موضوعات داغ روز:

تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟

منتشر شده در 01 خرداد 1404 ساعت 13:01
عکاس علیرضا پاداش
ویدئو حسین دلاور
کارگردان رضا چوکامی

شاهین پلاس محصول جدید شرکت سایپا است که در حال حاضر عنوان گران ترین سدان داخلی را یدک می کشد. در این قسمت به تست و بررسی آن پرداخته ایم.

در قسمت جدید ویدیوهای تست و بررسی آخرین خودرو، سدان شاهین پلاس سایپا مورد نقد قرار گرفته است. رسانه آخرین خودرو در هر سال تعدادی خودروی وارداتی، داخلی و مونتاژی را در کلاس های بنزینی، برقی، هایبرید و پلاگین هایبرید مورد تست و بررسی تخصصی قرار می دهد. آخرین خودرو خودروهای مختلف را در هر سال و در قالب فصل های مختلف، به چالش می کشد و بررسی تخصصی خودروهای داخلی و وارداتی را با بیان نکات مثبت و منفی انجام می دهد. از سال ۱۴۰۲ تاکنون، رسانه آخرین خودرو بیشترین تست و بررسی تخصصی خودروهای داخلی و وارداتی را در ایران داشته است و عمده خودروهای جدید بازار را به چالش کشیده است.

شاهین یکی از سدان های پرطرفدار شرکت سایپا است که از زمان عرضه خود توانست فروش به نسبت خوبی را در بازار ایران تجربه کند اما وجود برخی مشکلات باعث شد که مشتریان برای خرید این خودرو دچار تردید شوند. یکی از این موارد استفاده از پیشرانه M15 TC بود که این پیشرانه در حقیقت نسخه توربو پیشرانه M15 به حساب می آمد که در گذشته در محصولاتی نظیر ساینا و کوییک استفاده شده بود و ۸ سوپاپ بودن این پیشرانه باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شد. به همین دلیل شرکت سایپا تصمیم گرفت تا نمونه ارتقا یافته شاهین را با نام شاهین پلاس را روانه بازار ایران کند که هم در بحث پیشرانه و هم در بحث امکانات، تغییرات اساسی را در این خودرو به وجود آورد.

تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟

در این قسمت از تست و بررسی خودروهای بازار ایران، به سراغ شاهین پلاس به عنوان گران ترین سدان داخلی بازار ایران رفته ایم و این خودرو را به چالش کشیده ایم. در ادامه بررسی کوتاهی از این خودرو خواهیم داشت.

طراحی کلی گران ترین سدان داخلی

شاهین پلاس در بخش طراحی بیرونی خود تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد و به جز عبارت ( شاهین +) در قسمت های عقب این خودرو نمی توان وجه تمایز دیگری میان شاهین پلاس و شاهین مشاهده کرد. با این حال به طور کلی سبک طراحی خانواده شاهین شرکت سایپا، سبک طراحی نسبتا جوان پسند بوده و با توجه به ابعاد و اندازه آن می تواند برای استفاده خانواده های ایرانی مناسب باشد.

تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟

اما در طراحی داخل کابین قضیه کمی متفاوت است و تغییرات بیشتری را می توان در داخل کابین این خودرو مشاهده کرد. مسلما اولین چیزی که می تواند توجه بیننده را به خود جلب کند استفاده از رنگ های روشن در بخش داشبورد و رودری ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده و باعث افزایش جذابیت طراحی داخل کابین شاهین پلاس شده است. از طرفی استفاده از طرح چوب بر روی قسمت هایی از داشبورد و همچنین تریم مشکی پیانویی باعث شده است تا گران ترین سدان داخلی جلوه ای لوکس را به خود بگیرد.

تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟

مشخصات فنی شاهین پلاس

اوج ارتقا و تغییرات صورت گرفته بر روی شاهین پلاس در مقایسه با سایپا شاهین مربوط به بخش پیشرانه و قوای محرکه است. جایی که در این خودرو برای اولین بار شاهد استفاده از پیشرانه ME16 بر روی محصولات سایپا هستیم. برای آنکه بیشتر با این پیشرانه آشنا شویم لازم است بدانیم که پیشرانه ME16 نسخه ایرانیزه EC5 گروه PSA است و شباهت هایی به TU5 پلاس ایران خودرو دارد. اما در برخی بخش ها ME16 به روزتر از TU5 پلاس به حساب می آید. این پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می تواند حدودا ۱۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را تولید کرده و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت نشان DAE به چرخ های جلو منتقل کند.

تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟

شاهین پلاس به عنوان گران ترین سدان داخلی در بحث تعلیق و بسیاری از اجزای فنی تفاوتی با نسخه های قبلی ندارد و تعلیق جلوی این خودرو از نوع مک فرسون بوده و در بخش عقب آن ساختار نیمه مستقل H دیده می شود.

امکانات ایمنی و رفاهی گران ترین سدان داخلی

یکی دیگر نکات مثبتی که در شاهین پلاس دیده می شود این است که در مقایسه با شاهین، بر تعداد امکانات و آپشن ها افزوده شده و پکیج امکانات خوبی را می توان در آن مشاهده کرد. از جمله امکاناتی که می توان در گران ترین سدان داخلی مشاهده کرد می توان به؛ فرمان کمکی برقی، استارت دکمه ای، سانروف، آنتن کوسه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ ترونیک جعبه دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی اندروید، آینه های تاشو برقی، گرم کن صندلی های جلو و… اشاره کرد.

آلبوم تصاویر

ویدیو های پیشنهادی

۲۳ Responses to “تست گران ترین سدان داخلی ؛ شاهین پلاس ارزش خرید دارد؟”

  1. Shah گفت:

    بیشترین تفاوت این دو ماشین و دلیل اصلی برتری شاهین بنظرم تو طراحی بهترشه. هر چند که اگه قرار باشه طراحیش همینطور خوب بمونه باید یک فیس لیفت بکنه. یکی از خرافاتی که وجود داره در مورد موتور نسخه توربو هست. الان که خدود ۴ سال گذشته میتونید از مالکان یا نمایندگی بپرسید و ببینید که موتور نسخه توربو براش مشکلی پیش نیومده و «هشت سوپاپ بودن» درسته که نشون میده تکنولوژی موتور قدیمیه ولی در مقایسه با tu5 که اون هم قدیمی به حساب میاد باز تفاوتی ندارن ضمن اینکه گشتاور ثانویه و قدرت موتور توربوسارژ توی مصرف سوخت برابر به مراتب بهتره. تست و بررسی خوبی بود البته مشکل لرزش ایینه برای همه وجود نداره و یک چیز شانسی هست. اگه سایپا و ایران خودرو شراکت میکردن قطعا ماشین خوبی تولید میشد

    ۱۲
    ۴
  2. sharmin گفت:

    تو بین همه ماشینای ایرانی حتی چینیای مونتاژی خیلی گرونتر مثل اریزو ۵و ۶ و رسپکت و….. و حتی خیلی از وارداتیایی مثل سوزوکی بالنو و امثالش که خیلیم گرونن دنا پلاس توربو اتومات از همه بهترینه به ویژه اگه نسخه efp tc بیاد با شتاب خیلی خوبش
    سایپا همیشه در حسرت یه موتور خوبه که نداره حتی سعی کرد ef7 توربو رو واسه این ماشین از ایران خودرو بگیره که بازم موفق نشد
    با موتور ۱۱۱ اسبی tu5 و شتاب ۱۴ ثانیه به گرد دنا توربو نمیرسه

    ۴
    ۲۰
  3. متین گفت:

