اسقاط خودروهای فرسوده دیگر یک سیاست نیست، الزام است!

اسقاط خودروهای فرسوده و اعمال محدودیت برای خودروهای درونسوز اکنون ضرورتی فوری است که آینده حمل و نقل، اقتصاد و سلامت میلیون ها نفر را تعیین میکند.
فشار زمان بر اسقاط خودروهای فرسوده و بحران آشکار شهرها
در سالهای اخیر نشانهها یکی پس از دیگری هشدار دادهاند که دوران مماشات با ناوگان فرسوده کشور رو به پایان است. آلودگی هوا در کلانشهرها به بالاترین سطح چند دهه گذشته رسیده، مصرف سوخت از هر استاندارد جهانی عبور کرده و مرگومیر ناشی از نقص فنی خودروهای پیر بیصدا در حال افزایش است. امروز «اسقاط وسایل فرسوده» دیگر یک پیشنهاد کارشناسی نیست؛ خط مقدم دفاع ایران در برابر بحرانهای آینده محسوب میشود. دولت، وزارت صمت، مجلس، پلیس و شهرداریها هرکدام بخشی از این پازل را در اختیار دارند، اما تصویر زمانی کامل میشود که روند اسقاط از رخوت، کندی و بروکراسی فرسایشی فاصله بگیرد و به سازوکار منظم، الزامآور و شفاف تبدیل شود.
اکنون مسئله فقط نوسازی ناوگان نیست، بلکه مدیریت آینده قابل تنفس شهرهاست؛ آیندهای که با ادامه روند فعلی، کلانشهرها را به اتاقهای دودآلودی تبدیل میکند که نفس کشیدن در آنها به نوعی مقاومت بدل میشود. مصرف بالای بنزین و گازوئیل، هزینههای سرسامآور یارانه و رسوب آلایندهها سالهاست زندگی مردم را تحت فشار قرار دادهاند و «اسقاط وسایل فرسوده» تنها راه خروج از این چرخه فرساینده است.
چرا اعمال محدودیت برای خودروهای فرسوده اجتنابناپذیر شده است
جهان با سرعتی خیرهکننده از موتورهای درونسوز فاصله گرفته و به سمت خودروهای برقی، هیبریدی و حملونقل اشتراکی حرکت میکند؛ اما ایران همچنان به ناچار بر شانه موتورهای بنزینی قدیمی که خود این موتورها هم سالها کار کردهاند و دیگر جانی برای کار کردن ندارند، تکیه کرده است. اعمال محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده دیگر تصمیمی سلیقهای نیست؛ واکنشی ضروری به واقعیتهای اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی است.
مصرف بالای سوخت در خودروهای فرسوده بودجه عمومی را شبیه مخزن سوراخ خالی میکند؛ روزانه بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان یارانه سوخت دود میشود و به هوا میرود. آلودگی هوا سالانه جان هزاران نفر را میگیرد و بیماریهای تنفسی و قلبی را به اوج میرساند. از این رو، کارشناسان دو مسیر همزمان را تنها راه میدانند: اعمال محدودیتهای هوشمند برای خودروهای درونسوز و تسریع در «اسقاط وسایل فرسوده».
با کنار رفتن ناوگان پیر، محدودیتها معنا پیدا میکنند و با اجرای محدودیت، اسقاط سرعت میگیرد؛ این دو مورد مانند دو بال یک سیاست واحد هستند.
گلوگاههای ساختاری و شکستهای ۲۵ ساله اسقاط در ایران
اگرچه ضرورت اسقاط فرسودهها انکارناپذیر است، اما مسیر اجرای آن در ایران بارها با مانع روبهرو شده است. خودروسازان سالها از تکلیف قانونی ارائه گواهی اسقاط شانه خالی کردهاند و مراکز اسقاط توان پذیرش موج خودروهای فرسوده را ندارند. نبود سازوکار تأمین مالی پایدار، نبود هماهنگی بیندستگاهی، اختلاف میان وزارتخانهها و تغییرات مداوم در قوانین باعث شده بسیاری از طرحها یا روی کاغذ بماند یا نیمهکاره رها شود.
