شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۶
اکستریم VX
۶,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۴
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۵
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۷
فونیکس آریزو 8
۳,۷۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۵
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۵
جک J4
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۴
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۱۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
کی ام سی X5
۲,۵۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۱
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۱
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۱۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
کوییک S
۷۲۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۳۷
کی ام سی T9
۳,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۲
رانا پلاس
۹۶۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
ری را
۱,۹۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
آریسان ۲
۷۸۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۸
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۲
سورن پلاس - XU7P
۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۴
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۸
اکستریم LX
۳,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۷
هایما ۸S
۳,۰۵۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۸
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۱۰,۰۰۰,۰۰۰

چرا آلودگی هوا در ایران هر سال بدتر میشود؟

منتشر شده در 04 آذر 1404 ساعت 18:25
نویسنده متین شیری
چرا آلودگی هوا در ایران هر سال بدتر میشود؟

آلودگی هوا در ایران با وجود شناخت کامل راه حلها، به دلیل نبود اراده سیاسی و بیعملی مسئولان هر سال مرگبارتر میشود و تهران را به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است.

آلودگی هوا در ایران نه سرنوشت محتوم است و نه مشکلی لاینحل. کارشناسان و مسئولان دقیقا میدانند چه باید کرد، اما دهه هاست که هیچ اقدام جدی و پایداری صورت نگرفته است. نتیجه این بیعملی، تکرار سالانه بحران در فصل سرد و قربانی شدن هزاران نفر به دلیل بیماریهای تنفسی و قلبی است.

آمار وحشتناک خودروها و موتورسیکلت های فرسوده در کشور

بر اساس آخرین آمار رسمی آبان ۱۴۰۴، حدود ۴۲ میلیون دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که ۲۲٫۱ میلیون دستگاه یعنی بیش از ۵۲ درصد آنها فرسوده هستند. در تهران وضعیت فاجعه بارتر است؛ از ۳٫۵ میلیون خودرو فعال پایتخت، ۲٫۹ میلیون دستگاه (۸۳ درصد) فرسوده اند و از ۳ میلیون موتورسیکلت تهران نیز ۲٫۴ میلیون دستگاه (۸۰ درصد) فرسوده محسوب میشوند. این حجم عظیم ناوگان فرسوده، اصلی ترین منبع متحرک آلودگی هوا در کلان شهرهاست.

چرخه بسته تولید آلایندگی که هر روز تکرار میشود

چهار عامل اصلی مانند چرخه ای بسته، آلودگی هوا را روزانه افزایش میدهند: خودروهای فرسوده، بنزین بی کیفیت، نبود برنامه واقعی اسقاط و استفاده مداوم از پیشرانه های قدیمی و آلاینده حتی در خودروهای به اصطلاح جدید. پیشرانه هایی مانند XU7P، خانواده موتورهای M15 و خانواده M24 که هنوز روی نیسان آبی و برخی محصولات ایران خودرو و سایپا نصب میشوند، استاندارد آلایندگی یورو ۲ یا پایین تر دارند؛ استانداردی که در جهان حدود ۲۰ سال پیش منسوخ شده است.

بنزین بی کیفیت؛ قاتلی که حتی خودرو نو را آلاینده می کند

حتی اگر شهروند خودرو نو هم خریداری کند، بنزین بی کیفیتی که در باک میریزد مصرف سوخت را بالا میبرد و آلایندگی را چند برابر میکند. توزیع بنزین یورو ۴ و پایین تر در بسیاری از نقاط کشور، عملا تمام تلاشهای احتمالی خودروسازان برای کاهش آلایندگی را بی اثر میکند.

همه چیز تقصیر خودروها و خودروسازان نیست

اگر مدیریت شهری در سطح استاندارد بود، آلودگی هوا هیچ گاه تا این حد مرگبار نمیشد. توسعه ناوگان مترو با خطوط گسترده در تمام تهران و شهرهای اقماری مانند پرند، پردیس، اسلام شهر و اندیشه، به تنهایی میتواند آلودگی را به شکل چشمگیری کاهش دهد. خودروهای برقی و هیبریدی نیز در کنار متروی قدرتمند، ناجی پایتخت خواهند بود.

ضعف فاجعه بار ناوگان اتوبوس رانی تهران

فرسودگی همزمان با کمبود شدید اتوبوس در تهران، مردم را مجبور به استفاده از خودروهای شخصی میکند. این وضعیت هم مصرف سوخت را افزایش میدهد، هم ترافیک سنگین ایجاد میکند و هم آلایندگی را چند برابر میکند. ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی از صبح تا شب در خیابانها تردد میکند و خود به عامل اصلی آلودگی هوا تبدیل شده است.

موتورسیکلت ها؛ آلاینده های پنهان و فراموش شده کلان شهرها

موتورسیکلتها در سالهای اخیر بدون نظارت جدی در شهرها حضور داشته اند و بسیاری از آنها آلایندگی بیشتری نسبت به خودروها تولید میکنند. اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده و اعمال استانداردهای دقیق آلایندگی و ایمنی میتواند نقش تعیین کننده ای در بهبود هوا داشته باشد. الزام انژکتوری شدن در گذشته قدم مثبتی بود، اما حجم بالای موتورهای کاربراتوری فرسوده، تاثیر آن را به حداقل رساند.

