%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۴
ساینا S
۷۲۳,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۱۹
ریسپکت - تیپ 2
۲,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۶۹
ساینا S دوگانه سوز
۸۴۲,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۹
فونیکس آریزو 8
۳,۷۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۴۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۴۷
کی ام سی X5
۲,۴۸۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۸
فردا موتورز فردا 511
۱,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۸
کی ام سی ایگل
۱,۴۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
تانک 300
۶,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۶۵
شاهین GL
۱,۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۳۰۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۳۶
کی ام سی J7
۲,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۱۸
هایما ۸S
۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۰۱
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۷.۳۷
کیا اسپورتیج
۶,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۵
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۲۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۹
کوییک S
۷۱۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۱۴
اکستریم LX
۳,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۷
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۶
سهند E - اتوماتیک
۱,۰۴۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۵.۷
اطلس G
۸۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۸۲
فوتون تونلند G7
۳,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۴
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۹۴,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۶۲
شاهین اتوماتیک
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۷۱
بک X3 پرو
۱,۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۴
سورن پلاس - XU7P
۹۷۴,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۵
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۴.۱۷
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۲
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۶۹۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۰۳
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۲۴
رانا پلاس
۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۲.۷۱
کی ام سی T9
۳,۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲
۷۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۷۸
اطلس GL
۸۲۳,۰۰۰,۰۰۰
اکستریم VX
۶,۵۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ری را
۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۳.۰۳
تارا اتوماتیک - V4
۱,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰

سوختبری قانونی از مرزها از سر گرفته شد

منتشر شده در 10 آذر 1404 ساعت 17:16
نویسنده متین شیری
سوختبری قانونی از مرزها از سر گرفته شد

پس از اعلام جزئیات اجرای نرخ سوم بنزین و حذف سهمیه‌ها، گزارش‌هایی از آغاز قاچاق قانونی سوخت توسط مرزنشینان در قالب طرح رزاق منتشر شده است.

به گزارش آخرین خودرو، در حالی که از انتهای هفته گذشته خبر اجرایی شدن نرخ سوم بنزین و حذف سهمیه و کارت سوخت تعداد قابل توجهی از خودروها منتشر شد، برخی ویدیوها از مناطق مرزی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند طرح رزاق و قاچاق سوخت قانونی توسط مرزنشینان از دو روز گذشته از سر گرفته شده است.

چرا باید سوخت به شکل قانونی به این صورت خارج شود؟ 

با توجه به گفته‌های فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، در حال حاضر میانگین مصرف روزانه در کشور بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر است، اما میزان تولید بنزین در داخل کشور نهایتاً بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر است و برای تأمین نیاز خودروهای بنزینی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر بنزین روزانه از طریق واردات وارد کشور می‌شود و فشار ارزی و مالی قابل توجهی را به دولت و بودجه عمومی تحمیل می‌کند.

در همین راستا دولت در برنامه‌ای، نرخ سوم بنزین را با قیمت ۵۰۰۰ تومان به نظام تخصیص سوخت اضافه کرد و از طرف دیگر کارت سوخت و سهمیه تعداد قابل توجهی از خودروها از جمله تمام خودروهای دولتی به جز آمبولانس را حذف کرد.حاشیه‌ برانگیز ترین بخش این طرح، حذف سهمیه کارت سوخت خودروهای نو و نو شماره‌ای بود که از این پس قرار است تولید شوند.

حال سؤال این است: در شرایطی که کشور روزانه با ناترازی ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتری فقط در حوزه بنزین مواجه است، چرا باید مجوز قاچاق قانونی سوخت در قالب طرح‌های غیرکارشناسی و به اصطلاح موقت مانند طرح رزاق انجام شود؟

قاچاق سوخت و ارتباط آن با طرح رزاق

برای درک بهتر موضوع، لازم است با جزئیات و تعریف طرح رزاق و ارتباط آن با قاچاق سوخت و به‌ویژه بنزین آشنا شویم. 

طرح «رزاق» برنامه‌ای دولتی برای ساماندهی برداشت و فروش قانونی سوخت توسط مرزنشینان است که با هدف کاهش قاچاق سوخت، افزایش شفافیت در توزیع فرآورده‌های نفتی و ایجاد درآمد پایدار برای ساکنان مناطق مرزی اجرا می‌شود. در این طرح، ساکنان واجد شرایط در نوار ۲۰ کیلومتری مرز با دریافت «کارت رزاق»، سهمیه مشخصی از سوخت مازاد عمدتاً گازوئیل را از مبادی رسمی تحویل می‌گیرند و اجازه دارند آن را در چارچوب ضوابط تعیین‌شده به فروش برسان بفروشند.

