پلاس بکنه و ۱۸۶ میلیون جیب بری کنه اونم برای تارایی که خودش استاندارده و نباید اجباری برای تبدیلش باشه، اگر اختیاری بمونه مشکلی پیش نمیاد ولی بحث اجبار وقتی ماشین ثبت نامی موردی برای تولیدش نیست قطعا باعث اعتراضات و شکایات زیادی خواهد شد…
داداش تو قیمت کارخونه کاملا درسته
البته نه اختلاف ده تومنی که شما میگی.
اما وقتی قراره همین اپشنا رو به ملت ۱۸۰ بندازه
اختلاف بازارش ۲۰ نیست.
واقعا حق مردم ایران این ماشینای اشغال نیست اونم با این قیمت که میدن دست مردم بدبخت، خدا ازتون نگزره
همه تاراها کولر ضعیفی نسبت به پارس دارند
فرقشون توی بازار نهایت ۱۰تا ۲۰تومن باید باشه.
همچین میگی میبری اپکو چراغ میندازی ۱۵تومن انگار از قبل چراغ نداشته😂 اختلاف این دو رو باید در نظر بگیری که چراغ جدید بنظر حدود ۳تومن گرونتره!
در کل تارا بازار داغونی داره
اگه اختلاف قیمت تو بازار ۲۰ تومنه پس چرا اختلاف قیمت کارخانه ۱۰۰ تومنه؟
۱۸۰ نه ۱۰۰
جای تاسف
سلام فقط اختلاف قیمت نیست… ماشین ویکماه نیست تحویل گرقتم صفحه مانیتور هروقت دوست داشته باشه فعال میشه،وقتی هم روشن میشه خطا روصفحه میاد،درب صندوق هم بایداز داخل کابین مثل گربه بریم باز کنیم….جالب تر اینه که تو استان فارس فقط یک نمایندگی داره که این عیوب وبرطرف میکنه، انگار که میخوان عمل قلب باز انجام بدن،باید نوبت بگیری چندین بار بری مرکز استان یک روز کارشناس نیست یک روز دکتر بیهوشی نیست ،بماند به جراح…..
بسیار خودرو آشغالی است. همچون شاهین. سوگولی های سایپا و ایران خودرو آشغال هستند.یه سری به نمایندگی ها بزنید
دقیقا نمیدونم با این اختلاف قیمت ۱۸۵م چی دیگه میشه روی تارا v1 بذارم که در بازار درست قیمتگذاری شده v1p دقیقا همون پول کلید شیشه بالا بر و چراغ های عقب رو کشیده روی قیمت قبلی تارا ..من که انصراف دادم و شکایتم رو به تمام اماکن نهاد ها میبرم اگر جواب گرفتم که هیچ و اگه نگرفتم یه دشمن جدید شدم برا ایران خودرو و مسئولین ی که این قیمت گذاری رو تایید میکنن
اختلاف ۲۰ میلیون اگه زیاد نباشه کم هم نیست، ربطی نداره چون آپکو برای تعویض چراغ هزینه بالایی میگیره اختلاف قیمت این دو مدل زیاد باشه!
ما بین التفاوت قیمت چراغها به صورت اکبند ۱-۲ میلیون و گیربکس ۳-۴ میلیون هست، بقیه قطعات اضافی هم روی هم ۱۰ میلیون خرجشون نشده!
ایران خودرو میخواد یه دزدی تاریخی سر تارا و تبدیل اجباریش به تارا پلاس بکنه و ۱۸۶ میلیون جیب بری کنه اونم برای تارایی که خودش استاندارده و نباید اجباری برای تبدیلش باشه، اگر اختیاری بمونه مشکلی پیش نمیاد ولی بحث اجبار وقتی ماشین ثبت نامی موردی برای تولیدش نیست قطعا باعث اعتراضات و شکایات زیادی خواهد شد…
من ۶ماه تارا وی یک پلاس داشتم مسافرت هم باهاش رفتم کلا سواری نرو و خوبی داشت صندوق عقب جاداری داشت کلا تو رانندگی های طولانی مدت اذیت نمیشدی منتهی از نظر طراحی بدنه مخصوصا از قسمت جانبی یه دیواره بزرگ و طولانی و صاف بدون هیچ حالت زیبایی که تو ذوق میزد واقعآ ایرادهای که گفتن مخصوصا رینگ اسپرت سقف پانا استارت دکمه ای میتونست باشه که نداشت یه بار هم اومدم برف پاک کن بزنم دست از جا کنده شد و یه فنر و یه سری قطعات پرید بیرون