فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰

۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده‌ ها ؛ جوانان بزرگ‌ ترین قربانیان تصادفات جاده ای

منتشر شده در 13 شهریور 1404 ساعت 20:00
نویسنده متین شیری
۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده‌ ها ؛ جوانان بزرگ‌ ترین قربانیان

ده سال اخیر نشان می‌دهد سالانه حدود ۱۸ هزار ایرانی در تصادفات جاده‌ ای در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

تلفات جاده‌ای در یک دهه اخیر

آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۳ بیش از ۱۷۹ هزار نفر در تصادفات جاده‌ ای در ایران کشته شده‌اند. این روند پس از کاهش نسبی تا سال ۱۳۹۹ دوباره شدت گرفته و در سه سال اخیر آمار سالانه مرگ‌ومیر به مرز ۲۰ هزار نفر رسیده است.

جدول ۱: روند کلی تلفات جاده‌ای در ایران ( ۱۳۹۴–۱۴۰۳ )
سالتعداد فوتی‌ها
۱۳۹۴۱۶,۵۸۴
۱۳۹۵۱۵,۹۳۲
۱۳۹۶۱۶,۲۰۱
۱۳۹۷۱۷,۱۸۳
۱۳۹۸۱۶,۹۴۷
۱۳۹۹۱۵,۳۹۶
۱۴۰۰۱۶,۷۷۸
۱۴۰۱۱۹,۴۹۰
۱۴۰۲۲۰,۰۴۵
۱۴۰۳۱۹,۴۳۵
میانگین ده‌ساله۱۷,۹۹۰
جمع کل۱۷۳,۹۹۱ نفر

کاهش کوتاه‌مدت تلفات تا ۱۳۹۹ پایدار نبود و از ۱۴۰۰ به بعد موج تازه مرگ‌ومیر نشان می‌دهد سیاست‌های ایمنی موثر نبوده‌اند.

قربانیان جوان؛ تصویر هشداردهنده جمعیت‌شناسی

بر اساس میانگین ده‌ساله، بیش از ۶۵ درصد فوتی‌ها در رده سنی ۱۵ تا ۴۴ سال هستند؛ نسلی که موتور محرک اقتصاد و تولید کشور محسوب می‌شود.

جدول ۲: میانگین سهم رده‌های سنی از تلفات (۱۰ سال اخیر)
رده سنیدرصد از کلتعداد تقریبی (نفر در سال)
زیر ۱۵ سال~۸٪~۱,۵۰۰
۱۵۲۴ سال~۲۵٪~۴,۵۰۰
۲۵۴۴ سال~۳۷٪~۶,۷۰۰
۴۵ سال به بالا~۳۰٪~۶,۰۰۰
جمع۱۰۰٪۱۷,۹۹۰

تمرکز مرگ بر جوانان و میانسالان پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بالایی دارد. هر فوتی به معنای از دست رفتن بخشی از نیروی فعال و مولد کشور است.

سهم وسایل نقلیه در مرگ جاده‌ای

بررسی نوع وسیله نشان می‌دهد خودروهای شخصی بیشترین سهم را دارند، اما موتورسیکلت و عابران نیز بخش بزرگی از تلفات را تشکیل می‌دهند.

جدول ۳: میانگین سهم نوع وسیله از تلفات (۱۰ سال اخیر)
نوع وسیله/وضعیتدرصد از کلتعداد تقریبی (نفر در سال)
موتورسیکلت~۲۲٪~۴,۰۰۰
خودروی سواری شخصی~۴۲٪~۷,۵۰۰
عابران پیاده و وسایل عمومی/دیگر~۳۶٪~۶,۵۰۰
جمع۱۰۰٪۱۷,۹۹۰

خودروهای سواری عامل اصلی تلفات هستند، اما سهم ۳۶ درصدی عابران نشان می‌دهد جاده‌ها حتی برای غیررانندگان ناامن هستند.

مرگ جوانان و ضرورت اقدام ملی

وزیر بهداشت درباره تصادفات جاده‌ ای در ایران گفت:

«سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها و به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. اغلب کشته‌های تصادفات جوان هستند. طبیعی است که در بحث تصادفات باید دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و سازمان برنامه و پلیس کمک کنند.» (ایسنا)

او تاکید کرد که مدیریت بحران تصادفات و حفاظت از جوانان نیازمند عزم ملی و سازماندهی علمی است، درست مانند همکاری بین دستگاه‌ها برای کنترل آلودگی هوا.

