بنزین رسما گران شد ؛ اعمال نرخ سوم از ۱۵ آذر

بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران، دولت تصمیم گرفت که بنزین سهمیه ای را محدود به دو نرخ کند و نرخ سوم را ۵ هزار تومان در نظر گرفته است.
در تصویب نامه جدید که از هیئت دولت به تازگی منتشر شده، دولت دو نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۳۰۰۰ تومان را به ترتیب محدود به ۶۰ و ۱۰۰ لیتر کرده است و بنزین آزاد مازاد بر آن، لیتری ۵۰۰۰ تومان محاسبه می شود.
در حالی که سخنگوی دولت تا پیش از این تأکید داشت «تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۴ هیچ تغییری در وضعیت بنزین رخ نخواهد داد»، هیئت وزیران در جلسه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ طرح جدید ساماندهی توزیع بنزین را تصویب کرد.
مهمترین محورهای مصوبه به شرح زیر است:
بند۱:سهمیه ماهانه بنزین یارانهای (۶۰ لیتر با نرخ ۱۵۰۰ تومان و ۱۵۰ لیتر با نرخ ۳۰۰۰ تومان) برای خودروهای شخصی بدون تغییر باقی ماند.
بند۲: از ۱۵ آذر ۱۴۰۴، سوختگیری با کارت اضطراری جایگاهها حداقل ۱۰ درصد گرانتر از قیمت تمامشده بنزین در پالایشگاه (قیمت فوب خلیج فارس) خواهد بود که در حال حاضر حداقل ۵۰۰۰ تومان به ازای هر لیتر است.
بند۳: بنزین یارانهای (۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی) فقط با کارت سوخت شخصی و در سقف سهمیه ماهانه قابل دریافت است. سهمیه یارانهای خودروهای دولتی (به استثنای آمبولانس، خودروهای مناطق آزاد و خودروهای خارجی) از ۱۵ آذر ۱۴۰۴ حذف شده و این خودروها فقط با نرخ آزاد سوخت دریافت میکنند.
بند۴: مالکان چند خودرو بنزینی فقط برای یک خودرو سهمیه یارانهای دریافت میکنند. آنها تا یک ماه فرصت دارند خودروی مشمول سهمیه را انتخاب کنند؛ در غیر این صورت وزارت نفت بهطور خودکار یک خودرو را تعیین خواهد کرد.
بند۵: از بهمن ۱۴۰۴، سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی خودروهای دوگانهسوز به نصف کاهش مییابد و طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینی به دوگانهسوز دوباره اجرا میشود.
بند۶ : برای رانندگان فعال در سکوهای حملونقل اینترنتی (اسنپ، تپسی و…) سامانهای ظرف حداکثر سه ماه ایجاد خواهد شد تا مابهالتفاوت قیمت بنزین آزاد و نرخ یارانهای بهصورت اعتبار ریالی به آنان پرداخت شود.
بند ۷: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی شورای امنیت کشور موظف است اطلاعات هویتی خودروها و مالکین آنها را به صورت برخط در اختیار وزارت نفت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران قرار دهد.
بند۸: کارگروهی با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانههای نفت، کشور، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و دبیرخانه شورای اطلاعرسانی دولت تشکیل شده که اختیار کامل دارد تا در آینده میزان سهمیههای لیتری و اعتباری، مدت مجاز ذخیرهسازی سهمیه و نرخ بنزین آزاد را بر اساس شرایط اقتصادی، اجرایی، امنیتی و سیاسی تغییر دهد.
بند۹: رسیدگی به تمامی اعتراضها و درخواستهای صنفی برای اصلاح سهمیهها و نرخها فقط بر عهده همین کارگروه است. قیمت نهایی بنزین آزاد جایگاهها نیز هر فصل بر اساس مصوبات این کارگروه و میانگین قیمت فصل قبل توسط وزارت نفت محاسبه و ابلاغ میشود.
این مصوبه از نیمه دوم آذر ۱۴۰۴ اجرایی میشود و استفاده از کارت سوخت شخصی عملاً اجباری خواهد شد.
آغاز اصلاح مسیر ناهموار بنزین
شاید بهترین بخش این طرح، حذف سهمیه یارانهای خودروهای دولتی باشد. حرکت به سمت اقتصاد آزاد و حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری گام مثبتی است، اما موفقیت آن به نظارت قوی بستگی دارد. دولت برای نتیجهگیری واقعی باید اقدامات تکمیلی و فوری زیر را نیز در دستور کار قرار دهد:
الزام نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده دولتی
اجبار خرید فقط خودروهای هیبریدی یا دوگانهسوز برای ناوگان جدید دولتی
تسریع در توسعه زیرساخت سوخت پاک CNG و برقی
تا وقتی این اقدامات مکمل انجام نشود، صرفهجویی واقعی و پایدار در مصرف بنزین محقق نخواهد شد.
متن کامل این تصویب نامه به شرح زیر است :



افزایش قیمت بنزین به تعویق افتاد !
سوختبری قانونی از مرزها از سر گرفته شد
سهمیه بنزین خودروهای صفر داخلی و وارداتی حذف می شود
آغاز عرضه بنزین سوپر از ۸ آذر در جایگاههای سوخت





ماشین پر مصرف رو تولید میکنن و بصورت قرعه کشی با هزار منت و بدقولی و هزار عیب و ایراد تحویل میدن بعد میگن بنزین شد۵ تومن…..بی لیاقتی شما رو ملت باید جواب بدن؟طرف ماشین هیبرید وارداتی آورده کلا تو ماه ۲۰ لیتر بنزین هم نیاز نداره اون باید بنزین ۵ تومنی بزنه مردم بدبختی که زورشون رسیده به خرید یه سمند حالا باید با این هیولای پر مصرف چکار کنن..پلاک جدید و قدیم دیگه چه صیغه ایه …..ما باید توان تولیدات مزخرف شما،دزدی های شما،عدم نظارت شما رو بدیم…..ملت افتادن به بدبختی ..سفره ی مردم تنگ نشده والا جمع شده….قول میدم تا نیم دوم سال بعد کلا بنزین تک نرخی میکنن
منطقش اینه که کارت سوخت خودرو های قدیمی و فرسوده رو باطل کنن بعد به خودرو های صفر سهمیه نمیدن 😐😐😐
اکثر روستاییان و مردم منطقه محروم فقط یا موتور سیکلت رده خارج دارن یا ماشین مدل پایین،
اونوقت اینها نباید کارت سوخت داشته باشند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
موتورسیکلتهای با سن زیاد الان کارت سوخت ندارند.
فردی میشناسم با شش بچه که سه تا مریض و معلول هستند، فقط یک موتور با عمر بالا داره و بدون کارت سوخت
راز بیچارگی منفعت طلبی شخصی مردم هست و منفعت جامعه اصلا اهمیتی نداره. این آقا میگه سهمیه ماشین قدیمی حذف شه بدن به صفر سواری که لااقل کمی اوضاع مالی بهتری داره چرااا؟چون خودش ماشین صفر سوار میشه. درد جامعه اینه. باز دم شما گرم مثالتون شخصی غیر خودتون بود.شهروندان ژاپنی که زودتر به محل کارشون میرسن ماشین رو دورتر از شرکت پارک میکنند تا اونهایی که دیرتر میرسن بتونن سریعا جلو شرکت پارک کنند و سریعا در محل کار حاضر شوند خب اینجوریه که میشه ژاپن
به امید روزی که بنزین از انحصار دولت خارج شده و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود.
شماها واقعا عقل ندارید؟؟؟؟!!