بزرگترین مانع اما نبود اراده سیاسی قاطع است. سیاستگذار سالها درباره اسقاط سخن گفته، اما به هنگام اجرا دچار تردید شده است. اکنون زمان تصمیمهای شجاعانه است؛ سرعت تحولات جهانی اجازه نمیدهد کشور با ناوگان پرمصرف و قدیمی در سکون باقی بماند، زیرا هزینه این سکون هر روز بیشتر میشود.
برنامه عملیاتی برای نوسازی ناوگان عمومی و اسقاط اجباری
اگر دولت واقعاً به دنبال کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه درمان، کنترل آلودگی صوتی و جلوگیری از مرگهای ناشی از نقص فنی است، راهکارهای متعددی در دسترس دارد. یکی از مهمترین این راهکارها الزام برقی یا هیبریدی بودن تمام تاکسیهای درون و برونشهری، جایگزینی اتوبوسهای شهری با نسخه تمامبرقی و دوگانهسوز کردن اتوبوسهای موجود تا زمان رسیدن به سن فرسودگی است.
راهکار دیگر، واردات یا مونتاژ گسترده خودروهای عمومی و سپس توقیف اجباری تاکسیها، کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسهای فرسوده و تحویل خودروهای صفر کیلومتر با اقساط بلندمدت است. مشارکت شرکتهای حملونقل عمومی، با الزام به رعایت استانداردهای زیستمحیطی، میتواند بخش مهمی از بار نوسازی را از دوش دولت بردارد.
اعداد و شواهدی که ضرورت تغییر را فریاد میزنند
ایران اکنون بیش از ۱۳ میلیون وسیله نقلیه فرسوده دارد؛ عددی که از کل خودروهای موجود در برخی کشورهای اروپایی بیشتر است. در استاندارد جهانی با توحه به بروز شدن مداوم تکنولوژی هر خودرو فرسوده سه برابر یک خودروی استاندارد سوخت میسوزاند، درست است که در ایران سرعت تغییر کم است، اما یقینا تفاوت مصرف سوخت خودروهای نو و فرسوده چشمگیر است. هزینه یارانه سوخت در سال ۱۴۰۴ از مرز ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت؛ رقمی که میتوانست هزاران کیلومتر خطوط مترو و هزاران اتوبوس برقی جدید بسازد.
در کنار این بحران اقتصادی، جنبه انسانی ماجرا نیز سنگین است. آمارها نشان میدهد روزانه دستکم چهار نفر فقط به دلیل نقص فنی خودروهای فرسوده جان میبازند. این اعداد دیگر صرف آمار نیستند؛ تصویر زنده یک فاجعه روزمرهاند.
مزیتهای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی اسقاط سریعتر
اجرای سریع و هدفمند اسقاط سالانه حداقل هشت میلیارد لیتر سوخت صرفهجویی میکند؛ رقمی که معادل هزاران میلیارد تومان کاهش هزینه برای بودجه عمومی است. مرگومیر ناشی از آلودگی هوا تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت و هزینههای درمان در مقیاسی عظیم پایین میآید. از سوی دیگر تصادفات ناشی از نقص فنی تا ۶۰ درصد کاهش مییابد و جان هزاران نفر نجات داده میشود.
نوسازی ناوگان بهرهوری حملونقل را افزایش میدهد، خرابیهای مکرر را کم میکند و شهرها را به محیطی آرامتر، سالمتر و قابلزیستتر تبدیل میکند. با تسریع اسقاط، ایران میتواند به کشورهای درحالتوسعهای بپیوندد که با سرعت در مسیر کاهش آلودگی هوا حرکت میکنند.
