%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰

خودروهای هیبریدی؛ آینده‌ای بدون جزئیات

منتشر شده در 17 آذر 1404 ساعت 10:19
نویسنده متین شیری
خودروهای هیبریدی؛ آینده‌ای بدون جزئیات

وزیر صمت از رونمایی خودروهای هیبریدی سخن گفت؛ وعده‌ای مهم که در غیاب جزئیات اجرایی، همچنان میان سیاست‌گذاری و واقعیت بازار معلق مانده است.

وعده خودروهای هیبریدی؛ شروع مسیر یا تکرار روند؟

اعلام خبر رونمایی از خط تولید جدید خودروهای هیبریدی و برقی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، بار دیگر صنعت خودروی کشور را در کانون توجه قرار داده است. سید محمد اتابک از برنامه دولت برای رونمایی این خطوط تا پایان سال و در روایت دیگری سال آینده خبر داده؛ تناقضی زمانی که خود نشان‌دهنده فاصله میان ایده و اجراست. هرچند توسعه خودروهای هیبریدی می‌تواند پاسخی به بحران انرژی و آلودگی هوا باشد، اما نبود زمان‌بندی دقیق و مشخص نبودن مرحله اجرایی پروژه، اجازه قضاوت روشن درباره آینده این طرح را نمی‌دهد. تجربه‌های پیشین صنعت خودرو نشان داده است که وعده‌های بزرگ بدون نقشه راه شفاف، اغلب به خروجی ملموس برای بازار منجر نمی‌شوند.

رونمایی به‌جای عرضه؛ ضعف مزمن سیاست‌گذاری خودرویی

در اظهارات رسمی وزیر صمت، تمرکز اصلی بر «رونمایی» از خودروهای هیبریدی است، نه «عرضه» آن‌ها به بازار. در این میان، اطلاعات کلیدی مانند تیراژ تولید، قیمت نهایی، سطح داخلی‌سازی، نوع پلتفرم و حتی نام محصولات غایب است. این خلأ اطلاعاتی باعث می‌شود تحلیل‌گران نتوانند ارزیابی دقیقی از اثرگذاری این پروژه داشته باشند. در صنعتی که بارها تجربه رونمایی نمادین بدون تداوم تولید را پشت سر گذاشته، عدم شفافیت می‌تواند اعتماد عمومی را تضعیف کند. خودروهای هیبریدی تنها زمانی به تحول واقعی تبدیل می‌شوند که از سطح نمایش عبور کرده و وارد سبد مصرفی مردم شوند.

اگر وزارت صمت را به کنار بگذاریم و بخواهیم بر اساس تنها نماینده تولیدکننده خودروهای هیبریدی در خودروسازان داخلی، یعنی ایران‌خودرو، آینده را پیش‌بینی کنیم، شاید بتوان گفت که بر اساس اقدامات یک‌ساله مدیریت خصوصی این شرکت، می‌توان انتظار داشت که شاهد عرضه خودروهای هیبرید به بازار باشیم؛ اما از آن‌جایی که کم‌وکیف آن مشخص نیست، نمی‌توان کیفیت عرضه را با هیچ معیاری ارزیابی کرد.

تقاضای بازار؛ حلقه گم‌شده خودروهای هیبریدی

وزیر صمت، تولید خودروهای هیبریدی را وابسته به میزان تقاضای بازار دانسته و افزایش ظرفیت تولید را منوط به استقبال خریداران معرفی کرده است. این نگاه در ظاهر منطقی است، اما در ساختار بازار خودروی ایران با چالش‌های جدی مواجه می‌شود. قیمت بالای خودرو، کاهش قدرت خرید خانوارها و نبود سیاست‌های حمایتی مشخص، تقاضای بالفعل را محدود می‌کند. خودروهای هیبریدی بدون وام کم‌بهره، مشوق‌های مالیاتی یا تسهیلات هدفمند، کالایی لوکس باقی می‌مانند. در چنین شرایطی، نبود تقاضا نه نتیجه انتخاب مصرف‌کننده، بلکه محصول سیاست‌گذاری ناقص خواهد بود.

