خداحافظی با پژو پارس بازار را ملتهب می کند؟

خداحافظی با پژو پارس امری است که به هر ترتیب نهایتا تا پایان سال رقم می خورد. اما توقف تولید این سدان قدیمی و پر طرفدار چه تاثیری بر بازار خواهد داشت؟
پژو پارس که در ابتدا نام پرشیا را داشت سدانی است که از سال ۱۳۷۹ در خط تولید ایران خودرو حضور دارد. این سدان پر تیراژ ترین محصول ایران خودرو بوده و همیشه طرفداران زیادی داشته است. پارس در واقع نمونه ای فیس لیفت شده از همان پژو ۴۰۵ بود که ظاهری شبیه به پژو ۶۰۵ داشت.
به زبان ساده تر این سدان شاید چهره ای بهتر از ۴۰۵ داشته باشد اما همان پلتفرم و اساس فنی قدیمی را دارد. البته در طول سال ها ایران خودرو بروزرسانی هایی را برای این خودرو انجام داد اما کارشناسان همواره تاکید کرده اند که این سدان حالا دیگر یک محصول فوق قدیمی است که بهتر بود با ۴۰۵ کنار می رفت. حالا بدلیل اجباری شدن استانداردهای جدید خداحافظی با پژو پارس به هر ترتیب رقم می خورد اما این وداع می تواند عواقب بدی داشته باشد.
حتما بخوانید : چهره عجیب پژو پارس نیو فیس!
ثمره خداحافظی با پژو پارس مثل وداع با پراید خواهد بود؟
پیش از هر چیز باید گفت خروج خودروهای قدیمی از خط تولید به خودی خود امری بسیار ارزشمند است. در یک صنعت معقول و توسعه یافته با خروج خودروهای قدیمی، یک خودروی جدید هم کلاس ارائه می شود که همان رده قیمتی را دارد اما مدرن تر است. اما اینجا ایران است و قواعد یک بازار و صنعت توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه را در آن نمی بینیم. قبل تر با خروج پراید از خط تولید سایپا بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که کنار رفتن یک محصول بدون معرفی یک جایگزین، آسیب هایی جدی خواهد داشت. با خروج پراید از مدار تولید، بازار پایه ترین محصول اقتصادی خود را از دست داد و مبنای اقتصادی ترین محصول در بازار بالاتر آمد.
این یعنی تعریف ارزان ترین خودروی صفرکیلومتر از نظر عددی تغییر کرد و تمام رده های قیمتی به همان نسبت افزایش داشتند. این روالی است که احتمالا با خداحافظی با پژو پارس هم رقم می خورد. چراکه عملا جایگزین مناسبی برای این خودرو وجود ندارد.
سورن بهینه جانشین مناسبی برای پارس است؟
بر اساس استاندارد های اجباری جدید، قرار بود که تولید پارس تا پایان تیرماه متوقف شود. اما به دلیل ثبت تقاضای بالای خرید برای این محصول و همچنین الزام عرضه آن توسط وزارت صمت، عملا این توقف تولید به تاخیر افتاد. در هفته های گذشته تصاویر پارس نیو فیس در رسانه های خودرویی منتشر شد که نشان می داد ایران خودرو قرار است پژو پارس را تا پایان سال با چهره ای عجیب (با طراحی نزدیک به آریسان) به بازار بیاورد.
بعد تر هم اعلام شد که قرار است نسخه ای اقتصادی از سورن پلاس تحت عنوان سورن پلاس بهینه جای پارس را در سبد محصولات ایران خودرو بگیرد. اما همه می دانیم این خودرو نمی تواند از نظر ظاهری جایگزین خوبی برای پارس پرطرفدار باشد.
پس عملا بار تقاضا با عرضه سورن بهینه خنثی نمی شود و بازار در رده های پایین قیمتی ملتهب خواهد شد. این التهاب در بلند مدت تاثیر در لایه هایی بالایی قیمت هم خواهد داشت چرا که تعادل در سطح پایینی قیمت به هم می خورد.
