%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰

قطعه سازان در آستانه ورشکستگی؛ بحران های حاصل از تناقض سیاست گذاران

منتشر شده در 18 مرداد 1404 ساعت 11:55
نویسنده متین شیری
قطعه سازان در آستانه ورشکستگی؛ بحران های حاصل از تناقض سیاست گذاران

واردات خودرو با تعرفه ۲۰ درصدی، صنعت قطعه‌سازی را در آستانه فروپاشی قرار داده و موج بیکاری گسترده در راه است.

تعرفه پایین واردات؛ چالش جدید قطعه‌سازی

کاهش تعرفه واردات خودرو به ۲۰ درصد، صدای هشدار جدی فعالان صنعت قطعه‌سازی را بلند کرده است. به اعتقاد اعضای انجمن همگن قطعه‌سازان، این تصمیم به معنای یارانه دادن به واردات و تهدیدی آشکار برای بقا و تداوم تولید داخلی است.

محمدرضا نجفی ‌منش، رییس انجمن قطعه سازان همگن در همایش «تاب‌آوری صنعت قطعه‌سازی خودرو: بازآفرینی قطعه‌سازان در دل بحران»در رابطه با کاهش تعرفه واردات به ۲۰ درصد بیان کرد: قبلاً تعرفه واردات خودرو ۵۵ درصد بود، مجلس آن را به ۱۰۰ درصد رساند، اما دولت به ۲۰ درصد کاهش داده است. این باعث می‌شود همه قطعات زیر این قیمت وارد شوند و چرخه تولید داخلی آسیب ببیند، او در ادامه گفت: از دولت می‌خواهیم تعرفه واردات را به روال قبلی یعنی ۵۵ درصد برگرداند یا حداقل ۴۰ درصد را قبول کند تا جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.» آنها با اشاره به زیان‌های انباشته، بحران نقدینگی و کاهش شدید تولید، خواهان بازگشت فوری تعرفه به سطح ۴۰ تا ۵۵ درصد شده‌اند. از نگاه آنان، این درصد حداقل نرخ حمایت از تولید داخلی در برابر واردات ارزان‌قیمت است.

هشدار درباره بیکاری گسترده در زنجیره تامین

بر اساس نظرسنجی داخلی انجمن همگن، بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های قطعه‌سازی یا تعدیل نیرو کرده‌اند یا در آستانه آن هستند. در همان نشست تخصصی، نمونه‌هایی ارائه شد که برخی شرکت‌ها چندصد نفر از نیروهای خود را اخراج کرده‌اند. همچنین براساس برآوردهای اولیه، پیامدهای جنگ ۱۲ روزه در صنعت خودرو ممکن است به بیکاری بیش از ۴۰۰ هزار نفر در سطح کشور منجر شود.

رکود تاریخی و تورم ساختاری

شاخص مدیران خرید (PMI) صنعت خودرو در خردادماه به عدد بی‌سابقه ۲۷.۶ رسیده است؛ این یعنی رکود سنگین، دومین رکود عمیق پس از صنعت پوشاک و چرم. در کنار آن، کاهش ۱۷.۵ درصدی تولید خودرو در چهار ماه اول سال نشان از افت پیشرانه‌های اصلی صنعت دارد؛ در این مدت، سایپا با کاهش ۳۷ درصدی، پارس خودرو با افت ۲۸ درصدی و ایران‌خودرو با کاهش سه درصدی روبه‌رو بوده‌اند. رکود تاریخی همراه با تورم تولیدکننده ۴۴ درصدی و تورم مصرف‌کننده ۴۱ درصدی، فشار عظیمی را بر صنعت خودرو و قطعه وارد کرده است.

