%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰

ورود بنزین سوپر وارداتی به بورس انرژی

منتشر شده در 03 شهریور 1404 ساعت 13:06
نویسنده متین شیری
ورود بنزین سوپر وارداتی به بورس انرژی

با ورود بنزین سوپر وارداتی به بورس انرژی، قیمت‌گذاری این سوخت رقابتی شد و دسترسی منصفانه برای خودروهای پیشرفته ایجاد شد.

آغاز فصل تازه در عرضه سوخت

با افزایش ورود خودروهای توربوشارژ و مدرن به بازار ایران، نیاز به سوختی با استاندارد یورو پنج و حتی یورو پنج+ و عدد اکتان ۹۵ بیش از گذشته احساس می‌شد. بسیاری از مدل‌های جدید، به ویژه خودروهای لوکس با مدل تولید بعد از سال ۲۰۱۵ و خودروهای چینی، تنها با بنزینی کارایی بهینه دارند که کیفیت و اکتان بالایی داشته باشد. این سوخت با کیفیت که بر اساس شاخص‌های جهانی مشخص می‌شود، موجب کاهش آلایندگی، افزایش بازدهی و طول عمر موتور می‌شود. بورس انرژی اخیراً مشخصات بنزین سوپر وارداتی را اعلام کرده و این فرآورده تحت عنوان «بنزین ویژه» شناخته می‌شود. کارشناسان معتقدند ورود این سوخت می‌تواند بخشی از نیاز روزافزون خودروهای پیشرفته بازار ایران را پاسخ دهد و به ارتقای کیفیت مصرف سوخت کمک کند.

شرایط واردات و توزیع بنزین ویژه

طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت، تنها شرکت‌های حقوقی واجد شرایط می‌توانند مجوز واردات و توزیع بنزین سوپر را دریافت کنند. این شرکت‌ها باید حداقل سه سال سابقه فعالیت در صادرات، واردات یا تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی داشته باشند. درخواست‌ها باید از طریق درگاه ملی مجوزها ثبت شده و مراحل احراز صلاحیت طی شود. اعتبار مجوزها حداکثر یک سال است اما امکان تمدید آن وجود دارد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مرجع صدور مجوز خواهد بود و قرارداد معتبر با این شرکت شرط الزامی برای فعالیت قانونی محسوب می‌شود.

پایان دخالت دولت در قیمت‌گذاری

برجسته‌ترین ویژگی این طرح، آزادی قیمت‌گذاری است. برخلاف گذشته که وزارت نفت و شرکت‌های تابعه در تعیین قیمت نقش داشتند، اکنون واردکنندگان مجاز اختیار کامل در تعیین نرخ بنزین ویژه دارند و قیمت‌گذاری بر اساس سازوکار رقابتی و عرضه و تقاضا انجام می‌شود. بورس انرژی تأکید کرده که زیرساخت‌های لازم برای عرضه این فرآورده در رینگ بین‌الملل فراهم شده و معاملات شفاف و رقابتی خواهند بود. این سازوکار به معنای پایان قیمت‌گذاری دستوری و کاهش رانت است و مصرف‌کنندگان می‌توانند به سوخت مورد نیاز با نرخ اقتصادی دسترسی داشته باشند.

حذف انحصار و ایجاد بازار رقابتی

تصمیم تازه وزارت نفت نشان می‌دهد عرضه بنزین سوپر از انحصار دولت خارج شده و تنها از طریق بورس انرژی انجام می‌شود. این تحول باعث می‌شود فعالان اقتصادی عرصه انرژی در بازار حضور پیدا کنند و دسترسی‌های ویژه تا حدودی، اما نه کامل از بین برود. برخی کارشناسان معتقدند دولت تنها باید ناظر باشد و حق واردات بنزین را به تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا کند و نه فقط فعالان عرصه انرژی. کارشناسان بورس انرژی معتقدند با حذف انحصار و مداخله دولت، قیمت بنزین سوپر وارداتی به شکل اقتصادی و شفاف کشف خواهد شد و نتیجه آن بازاری رقابتی‌تر و منافع بیشتر برای فعالان واقعی این حوزه است. این سیاست می‌تواند دسترسی منصفانه و شفاف برای مصرف‌کنندگان نهایی ایجاد کند که پیش‌تر وجود نداشت.

زیرساخت‌های بورس انرژی برای معاملات

بورس انرژی اعلام کرده است که زیرساخت‌های لازم برای معاملات بنزین ویژه در رینگ بین‌الملل آماده شده است. شرکت‌ها می‌توانند سوخت را در بازار فیزیکی عرضه کنند و معاملات با شفافیت کامل انجام شود. این اقدام نقطه شروعی برای تغییر شیوه عرضه فرآورده‌های نفتی در کشور به شمار می‌رود و می‌تواند الگویی برای سایر سوخت‌ها و بازارهای مشابه ایجاد کند. کارشناسان اعتقاد دارند این سیاست با شفافیت و رقابت واقعی، گام مؤثری برای اصلاح بازار سوخت و افزایش کارایی اقتصادی خواهد بود.

بنزین سوپر، آغازگر مسیری جدید

ورود بنزین سوپر وارداتی به بورس انرژی یک تحول ساختاری در بازار سوخت ایران محسوب می‌شود. با پایان دادن به انحصار و قیمت‌گذاری دستوری، زمینه برای رقابت واقعی میان واردکنندگان فراهم شده است. این سیاست می‌تواند دسترسی خودروهای پیشرفته به سوخت با کیفیت را تضمین کند و باعث افزایش بازدهی و طول عمر موتور شود. اجرای موفق این طرح نیازمند مدیریت دقیق عرضه و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی است. در نهایت، این حرکت می‌تواند الگویی برای شفاف‌سازی سایر بازارهای فرآورده‌های نفتی در کشور باشد.

معرفی ده نمونه از عجیب ترین خودروها و تسلیحات نظامی تاریخ

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X