تکلیف تعرفه و واردات خودرو در سال آینده چیست؟
در روز های اخیر صحبت های زیادی را در مورد تعرفه واردات خودرو شنیده ایم اما در عمل چه اتفاقی در سال آینده خواهد افتاد؟
واردات خودرو پس از ممنوعیت چندساله در زمان وزارت سید رضا فاطمی امین بازگشایی شد و عملا در دولت رئیسی واردات خودرو کلید خورد. بر اساس آئین نامه تدوین شده برای واردات خودرو، تعرفه متغیر ۵۵ تا ۹۵ درصد بسته به حجم موتور برای خودروها در نظر گرفته شد. اما حالا دولت جدید با ریاست دکتر مسعود پزشکیان، در لایحه بودجه سال آینده تعرفه را بیشتر از قبل در نظر گرفته و نگاه درآمدی بیشتری به واردات خودرو داشته است. همچنین ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک هم نزدیک به ۱۵۰ درصد رشد داشته و همه این ها باعث می شود تا در سال آینده افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی را داشته باشیم. اما در ابتدا مبنای تعرفه واردات و اساس وجود این مکانیزم را بررسی می کنیم.
چرا تعرفه اعمال می شود؟
تعرفه واردات در واقع مکانیزمی است که در تمام دنیا برای حمایت از تولید و صنعت و همچنین کنترل بازار در نظر گرفته می شود. برای مثال به تازگی دیده ایم که ترامپ در آمریکا تعرفه های جدید و نسبتا سنگینی را برای واردات محصولات چینی در نظر گرفته است. این اقدام در عمل برای حمایت از صنعت داخلی یک کشور و همچنین تنظیم بازار انجام شده است. اما طبیعتا این اقدام زمانی پاسخگو است که شما در داخل توان تولید محصولی با کیفیت مشابه خارجی داشته باشید اما در ایران و در مورد خودرو اصلا اینطور نیست. به عبارت ساده تر، در ایران تعرفه ها فقط برای حمایت از صنعت و همچنین ایجاد درآمد برای دولت در نظر گرفته می شوند و افزایش تعرفه در سال جدید به معنی حمایت بیشتر دولت از صنعت خودرو و همچنین سود بیشتر دولت از محل واردات خودرو است.

تصمیم عجیب دولت پزشکیان
در حالی که در ماه های اخیر جهش حداکثری نرخ ارز را در اقتصاد کشور تجربه کرده ایم و تمامی اجناس که به نوعی به دلار مربوط می شوند افزایش قیمت بی سابقه ای داشته اند، دولت پزشکیان تصمیم به اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ گرفت. در یک دولت ایده آل، مسئولین زمانی که افزایش شدید نرخ ارز را تجربه می کنند، با کاهش تعرفه سعی خواهند کرد تا افزایش قیمت شدیدی به جامعه تحمیل نشود. اما اینجا ایران است و ما به خلاف مسیر منطق رفتن عادت داریم و قرار است در سال آینده تعرفه ۱۰۰ درصدی را برای خودروهای بنزینی داشته باشیم. این را هم در نظر داشته باشید که تکلیف تعرفه برای واردات خودروهای هیبرید و برقی هنوز مشخص نیست و فعلا مبنا برای این نوع خودروها هم همان ۱۰۰ درصد در نظر گرفته می شود. البته این هم محتمل است که تغییری برای تعرفه خودروهای تمام برقی و هایبرید نداشته باشیم و همان تعرفه های قبلی در سال جدید اعمال شوند.
چرا قانون مجلس اجرا نمی شود؟
به نظر می رسد حتی اگر دولت نتواند از درآمد ناشی از واردات بگذرد هم راه دیگری برای ادامه بهتر روند واردات خودرو وجود داشته باشد. دولت می تواند در تعرفه فعلی واردات تغییری ایجاد نکند و از طرف دیگر واردات با منشا ارز خارجی به صورت نو و کارکرده توسط اشخاص را آزاد کند. و چون در آن قانون محدودیت ارزی و موتوری وجود ندارد، این نوع از واردات می تواند درآمد ۳ برابری برای دولت ایجاد کند. البته این نوع واردات قطعا به رده بالای بازار خودرو هم سر و سامان می دهد و از همه مهم تر اینکه دیگر خبری از ارزبری نخواهد بود.
البته این پیشنهاد از طرف برخی از مسئولین مطرح شده اما بر اساس شنیده ها گویا مخالفت هایی (بخصوص در مجمع تشخیص مصلحت نظام) با آن وجود دارد. حال باید دید عاقبت واردات در سال آینده چه می شود اما با این دست فرمان، افزایش قیمت شدید وارداتی ها قطعا اتفاق خواهد افتاد.
حقوق گمرکی واردات خودرو ایرانیان مقیم خارج کشور اعلام شد
تخصیص ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات خودروهای برقی و هیبریدی
ایرانیان خارج از کشور به زودی میتوانند خودرو وارد کنند ؛ ثبت سفارش با کد رهگیری
آمار واردات خودرو تا پایان مهر ۱۴۰۴





الان دقیقا پولها رو دوباره دارن جمع میکنن و مردم هم برای بار صدم گول میخورن قطعا با تعرفه ۱۰۰ درصدی و دلار ۷۰ هزار تومنی قیمت خودرو های وارداتی هیچی بالا نره ۱۰۰ درصد بالا میره و بعد هم مردم هم که نمی تونن با دولت در بیفتن یا باید انصراف بدن یا پول دارن بخرن