سیاست‌گذاری فرهنگی غلط؛ حلقه مفقوده تصادفات

۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده‌ ها ؛ جوانان بزرگ‌ ترین قربانیان

در نامناسب بودن و نقص‌های فراوان زیرساخت‌ها و ابعاد فیزیکی عوامل منجر به تصادفات هیچ شکی نیست، اما نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته می‌شود، موضوعات کلان سیاست‌گذاری و فرهنگی است.

با بررسی کشورهایی که از نظر زیرساخت‌ها در سطح بالا قرار دارند، مشخص می‌شود که عامل متمایزکننده میزان تصادفات، فرهنگ و قانون‌گذاری است.

ضعف شدید حمل و نقل عمومی

یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات بین جاده‌ ای، فرسودگی ناوگان و سازوکار حمل و نقل بین‌شهری و درون‌شهری است، به‌گونه‌ای که بسیاری از سامانه‌های کنترل و ارزیابی وضعیت رانندگان در طول ۲۴ ساعت با قطعی مواجه‌اند. همچنین فرسودگی خودروهای سنگین باری در جاده‌ها عامل مهمی در تصادفات جاده‌ای است.

استاندارد نبودن مسیرها

بسیاری از تصادفات مطابق گزارش پلیس و کارشناسان قضایی به دلیل طراحی غیراستاندارد معابر، پیچ‌ها، آسفالت نامناسب و نبود روشنایی کافی رخ می‌دهد.

کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهرها

در کلان‌شهرها، به ویژه تهران، هیچ یک از ناوگان‌های حمل و نقل عمومی ظرفیت کافی ندارند و عمده مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند؛ این موضوع به شکل طبیعی احتمال تصادف را افزایش می‌دهد و فشار بر ناوگان موجود باعث استهلاک بیشتر آن‌ها می‌شود.

تغییر زیرساخت‌ها و نظارت بر قوانین

قوانین رانندگی اغلب پویا نیستند و حتی اگر وجود داشته باشند به دلیل نظارت ناقص، جدی گرفته نمی‌شوند. فرسودگی زیرساخت‌ها و عدم توسعه آن‌ها بر کیفیت نظارت تاثیر گذاشته است.

وظایف مردم

موتورسیکلت‌ها؛ راکبان خطرناک

۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده‌ ها ؛ جوانان بزرگ‌ ترین قربانیان

خرید موتورسیکلت در ایران غالباً برای فرار از قانون و نادیده گرفتن مقررات است؛ این باور وجود دارد که موتور می‌تواند از همه مسیرها عبور کند، چراغ قرمز را رد کند و قوانین را رعایت نکند.

خودروهای قدیمی و رانندگان پرخطر

رانندگان برای حفظ جان خود باید قوانین را رعایت کنند، اما خودروهای قدیمی و فرسوده با رفتارهای خطرناک به شکل مداوم در مسیرها دیده می‌شوند.

جمع‌بندی از جنس غم

تصادفات جاده‌ ای در ایران تنها یک مشکل ترافیکی نیست. این بحران سالانه ده‌ها هزار خانواده را داغدار کرده و بخش بزرگی از جمعیت فعال را از چرخه کار خارج می‌کند. تمرکز بالای قربانیان در میان جوانان و نقش پررنگ خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها نشان می‌دهد حل این بحران بدون اصلاح سیاست‌های ایمنی، بهبود زیرساخت‌ها و هماهنگی دستگاه‌های مختلف ممکن نخواهد بود.

ویدیو های پیشنهادی

۴ Responses to “۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده‌ ها ؛ جوانان بزرگ‌ ترین قربانیان تصادفات جاده ای”

  1. ناشناس گفت:

    چه تولید خودروی ایمن. چه واردات خودروهای به روز. چه تعمیر و ارتقای جاده ها و حتی نظارت و اجرای سفت و سخت تر قوانین در مورد رانندگان ، همه توسط دولت قابل اجراست، ولی خب…

    ۱
    ۰
  2. عباس رضایی اصل گفت:

    باید فرهنگ سازی کرد. جاده ها باید اصلاح شود. خودروها را باید ایمن کرد.
    ول کنید اینا رو!
    از غزه چه خبر؟
    امام موسی صدر چی شد؟

    ۲
    ۱
  3. هادی گفت:

    لعنت به چیزی که اگه بگم کامنتم منتشر نمیشه.

    ۰
    ۵

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X