%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰

تکلیف سایپا تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

منتشر شده در 30 مرداد 1404 ساعت 14:04
نویسنده متین شیری
تکلیف سایپا تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

خصوصی سازی سایپا با رفع مشکلات حقوقی پیشرفت کرده؛ دولت وعده داده تکلیف سهام ظرف دو هفته  مشخص شود، اما جزئیات نهایی هنوز مشخص نیست.

به گزارش آخرین خودرو، واگذاری سهام دولتی سایپا پس از رفع مشکلات حقوقی اصلی به مرحله تعیین تکلیف نزدیک شده است. زهره عالی‌پور، رییس سازمان خصوصی‌سازی کشور، در مصاحبه با آخرین خودرو در رابطه با آخرین وضعیت مشکلات حقوقی شرکت سایپا اعلام کرد: مدت‌هاست که واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در سایپا و ایران‌خودرو در لیست واگذاری قرار دارد. متأسفانه بخشی از این سهام در وثیقه بوده و به همین دلیل امکان واگذاری آن در بورس وجود نداشت، چراکه این شرکت‌ها پذیرش‌شده بازار هستند و قوانین بورس اجازه چنین واگذاری را نمی‌دهد. خوشبختانه در دولت تصمیماتی برای آزادسازی این سهام گرفته شده که منتظر ابلاغ آن هستیم. امیدواریم بتوانیم هرچه سریع‌تر مشکلات حقوقی را رفع کنیم. مبنای این اقدام مصوبات دولت خواهد بود و پس از ابلاغ، فرآیند آزادسازی سهام و سپس برنامه‌ریزی برای واگذاری آغاز خواهد شد.»

زمان مشخص شدن وضعیت سایپا

سؤال خبرنگار درباره زمان تقریبی واگذاری سایپا، با پاسخ عالی‌پور همراه شد: «به‌طور دقیق نمی‌توان زمان تعیین کرد، اما مصوبه‌ای از سال گذشته برای واگذاری داریم. اگر بحث‌های حقوقی نهایی شود و اسناد به تصویب مراجع برسد، در اولین جلسه هیئت واگذاری قیمت پایه و شرایط عرضه مطرح خواهد شد. امیدواریم ظرف دو هفته آینده این اقدامات انجام شود. اگر به این موعد نرسد، در جلسه بعدی هیئت واگذاری تصمیم‌گیری خواهد شد؛ مگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد. خوشبختانه اصلی‌ترین مشکل رفع شده و تنها اجرای مصوبات باقی مانده است.»

تأثیر شرایط منطقه‌ای بر متقاضیان

در خصوص گزارش رسانه‌ها مبنی بر عقب‌نشینی برخی متقاضیان پس از حمله رژیم صهیونیستی، عالی‌پور گفت: «سایپا ظرفیت بزرگی در صنعت خودرو دارد. ایران‌خودرو نیز اکنون توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و تغییرات اساسی را تجربه کرده است. در مورد سایپا، اطمینان داریم با واگذاری سهام دولت و نهادهای عمومی به بخش خصوصی، تغییرات جدی رخ خواهد داد. متقاضیان زیادی درخواست مکتوب خود را برای شرکت در مزایده ارائه کرده‌اند. نمی‌توان قطعی گفت چه کسانی شرکت خواهند کرد یا چه کسانی کنار کشیده‌اند. فضای عمومی بازار سرمایه پس از جنگ ممکن است بر تصمیم برخی اثر گذاشته باشد، اما امیدواریم همه متقاضیان پیشین همچنان پای کار باشند.»

تحلیل

تجربه ایران‌خودرو و آینده سایپا

واقعیت امر در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت خودروساز جاده مخصوص این است که واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی هیچ‌گاه کار ساده‌ای نبوده و نیست، زیرا این دو شرکت ذی‌نفعان و رانت‌خواران بزرگی داشته و دارند. متقاضیان ایران‌خودرو که با برنامه‌ای طویل‌المدت اقدام به خرید این شرکت کردند، توانسته‌اند به هر شکل و نحوی که بوده اهداف خود را محقق کنند، هرچند وضعیت مطلوب آن‌ها کامل نیست. پرسش مهم این است که دولت از خصوصی‌سازی ایران‌خودرو چه درس‌هایی گرفته و این درس‌ها را برای فروش سایپا چگونه اعمال خواهد کرد؟ اقدامات مانند اهلیت‌سنجی، فروش تعهدی و ارائه برنامه قبلی متقاضیان تا چه حد به موفقیت سایپا کمک خواهد کرد؟ واگذاری سایپا آزمونی بزرگ برای اعتماد سرمایه‌گذاران و مسیر توسعه خودروسازی ایران است.

سرنوشت سایپا و تاثیرات آن

واگذاری سایپا با ترکیبی از موانع حقوقی، وعده‌های غیرشفاف و تأثیر شرایط ژئوپلیتیک روبروست که مسیر ورود سرمایه‌گذاران واقعی به مزایده‌ها را پیچیده کرده است. مشکلات وثایق بانکی و محدودیت‌های قانونی بورس، بلاتکلیفی مستمر و نگرانی سرمایه‌گذاران را تشدید کرده و تأخیر در اجرای مصوبات دولت، اثربخشی خصوصی‌سازی را به خطر انداخته است. تحولات منطقه‌ای و ریسک‌های سیاسی فشار روانی بر خریداران بالقوه ایجاد کرده و باعث شده مشارکت سرمایه‌گذاران در واگذاری سایپا با ابهام روبرو شود.

نتیجه‌گیری

سایپا هنوز در مسیر خصوصی‌سازی با چالش‌های جدی مواجه است و اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تحت تأثیر وعده‌های مکرر و ابهام در فرآیند واگذاری قرار دارد. موفقیت یا شکست این واگذاری تأثیر مستقیم بر آینده خصوصی‌سازی صنعت خودرو، سرمایه‌گذاری در بورس و سیاست‌گذاری اقتصادی کشور خواهد داشت. شفافیت، رفع موانع حقوقی و استراتژی مشخص برای مدیریت سهام واگذار شده، کلید موفقیت و ایجاد تحول واقعی در عملکرد سایپا خواهد بود. این روند، نه تنها یک پروژه واگذاری سهام، بلکه معیاری برای سنجش کارآمدی سیاست‌های دولت در توسعه صنعت خودرو است.

پرمیوم ترین سدان وارداتی اینجاست ؛ ملاقات با آواتار ۱۲ در ایران

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X