جمعبندی؛ تصمیمی که آینده را بازنویسی میکند
ایران در نقطهای سرنوشتساز ایستاده است. «اسقاط وسایل فرسوده» دیگر یک پروژه عادی نیست؛ انتخابی حیاتی برای دهه آینده است. محدودیت برای خودروهای درونسوز اگر مرحلهای، دقیق و عادلانه اجرا شود، میتواند موتور محرک این تغییر باشد. بحرانهای فعلی منتظر تصمیم نمیمانند؛ هر روزی که اصلاحات عقب بیفتد، هزینه بیشتری بر سلامت، اقتصاد و محیط زیست تحمیل میشود.
امروز لحظه تصمیمگیری است. اگر اسقاط و محدودیت خودروهای درونسوز با قدرت آغاز شود، در کمتر از ده سال شهرهایی قابل تنفس، ناوگانی استاندارد و بودجهای سالمتر خواهیم داشت. آینده به تصمیم امروز وابسته است؛ فرصتی که اگر جدی گرفته شود، میتواند مسیر کشور را از نو تعریف کند.
آغاز جمع آوری خودروهای رها شده در معابر تهران
۱۷۴,۰۰۰ فوتی در یک دهه در جاده ها ؛ جوانان بزرگ ترین قربانیان تصادفات جاده ای
دستورالعمل اسقاط وسائط نقلیه فرسوده منتشر شد
فراخوان ثبت نام خودروهای فرسوده از امروز آغاز شد





با سلام خدمت سایت خوبتون
میشه لطفا صدای ما رو به مسولین مربوطه برسونید
چرا برای موتورسیکلت های فرسوده وام ۱۵۰ میلیون تومنی گذاشتن ولی برای خودروهای فرسوده هیچ گونه وام یا تسهیلاتی نمیزارن تا امثال ماهایی خودروهایی فرودسوده داریم و قصد تعویض داریم هیچ نوع کمکی نمیدن و وقتی برای ثبت نام شرکت هایی خوردرو سازی ثبت نام میکنیم و برنده میشویم خودروی مان را به پایین ترین قیمت قیمت گذاریی میکنند و خودروی خودشان با بالاترین قیمت به ما میدن ان هم وقتی پول را کامل پرداخت میکنیم بالای ۱سال ماشین رو تحویل مشتری میدن اخه کجای دنیا به این شکل است ؟؟؟
اگر به کسانی که خودرو های فرسوده تو کل کشور دارن تسهیلات یا وام بدهند با استقبال زیادی مواجه میشوند و ظرف ۱ سال کل خودروهای فرسوده کشور جمع میشود.
با تشکر……………………………..
اگه خودروهای مردم فرسوده هست همش تقصیر د.و.ل.ت و ح.ک.و.م.ت.ه با شرایطی که درست کردن خیلیا درآمد کافی واسه خورد و خوراک و پوشاک ندارن چه برسه به این که بخوان خودروشونو عوض کنن واگرنه نیاز به شعر گفتن شما نیست مردم از خداشون هست وسیله جدید و نو کم مصرف سوار بشن ، دیدار ما موند یه قیامت ما که از شماها نمیگذریم خدا هم نگذره
با سلام و خسته نباشید خدمت مسولان و مدیران ستاد نوسازی
خواهشاً به مشکل افراد و قشر ضعیف جامعه برای اسقاط و خدمات مناسب از قبیل قیمتگذاری و وام جهت واگذاری خودروی صفر به فکر باشید شما بر چه مبنای قیمتگذاری میکنید زمانی که شما قیمت گواهی اسقاط را اعلام نمودید خودروی صفر شما در کارخانه تا الان نزدیک به ۱۰۰درصد رشد قیمت داشته اما خودروی مردم که برای اسقاط هست هیچ افزایش قیمتی نداشته و به جای اینکه دنبال گازسوز نمودن خودروها به صورت رایگان باشید (البته در کنار هم بتوانید انجام دهید عالیه) تا مصرف بنزین کمتر شود به فکر اعلام اسقاط خودرو ها حداقل تا سال ۹۴ باشید که بالای ۴۰ درصد مصرف بنزین برای این خودروهاست. شما میتوانید جایگزینی خودروهای فرسوده را با خودروی برقی شروع کنید، ضرر مالی هم برای شما ندارد که هیچ سود هم دارد.
