موضوعات داغ روز:

رانا LX (معمولی) کارکرده بخریم یا نه؟

منتشر شده در 21 تیر 1404 ساعت 10:33
نویسنده حسین باباپور
رانا معمولی کارکرده بخریم یا نه؟

رانا LX یا رانا معمولی جزو محصولاتی است که در گذشته توسط ایران خودرو تولید شده است. در این مطلب می خواهیم ببنیم که آیا هنوز ارزش خرید دارد؟

یکی از خودروهایی که در رنج محصولات اقتصادی و کارکرده بازار می‌تواند نظر بسیاری از مشتریان به‌ویژه خانواده‌های کوچک یا خانم‌ها را به خود جلب کند، رانا LX کارکرده است که طی سال‌های دهه ۹۰ به‌صورت نسبتاً پرتیراژ وارد بازار شده و در حال حاضر نمونه‌های دست دوم این خودرو در رنج‌های قیمتی نسبتاً منطقی و مناسب، به‌ویژه برای اقشار کم‌درآمد یا کارمندان دولتی در بازار وجود دارد که خرید آن می‌تواند بسیاری از مشتریان را وسوسه کند. اگر قصد خرید این ماشین اقتصادی ایران‌خودرو را دارید، در ادامه به نقاط ضعف و قوت اساسی آن به‌عنوان دلایل خرید یا عدم خرید رانا معمولی یا همان رانا LX اشاره کرده‌ایم تا انتخاب آگاهانه‌تری در این زمینه داشته باشید.

دلایل خرید و نقاط قوت رانا LX

رانا معمولی یا همان رانا ال‌ایکس دارای نقاط قوتی است که می‌تواند خرید آن را برای مشتریان، به‌ویژه افرادی با توان مالی پایین، به یک گزینه مناسب تبدیل کند.

طراحی ظاهری زیباتر از بسیاری رقبا

رانا معمولی کارکرده بخریم یا نه؟

رانا به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و بازطراحی‌شده پژو ۲۰۶ صندوقدار راهی بازار ایران شده است و طراحی چهره جدیدتری نسبت به بسیاری از محصولات هم‌رده ازجمله پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس و سمند ارائه می‌دهد. به‌کارگیری المان‌های جدیدتر در طراحی چراغ‌ها، سپرها و برخی جزئیات دیگر سبب شده تا نمای بیرونی رانا نسبت به خودروهایی همچون سمند و پژو ۴۰۵ بسیار مدرن‌تر و جذاب‌تر، به‌ویژه برای خانم‌ها یا زوج‌های جوان، به نظر برسد. بنابراین همین طراحی زیباتر می‌تواند دلیلی برای خرید آن به‌جای رقبای مذکور برای بسیاری از مشتریان باشد.

توان موتور کافی

رانا معمولی قدرت خود را از پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تیوفایو دریافت می‌کند که پیش از این به‌صورت عمده روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و برخی از مدل‌های پژو پارس نیز نصب شده است. این پیشرانه توان خروجی حدود ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد که با توجه به وزن نه‌چندان بالای رانا، به‌خوبی از پس اتاق این خودرو برمی‌آید و شتاب صفر تا صد نزدیک به ۱۲ ثانیه را تحت شرایط استاندارد ارائه می‌دهد. همچنین به دلیل ۱۶ سوپاپ بودن و طراحی کلی موتور، نسبت به پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی ۸ سوپاپ پژو ۴۰۵، سر و صدای کمتری تولید می‌کند که می‌تواند روی کیفیت رانندگی و آرامش سواری نیز تأثیر مثبت داشته باشد.

