موضوعات داغ روز:

نشان ایران خودرو (IKCO) تغییر کرد

منتشر شده در 26 اسفند 1403 ساعت 10:28
نویسنده سامان امانی
نشان ایران خودرو

به تازگی نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و در بنر های جدید این خودروساز طراحی جدیدی از لوگو این شرکت می بینیم.

سال های است که عادت داریم ایران خودرو را با نشان کله اسبی در زمینه آبی بشناسیم و این لوگو تبدیل به نماد این شرکت خودروسازی شده است. حالا پس از سال ها و با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت این شرکت، نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و باز طراحی شده است. جالب است بدانید این نشان از اوایل دهه هشتاد و با ورود سمند تا به حال بی تغییر مانده بود و حالا پس از تقریبا ۲۰ سال این شرکت نشان تجاری خود را تغییر داده است.

قبل از این که ایران خودرو را با نشان سر اسب یا کله اسبی بشناسیم، نشان این شرکت با یک طراحی نوستالژیک شناخته می شد که مربوط به پیش از انقلاب و زمان مدیریت مرحوم خیامی بود. نشان اولیه و قدیمی ایران خودرو با پیکان طراحی شد و متاسفانه حالا مشخص نیست طراح آن لوگو نوستالژیک و زیبا چه کسی بوده است. اما پس از آن با ورود سمند و در اوایل دهه هشتاد طرح جذاب استاد مرحوم مرتضی ممیز (پدر گرافیک ایران) جایگزین شد و حالا در انتهای سال ۱۴۰۳ شاهد بازطراحی این نشان هستیم و می بینیم که جزئیات سر اسب در این نشان تغییر کرده است.

تغییر نشان ایران خودرو

البته در سال هایی قبل از دهه ۸۰، در طراحی بسته بندی یکی از قطعات موتور پیکان طرح تایپوگرافی استفاده شده بود که کار دست استاد بیژن جناب بود. این طرح به دلیل زیبایی، کم کم به سایر قطعات قطعات و سربرگ ها راه یافت و نهایتا به عنوان لوگوی ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفت.

به نظر می رسد بخش خصوصی با تغییر نشان تجاری ایران خودرو سعی دارد همه چیز را تغییر دهد و قصد دارد این تغییرات مثبت نمود ظاهری هم در این شرکت داشته باشد. باید دید این نشان جدید از چه زمانی روی محصولات ایران خودرو به کار می رود و واکنش مردم به این بازطراحی چیست.

نظر شما در مورد طراحی نشان جدید ایران خودرو چیست؟

ویدیو های پیشنهادی

۲۷ Responses to “نشان ایران خودرو (IKCO) تغییر کرد”

  1. amir گفت:

    لوگو تایپ انگلیسی خوب شده ولی لوگو فارسی و تصویری خوب نیست

    ۱۳
    ۷
  2. بهنام گفت:

    کاش گوشه بالای حرف O که تیز طراحی شده مثل دو گوشه دیگه خمیده می‌بود
    چون شبیه حرف D شده
    یال های منحنی شکل اسب هم با بخش های تیز بقیه جاها چندان همخوانی نداره

    ۱۰
    ۳
    • محمود گفت:

      یه چیز درست درمون داشت اونم لوگوش بود که ترکوندنش، ولی همینم همچنان از لوگو “آخرین خودرو” قشنگتره :))

      ۲۰
      ۲
    • بهزاد گفت:

      در لوگوی پیشین، سر اسب حالت گرافیکی دارد اما در لوگوی جدید سر اسب از حالت گرافیکی فاصله‌ گرفته و به نقاشی شبیه شده است و به علت اضافه شدن جزییات غیر ضروری و مزاحم، استفاده از آن در اندازه‌های کوچک مانند لوگوی روی سوییچ و سربرگ‌های چابی، غیر عملی شده است.

      ۶
      ۰
  3. کارشناس گفت:

    افتضاح. همون لوگو قبلی خوبه

    ۲۱
    ۶
  4. sharmin گفت:

    احتمالا ۱۰ میلیارد دلار دادن به یه طراح زپرتی واسه این

    ۱۰
    ۵
    • میثم گفت:

      همون قبلی اصالت بیشتری داشت. یاد طرح حناچی واسه سال ۱۴۰۰ افتادم. میلیاردها تومان از بودجه شهرداری هزینه کردند تا به جای صفر شکوفه بزارن. یه دزدی شیک و بی صدا.

