زمستان سیاه خودرو؛ تعدیل نیرو در پی مکانیزم ماشه

آرش محبینژاد، دبیر انجمن قطعهسازان خودروی کشور، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار آخرین خودرو از موج گسترده تعدیل نیرو خبر داد.
اثر فعال شدن مکانیزم ماشه بر تولید
آرش محبینژاد در خصوص آینده صنعت خودرو و قطعهسازی اظهار داشت: با فعال شدن مکانیزم ماشه و ادامه وضعیت فعلی، قطعاً بر تیراژ تولید خودرو اثر منفی خواهد گذاشت و تعدیل نیرو اجتنابناپذیر است. تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر در زنجیره تأمین خودروسازی کشور تعدیل شدهاند؛ تعدیلی که ناشی از کاهش تیراژ تولید و رکود نسبی در صنعت خودرو بوده است.
وی ادامه داد: از زمان جنگ ۱۲ روزه که خودروسازان نتوانستند وصول مطالبات فروش را انجام دهند، وقفهای در جریان تولید ایجاد شد. در حالیکه آنها همچنان موظف به پرداخت حقوق پرسنل، اقساط بانکی و سایر تعهدات بودند، افت تولید رخ داد و به تبع آن کاهش نیروی انسانی در زنجیره تأمین شروع شد. این روند منجر به تعدیل حدود ۸۰ هزار نفر شد.
وضعیت نقدینگی و چشمانداز تعدیل نیرو
محبینژاد تصریح کرد: قطعهسازها تلاش کردند جلوی این روند نزولی را بگیرند و با همت و پایمردی تولید را ادامه دهند، اما اکنون نقدینگی کافی وجود ندارد و وضعیت ارزی بحرانی است. اگر این شرایط ادامه یابد و سیاستگذاری متمرکز شکل نگیرد، پیشبینی میکنیم تا «زمستان سیاه ۱۴۰۴» تعدیل نیرو به عددی بین ۲۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر برسد.
وی مثال زد: اگر سایپا افت تولید بیشتری تجربه کند، تعدیل نیرو حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود. همچنین، اگر ایرانخودرو به دلیل بسته شدن فروش، عدم وصول مطالبات و احکام تعزیراتی، کاهش شدید تولید داشته باشد، این عدد میتواند تا ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد. سایر خودروسازان خصوصی کوچک نیز که تیراژ پایین دارند، این روند را تشدید میکنند.
بخشهایی که تعدیل نیرو شامل آنها نمیشود
محبینژاد در پاسخ به این پرسش که چرا از مجموع ۵۵۰ هزار نفر شاغل در زنجیره قطعهسازی، حدود ۱۵۰ هزار نفر باقی میمانند، توضیح داد: بخش عمده آنها در تأمین قطعات یدکی فعالیت میکنند یا در زنجیره اصلی خودروسازان حضور ندارند و برای شرکتهایی که هنوز مونتاژ انجام میدهند، قطعات میسازند. بسیاری از این واحدها کارگاهها و واحدهای صنفی کوچک هستند.
راهکارهای کوتاهمدت و میانمدت
وی جمعبندی کرد: دوران پسا مکانیزم ماشه باید در سه مرحله مدیریت شود. مرحله اول کوتاهمدت شامل تأمین و تزریق فوری نقدینگی است. هر کدام از دو خودروساز بزرگ باید ۲۰ هزار میلیارد تومان بهصورت مستقیم به زنجیره تأمین پرداخت کنند و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به سایر خودروسازها اختصاص یابد. مجموعاً ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز فوری صنعت است تا تولید احیا شود.
وی افزود: امروز حجم نقدینگی کشور ۱۱ هزار هزار میلیارد تومان است و با ۵۰ هزار میلیارد تومان میتوان تولید سایپا را به بالای ۱۸۰۰ دستگاه و ایرانخودرو را به بالای ۲۵۰۰ دستگاه رساند و سایر خودروسازان خصوصی نیز به تیراژ برنامهریزیشده خود برسند. این اقدام یک مسکن است که التهاب را فروکش میکند و جلوی ریزش بیش از ۸۰ هزار نفر نیروی فعلی را موقتاً میگیرد.
