%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰

چرا موتورTU3  همچنان روی خط تولید ایران خودرو است؟

منتشر شده در 17 مهر 1404 ساعت 18:30
نویسنده متین شیری
چرا موتورTU3  همچنان روی خط تولید ایران خودرو است؟

موتور TU3 ایران خودرو که پیش‌تر روی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نصب می‌شد، اکنون در پژو ۲۰۷ استفاده می‌شود و همچنان تولید می‌شود.

مشخصات فنی موتور TU3

موتور TU3 با حجم ۱.۴ لیتر (۱۳۶۰ سی‌سی) با چهار سیلندر خطی و ۸ سوپاپ، وزنی معادل ۱۱۴ کیلوگرم دارد. این موتور قادر به تولید ۷۵ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه است. نسبت تراکم سوخت به هوا ۹.۶ به ۱ و سیستم سوخت‌رسانی آن انژکتوری چند نقطه‌ای (MPI) است. استاندارد آلایندگی مدل‌های قدیمی یورو ۴ و مدل‌های جدید یورو ۵ را شامل می‌شود. قطر پیستون ۷۷ میلی‌متر، میزان جابه‌جایی آن ۷۵ میلی‌متر و مصرف سوخت آن در شهر ۹.۲، در جاده ۵.۴ و ترکیبی ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

بلوک و سرسیلندر از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و میل‌سوپاپ آن تک میل‌سوپاپ بالا (SOHC) است. نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵ بوده و ظرفیت محفظه روغن موتور ۳.۲۵ لیتر است. طراحی ساده این موتور باعث دوام نسبی و تعمیر آسان آن برای مکانیک‌ها شده است.

تاریخچه موتور TU3 و ورود به ایران

خانواده پیشرانه TU متعلق به پژوسیتروئن است و اولین نسل آن در سال ۱۹۸۶ میلادی رونمایی شد. طی دو دهه، شش نسل از موتورهای TU توسعه یافت که تنها دو نسل TU3 و TU5 به بازار ایران راه پیدا کردند. ایران خودرو اولین بار در سال ۱۳۸۰ موتور TU3 را روی پژو ۲۰۶ نصب کرد و سه تیپ ۱، ۲ و ۳ با آن عرضه شدند؛ اما به دلیل تیراژ پایین تیپ‌های ۱ و ۳، TU3  عمدتاً با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شناخته می‌شود.

این موتور از اواخر دهه ۸۰  با افزایش داخلی‌سازی وارد خطوط تولید شد و در پژو ۲۰۶ تیپ ۲  نصب شد. در ابتدا،  TU3  با استقبال مشتریان روبه‌رو شد و سهم قابل توجهی از بازار خودروهای شهری را در اختیار داشت، اما ورود موتورهای مدرن‌تر و کم‌استهلاک، استقبال از آن را به مرور زمان کاهش یافت. این روند نشان‌دهنده تغییر نسبی میل بازار و گرایش به سمت خودروهای مدرن و اقتصادی‌تر است.

نقاط ضعف و محدودیت‌های موتور TU3

توان پایین و شتاب محدود، استهلاک بالای قطعات و نبود نسخه ارتقایی، اصلی‌ترین نقاط ضعف TU3 هستند. برخلاف دیگر موتورهای ایران خودرو، TU3 با همان طراحی اولیه باقی مانده و مشکلاتی مانند سوختن واشر سرسیلندر که در موتور XU7 نیز مشاهده می‌شود، در این موتور هم وجود دارد. ساختار مشابه با XU7 باعث شده تعمیر و نگهداری برای مکانیک‌ها آشنا باشد، اما نیاز به سرویس منظم برای جلوگیری از خرابی‌های جدی حیاتی است. TU3 با توجه به حجم کم و طراحی قدیمی، از نظر توان و دوام رقابتی با موتورهای جدید ندارد و حتی برای خودروهای شهری محدودیت ایجاد می‌کند.

تیراژ و بازار فعلی

آخرین تولید TU3 برای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تا سال ۱۴۰۲ ثبت شد و اکنون تنها برای پژو ۲۰۷ مدل TU3 تولید می‌شود. تیراژ آن نسبت به سایر موتورهای ایران خودرو مانند TU5 پلاس، EF7 و XUP به شدت کاهش یافته است. پژو ۲۰۷ با موتورهای جدیدتر، قیمت مناسب‌تر و تنوع مدل بیشتر جای TU3 را گرفته و ادامه تولید این موتور بیشتر به دلیل صرفه اقتصادی و حفظ تنوع محدود مدل‌هاست تا توجیه فنی واقعی.

آیا TU3 روی خط تولید باقی می‌ماند؟

یکی از مهم‌ترین سوالات درباره موتور TU3، آینده حضور آن در خطوط تولید ایران خودرو است. برخلاف موتور XUP که حضورش با توجیه فنی و نیاز خودروهایی مانند آریسان ۲ به گشتاور مشخص قابل توضیح است، TU3 هیچ مزیت فنی مشخصی برای بقای طولانی ندارد.

