دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰

تحلیلی به سرنوشت LPG و CNG در ایران

منتشر شده در 04 مرداد 1404 ساعت 20:30
نویسنده متین شیری
تحلیلی به سرنوشت LPG و CNG در ایران

گاز طبیعی فشرده سال‌هاست که سوخت منتخب خودرو ها در ایران شده. اما پشت پرده‌ی حذف ناگهانی LPG چه بود؟ کدام انتخاب به‌صرفه‌تر است؟

وقتی صحبت از سوخت‌های جایگزین بنزین در ایران به میان می‌آید، دو نام بیش از بقیه در حافظه عمومی و اسناد سیاست‌گذاری به چشم می‌خورد: گاز مایع نفتی (LPG) و گاز طبیعی فشرده (CNG). هر دو از منابع داخلی کشور تأمین‌پذیرند و هر دو زمانی امیدهایی برای کاهش وابستگی به بنزین و کاهش آلودگی شهری ایجاد کرده بودند. اما یکی به حاشیه رانده شد و دیگری، با همه مزایا و چالش‌هایش، به سیاست غالب بدل شد.

داستان گازها: ورود، صعود و کنار رفتن LPG

در دهه ۱۳۷۰ شمسی، استفاده از گاز مایع (LPG) به‌عنوان سوخت جایگزین بنزین در خودروها به‌طور محدود در ایران آغاز شد. نصب کیت‌های تبدیل در خودروهای شخصی، وانت‌ها و تاکسی‌ها رایج شد. جایگاه‌های رسمی LPG نیز در برخی استان‌ها احداث شدند. مزایایی چون پیمایش بالاتر، هزینه نصب پایین‌تر و فضای کمتر اشغال‌شده در خودرو، این سوخت را به گزینه‌ای جذاب برای اقشار متوسط و کم‌درآمد تبدیل کرده بود.

اما این روند پایدار نماند. در میانه دهه ۸۰ شمسی، با افزایش نگرانی‌ها درباره ایمنی ناشی از نصب‌های غیراستاندارد، رقابت LPG با مصارف خانگی (مانند گرمایش و پخت‌وپز)، و نبود نظارت کافی بر کیفیت تجهیزات، وزارت نفت استفاده از LPG برای خودرو را ممنوع اعلام کرد. بدین ترتیب، مسیر گاز مایع به‌عنوان سوخت خودرو در ایران مسدود شد؛ تصمیمی که بسیاری آن را بیش از آن‌که فنی بدانند، ناشی از ملاحظات اجرایی و نگرانی‌های لجستیکی تلقی می‌کنند.

ورود CNG؛ انتخابی ملی، اجباری مردمی

هم‌زمان با کنار رفتن LPG، سیاست‌گذاران انرژی در ایران استراتژی تازه‌ای را دنبال کردند: توسعه گسترده استفاده از گاز طبیعی فشرده (CNG) به‌عنوان سوخت جایگزین بنزین. این انتخاب بر پایه دو منطق کلیدی شکل گرفت: نخست، بهره‌برداری گسترده از میادین گازی پارس جنوبی و دوم، کاهش وابستگی به واردات بنزین در دوران تحریم.

از اوایل دهه ۱۳۸۰، توسعه جایگاه‌های سوخت‌گیری CNG، الزام به نصب کیت‌های دوگانه‌سوز در خودروها، و تولید خودروهای پایه‌گازسوز با حمایت خودروسازان داخلی در دستور کار قرار گرفت. امروز، ایران با بیش از ۴ میلیون خودروی CNG، جزو بزرگ‌ترین ناوگان‌های گازسوز جهان محسوب می‌شود.

مقایسه فنی و اقتصادی LPG و CNG: دو نگاه، دو سیاست

معیارCNGLPG
منبع اولیهمتان از گاز طبیعیپروپان/بوتان از نفت
نیاز به پالایشگاهندارددارد
زیرساخت توزیعنیازمند خط لوله و کمپرسورتانکر و سیلندر قابل‌حمل
هزینه نصب در خودروبالاپایین
ایمنی در نشتایمن‌تر (سبک‌تر از هوا)خطرناک‌تر (سنگین‌تر از هوا)
میزان پیمایشپایین‌تربالاتر
آلودگی محیط‌زیستیکمترکمی بیشتر
ارزش صادراتیمحدودبالا

این جدول نمایانگر تقابل دو رویکرد در سیاست انرژی است. LPG با هزینه پایین‌تر، پیمایش بیشتر و زیرساخت ساده‌تر، در بسیاری از کشورها انتخاب مصرف‌محور محسوب می‌شود. در مقابل، CNG هرچند آلایندگی کمتری دارد و ایمن‌تر است، اما از نظر هزینه نصب، فضای اشغال‌شده در خودرو، و محدودیت‌های سوخت‌گیری، با چالش‌هایی جدی مواجه است.