هشدار درباره بیمه و تأمین اجتماعی
محبینژاد هشدار داد: بیمه و تأمین اجتماعی دچار مشکل خواهند شد، زیرا نمیتوانند مطالبات خود را وصول کنند و مجبورند بیمه بیکاری نیروهای بیکار شده را پرداخت کنند. اگر تدبیری امروز نشود، زمستان بسیار سختی در انتظار صنعت خودرو است و ممکن است موج جدید ریزش نیروها آغاز شود و دیگر نتوان جلوی آن را گرفت، یعنی مواجهه با فروپاشی یا ورشکستگی کامل یا نیمهکامل خطوط تولید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور هماکنون ۳۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و طی سالها ۶۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در قالب شکاف قیمتی بازار توزیع شده است. بنابراین، بحث ورشکستگی تقریباً اتفاق افتاده و تعدیل نیرو اجتنابناپذیر است.
نتیجهگیری تلخ برای صنعت خودرو
صنعت خودرو سالیان طولانی است که با چالشهای کوچک و بزرگ دستوپنجه نرم میکند، اما اینبار وضعیت از همیشه بحرانیتر است. اصلیترین دلیل این بحران، تصمیمات اشتباه و پافشاری بر این تصمیمات غیرکارشناسی است.
تجربه جهانی به دفعات ثابت کرده است که اقتصاد و صنعت را نمیتوان با فشار و تهدید در درازمدت مدیریت کرد. در طول تاریخ، هرگاه افرادی یا نهادهایی این اشتباه را مرتکب شدهاند، دست آخر با نتیجه معکوس و متضاد با اهداف و میل خود مواجه شدهاند.
مسئولان و مدیرانی که سالها با بهانه الزام اشتغال کارگران، بخش عمدهای از خودروسازی را زیانده کردند، حال امروز باید با این موج یا بهتر است بگوییم سیل عظیم و هولناک تعدیل نیرو دستوپنجه نرم کنند.
لندکروزر جدید به خودروهای وارداتی پیوست ؛ شاسی بلند محبوب در راه بازار ایران





همین فرمون خوبه
خودروها را ارزان دست مصرف کننده برسانید و سود کمتر بگیرید آنوقت خریدار زیاد میشود . آخه یک دنا یک میلیارد میارزد ؟ دنا و تارا را با کیفیت بالا زیر ششصد میلیون تومان در اختیار مصرف کننده بگذار آنوقت خواهی دید خریدار زیاد میشود و خودرو از کم در میاید . ری را باید زیر هشتصد میلیون تومان فروش برود . ولی شما قیمتها را میبرید بالا مردم قدرت خرید ندارند اونیکه پولدار است تولیدات خودروی ایران خودرو و سایپا و بقیه خودرو سازهای آشغال را نمیخره . میروند خودروی خوب سوار میشوند .
تا آنجایی که یادم هست، زمستان سخت برای اروپا بود !! و دقیقا از همان موقع، هر روز برای ایران سخت و سختتر شده. ایران را یک عده به خاک نشاندند .
سلام
بطورکلی وقتی فساد کم کم وارد یک مجموعه شود طبق گفته کلام خدا بعد از مدتی آن مجموعه متلاشی میشه و هر چقدر تلاش کنی که آن مجموعه درست بشه ، نمیشود مگر اینکه فساد را در آنجا ریشه کن بشه
خودروها را ارزان دست مصرف کننده برسانید و سود کمتر بگیرید آنوقت خریدار زیاد میشود . آخه یک دنا یک میلیارد میارزد ؟ دنا و تارا را با کیفیت بالا زیر ششصد میلیون تومان در اختیار مصرف کننده بگذار آنوقت خواهی دید خریدار زیاد میشود و خودرو از کما در میاید . ری را باید زیر میلیون تومان فروش برود . ولی شما قیمتها را میبرید بالا مردم قدرت خرید ندارند اونیکه پولدار است تولیدات خودروی ایران خودرو و سایپا و بقیه خودرو سازهای آشغال را نمیخره . میروند خودروی خوب سوار میشوند .
ما چقدر بدبختیم یکسال و نیم پول مارو گرفتن ماشین بدن تازه معلوم شد کجا هزینه شده.
خاک بر سرتون با این مدیریتون.یه شرکت خودرو سازی رو نمیتونن مدیریت کنند.اون وقت ما منتظریم وضع مملکت درست بشه.