آیا صرفاً قیمت پایین‌تر و ایجاد تنوع محدود، دلیل کافی برای ادامه تولید این پیشرانه قدیمی است؟ در حالی که در جهان، حجم موتور خودروهای اقتصادی کاهش یافته و بسیاری حتی سه سیلندر شده‌اند، این موتورها جدید، کم‌استهلاک و سازگار با استانداردهای روز هستند . TU3 اما نه توان رقابتی دارد، نه استهلاک آن کم است و نه فناوری آن پاسخگوی استانداردهای مدرن است.

سوال این است: چرا این موتور باید روی خط تولید باقی بماند؟

 آیا ایران خودرو نمی‌تواند با حذف TU3 و سرشکن کردن هزینه‌های خط تولید، منابع را به تولید پیشرانه‌های قدرتمندتر و کارآمدتر مانند TU5 پلاس منتقل کند؟ واقعیت این است که حتی از نظر تنوع مدل و جذابیت برای مشتری، TU3  گزینه چندان راضی کننده نیست.

جمع‌بندی و چشم‌انداز

موتور TU3 ایران خودرو با توان محدود، استهلاک بالا و نبود نسخه ارتقایی، بیش از آنکه یک موتور اقتصادی باشد، یک نمونه تاریخی است. شباهت ساختاری با XU7 باعث شده مشکلات کلاسیک مشابه داشته باشد و هنوز یادآور تجربه طولانی تولید موتورهای ایرانی باشد. آینده این موتور در خطوط تولید ایران خودرو محل بحث است و مشخص نیست مزیت واقعی آن برای بقا در بازار و تولید چیست.

هاچبک ارزان ایران‌خودرو ارزش خرید دارد؟ پژو ۲۰۷ TU3 زیر ذره بین

ویدیو های پیشنهادی

۹ Responses to “چرا موتورTU3  همچنان روی خط تولید ایران خودرو است؟”

  1. علی گفت:

    هر چه سریعتر ایران خودرو باید با دو موتور XU7 و TU3 خدا حافظی کنه این دو موتور استهلاک وحشتناک بالایی دارن و مردمو بیچاره کردن از بس واشر میزنن روی آریسان میتونن EF7 ببندن هم گشتاور و قدرت بالایی نسبت به XU7 داره و هم واشر نمیزنه

    ۸
    ۳
    • رسول گفت:

      باید موتور با حجم ۶سیلندر وهشت سیلندر تولید کنن موتور قوی استهلاک رو میاره پایین همش چهارسیلندر اونم آشغال پرسر صدا وضعیف یه نگاه به ماشین های خارجی بندازین متوجه میشین چرا موتور قوی روی ماشین ها نصب میکنن

      ۲
      ۷
  2. نادر گفت:

    برای اینکه ایران خودرو یه سوءاستفاده چیه قهاری هر کاری دلش بخوات میکنه کسی هم نمیخوات و یا نمیتونه جلوش رو بگیره در صورتی که همین استفاده از تکنولوژی داغون خودرو سازی در کشور میلیاردها تومن داره به کشور ضرر میرسونه .آخه گفته شده اقتصاد در اسلام آنچنان اهمیتی نداره پس کی دلش میسوزه جلوی بخور بخورها رو بگیره فلسطین مهمه لبنان مهمه سوریه مهمه بقیه وسیله هستن درست میفرمایید کیه که گوینده

    ۹
    ۵
  3. حمید سرشناس گفت:

    سودجویی ایرانخودرو!! تنها دلیل ادامه تولید TU3 و XU7 همینه. این دو تا موتور باید چند سال قبل از رده خارج میشدن.

    ۹
    ۱
    • سامان اسدیان گفت:

      چون هنوز مردم آگاهیشون بالا نرفته هنوز گیج تشریف دارند و نمیدونن یه مقدار بیشتر هزینه کنن و تیوفای بخرن چقدر حالشون بهتر میشه

      ۰
      ۰
  4. رضا گفت:

    موتورهای TU3 برای مردم موتور نشه ولی برای عده‌ای پول میشه برای عده‌ای کار میشه برای یکی هم بدبختی و عذاب میشه در ایران زندگی پر از چالش باید باشد.

    ۹
    ۲
  5. کریم گفت:

    EF7 بزنن که دائما شاتون بزنه؟ چرا صورت مسئله رو پاک میکنی و تعصب بی‌جای خودت نسبت به EF7 رو کنار نمیزاری

    ۰
    ۳
    • سپهر گفت:

      عذر خواهی میکنم شما چرا اینقدر نصبت به ای اف سون گارد داری؟
      اصلا تا حالا ای اف سون داشتی که دربارش اینطوری حرف میزنی؟؟

      ۲
      ۱

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X