    من یک سال و نیم شاهین با کنترل پایداری داشتم الانم ۶ ماهی هست تارا وی۴ دارم تا الان که ۱۰ هزار تا رفتم برعکس چیز هایی که شنیده بودم هیچ مشکل برقی نداشته فقط برای سرویس و اپدیت موتور گیربکس رفتم نمایندگی و کولرش هم با این هوا بالا ۴۰ درجه کاملا اوکی هست .
    در کل کیفیت سواری تارا چند سر و گردن از شاهین و دنایی که داشتم بالاتر هست و پلتفرم به روز تری داره .قیمت واقعی شاهین پلاس حداقل ۵۰ تومن زیر تارا وی۴ هست این قیمت الانشم فقط به خاطر عرضه کمش هست خود شاهین جی اولین بار که اومد از دنا اتو تا چند ماهی بیشتر قیمت میدادن براش.
    سواریی تارا خیلی نرم تر هست و هندلینگش داخل پیچ ها و فرمان دادن ناگهانی بهتره و سرعت کلا احساس نمیکنی ولی داخل ناهمواری جاده شاهین بازی کمتری داره حس اطمیناش بیشتره . در مورد هماهنگی بهر موتور و گیربکس شاهین که گفتید یک چیز ثابتی نیست ممکنه همین هفته بعد ایران خودرو یک اپدیت بده و از شاهین اوکی تر باشه یا سایپا با اپدیت جدیدش گند بزنه . مثلا برای شاهین جی اپدیت ۸۳ عالی بود اپدیت ۸۵ و ۸۶ فاجعه شده بود مشاهین گاز هرز میخورد و دل دل میکرد ولی ۸۷ باز خوب شد . در مورد ایمنی تارا بهتر از شاهین نباشه قطعا بدتر نیست چون همون ۳۰۱ هست و داخل تصادفات سنگینشم عملکرد سقف و ستون ها در کل اتاقش عالی بوده
    عایق بندی تارا به شدت عالی هست چه از نظر موتوری چه صدای باد اصلا اصلا با شاهین قابل مقایسه نیست . در ها و صندوق تارا کاملا نرم و یخچالی بسته میشه حس کیپ بودن خوبی داره ولی شاهین باید محکم مثل ماشین قدیمی بکوبیش و با رگلاژ هم درست نمیشه . داخل تارا هر جا که مستقیم با دست در تماس هست از متریال نرم و چرم استفاده شده مثل زیر ارنجی و رودری ها و پلاستیک دور کلید فرمان و…. هر دو خودرو ورود بدون کلید دارن و تارا در کنار اینکه لمسی هست و برای در شاگرد هم شاسی داره با هاش میشه اینه ها و سانروف بست ولی با شاهین نمیشد اخر مجبور میشدی کلید در بیاری که عملا بی فایده بود. یا نکته با شاهین خیلی مشل داشت اینکه هوز مثل پراید فناوری چراغ های جلوش پایه اچ۴ است نور دهیش افتضاحه . کلا یک سری جزئیات داخل شاهین پلاس رعایت نشده مثل
    شیشه های سولار گلس . رینگ۱۶ لاستیک ۲۰۵ . ایربگ جانبی . پاور سانروف . صندلی ۶ حاله برقی شاگرد و تنظیم گودی کمر راننده . سنسور باران . اینه الکتروکرومیک. ساب ووفر فابریک . کیک سنسور صندوق به همراه جک . قابلیت خوابیدن صندلی های عقب . زیر ارنجی ردیف عقب . اندروید اتو و کارپلی . چراغ داشبورد و افتاب گیر و سرنشین عقبی . ولکام لایت زیر اینه و…….
    در کل حتی شاهین پلاس ۵۰ تومن زیر تارا هم باشه بازم انتخاب من صددرصد تارا هست

    ۲۴
    ۸
  4. ناشناس گفت:

    تنها طرفدارای این ماشین فن پیجای این ماشینن
    طراحی چوب داخلش که خیلی سالمندی کرده این ماشینو.شتاب نه خیلی بالا نبود ایربگ جانبی.رینگای کوچیک ۱۵ که لاقل رینگ ۱۶و پهنای لاستیک بزرگتری رقیباش دارن.داخل بی کیفیتو کامل پلاستیک خشک حتی زیر ارنجیم چرم یا پلاستیک نرم کار نکردن.صندلی برقیشو که از رو دنا کش رفتن و صندلی شاگردم برقی نیست
    موارد دیگه و از پیش پا افتاده مثل سنسور باران.زیر ارنجی عقب.لنز چراغ.فرمان دیکات.اینه فتو کرومیک.اپل کار پلی و اندورید اتو هم که نداره
    در کل تارا و به ویژه دنا توربو اتومات از این ماشین بهترن

    ۱۲
    ۵
  5. mohammad گفت:

    رینگای این ماشین خیلی کوچیکن نمای بغلو خیلی زشت کرده

    ۱۱
    ۳
  6. kami گفت:

    عجیبه cvt با موتور ۸ سوپاپ توربو از این ماشین بهتر شتاب میگیره

    ۱۱
    ۵
  7. sadra گفت:

    بیشتر این ماشین به درد افراد سن بالا میخوره تا جوونا
    شتاب بالایی نداره . طراحی چوب داخلش سن بالا پسند کرده ماشینو

    ۸
    ۲
  8. امیر گفت:

    تارا مورد بهتریه
    پلتفرم و طراحیش به روز تره اپشناش بیشتره

    ۲۲
    ۵
  9. shayea گفت:

    نه این نه تارا tu5 فقط رو ۲۰۷ ۲۰۶ عشقه

    ۴
    ۱۲
  10. جوادی گفت:

    با این قیمتا ماشین اقتصادی از رده خارج ارزو شده چه برسه به این شاهکار سایپا نا ایمن

    ۵
    ۶
  11. (Saeed(PEUGEOT گفت:

    به شخصه تارا رو خیلی سرتر از این ماشین میبینم

    چهره ماشین که سلیقه ای هست که خداییش خودم تارا رو بیشتر میپسندم ….تو نرمی و عایق بندی اتاق و امکاناتی مثل ۴ ایربگ و فرمان دی کات و پاور سانروف و درب صندوق با سنسور پا (اتوترانک) که همجوره تارا سرتره