      ۷
      ۳
  5. شاکیی گفت:

    به نظر من لوگو و رسم‌الخط قبلی بهتر است

    ۹
    ۱
  6. شاکری گفت:

    به نظر من لوگو و رسم‌الخط قبلی بهتر است

    ۹
    ۰
  7. سمیرا گفت:

    متناسب افت کیفیت خودروها لگو هم افت کرده

    ۹
    ۱
  8. امین گفت:

    لوگو خیلی مهم نیست بلکه کیفیت تولید، تسهیل خرید و قیمت منصفانه مهم هستند!

    ۱۰
    ۱
  9. رضا فیروزی گفت:

    لگوش شیطون و جوان شده.

    ۴
    ۴
  10. MohammadAmin گفت:

    تنها چیزی که اگر ایران خودرو دست به تغییرش نمی زد و تا سال ها هم بهترین بود رو نابود کرد

    ۸
    ۱
  11. حمیدرضا گفت:

    مبتدی ترین طراح هم می دونه که هیچ تناسبی بین حروف در این لوگو، نه در قسمت لاتین و نه در قسمت فارسی وجود نداره. هر حرفی ساز خودش را می زنه. در حروف لاتین، خطوط عمودی دو حرف I و K ضخیم تر از دو حرف C و O هست و فاصله حرف دوم و سوم بیشتر از بقیه. همچنین حرف K بزرگتر از بقیه حروف طراحی شده.
    در قسمت فارسی بدتر هم میشه. در حرف ن یکی از شیبها به صورت منحنی طراحی شده. اگر دو خط افقی بالا و پایین لوگوتایپ فارسی بکشیم، دوتا واو و نقطه خ از خط بیرون می زنه در صورتیکه ایران کاملاً بین دو خط قرار می گیره. کلاً خودرو، بزرگتر از ایران طراحی شده.
    خیلی افتضاحه. فکر نکنم طرح نهایی باشه. این را پسر کوچیکه مدیرعامل طراحی کرده

    ۴
    ۰
  12. امیر گفت:

    خب که چی،،ما میگیم خر نمی‌خوایم پالون خر عوض میشه،،،،،فکر کردین لوگو را تغییر بدین کیفیت ماشیناتون هم تغییر میگنه؟؟؟؟

    ۳
    ۰
  13. شوتی گفت:

    🤣🤣 لوگو رو بیخیالش کیفیت مهمه که از کیفیت بینسیبید

    ۳
    ۰
  14. علیرضا گفت:

    تو این دوره همه برند ها میرن به سمت لوگوهای ساده ، دو بعدی و مینیمال و لوگوهای پر جزییات مثل لوگوی جدید ایران خودرو کاملا برخلاف ترند روز طراحی لوگو محسوب میشن. البته دلیل این کار ایران خودرو قطعا این بوده که نشون بدن تغییرات عمده ای رقم زدند ولی به هر حال با وجود اعمال تغییر میشد لوگوی به روز تر ، جذاب تر و اصولی تری رو انتخاب کرد.

    ۵
    ۱
  15. سهیل گفت:

    لوگو قدیمی ایران ناسیونال که روی پیکان نصب میشد از همه اینها بهتر بود این لوگو جدید خیلی افتضاحه

    ۴
    ۴
  16. حجت چراغی گفت:

    به عنوان یه گرافیست عرض میکنم امیدوارم شوخی باشه اگر لوگو اینقدر افتضاح طراحی شده خدا به داد طراحی آینده خودروها برسه امید داشتیم با خصوصی سازی تغییرات مثبت شروع بشه گند زدن به حالمون رفت لوگو قبلی رو تغییر ندید لطفا

    ۱
    ۰
  17. ایرانی گفت:

    نشان قبلی به مراتب زیباتر و پخته تر بود بیچاره اسبه با وضعیت آشفته ی ایران خودرو سر و وضعش آشفته شده. رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون. صد البته نخستین نشان ایران ناسیونال از همه بهتر و شکیل تر بود.به جای تغییر نشان، کیفیت خودرو ها رو ببرید بالا و در مقابل با مدیریت درست هزینه های تولید رو کاهش بدید لطفا …

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.