در واقع، انتخاب بین این دو گاز صرفاً فنی نیست؛ بلکه ناشی از اولویت‌گذاری سیاسی و اقتصادی کشورهاست. در ایران، اولویت با استفاده حداکثری از منابع گاز داخلی بود؛ سیاستی که از منظر امنیت انرژی قابل دفاع است، اما در حوزه رفاه مصرف‌کننده، مسیر دشوارتری را رقم زد.

الگوی جهانی؛ هر کشور، یک انتخاب
کشورسوخت غالب جایگزینتوضیحات فنی و راهبردی
ایتالیاCNG و LPGسیستم‌های دوگانه، مشوق مالی برای هر دو سوخت
ایرانCNGاستفاده گسترده به‌دلیل وفور گاز طبیعی، ممنوعیت و محدودیت استفاده از LPG
پاکستانCNGسابقاً بیشترین خودروهای CNGسوز؛ مشکلات زیرساخت و کمبود گاز در سال‌های اخیر
برزیلCNGبرنامه بلندمدت کاهش مصرف بنزین؛ ترکیب CNG با اتانول
کره جنوبیLPGتمرکز ویژه بر LPG برای تاکسی‌ها و خودروهای دولتی؛  کنترل سخت‌گیرانه ایمنی
لهستانLPGبه‌کارگیری گسترده LPG به‌دلیل وفور پالایشگاه و نبود ذخایر گاز طبیعی
ترکیهLPGیکی از بزرگ‌ترین بازارهای LPG خودرو در جهان؛ واردکننده گاز مایع

مرور تجربه جهانی نشان می‌دهد که اکثر کشورها بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و زیرساختی خود، یکی از دو گزینه یا هر دو را انتخاب کرده‌اند. در اروپا و آسیای شرقی، LPG انتخاب محبوبی بوده است. در حالی‌که در آمریکای جنوبی و جنوب آسیا، CNG با تمرکز بر حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته است.

تصمیم دولت؛ الزاماً اشتباه نبود، اما قابل اصلاح است

با درنظر گرفتن ذخایر گاز ایران، زیرساخت خط لوله، و شرایط تحریمی، انتخاب CNG برای حمل‌ونقل عمومی و کاهش مصرف بنزین، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد. اما آنچه جای نقد دارد، نحوه اجرای این سیاست است. تحمیل CNG به خودروهای شخصی، بدون توسعه کافی زیرساخت، بدون رعایت الزامات ایمنی و بدون تنوع‌سازی در گزینه‌های سوختی، باعث شکل‌گیری یک ناوگان ناکارآمد و فرسوده شده است.

در بسیاری کشورها، LPG، CNG، برق و حتی هیدروژن در کنار یکدیگر به‌کار گرفته می‌شوند. تنوع، نه تنها به کاهش ریسک، بلکه به افزایش رضایت مصرف‌کننده و انعطاف‌پذیری شبکه انرژی منجر می‌شود.

نگاه به آینده: سوخت‌های جایگزین نوین

با ورود تدریجی فناوری خودروهای هیبریدی، برقی و حتی سلول‌سوختی هیدروژنی به بازار جهانی، چشم‌انداز حمل‌ونقل در حال دگرگونی است. ایران نیز اگر می‌خواهد سهمی در آینده انرژی داشته باشد، ناگزیر است از سیاست تک‌گزینه‌ای فاصله بگیرد.

جمع‌بندی: یک انتخاب، چند پیامد

ایران کشوری با ظرفیت بالای انرژی است. اما در موضوع LPG و CNG، به‌جای ترکیب هوشمندانه منابع و ترجیحات مصرف‌کننده، یک مدل تک‌گزینه‌ای و الزامی را اجرا کرد. در شرایط کنونی، بازنگری در این مسیر نه تنها ممکن، بلکه ضروری است. سیاستی که هم منابع داخلی را حفظ کند، هم تجربه شهروند را بهبود دهد، و هم مسیر گذار به آینده‌ی برقی و پاک را هموار سازد.

خواندنی: سورن پلاس دوگانه سوز ؛ مشخصات فنی و معرفی تیپ ها

ویدیو های پیشنهادی

۳ Responses to “تحلیلی به سرنوشت LPG و CNG در ایران”

  1. راننده گفت:

    اگه برا خونه های نوساز زیر پانزده سال در پشت بام مجوز وسند نیم طبقه حدود بیس سی متری را در قبال ان مقدار نصب پنل خورشید بدن که میتونه پنل به گونه نصب بشه که سقف نیم طبقه باشه هم مشکل برق و کمبود مسکن برطرف میشه.اینم پیگیری کنید .تشکر

    ۰
    ۲
  2. رامتین گفت:

    همون مسئله صادرات بوده که ال پی جی کنسل شد

    ۰
    ۰
    • aria گفت:

      سوخت cng مزایای زیادی داره مثل کفور جایگاه‌ها در شهرها و دسترسی نسبتا ساده، عدم معطلی در صفهای طولانی مثل بنزین، و هزینه بسیار پایین سوخت گیری، اما دو مشکل بزرگ داره، اولا جای زیادی رو از فضای خودرو اشغال میکنه و پیمایش مسیرش هم خیلی کمه، معمولا ۱۵۰ کیلومتره

      ۰
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X