شما قیمت خودروهای فرسوده را چگونه محاسبه میکنید الان یک اسکوتر برقی یا دوچرخه هم با این قیمت نمیدهند شما هر گواهی را با قیمت ۶۰ میلیون هم حساب کنید باز هم کم است،شما هر دو سال تعداد گواهیها را اضافه کنید و قیمتها را بر اساس برند خودروها حساب کنید نه که پراید و پی کی و پیکان با یک خودروی ۲۰۶ یا پرشیا یه قیمت باشد. از تمام مردم عزیز خواهشمندم با شرکت در این پویش که هم برای قشر ضعیف، هم برای هوای پاک وهم برای مصرف سوخت است شرکت کنند و دوستان مربوطه که این بحث رو ذکر نمودند نشر دهند تا به گوش اهلش برسد……
ایران شده بازار مصرفی چینی ها از دوربینها تا موتور برق پنلهای خورشیدی و خودروهای برقی با غارت ثروت ملی. حالا هم نقشه برای خالی کردن جیب صاحبان فلک زده خودروهای دست دوم
با سلام و خسته نباشید خدمت مسولان و مدیران ستاد نوسازی
خواهشاً به مشکل افراد و قشر ضعیف جامعه برای اسقاط و خدمات مناسب از قبیل قیمتگذاری و وام جهت واگذاری خودروی صفر به فکر باشید شما بر چه مبنای قیمتگذاری میکنید زمانی که شما قیمت گواهی اسقاط را اعلام نمودید خودروی صفر شما در کارخانه تا الان نزدیک به ۱۰۰درصد رشد قیمت داشته اما خودروی مردم که برای اسقاط هست هیچ افزایش قیمتی نداشته و به جای اینکه دنبال گازسوز نمودن خودروها به صورت رایگان باشید (البته در کنار هم بتوانید انجام دهید عالیه) تا مصرف بنزین کمتر شود به فکر اعلام اسقاط خودرو ها حداقل تا سال ۹۴ باشید که بالای ۴۰ درصد مصرف بنزین برای این خودروهاست. شما میتوانید جایگزینی خودروهای فرسوده را با خودروی برقی شروع کنید، ضرر مالی هم برای شما ندارد که هیچ سود هم دارد.
شما قیمت خودروهای فرسوده را چگونه محاسبه میکنید الان یک اسکوتر برقی یا دوچرخه هم با این قیمت نمیدهند شما هر گواهی را با قیمت ۶۰ میلیون هم حساب کنید باز هم کم است،شما هر دو سال تعداد گواهیها را اضافه کنید و قیمتها را بر اساس برند خودروها حساب کنید نه که پراید و پی کی و پیکان با یک خودروی ۲۰۶ یا پرشیا یه قیمت باشد. از تمام مردم عزیز خواهشمندم با شرکت در این پویش که هم برای قشر ضعیف، هم برای هوای پاک وهم برای مصرف سوخت است شرکت کنند و دوستان مربوطه که این بحث رو ذکر نمودند نشر دهند تا به گوش اهلش برسد……
برادر اهلش از کشور ایران نیستن و گوش شنوایی نیست
وقتی خودرو یک کالای سرمایه ای شده شما میخواهید سرمایه مردم را اسقاط کنید بعد خودروی بی کیفیت تر تحویل آنهم با قیمت ده برابر اسقاطی
آقا ماشین من مدل ۸۷هست زنگ زدم مرکز اسقاط میگن شامل نمیشه و اگه شامل بشه سه گواهی به ارزش هر گواهی ۳۵میلیون میدن خوب عقل سلیم میگه من بفروشم ۲۳۰م به بالا دستمو میگیره اول دوم قبول کنم برم ماشین اشغالی بخرم که تو پارکینگ خواب باشه شاسی مویه کنه یا آدم بهش بخوره ماشین از وسط دو نیم بشه به قیمت میلیارد