مصرف زیر پنج لیتر؛ عدد جذاب، اطلاعات ناکافی

یکی از محورهای پررنگ سخنان وزیر صمت، وعده کاهش مصرف سوخت خودروهای جدید به کمتر از پنج لیتر در صد کیلومتر است. عددی که در نگاه اول امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما بدون ارائه جزئیات فنی، کارکرد تحلیلی محدودی دارد. مشخص نیست این مصرف به کدام نوع سیستم هیبریدی، چه کلاس خودرویی و تحت چه شرایط آزمونی تعلق دارد. تفاوت میان هیبرید خفیف، کامل یا پلاگین می‌تواند نتایج کاملاً متفاوتی رقم بزند. تجربه صنعت خودرو نشان می‌دهد فاصله‌ میان اعداد اعلامی و مصرف واقعی، گاهی بسیار چشمگیر است.

کیفیت بنزین؛ پیوند ناتمام با فناوری نوین

اشاره وزیر صمت به تداوم تولید بنزین‌هایی که تست‌های ۸۵ گانه و ۱۲۵ گانه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، بخش دیگری از این بسته خبری است. هرچند ارتقای کیفیت سوخت امری ضروری است، اما این موضوع بار دیگر شکاف میان توسعه خودروهای هیبریدی و زیرساخت‌های سوخت کشور را برجسته می‌کند. خودروهای هیبریدی برای دستیابی به عملکرد بهینه، نیازمند سوخت پایدار و استاندارد هستند. اگر هم‌زمانی میان ارتقای سوخت و توسعه فناوری خودرو وجود نداشته باشد، بخشی از مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی این خودروها از دست خواهد رفت.

خصوصی‌سازی ایران‌خودرو؛ پشت صحنه جسارت و اعتماد وزیر

تحلیل اظهارات اخیر وزیر صمت بدون توجه به خصوصی‌سازی ایران‌خودرو ناقص خواهد بود. امروز سیاست‌گذار می‌تواند با صراحت بیشتری از منطق بازار، تقاضا و محدودیت‌ها سخن بگوید، چرا که بار مدیریت مستقیم بزرگ‌ترین خودروساز کشور از دوش دولت برداشته شده است. این تغییر ساختاری، فضای واقع‌بینانه‌تری برای گفت‌وگو درباره خودروهای هیبریدی ایجاد کرده است. تجربه ایران‌خودرو نشان می‌دهد که هرچه فاصله دولت از مدیریت اجرایی بیشتر شود، امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر واقعیت بازار افزایش می‌یابد. از همین منظر، ادامه وضعیت نیمه‌دولتی سایپا به‌عنوان مانعی جدی برای اصلاح صنعت خودرو مطرح است و خصوصی‌سازی سریع و شفاف آن می‌تواند مسیر تحول را هموارتر کند.

جمع‌بندی؛ خودروهای هیبریدی در انتظار شفافیت

مجموعه سخنان وزیر صمت نشان می‌دهد که خودروهای هیبریدی به‌درستی در دستور کار سیاست‌گذاری قرار گرفته‌اند، اما فاصله زیادی میان اعلام یک مسیر و اجرای آن وجود دارد. نبود جزئیات روشن درباره زمان عرضه، قیمت، تیراژ و فناوری، امکان ارزیابی دقیق این وعده را سلب می‌کند. خودروهای هیبریدی زمانی می‌توانند به نقطه عطف صنعت خودرو تبدیل شوند که از سطح شعار و رونمایی عبور کنند و به انتخابی واقعی برای بازار بدل شوند؛ در غیر این صورت، این آینده همچنان بدون جزئیات باقی خواهد ماند.

پلفترم تارا هیبرید رونمایی شد؛ سدان ایران خودرو سریع تر می شود

ویدیو های پیشنهادی
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X