استهلاک نسبتاً پایین پیشرانه

رانا معمولی کارکرده بخریم یا نه؟

همان‌طور که اشاره کردیم، رانا در کلیه مدل‌های خود از موتور تیوفایو ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کند که برخلاف رقبایی همچون پژو ۴۰۵ با موتور XU7، استهلاک چندان بالایی به‌صورت کلی ندارد و خصوصاً از لحاظ سوختن واشر سرسیلندر شرایط به‌مراتب بهتر و کم‌استهلاک‌تری نسبت به پژو ۴۰۵ معمولی ارائه می‌دهد. میزان مصرف سوخت این پیشرانه نیز نسبت به پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس با موتور XU7 به‌مراتب کمتر است که هزینه‌های مصرف سوخت را تا حد امکان کاهش می‌دهد. بنابراین دوام فنی مناسب و استهلاک کم پیشرانه می‌تواند از جمله دلایل خرید رانای معمولی باشد.

فراوانی و ارزانی نسبی قطعات یدکی

اکثر خودروهای پرتیراژ، به‌ویژه هم‌رده رانا، دارای قطعات یدکی فراوان و نسبتاً ارزان در بازار ایران هستند و رانا ال‌ایکس نیز در همین رده قرار می‌گیرد. موتور تیوفایو این خودرو با بسیاری از محصولات دیگر نظیر پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۷، پژو پارس تیوفایو و… اشتراک کامل دارد که در نتیجه قطعات آن نیز در بازار به وفور و در رنج‌های قیمتی مناسب یافت می‌شود. قطعات گیربکس، سیستم تعلیق، ترمزها، قطعات مصرفی و لوازم بدنه رانا نیز با قیمت‌های نسبتاً منطقی و قابل قبول به‌صورت گسترده در تمامی شهرهای کشور یا نمایندگی‌های ایران‌خودرو وجود دارد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. بنابراین مالک رانا دغدغه چندانی بابت تأمین قطعات و لوازم یدکی خودروی خود نخواهد داشت. این ویژگی، به‌ویژه در برابر رقبای چینی مثل لیفان ۶۲۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ کارکرده که در رنج قیمت رانا در بازار حضور دارند، می‌تواند یکی از نقاط قوت رانا باشد.

قدرت مناسب سیستم ترمزهای رانا

رانا LX تا سال ۹۸ با سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی عرضه می‌شد که قدرت آن نسبتاً بالا و مناسب ارزیابی می‌شود. این سیستم ترمز در برابر برخی رقبای داخلی قدرت بیشتری داشته و ایمنی بالاتری برای کاربران فراهم می‌کند و همین نکته می‌تواند یکی از دلایل خرید رانای ال‌ایکس کارکرده باشد.

دلایل نخریدن رانا LX کارکرده

رانا ال‌ایکس می‌تواند نقاط ضعفی داشته باشد که مشتریان را از خرید این خودرو منصرف کند. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم:

طراحی داخلی کابین قدیمی و کم‌کیفیت

رانا معمولی کارکرده بخریم یا نه؟

رانا به‌عنوان نسخه ارزان‌شده پژو ۲۰۶ راهی بازار شده و بنابراین جای تعجب ندارد که کابین آن سرشار از پلاستیک‌های خشک ارزان‌قیمت باشد. طراحی داشبورد نیز اصلاً چنگی به دل نمی‌زند و به‌دست گرفتن غربیلک فرمان حس و حال چندان مهیجی در راننده ایجاد نمی‌کند. بنابراین اکثر ادوات کابین این خودرو در قالب یک ماشین ارزان‌قیمت و نه‌چندان خوش‌کیفیت طراحی و ساخته شده‌اند که در برابر رقبایی مثل پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس داشبورد قدیم یا برخی از رقبای چینی کارکرده هم‌قیمت نمی‌تواند حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

کابین تنگ با ردیف عقب نسبتاً کوچک

فضای کابین رانا همچون دیگر اعضای خانواده پژو ۲۰۶ چندان جادار نیست. بنابراین اگر خانواده نسبتاً پرجمعیتی دارید یا جثه شما کمی بزرگ است، شاید بهتر باشد به‌جای خرید رانا، به محصولاتی همچون پژو ۴۰۵، پژو پارس کارکرده، سمند و… که اتاق بزرگ‌تری دارند فکر کنید. نقطه‌ضعف بزرگ این خودرو صندلی‌های ردیف دوم آن است که فضای کافی برای حضور سرنشینان بزرگسال ندارد. محیط این بخش نسبتاً تنگ است به نحوی که حتی محصولاتی مثل ساینا فضای ردیف دوم بهتری، به‌ویژه از لحاظ فضای پا، در اختیار سرنشینان این بخش می‌گذارند.

