فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا موتورز فردا 511
۱,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
اطلس GL
۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۹
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۱,۰۸۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۷۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۵
ریسپکت - تیپ 2
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۳
شاهین GL
۱,۲۷۷,۰۰۰,۰۰۰
فوتون تونلند G7
۳,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
کی ام سی X5
۲,۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۱
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۲
فونیکس آریزو 8
۳,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۱
رانا پلاس
۱,۰۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۷
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۹
آریسان ۲
۸۰۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۵
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۳۳۹,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۴
مزدا 3
۵,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۶
کی ام سی ایگل
۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۷
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۳۵۹,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹۸
سهند E - اتوماتیک
۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
جک J4
۱,۴۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۶۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
شاهین اتوماتیک
۱,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۲۷
هایما ۸S
۳,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۶
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۲
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۵۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۸
ساینا S
۷۸۸,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۳
اکستریم LX
۳,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۸۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
کوییک S
۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۳
سورن پلاس - XU7P
۱,۰۱۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵
اطلس G
۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۹۷
بک X3 پرو
۱,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۲,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۵۳
کی ام سی J7
۲,۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۹
کی ام سی T9
۴,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰

چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش معامله می شود؟

منتشر شده در 30 اردیبهشت 1404 ساعت 16:30
نویسنده آرام عزیزی
عکاس علیرضا پاداش
چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش است؟

قیمت شاهین پلاس محصول شرکت سایپا در مدت کمی که در بازار حضور داشته در جایگاه بالاتری نسبت به رقبایش قرار گرفته است.

شاهین اولین محصول سایپا در کلاس سدان های کلاس C بر پایه پلتفرم SP100 است که در سال ۱۳۹۹ به بازار ورود پیدا کرد و این خودرو توانست در بازار محبوبیت خوبی را به دست آورد. سایپا شاهین در ابتدا با موتور M15 توربو به بازار عرضه شد و همین موضوع باعث شد در مورد این خودرو انتقاد های شدیدی شکل بگیرد. از دید بسیاری از منتقدان این خودرو که محصول جدید محسوب می شد، نیاز به قوای محرکه ای بروز تر داشت. در نهایت سایپا تصمیم به تغییر در این خودرو گرفت و قوای فنی آن را از یک موتور ۸ سوپاپ به موتور ۱۶ سوپاپ با حجم بیشتر تغییر داد و اسم آن از شاهین جی به شاهین پلاس تغییر کرد. شاهین پلاس با ورود به بازار توانست با استقبال خوبی مواجه شود و همین موضوع باعث شد که قیمت آن در بازار آزاد در جایگاه بالا تری قرار گیرد. اصلی ترین رقبای این خودرو تارا V4 از ایران خودرو و کی ام سی ایگل از کرمان موتور هستند که قیمت شاهین از این خودروها بالا تر است؛ در ادامه به دلایل گران تر بودن شاهین پلاس خواهیم پرداخت.

چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش معامله می شود؟

طراحی جذاب تر

از اصلی ترین دلایل قیمت بالاتر شاهین نسبت به دو محصول کرمان موتور و ایران خودرو طراحی جذاب تر این خودرو است. شاهین با ورود به بازار توانست نظر اکثر مردم را با طراحی عامه پسندانه خود جذب نماید و در مقابل تارا که از الگوی های خاصی استفاده می کرد، قافیه را به شاهین باخت. جک جی ۴ نیز به دلیل اینکه محصولی با طراحی قدیمی است در مقابل شاهین حرفی برای گفتن ندارد. در نسخه شاهین پلاس تغیرات زیادی در این خودرو نسبت به نسخه جی آن شاهد نیستیم و تنها مقداری کروم کاری به این خودرو اضافه شده است. پاشنه آشیل شاهین پلاس طراحی کابین آن بوده که از الگوی طراحی قدیمی و متریال به نسبت ضعیف برخودارد است و این موضوع ضعفی برای شاهین در مقابل خودروهایی همانند تارا و جک جی ۴ به حساب می آید.

موتور و گیربکس هماهنگ تر

شاهین پلاس از یک موتور ۱.۶ لیتری بهره می برد که می تواند ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با استفاده از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT توان را به چرخ های جلو انتقال می دهد. قوای فنی این خودرو کاملا با تارا V4 از تمامی لحاظ یکسان است اما شاهین به دلیل کالیبراسیون بهتر در مقابل رقیب اصلی خود تارا V4 عملکرد بهتری به نمایش می گذارد و در این خودرو خبری از تقه های تارا نیست. از ویژگی برتر شاهین پلاس و تارا V4 نسبت به جک جی ۴ ، گیربکس AT آنها است که لذت رانندگی بیشتری نسبت به CVT دارد.

چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش معامله می شود؟

امنیت نسبی بیشتر

هیچ متر و معیاری برای سنجش امنیت خودروهای داخلی وجود ندارد و به همین دلیل باید با استفاده از تصاویر تصادفات آنها این خودروهارا قضاوت کرد. در ۵ سالی که شاهین و تارا در بازار حضور داشته اند هر دوی این خودرو های تصادفات سنگین و سبکی را تجربه کرده اند که طبق تصاویر امنیت این دو خودرو در سطح متوسطی قرار دارد اما شاهین در اکثر موارد نسبت به تارا عملکرد بهتری داشته و اکثر افراد این باور را دارند که محصول سایپا ایمن تر است. یکی از دلایل قیمت بالاتر شاهین پلاس را می توان همین مسئله دانست.

چرا شاهین پلاس گرانتر از رقبایش معامله می شود؟

عرضه در تعداد محدود

اولین عرضه شاهین پلاس در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ صورت گرفت و این خودرو با این تیپ کمتر از یک سال است که در بازار حضور دارد. عرضه محدود سایپا به دلایل مثل مشکلات در تامین موتور و قطعات الکترونیکی این خودرو و تقاضای بالا باعث شده که شاهین پلاس با قیمت بالاتری در مقابل تارا V4 و جک جی ۴ یا ایگل معامله شود.

آیا واقعاً شاهین پلاس ارزنده تر است؟

نمی توان به طور کلی گفت که شاهین پلاس از رقبایش ارزنده تر است و رقبای این خودرو حرفی برای گفتن در مقابل شاهین ندارند. تارا آپشن های کامل تری دارد و متریال داخلی بهتری در داخل کابین ارائه می دهد. همچنین صدای موتور در داخل کابین شاهین بیشتر از تارا است که باز هم این مزیتی برای تارا است. اما به هر ترتیب فعلا شاهین گران ترین سدان داخلی است و بازار به این خودرو روی خوشی نشان داده است. البته باید دید با عرضه گسترده تر در آینده و همچنین اضافه شدن رقبای جدید به این بخش از بازار، همچنان شاهین پلاس می تواند گران ترین سدان داخلی در بازار باشد یا خیر؟

ویدیو های پیشنهادی
  1. Mmad گفت:

    اگه اپشن تارا و شاهین برابر باشه قطعا شاهبن بهتره. بنظرم با توجه به تفاوت قیمتی شاهین توربو ارزش خرید بالایی داره. فقط حیف سی وی تیه وگرنه از لحاظ موتور مدل توربو قدرتش خیلی بیشتره. صدای موتور داخل کابین تو هر دو نسخه تقریبا برابره اما در کل طبق تست و بررسی ها نسخه پلاس کابین ساکت تری داره

    ۳
    ۴
  2. هادی گفت:

    لطفا تست و بررسی شاهین پلاس رو منتشر کنید‌.

    ۲
    ۰
  3. sharmin گفت:

    اونکه ۸ سوپاپ توربو عهد بوقه اینم یه موتور که ۸۰ اسب سر چرخش داره با داینو متر و شتاب ۱۴ و خورده ای که فاجعس
    صندلی برقیشم که از رو دنا کش رفتن فقطم واسه صندلی راننده اونم ۶ جهته مثل دنا ۸ جهته نیست
    اپشن خاصیم نداره نه ایربگ جانبی نه رینگای بزرگ و هم سایز با ابعاد ماشین
    قطعا دنا توربو ماشین بهتریه با فنی قوی و موتور گیربکس کامل مچ و اپشنای بیشتر

    ۰
    ۴
  4. mmad گفت:

    موتور ۱۱۱ اسبی رو ماشین ۱۳۵۰ کیلویی جواب نمیده اصلا

    ۳
    ۲
  5. علی اصغر گفت:

    از لحاظ استحکام بدنه و ایمنی قطعا شاهین با اختلاف بالاتر می ایسته.
    همچنین مشکلات برقی خاصی نداره
    امیدوارم ایرانخودرو بعد از خصوصی سازی به فکر ارتقای همه جانبه تارا باشه تا یک خودروی ملی درست و حسابی داشته باشیم

    ۳
    ۳
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X