هر چه زودتر اعلام برشکستگی کنن و جمع کنن اگر زیان ده هست و از خارج ماشین وارد کنند مردم ما حق دارن ماشین خوب سوار بشن نه یمشت ارابه مرگ
واقعا تعجب آور هست هم خودروی داخلی و هم مونتاژ را دو الی سه برابر قیمت واقعی میفروشن.د بازهم میگویند چند هزار میلیارد زیان دارند .آیا این بخاطر بی مدیریتی و هزینه های نجومی. مرسنل چند برابر. واقعی نیست.
همین یک هفته از فعال شدن مکانیزم ماشه گذشته ، محصولات وارداتی ۱۰تا ۲۵ درصد افزایش داشتن ، عوضش موشک هایپرسونیک داریم پهباد داریم ، ناشکری نکنیم! لنت خدا بر باعث و بانیش
سایپا به تازگی برای چانگان و سیتروئن مونتاژی skd ،کلی پول از مردم گرفتن آیا میتونن قطعات این سه ماشین رو وارد کنن ؟؟
سیتروئن که فرانسوی واقعی نیست.
چینی و مال دانگ فنگ بود که الان مال سایپاست.
و قطعات اش رو می تونن از چین وارد کنن و مشکل خاصی وجود نداره.
اما چانگان از اونجایی که یکی از بزرگترین و معروف ترین خودروسازان چین عه و تو اروپا و آمریکا حضور داره ، احتمال داره ، مثل قبل ، دوباره همکاری اش رو با سایپا قطع کنه.
فعلا چین با ایرانه.
اما باید دید ، چی میشه.
بله این از دلایل بی اثر بودن تبعات مکانیزم ماشه هستش که با پور رویی تمام ازَش دم میزنند
اقتصاد یک زنجبره هست که درهم تنیده شده ،تا زمانیکه تولید ناخالص ملی بالا نره یعنی خلق ثروت نشود دائما با چالش های جدید وپیچ درپیچ در حوزه های مختلف دست به گریبان خواهیم بود ،فرقی هم نمیکنه یه روز خودرو روز بعد سیب زمینی وروزی دیگر سیمان وشیر ومسکن و….متاسفانه همین اندک ته مانده ثروت ملی هم درست توزیع نمیشود وبی برنامه گی درامورات دولت موج میزند الان مهم برای دولت فقط کار اورژانسی کردن است حالا اینده این مریض چه میشود اصلا دراولویت دولت نیست ،فعلا هرجا صدایی بلند میشود سریع ان صدا را پایین بیاورند البته اگر توانایی داشته باشند ،کاش ….
عمده مشکلات خودروسازان داخلی بوده و ناشی از تصمیمات اشتباه سیاستگذار و طمع بیپایان خودروسازان است و ربطی به مکانیزم ماشه ندارد.
کدام خودروساز ما با بنز، بیامو، فولکس واگن، تویوتا، هیوندای کار میکند که متاثر از مکانیزم ماشه باشد؟!
بیایید با وجدان خود و مردم صادق باشید…
متاسفانه خیلی اخبار اغراق شده و دروغ تحویل مردم میدهید طبق اعلام خود شرکت ایران خودرو و سایپا تعداد نیروهای این دو شرکت در سال ۱۴۰۲ همراه با قطعه سازی زیرمجموعه ۹۹/۵۰۰ پرسنل داشته کمتر از ۱۰۰ هزار نفر بوده اند این اخبار را اخراجی با این تعداد خیلی خندهدار
یک بار برای همیشه کمپین تحریم خودرو داخلی راه بیوفته تا خودروها رو دستشون بمونه به ورشکستگی کامل برسن
باسلام
لطفاً کمک کنید
اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خودرو اطلس G ثبت نام کردیم، موعد تحویل آن اسفند ۱۴۰۳ بود، امروز مهرماه ۱۴۰۴ است، بعد از چند افزایش قیمت، پول خودرو را کامل پرداخت کرده ایم،۷ ماه از موعد تحویل خودرو گذشته است و خودرویی تحویل نگرفته ایم، امروز بعد از تماس با شرکت سایپا، اپراتور گفت که خط تولید اطلس متوقف شده است و اگر میخواهید کوییک تحویل بگیرید، ما خرید قطعی انجام داده بودیم، چرا کوییک تحویل بگیریم، چرا خودروی بهتر پیشنهاد نمی دهند. لطفاً مسئولان پیگیری کنند.