بدون تسهیلات بلند مدت انجام اسقاط شعاری و بی فایدست. صاحبین خودرو های فرسوده کم درآمد هستند ،قوانین شما از سر شکم سیری هست ، درکی از واقعیت اقتصادی مردم ندارید ، به فکر مردم باشید
خودروهای بدون امنیت که در جا اسقاط میشن رو تولید نکنید بجاش مترو و قطار رو توسعه بدید که احتمال تصادفش کناره آدم بیشتری میبره مصرفشم به نسبت کمتره آیا هنوز منتظر دیگرانی که کشور را آباد کنند
نویسنده احتمالا توی سوویس زندگی میکنه اتومبیل من ساخت ۱۳۸۵ از اتومبیل صفر الان سالمتره رشته ام مهندسی مکانیکه همه این مطالبی که کپی پیست کردی رو من تجربه عینی و عملی روش انجام دادم ..الان نیسان ابی که تو دنیا منسوخ شده با سوخت صدی ۱۷ به بالا داره هنوز با رنگ و لعابی نو عرضه میشه از سال ۱۳۷۵ قرار بوده کلا تولیدش جمع بشه پس چی شد؟ بیشترین سوخت کشور رو مصرف میکنه و بیشترین تصادفات فوتی و همچنین بیشترین خرابی اسفالت هم مال این وانته چرخ های سایز بزرگش هم تو تخریب اسفالت و هم توی تصادفات نقش پررنگ داره چرا تریلر های جدید از رینگ ولاستیک کوچک استفاده میکنند؟
خودرو کرولا قدیمی دارم صدی هشت مصرف میکنه
خودرو جک جیفور تازه گرفتم صدی ۱۵ مصرف میکنه
پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟؟؟
اگر ضرورتی برای تعویض خودروهای فرسوده مشاهده میشود نه برای محیط زیست بلکه برای بازار جدید تبدیل فرسوده به نو هست بدون هیچ مشوق مثل بیست سی درصدعرضه پایین تر از بازار یا وام با درصد پایین با توجه به وضعیت اقتصادی بد مردم وبالا بودن قیمت خودروها نسبت به کیفیت پایین آنها وقبضه بازار داخلی توسط خصولتی ها و حمایت دولت از آنها این طرح به اجرا نمیرسد
وقتی با یک مقایسه کوچک می فهمیم که ماشینای قدیمی ایمنی ومقاومت بیشتری دارند بچه دلیل در طرح تعویض بی منفعت شرکت کنیم هیچ کس به فکر مصرف کننده اتومبیل نیست فقط قصد فروش اجناس بنجل رو دارن اگر راست میگین با هر برگ اسقاط مجوز ورود یک ماشین خارجی را بدید به یک سال نشده تمام فرسودها جمع میشه برای اسقاط ماشینم نمیخواد پول بدین.
خیلی از خودرو های انژکتوری یورو ۲ مصرفی کمتر از ۷ لیتر دارند ولی با استانداردهای رسانه به اونا فرسوده و پر مصرف میگن تازه وزن خیلی از خودرو های جدید بیش از ۱.۵ تن هست که مصرف سوختشون بالای ۸ در میاد استاندارد مصرف تو دنیا همون ۸ هست مشکل از کیفیت پایین بنزینه که تو شهرهای مرزی حتی نمی تونن استاندارد یورو رو بگیره
سلام نفس مسئولان و کارشناسان جای گرمی بلند میشه .قشر ضعیف با همین خودرو فرسوده امرار معاش و یا زندگی میکنند .اگر غیرت دارید به همان قیمت واقعی و با وام باند مدت تعویض کنید .والا ایجاد محدودیت و فشار که هنر نیست بلاخره تحمل ملت هم حدی دارد
توراخداخودروراارزانکنید.وبنزینرابهقیمتبالا
مگانیکیهاتعمدعیبتراشیمیکنند.ومسببخالیکردخخ