    ۱۷
    ۷
  12. Mmad گفت:

    تازه تو مسافت کوتاه بود وگرنه موتور توربو خودشو تو گشتاور و شتاب ثانویه نشون میده

    ۳
    ۲
  13. ناشناس گفت:

    تارا طراحیش فاجعس. نمیدونم چرا طراحی عقب این ماشینو ایران خودرو درست نمیکنه. صرفا باریک تر شدن چراغای عقب کمکی نمیکنه و باید کلا دوباره طراحی بشه. ایمنی شاهین قطعا از تارا بهتره. اینکه از رو ۳۰۱ کپی کرده دلیل بر ایمن بودن این ماشین نمیشه. در بین تمام ماشین های ایرانی فقط شاهین تست ایمنی در خارج داده و حتی اگه همین تست ایمنی رو با ۳۰۱ مقایسه کنیم باز مشخصه که ایمنی شاهین بیشتره. اگر فیلم تست ایمنیشو ندیدین میتونین گوگل کنین. البته ریرا هم ایمنی خوبی داره و در خارج تست ایمنی داده

    ۴
    ۱۱
  14. متین گفت:

    تنها نکته مثبت این ماشین طراحی ظاهری هست که اونم داره قدیمی میشه.طراحی داخل کابین هم که شبیه ام وی ام های ۱۵ سال پیشه. به نظرم مردم فقط بخاطر خدمات پس از فروش سمت این جنس ماشین ها میرن

    ۵
    ۱
  15. ناشناس گفت:

    الان اختلاف قیمت شاهین cvt و شاهین پلاس به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده….آیا ارزشش را دارد ۳۰۰ تومن بیشتر بدهیم و شاهین پلاس بخریم؟

    ۳
    ۳
  16. رضا گفت:

    به نظر من:
    1.نگاه افراد به طراحی و ظاهر خودرو که کاملا سلیقه ای است و سلیقه هر کسی هم برای خودش محترم
    2. مهم ترین آیتم برای رانندگی خودروهای اتوماتیک، هماهنگی موتور و گریبکس هست، و به عنوان کسی که شاهین پلاس و تارا v4 را روندم به نظر شاهین پلاس در این زمینه واقعا عملکرد بهتری دارد.
    3. کج سلیقگی سایپا در قرارندادن برخی از آپشن ها را می توان با هزینه نه چندان زیاد جبران کرد.

    ۳
    ۶
  17. محمدجواد گفت:

    والا بدون هیچ تعصبی تارا بخاطر پلتفرم پژو۳۰۱ از شاهین بهتره و با یه ریمپ موتور گیربکسش از شاهین هم بهتر میشه

    ۱۱
    ۳
  18. سهیل گفت:

    به نظر من شاهین cvt از نظر موتور کشش و توان بیشتری داره همونطور که تو درگ هم اول عقب افتاد که اونم به خاطر گیربکس cvt بود اما بعد سریع از همشون جلو افتاد و درکل موتور tu5 موتور جون داری نیست مخصوصا وزن شاهین هم کلا توی ماشینای ایرانی سنگین ترینه در ضمن قیمت شاهین پلاس غیر منطقیه و وضعیت تولیدش هم مشخص نیست و احتمال داره همین الانم تولید نشه یا خیلی محدود تولید شه
    با تشکر از آخرین خودرو لطفا سهند s هم بررسی کنید

    ۴
    ۲
  19. علی گفت:

    سلیقه‌ای شما هم برای خودتان محترم

    ۳
    ۲
  20. ناشناس گفت:

    با ۱۲۰۰ نظرم یه سراتوئه.

    ۴
    ۰
  21. علیرضا گفت:

    تارا V4 شاهین+ جک j4

    ۱
    ۰
  22. سروش گفت:

    به نظر من دناپلاس به مراتب بهتره
    یک اینکه طراحی داخل دنا ازش بهتره
    موتور ای اف سون واقعا چه توربو چه معمولی بهتره
    بازار خرید و فروش و قطعاتش بازم بهتره
    نمایندگی هاش هم بهتره چون تا جایی که میدونم بعضی نمایندگی ها اون اوایل به شاهین دست نمی‌زدند
    و مهمترین موضوع اینه که این خودرو با امکانات برابر و موتور ضعیف تر قیمتش از دنا و تارا. بالاتره که خیلی مضحکه با پولش میشه به راحتی یه سراتو یا اریزو خرید که یه پله از ماشین ایرانی بهترن

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.