باش
نیروی زیاد یکی از بزرگترین عوامل سنگینی و زیان ده شدن شرکتهاست…خیلی از این نیروها بازده خواصی ندارن
ورشکستگی دو شرکت لگن سازی ایران خودرو و سایپا آرزوی همه مردم ایران است. بلکه تغییر بنیادی ایجاد شود
ان شاءالله هر چه زودتر مردم به آرزوشون برسن و در کارخانه های مونتاژ کاری خودرو در ایران بسته بشه و ایرانیان ماشینی سوار شن که در خور شان اونها باشه
ن اشک ارابسی
ورشکستگی دو شرکت لگن سازی ایران خودرو و سایپا آرزوی همه مردم ایران است.
تنها جایی که بالای ۹۰درصد مردم،دوست دارند تعطیل بشه تا عزیزانشون،کمتر مابین این اشغالهایی که میسازمد،لت و پار بشوند ،همین شرکت های خودروسازی است.به امید روزی که کلا تعطیل بشه و ماشین باکیفیتی که حق مردم هست وارد بشه .
همه با هم یک همتی کنیم این مثلا” خودروسازان این دفعه نتونند از جا پاشند و کمر صاف کنند. هرکی هرجور دستش می رسه با نخریدن ، وام ندادن ، لایک نزدن و … درِ این آشغالساز ها رو گل بگیریم. به امید تعطیلی و فروش اراضی این ارابه سازان. چشم انتظار روز جشنی هستم که آخرین خودرو تیتر بزند ایرانخودرو و سایپا و البته بقیهشون تعطیل شدند.
باز یه بهونه پیدا شد و شروع کردن… ! باز کارگر رو کردن اهرم فشار برای مفاسد و مقاصد شوم خودشون.
یه بار این داستان باید تموم شه.در این دوتا گاری ساز رو تخته کنید و تمام کارگران رو همبا اعطای زمین کشاورزی و باغی به سمت بازار کشاورزی و باغداری و … سوق بدید که یکی از ستونهای پیشرفت و خودکفاییه و اگه مدیریت صحیح هم بشه، تحریمها کمترین و ناچیزترین اثر رو روش دارن.
لطفا همین الان که بهونه تعطیلی گاری سازها دستتون اومده، تعطیلشون کنید
نیروهای سفارشی نمایندگان مجلس و وزرا و مدیران نظام….
خودرو اشغال درست می کنید با ده برابر قیمت بعد میگید کمبود بودجه دارید بله خب کی ملک بخره توی دوبایی و خارج بچه های خارج نشین احتیاج به پول دارن . اگه تعرفه نباشه هیچ کس کوییک سوار نمیشه
هرچند تحریم های سازمان ملل جلوی تحریم های آمریکا هیچی نیست و عملا هیچ فرقی نکرده اوضاع و شما زیادی شلوغش میکنین، اما خودروزسازی که با تحریم تولیدش متوقف میشه ( با این درصد داخلی سازی کم تو خودروهای مونتاژی ) همون بهتر که تعطیل بشه تا در واردات باز بشه.
آنقدر که شما برخی رسانه های داخل ماشه ماشه میزنید دشمن نمیزند چرا اینقدر آب به آسیاب دشمن میریزید
از یک طرف میگویند ماشه تاثیری ندارد از یک طرف این اراجیف را برای اینکه توی دل مردم را خالی کنند بهم میبافند واقعا که اصلاح طلبان چه وطن فروشان و نوکرانی هستند هروقت از اصلاح طلبان مخالف گفتی ای سایت در پیت پس میزند و مخابره نمیکند وای که چه بیشرمانی
اخ که ملک غصبی بایدم زرر بده بایدم ورشکسته بشه
آه برادران خیام پشت سرشونه
به درک که ورشکسته بشن بهتر
کلا ریشه همه اینا فساده گستردست تمام .
ماشینی که با چندین برابر قیمت تولید به مردم میفروشن . اونم چی پیش فروش میکنن . اونم چی بعد چندین ماه با تاخیر هم میدن . بعد ادعای اینو داشته باشن که ضرر دارن میدن . جز فساد چی میتونه باشه . کجای ریاضیات این اعداد رقمو میتونه در خودش جا بده ؟ کل خودرو سازیای دنیا شرایطی که این دو خودرو ساز ایرانی دارن رو داشتن . پادشاهی میکردن .