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، حدود ۸۰ درصد درآمد حاصل از فروش سوخت در قالب معیشت، اشتغال و توسعه زیرساخت به مناطق مرزی باز می‌گردد. این طرح در استان‌هایی مانند سیستان‌ و بلوچستان و هرمزگان با مدل‌های به‌روزشده در حال اجراست و مبنای آن تفکیک فعالیت اقتصادی مرزنشینان از شبکه‌های سازمان‌یافته قاچاق سوخت است؛ مسئله‌ای که طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های امنیتی و اقتصادی مرزهای شرقی و جنوبی کشور بوده است.

اهمیت گازوئیل با بنزین تفاوتی ندارد 

شاید اگر اخبار مرتبط با این طرح و قاچاق سوخت را پیگیری کنید، دریابید که بیشتر سوختی که از طریق این طرح قاچاق می‌شود، گازوئیل است. اما این موضوع هیچ تغییری در وضعیت ایجاد نمی‌کند، چراکه گازوئیل نیز به همان میزان حیاتی است.

برای درک اهمیت گازوئیل تنها کافی است کشور را یک روز بدون گازوئیل تصور کنید؛ در این شرایط تمام کامیون‌ها، تریلی‌ها و اتوبوس‌ها در جاده‌ها و شهرها متوقف می‌شوند و در یک روز ضرر جبران‌ناپذیر به اقتصاد کشور و معیشت نیمه‌جان مردم وارد می‌شود. از سوی دیگر، به گفته رانندگان خودروهای سنگین و با بررسی سوابق اعتصابات و اعتراضات آن‌ها، به‌سادگی می‌توان دریافت که وضعیت موجود و تخصیص گازوئیل در جایگاه‌های بین‌شهری به هیچ‌وجه مناسب نیست و رانندگان همواره برای سوخت‌گیری راحت و بی‌دردسر خودروهای خود درگیر هستند و با چالش‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوند.

در نتیجه درمی‌یابیم که وضعیت گازوئیل با بنزین چندان متفاوت نیست؛ تنها دلیلی که ما آن‌ها را متفاوت می‌پنداریم، میزان ارتباط مستقیم مردم عادی با گازوئیل در زندگی روزمره است. چراکه ما در ایران خودروی سواری دیزلی و گازوئیلی نداریم. در این شرایط وقتی مردم هر روز با نرخ و کیفیت گازوئیل برخورد ندارند، اهمیت و چالش‌های آن را قطعاً به اندازه حواشی بنزین درک نخواهند کرد؛ که امری کاملاً بدیهی است.

تأمین ملزومات اولیه زندگی مرزنشینان وظیفه دولت و حاکمیت است 

همان‌طور که خواندید و در تعریف این طرح آمده است، این طرح بر اساس مازاد سوخت موجود طراحی شده است. در شرایطی که کشور هم در حوزه بنزین و هم در حوزه گازوئیل با فشار تولید و فشار ارزی مواجه است، اینکه چرا این طرح اجرا شده و می‌شود، سؤال و ابهامی جدی است که باید توسط مسئولان پاسخ داده شود.

واقعیت این است که تأمین ملزومات اولیه زندگی تمام مردم، از جمله مرزنشینان، مطابق قانون اساسی وظیفه دولت است؛ اینکه دولت در این امر ناتوان مانده، به‌واقع دلیل و توجیه خوبی برای به‌هدر دادن منابع ملی آن هم در شرایط بحرانی مانند وضعیت فعلی نیست.

نکته اصلی این است که حتی با انجام این قاچاق قانونی هیچ مشکل اساسی و واقعی از مردم این مناطق حل نشده و نمی‌شود. این موضوع را می‌توان از حرف‌های خود مرزنشینان در مصاحبه‌هایی که از آنان منتشر شده، به‌وضوح دید. این افراد در صحبت‌های خود اعلام می‌کنند که در مدتی که مرز بسته بود، معیشت آن‌ها به شدت با سختی مواجه شده و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند. این صحبت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد آنچه از طرح رزاق اجرا شده، تنها مسکن و مخدری موقت بوده تا مرزنشینان بتوانند گذران زندگی کنند؛اما وقتی کمی دقیق‌تر به موضوع نگاه می‌کنیم، به‌سادگی درمی‌یابیم که این طرح نه تنها وضعیت را چندان بهتر نکرده، بلکه این بار وضعیت تمام مردم کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که چرا دولت هزینه ایجاد زیرساخت‌های درست و مناسب و مهم‌تر از همه ایجاد کارِ سامان‌یافته و پایدار برای تأمین معاش این مردم مظلوم را نمی‌پذیرد و خود را با دادن مجوزهایی که تبعات همگانی و دامنگیر دارند، راحت می‌کند؟

ویدیو های پیشنهادی
  1. علیرضا گفت:

    نکته اول چرا آمبولانس‌ها باید بنزین یارانه ای بگیرند؟ نکته دوم چرا ماشین صفر داخلی نباید بنزین یارانه ای بگیرد؟
    نکته سوم چرا موتور سیکلت های مدل پایین وقتی کارت سوختشان گم بشه نمیتونن دیگه کارت سوخت بگیرن؟؟
    بیشتر روستاییان محروم فقط یک موتور سیکلت رده خارج دارند که کارت سوخت نداره

    ۲
    ۵
  2. ناشناس گفت:

    راهی برای بالا کشیدن مسئولین هست ، برای خودشان می‌اندیشند نه رفاه مرز نشین ندار،و الا با صنایع اساسی و بنیادی می توانند برای مناطق محروم اشتغال و درآمد زایی بکنند که در این صورت ، نفعی خیلی اندک خواهند برد.

    ۵
    ۱
    • حمید گفت:

      برای اینکه الحق و الانصاف ….تشریف دارند مگر کویت و عربستان و امارات با این همه ثروت از این جنگولک بازیها دارند اصلا مرز نشین یعنی چه عراق که حمله کرد کل ایران دفاع کرد لشکر زرهی قزوین ۷۷ خراسان کل ایران یک مرز حساب می‌شود

      ۴
      ۰
      • سعید انصاریان گفت:

        واقعاً مرزنشینان سیستان و بلوچستان هیچ راه درآمدی جز سوختبری ندارند, اگه دولت اجازه این کارو به اونا نده زن و بچه هاشون گرسنه میمانند, تا یه راه چاره اساسی اینکار باید ادامه پیدا کند

        ۴
        ۴
  3. ناشناس گفت:

    این طرح رزاقی که به اجرا درآمده مردم عادی هیچ سودی ازش نمیبرن فقط قاچاقچیان گردن کلفت با رانت و پارتی تانکر میبرن از مرز خارج میکنن

    ۱۰
    ۰
    • هادی گفت:

      باید دولت مردان به این درک رسیده باشند بجای طرح رزاق آنهم کدوم مرز نشین این طرح کاملا رانت هست واکثر آنها در داخل شهر سراوان وبا بالاترین سطح درآمد هستند به نام مرز نشینان وبه کام مستبدین ومستکبرین هست اگر این مرز را درست مدیریت کنند بودجه یکماهه کشور در یک روز با فروش گازوئیل بدست می‌آید تمام گلخانه های تاسیس شده در منطقه بلوچستان بدون دریغ از یک خیار همه گازوئیل تخصیص شده آنطرف مرز قاچاق میشه چون خود مدیران گلخانه دار هستند .بنده خودم هم مرز نشین هستم

      ۵
      ۰
  4. ربیعی ،صباح گفت:

    سوال اینجاست سرمایه ی فروش سوخت طرح رزاق به چه حسابی واریس میشه وچه کسانی میتونن این سوخت رو خریداری کنن آیا من یه جاشو (ملوان)که ساکن ابادان هستم میتونم این سوخت بخرم وبه عراقی‌ها بفروشم بدون دردسری وتعقیب وگریز از طرف دربانی ورودی ازش ببرم ؟حتما نه چون کسانی میتونن این سوخت رو تهیه وتوزیع کنن که نفوذی در شرکت‌های پخش وپمپ بنزین‌ها دارند پس این طرح سودی برای من ملوان نداره این رزق همان قاچاق است که از طرف نفوذهای دولت برای خودشون مطرف کردن

    ۱
    ۰
  5. ربیعی ،صباح گفت:

    سوال اینجاست سرمایه ی فروش سوخت طرح رزاق به چه حسابی واریس میشه وچه کسانی میتونن این سوخت رو خریداری کنن آیا من یه جاشو (ملوان)که ساکن ابادان هستم میتونم این سوخت بخرم وبه عراقی‌ها بفروشم بدون دردسری وتعقیب وگریز از طرف دربانی و سودی ازش ببرم ؟حتما نه چون کسانی میتونن این سوخت رو تهیه وتوزیع کنن که نفوذی در شرکت‌های پخش وپمپ بنزین‌ها دارند پس این طرح سودی برای من ملوان نداره این رزق همان قاچاق است که از طرف نفوذهای دولت برای خودشون مطرح کردن

    ۰
    ۰
  6. شهروند گفت:

    سلام به والله هزار تا راهکار هست ، دولت پزشکیان که کلی کارشناس داره ، پس چرا معطله یه فکری بکنند، کشور با بی برنامگی به چالش بد افتاده ، همه دارا میگن کسی منجمله بزرگهای دولت کاری ازدستشون بر نمیاد ،

    ۱
    ۰
آخرین خودرو در شبکه های اجتماعی
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X