فقدان امکانات

رانا معمولی کارکرده بخریم یا نه؟

قبول داریم که بسیاری از خودروهای هم‌رده رانا نیز در بازار ایران امکانات رفاهی و ایمنی چندانی ندارند و رانا نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. اما شاید بتوانید به‌جای خرید رانا و با بودجه مشابه، برخی محصولات چینی دست‌دوم نظیر ام‌وی‌ام ۵۵۰ یا ام‌وی‌ام X33 با مدل ساخت پایین را خریداری کنید که برخی امکانات بیشتر و متنوع‌تر را برایتان فراهم کنند.

بازار خرید و فروش دست‌دوم کم‌رونق‌تر نسبت به بعضی رقبا

با وجود آن‌که خرید و فروش رانا ال‌ایکس در بازار به نحو قابل قبولی صورت می‌گیرد، بااین‌حال نقد شدن این خودرو در بازار آزاد نسبت به محصولاتی همچون پژو ۴۰۵، پژو پارس و یا حتی سمند می‌تواند کمی سخت‌تر باشد؛ چرا که رونق خرید و فروش رانا پایین‌تر از محصولات یادشده است. بنابراین اگر خودروی دست‌به‌نقدتری نیاز دارید، بهتر است به سراغ دیگر تولیدات ایران‌خودرو بروید.

نتیجه‌گیری

با توجه به نکاتی که در مورد رانا ال‌ایکس در این مطلب به اطلاع‌تان رساندیم، می‌توان گفت که این خودرو در بازار کنونی ایران، با توجه به نبود تنوع کافی در رنج قیمتی خود، یکی از انتخاب‌های مناسب و قابل‌قبول محسوب می‌شود. به‌ویژه افرادی که به دنبال خرید یک سدان جمع‌وجور با توان موتور کافی، شتاب مناسب، میزان سر و صدای قابل‌قبول موتور، استهلاک پایین فنی، فراوانی قطعات یدکی، مصرف سوخت متعادل و کیفیت سواری نسبتاً قانع‌کننده هستند، رانا ال‌ایکس می‌تواند یکی از انتخاب‌های مناسب در برابر حریفانی مثل پژو ۴۰۵، سمند و یا برخی خودروهای کارکرده چینی نظیر ام‌وی‌ام ۵۵۰، لیفان ۶۲۰ و… باشد.

 بااین‌حال همان‌طور که اشاره کردیم، کابین رانا چه از لحاظ طراحی، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ میزان فضا خیلی حرفی برای گفتن ندارد و اگر خانواده پرجمعیت‌تری دارید، بهتر است به سراغ محصولات کارکرده و دست‌دوم دیگری مثل پژو پارس معمولی، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس یا سمند بروید

ویدیوی تست و بررسی رانا پلاس

ویدیو های پیشنهادی

One Response to “رانا LX (معمولی) کارکرده بخریم یا نه؟”

  1. علیرضا گفت:

    شخصأ با توجه به تجربه رانندگی با رانا مخصوصاً تو جاده تنها نکته مثبتش موتورشه و هیچ مزیت دیگه ای نداره، نه سواری راحت و نرمی داره نه صندلیای راحتی داره، اطاقشم که کوچیکه و فضاش تنگه، نهایتاً واسه دو ساعت رانندگی و ترجیحأ تو شهر جوابه

    ۲
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.