دو اقدام فوری و الزامی دولت

دولت بدون نیاز به بودجه مردمی میتواند دو کار بزرگ انجام دهد: اول برقی و هیبریدی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی از اتوبوس و تاکسی گرفته تا ونهای درون شهری. فناوری این خودروها در داخل بومی سازی شده و فقط اراده سیاسی لازم دارد. دوم جایگزینی صدها هزار خودرو فرسوده و اسقاطی دستگاههای دولتی که با پلاک دولتی از همه محدودیتها معاف هستند و آلایندگی بسیار بالایی دارند.

برج سازی بی رویه و بسته شدن راههای تنفس تهران

برج سازیهای غیراصولی در غرب تهران تمام کریدورهای ورود باد به پایتخت را بسته است. این ساخت و سازها علاوه بر مصرف منابع طبیعی، با افزایش تراکم جمعیتی، سفرهای درون شهری با خودرو شخصی را به شدت بالا برده اند. نبود برنامه ریزی بلندمدت و گسترش بی حد تهران، امکان تهویه طبیعی شهر را از بین برده است.

نتیجه گیری؛ آلودگی هوا فقط یک تصمیم جدی میخواهد

ایران همه ابزارها و دانش لازم برای پایان دادن به بحران آلودگی هوا را دارد: اسقاط واقعی ناوگان فرسوده، تولید بنزین و خودرو با استاندارد روز، توسعه حمل و نقل عمومی برقی، نوسازی ناوگان دولتی و توقف ساخت و سازهای مخرب. هیچ کدام از این راه حلها نه پیچیده است و نه نیازمند بودجه نجومی. تنها چیزی که سال ها غایب بوده، اراده سیاسی و مدیریتی قاطع برای اجرای همزمان و بی وقفه این برنامه هاست. تا زمانی که مسئولان به جای بهانه تراشی، مسئولیت خود را نپذیرند، هر سال در همین روزها کودکان، سالمندان و بیماران تنفسی قربانی همین هوای مسموم خواهند شد. آلودگی هوا در ایران قابل حل است؛ فقط کافی است یک بار برای همیشه تصمیم بگیریم که دیگر نمی خواهیم بزرگ ترین قاتل خاموش مردم ایران بماند.

ویدیو های پیشنهادی
  1. alireza گفت:

    بزرگترین عامل یادتون رفت. مازوت سوزی. زمان کرونا یه مدت تهران تقریبا تعطیل بود و ترافیک شاید ۲۰ درصد حالت عادی بود. بازم هوا همینطوری آلوده بود. با این وضع تولید برق، ماشینای برقی و پلاگین بدتر باعث آلودگی هوا میشن.

    ۸
    ۱
  2. هادی گفت:

    ما توانایی اینو داریم آلودگی رو حل کنیم ، خودروهای های تکنولوژیک ، هیبرید ،پلاگین هیبرید و بسیار کم مصرف بسازیم ، وضع اقتصاد رو حل کنیم ، وضعیت راه سازی رو حل کنیم.
    اما فقط حرف ، فقط شعار .
    مردم هم فقط غر می زنن.هیچ کاری نمی کنن.
    این مشکلات هم تقصیر مردمه ، هم تقصیر حکومت.
    اگه مثل کشوری مثل چین ، تلاش و کوشش می کردیم ، هم ما هم حکومت ، و با هم متحد می شدیم ، الان با وجود تحریم ها هم می تونستیم یکی از کشور های پیشرفته جهان باشیم.
    و اگه با برخی کشور ها هم دست دوستی می دادیم و از فرصت ها خوب استفاده می کردیم.
    و حکومت باید از افرادی که تخصص اش رو دارن نهایت استفاده رو می کرد ،نه اینکه باعث بشه فرار کنن. نه اینکه یه عده آخوند و یا غیر متخصص ، بیان بشن وزیر و معاون و صاحب مقام و درباره همه چی نظر بدن.

    ۷
    ۰
  3. مصلح گفت:

    مهمترین دلیل یادتون رفت. انفجار جمعیت. انفجار جمعیت باعث نیاز به مسکن بیشتر. آب بیشتر. برق بیشتر. تردد بیشتر. شهر بزرگتر . تخریب محیط زیست،تغییرات آب و هوا ، فرونشست زمین گردیده. باید برنامه بلند مدتی برای کاهش جمعیت اندیشیده شود. در حالی است که در این کشور هنوز ….هایی وجود دارند که دنبال افزایش جمعیت هستن. امروز بزرگترین فساد بر روی زمین انفجار جمعیت بشر است و طبیعت قطعا با سازوکارهای دفاعی با این پدیده برخورد خواهد کرد.

    ۳
    ۲
  4. ناشناس گفت:

    مهم نیست چرا فقط آموزش مجازی کنید نصف مشکلات حل میشه

    ۰
    ۰
  5. کیوان گفت:

    تا وقتی ما مردم عادی تو ایرانیم و ژن برتر اقازادهها خارج هستن…ایران اباد نمیشه..ما درگیر بیماریهای تنفسی وسرطان میشیم وخشکسالی و اونا در اروپا کیف میکنن

    ۰
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X