بحران نقدینگی و چک‌های برگشتی

یکی از مهم‌ترین بحران‌های جاری در زنجیره تامین، موضوع چک‌های برگشتی و مسدود شدن حساب‌های قطعه‌سازان است. بسیاری از شرکت‌های حاضر در نشست اعلام کردند به دلیل عدم دریافت مطالبات و فشار بانک‌ها، توانایی ادامه فعالیت ندارند. همزمان، میزان مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و پرداختی از سوی شرکت‌ها انجام نشده است. در این شرایط، ادامه فعالیت بسیاری از شرکت‌ها به شکل کامل در معرض توقف است.

سکوت نگران‌کننده سایپا در میانه بحران

در نشستی که با محوریت بحران قطعه‌سازان برگزار شد، هیچ‌یک از مدیران شرکت سایپا حضور نیافتند. این در حالی است که وضعیت این خودروساز به شدت بحرانی گزارش شده است. هیچ توضیحی در مورد برنامه‌های نجات، اصلاح ساختار یا تعهدات مالی ۱۸ هزار میلیارد تومانی سایپا ارائه نشد. منابع شرکت در بهترین حالت حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و مشخص نیست چگونه قرار است این شکاف پر شود.

امیرحسین جلالی، نایب رییس انجمن قطعه سازان همگن در این مراسم گفت:

چک برگشتی‌های سایپا باعث شده حساب‌های بانکی ما مشکل پیدا کند و گردش مالی به هم بریزد. اعتبار ما صفر شده و به بن‌بست رسیدیم و به همین دلیل در صورت ادامه این وضعیت قطعه سازان تا دو ماه دیگر بیشتر توانایی تامین قطعه ندارند، چراکه ریالی برای خرید ارز ندارند.

وی در ادامه افزود: ۵۰ درصد ورودی ما از سایپاست که تا به این لحظه پولی پرداخت نکرده است. بعد از دو ماه مجبوریم حمل هوایی کنیم که هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود.

در این شرایط گزاره جالبی که توسط جلالی بیان شد، درخواست حمایت برابر از خودروسازان بود، جلالی در این باره گفت: وزیر صمت  از ایران‌خودرو گلایه داشتند و از سایپا تعریف کردند. این در حالی است که ما گفتیم ایران‌خودرو درست عمل کرده و فروش زیر قیمت تمام‌شده عقلانی نیست.

سیاست‌گذاری‌های متناقض و بی‌اثر

فعالان این صنعت بار دیگر تاکید کردند که بحران فعلی ناشی از تحریم‌ها یا عوامل خارجی نیست. به‌زعم آنان، سیاست‌های داخلی و تصمیمات ناهماهنگ وزارتخانه‌ها، دلیل اصلی زیان انباشته ۲۸۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و قفل‌شدگی صنعت است. در همین راستا، ارائه مجوز واردات خودرو با تعرفه ۲۰ درصدی در اوج رکود و بدون حضور وزارتخانه‌های مسئول در جلسات تصمیم‌گیری، به‌عنوان یک نمونه از سیاست‌گذاری‌های متناقض معرفی شد.

بی‌اعتمادی به آینده و نبود برنامه مشخص

یکی از تکرارشونده‌ترین جملات در این نشست، فقدان چشم‌انداز برای صنعت خودرو و قطعه بود. بسیاری از فعالان صنعت از بلاتکلیفی عمیق در تصمیم‌گیری‌ها سخن گفتند و تاکید داشتند که حتی یک نظریه یا طرح اولیه مدیریت بحران هم از سوی دولت یا خودروسازان مطرح نشده است. به گفته یکی از کارشناسان حاضر در جلسه، «دردناک‌ترین رنج انسان‌ها، وضعیت بلاتکلیفی است»؛ جمله‌ای که بازتاب حال این روزهای قطعه‌سازان و هزاران کارگر در این زنجیره است.