در نهایت باید دید خداحافظی با پژو پارس چه زمان رقم می خورد و تاثیر آن در بازار چه خواهد بود. شواهد و بررسی سلیقه بازار نشان می دهد چیزی شبیه به نتایج کنار رفتن پراید (در مقیاس متفاوت) را داشته باشیم. توجه کنید که شرایط تحریمی باعث شده تا خودروسازان ما عملا امکان توسعه محصولات جدید را نداشته باشند و روند جایگزینی محصولات تکراری با پسوند های متفاوت هم به همین دلیل است.
باسلام سورن پلاس خیلی بهترازپارس واممانات زیادتروبدنه ای محکم ترازپا س میباشدولی باموتو ۱۶سوپاپ وپرقدرتef7که دربرابرگروانقاوم و اشرسرسیلندرهم نمیسوزونه
پدرم پژو پارس سال ۹۲ مدل lx با موتور tu5 داره
اکثر قابلیت های سورن پلاس بهینه رو داره به جز سنسور باران و نور و چراغ روز
تا الان هم بعد ۱۰ سال نه موتور و نه گیربکس باز نشده و نه در سواری خودرو کم و کاستی ایجاد شده
(تو خودروسازی های ایران خودروهایی که از قدیم تولید میشن قابل اطمینان ترن نسبت به خودروهای جدید)
از نظر من پارس از سورن خیلی بهتره از همه نظر
اما بخوایی به جفتشون نگاه کنی تو یه تصادف با سرعت۵۰تا نصف کاپوت جم میشه حالا یه BMVبا۱۵۰تاهم تصادف کنه ضرر اونو نمیبینه ما ایرانیا باید با این ماشینا بسازیم مگه نه من خودم پارس تیوفایو دارم ۲۱۵تاهم باش رفتم ولی خب دیگه تو اون سرعت ماشین یه تکونی میده میگی داری ۳۰۰تا میری اما اون۲۱۵تارو با بنز برو ببینم اصن حالیت میشه داری تند میری از نظرم پارس از سورن بهتره ولی بازم فرقی نداره در برار ماشین های کشورای دیگه
پدرم پژو پارس سال ۹۲ مدل lx با موتور tu5 داره
اکثر قابلیت های سورن پلاس بهینه رو داره به جز سنسور باران و نور و چراغ روز
تا الان هم بعد ۱۰ سال نه موتور و نه گیربکس باز نشده و نه در سواری خودرو کم و کاستی ایجاد شده
(تو خودروسازی های ایران خودروهایی که از قدیم تولید میشن قابل اطمینان ترن نسبت به خودروهای جدید)
باسلام سورن پلاس خیلی بهترازپارس وامکانات بیشتر
میخوان ماشین ۵۰ سال پیش از رده خارج کنن بالاخره و ملتی که هنوز حاضرن همین لگن عهد بوقی رو به قیمت بنز بخرن و ازش لذت ببرن حقمونه بهمون جا کنن همین گاری های حلبی رو
الان سورن پلاس از پارس elx تیوفایو دقیقا چه امکانات بیشتری داره؟؟؟ کیفیت همونقدر آشغال، مونتاژ همونقدر بیخود، پلت فرم مشترک ۴۰ سال پیش، به همون اندازه غیر استاندارد و ناایمن، قیمت کارخانه تقریبا یکسان، آپشن دقیقا یکسان، قیافه کریه تر و زشت تر
ایران با کمک کل صنایع اقدام به ساخت خودروهای سواری ،وانت و سنگین کند تا به خود کفایی و خودروی ملی برسد
هیچ خودروی ایران نمیتونه جای پارسوبگیره اونم تیو۵
پلتفرم ۴۰۵ و پارس و سورن و دنا یکسان هستند، حذف پارس فقط بخاطر یک کاسه چراغ منطقی نیست!
