خودروهای هیبریدی نیازمند حمایت از خریداران خود هستند!

الزام حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی با عمق ساخت داخل بالا ضروری است تا آلودگی هوا کاهش یابد، مصرف بنزین کم شود و صنعت خودرو بروز شود.
دلایل الزام حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی داخلی
کاهش مصرف بنزین و صادرات سوخت
در ایران روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود؛ کاهش مصرف بنزین از مزایای کلیدی حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی است. واردات بنزین کاهش مییابد و صادرات سوخت ممکن میشود. این امر فشار بر تراز پرداختها را کم میکند و منابع ارزی را آزاد مینماید. هیبریدیها مصرف سوخت را ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش میدهند و امنیت انرژی را تقویت میکنند. دولت با یارانه به مدلهای با ساخت داخل بالای ۵۰ درصد، تولید ملی را تقویت میکند. فروش در سال اول ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش مییابد. لزوم حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی سرمایهگذاری بلندمدت در اقتصاد سبز است و چرخه صرفهجویی ایجاد میکند. در بحران انرژی، این حمایت اضطراری است. بهروزرسانی صنعت، پیشنیاز کاهش پایدار آلودگی است.
بهروزرسانی صنعت خودرو و اتصال جهانی
بهروزرسانی صنعت از پیامدهای لزوم حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی است. قطعه سازان به شبکه جهانی متصل میشوند و فناوری جدید دریافت میکنند. تولید باتری داخلی، بازار صادراتی ایجاد میکند. قیمتها با رقابت کاهش مییابد و تولید تیراژ بالا ممکن میشود. کاهش تعرفه واردات قطعات، فرآیند را تسریع میکند. لزوم حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی سهم جهانی ایران را افزایش میدهد. این بهروزرسانی زنجیره تأمین را تقویت و شغل ایجاد میکند. امکان ورود ایران به فهرست صادرکنندگان قطعات هیبریدی را فراهم میسازد.
کاهش آلودگی هوا، صوتی و بیماریها
در سال گذشته، تهران ۱۶۸ روز ناسالم داشت کاهش آلودگی را میتوان از دستاوردهای فوری حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی دانست. بیماریها کم میشوند و تعطیلی ادارات کاهش مییابد. هزینههای درمانی تقلیل و تولید ناخالص ملی سامان مییابد. هیبریدیها آلودگی هوا و صوتی را به حداقل میرسانند و در نهایت سلامت عمومی را در کلانشهرهایی مثل تهران بهبود میبخشند. این مزایا در شهرهای بزرگ مشهود است. کاهش بیماریها نیروی کار سالمتری میسازد و در بلندمدت، محیط زیست پایدار میشود. در بحران فعلی آلودگی، این حمایت حیاتی است. انتخاب فناوری مناسب، سرعت تحول را تعیین میکند.
آیا تمرکز بر خودروهای برقی در شرایط فعلی زیرساختی ایران، بهینه است؟
ساخت زیرساختهای برقی هزینهبر و زمانبر است. اما خودروهای هیبریدی به نوعی به دلیل طراحی سیستم آنها گویی ژنراتور داخلی دارند و وابستگی آنها به شارژ خارجی کم است. دولت در این بازه زمانی میتواند زیرساخت برقی را تأمین کند تا انتقال از خودور های بنزینی و هیبریدی به برقی آسانتر شود. لزوم حمایت مالی از خریداران خودروهای هیبریدی پلی برای انتقال به آینده سبزتر است. هیبریدی ها ریسک سرمایهگذاری برقی را کاهش میدهند. این استراتژی بدون فشار فوری کشور را به زیرساخت مورد نیاز برای خودروهای برقی میرساند. هر دو فناوری مکمل هستند. در بحران زیرساختی، هیبریدی ضروری است.
تأثیرات بلندمدت بر اقتصاد و محیط زیست
افزایش هیبریدی ها تولیدکنندگان را به سازندگان باتری تبدیل میکند و صادرات شکل میگیرد. قیمتها کاهش و تیراژ افزایش مییابد، در نتیجه ما یک گام به صنعت و بازار جهانی نزدیکتر میشویم. این سیاست آلودگی را کم و اقتصاد را سبز میسازد. دولت ظرفیتها را فعال میکند. ایران الگویی برای انتقال انرژی پاک میشود. این حمایت آینده پاکتر میسازد. در بحران فعلی، تأخیر فاجعهبار است حمایت از خودروهای هیبریدی، اولویت اضطراری دارد. تحقق بازار به برنامهریزی دقیق وابسته است.
روشهای پیشنهادی حمایت
کدام مشوق ها بیشترین تأثیر را دارند؟
تسهیلات بانکی: وام کمبهره بلندمدت با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی فروش در سال اول.
معافیت بیمهای: تخفیف تا ۵۰ درصد در حق بیمه برای کاهش هزینه و افزایش جذابیت.
یارانه خرید: حمایت مستقیم مدلهای با ساخت داخل بالای ۵۰٪ برای تقویت تولید ملی.
تخفیف ثبت و مالیات: معافیت موقت عوارض با صرفهجویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی برای مصرفکننده.
این مشوقها جذابیت هیبریدی را افزایش میدهد. بدون آنها سیاست شکست میخورد. این ابزارها بازار صادراتی بلندمدت ایجاد میکنند.