چرخه معیوب قیمت‌گذاری و بی‌عدالتی در توزیع منابع

نظام قیمت‌گذاری دستوری یکی دیگر از محورهای انتقاد در جلسه بود. فعالان صنعتی تاکید کردند که قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و مس بالاتر از نرخ جهانی است، در حالی که قیمت خودرو از سوی نهادهای دولتی پایین‌تر از هزینه تمام‌شده تعیین می‌شود. این مسئله نه‌تنها سرمایه تولید را فراری می‌دهد، بلکه باعث انتقال نقدینگی به سمت دلار و طلا شده و از چرخش پول در زنجیره تولید جلوگیری می‌کند. در همین چارچوب، این انتقاد نیز مطرح شد که در شرایطی که ایران‌خودرو عملکرد بهتری نسبت به سایپا داشته، منابع دولتی به شکل نامتوازن توزیع شده‌اند؛ به طوری که ۷ هزار میلیارد تومان کمک به سایپا اختصاص یافته و ایران‌خودرو بی‌نصیب مانده است.

جمع‌بندی نهایی: زنگ خطر تعطیلی زنجیره تامین

در مجموع، جلسه اخیر انجمن همگن قطعه‌سازان نمایانگر بحرانی چندلایه در صنعت خودرو و قطعه بود. از سویی رکود سنگین و تورم ساختاری، از سوی دیگر واردات با تعرفه پایین و بلاتکلیفی مدیریتی، و در کنار آن نبود شفافیت در برنامه‌ها، زنجیره تامین را در آستانه فروپاشی قرار داده است. اگر تصمیمی فوری برای اصلاح تعرفه‌ها، پرداخت بدهی‌ها، رفع مشکلات بانکی و ارائه یک طرح نجات شفاف اتخاذ نشود، موج تعطیلی، بیکاری و آسیب اجتماعی گسترده در راه خواهد بود.

موتور اچ ال ایکس ۱۵۰ TVS ؛ مشخصات فنی + امکانات

ویدیو های پیشنهادی

۶ Responses to “قطعه سازان در آستانه ورشکستگی؛ بحران های حاصل از تناقض سیاست گذاران”

  1. حسام گفت:

    از آخرین خودرو انتظار همچین خبری رو نداشتم ،تشویق به انحصار اونم از سایتی مثل شما واقعا بعید بود ،چرا تبلیغ میکنید همچین چیزی رو ، قطعه سازان و خودروسازان کیفیت رو بالا ببرند تا از اونا خرید بشه ولی انحصار کار درستی نیست و این مصداق حق الناسه که شما بخاطر منفعت خودتون مردم رو از خیلی چیزها محروم میکنید ،تعرفه ها هنوز زیاده درسته کاهشی بودن ولی دوباره یکی از مراجع جلوی کاهش تعرفه ها رو گرفته که اصلا کار پسندیده ای نیست ، خوبه یکم به فکر مردم باشین که حسرت سوار یه ماشین خوب شدن رو نکشن

    ۶
    ۲
    • ناشناس گفت:

      خودروسازی و قطعه سازی کشوری که سالانه ۲۰هزار نفر کشته رانندگی داره شایسته ورشکستگی و نابودی کامل هست. چه بسا با واردات ۲۰درصد هیچ اتفاقی برایش نمی افتد به جز اینکه کمتر دزدی و چپاول اتفاق می افتد. من از رسانه آخرین خودرو انتظار چنین اخباری رو نداشتم نکنه شما هم……..؟؟؟؟؟؟؟؟

      ۲
      ۱
    • وطن دوست گفت:

      برای آخرین خودرو متاسفم….

      ۰
      ۱
  2. امیر گفت:

    برق و گاز کارگاه ها و کارخانه ها را قطع کنید تعرفه ها را هم پایین بیاورید تا دست در دست هم نهیم و تولید کنندها و صنعتگرها را ورشکسته کنیم و همه بشویم واسطه و دلال .

    ۰
    ۰
  3. ناشناس گفت:

    لعنت به هرچی قطعه ساز و آشغال سازه

    ۱
    ۰
  4. امیر گفت:

    لعنت بر کسی که از تولید و سختی ها و مشکلات تولید کننده چیزی نمیداند و یا شاید میداند و انگل صفت و دلال است .

    ۰
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X