بهترین وخوش تیپ ترین ماشین داخلی پارس هست بقیه دیگه هیچ بدرد نمیخوره ما پارس میخواهیم
شمافقط یه پالان میخواین…
پس حقتون اینه که این ارابه های مرگ رو سوار شین کجای این لگن خوش تیپ و بهتره نه کیفیت داره و نه ایمنی
والله اینا هم مسخره خودشون کردن مثلا سمند از چرخه تولید خارج کردن بعد موتورش رو بدنه دنا که از سمند هم ضعیفتره و اشکالات اساسی نسبت به سمند داره با قیمت بالاتر میدن دست ملت
شما پارس xu7 مد نظرتونه ولی پارس lx بهتره از سورن پلاس هست بخاطر کم هزینه تر بودن پیشرانه tu5 ولی خون پارس elx tu5 واقعا رقیبی نداره
به نظر من پژو پارس خودروی بهتری از سورن پلاس هست و نمیتوان سورن پلاس را جایگزین پژو پارس کرد
به جای اینکه پژو پارس محبوب رو توقف تولید کنید برید آبشن های بیشتری روش بزارید چون اگه پارس تولیدش تموم بشه ایران خودرو قطعاً خیلی ضرر میبینه
به نظرمن ایران خودرو تولیدپارس رومتوقف کنه وپرایدروجایگزین کنه خیلی بهتره ..قطعا ماشین ارزون میشه
پژو پارس خیلی محبوبه و به جای اینکه حذفش کنین یکم مقاوم تر و با کیفیت ترش کنید پژو پارس درسته از سال ۷۹ تولیدش شروع شده ولی ماشینیه ک خیلی مشتری ک طرفدار داره انصاف نیست یه ماشینی مثل سورن جاشو بگیره البته اینم بگم سورن خیلی ماشین خوبیه ولی خب پرشیا یه چیز دیگس…!
دوستان عزیز اگه اینا با حرفای ما تغییر روش میدادن وضع مردم این نبوود!!!! پس الکی وقت خودتون رو نگیرید
زمانی که پیکان رو میخواستن از خط تولید حذف کنن هم این داستانارو در آوردن تا چند مدت بیشتر تولید کنن بعد شد پراید حالا هم پرشیا تاریخ ثابت کرد که هیچ اتفاقی نمی افته علکی مردمو میترسونن که تولید این لگن ها ادامه داشته باشه چون به نفعشونه
ههععییی خداحافظ😔💔
کاش ایرانخودرو مهندسی های طراحیش یکم سلیقه و عقل داشتن بجای اینکارا بیان پیکان درست کنن درسته قدیمه ولی همون طوری که این ماشینا از لحاظ ظاهری تغییر کردن بیان اینکارو با پیکان بکنن یه ظاهر جوان پسندانه خوشگل مثل پارس دنا با آپشن های مدرن خوب میشد هر چند خودرو سازان واسه مردم ارزشی قائل نیستن و فقط به فکر منفعتشونن فردا هم نوبت ۲۰۶ میرسه که با لندکروز فرقی نمیکنه(:
سورن ماشین با کیفیت تری نسبت به پارس هست و سواری نرمتر و ایمنی بهتری داره ایرانخودرو فقط اگه میخواد جایگزین پارس کنه اول باید از ناوگان تاکسیرانی بیاره بیرون خیلی بهتر میشه یا سورن قدیمی رو بزاره تاکسی نه سورن پلاس
خداییش خودروسازان رو نباید مقصر بدونیم که چرا خودروهای قدیمی رو هنوزم با کیفیت و ایمنیه نامناسب دارن تولید میکنن مقصر فقط و فقط مردم هستن چون نظرها رو که میخونم میبینم برخیا گفتن پژو پارس خودروی بهتریه حیفه از خط تولید خارج بشه بابا این خودروها دیگه قدیمی هستن از رده خارج شده هستن هر چقدر هم کیفیت و ایمنیشون بره بالا بازم فایده نداره به جای اینکه خودروسازان بیان روی پلتفرمهای قدیمی مثل پژو پارس کار کنن بیان یه خودروی جدید با موتور جدید و پرقدرت و با کیفیت و ایمنیه مناسب تولید کنن
مطمنا قیمت پژو پارس میره بالا
میگی نه؟
نگاه کن