موضوعات داغ روز:

کالیبراسیون خودروی کی ام سی X5 با تکیه بر دانش فنی بومی در شرکت کرمان موتور

منتشر شده در 29 اردیبهشت 1403 ساعت 15:20
نویسنده آخرین خودرو
کی ام سی X5

در تولید خودروهای مجهز به فناوری های جدید مثل کی ام سی X5 ، کالیبراسیون ماژول ها و سیستم های الکترونیکی که بر روی نحوه عملکرد و کارایی خودرو تاثیرگذار است، فرآیندی مهم در زمینه تولید و ارائه خودرو به بازار هدف تلقی می گردد.

در میان بخش های مختلفی از خودرو که باید با شرایط بازار هدف سازگار شوند، هماهنگی موتور و گیربکس از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا در صورت عدم انجام دقیق فرآیند کالیبراسیون توسط خودروساز، شرایطی نظیر پایین بودن کیفیت سوخت، وجود سرازیری ها و سربالایی های تند، ارتفاع از سطح دریا (فشار هوا) و … می توانند در دراز مدت استهلاک پیشرانه و بخش انتقال قدرت خودرو را بالا ببرند و هزینه نگهداری خودروی سواری را بیشتر کنند و از سوی دیگر بر کارایی خودرو و کیفیت رانندگی آن اثر نامطلوب خواهند گذاشت.

از این رو شرکت کرمان موتور با در نظر گرفتن اهمیت فرآیند کالیبراسیون موفق شده تا با بکارگیری به روزترین امکانات آزمایشگاهی و تکیه بر دانش فنی مهندسان داخلی، هماهنگ سازی میان موتور و گیربکس محصولاتش را مطابق با نیازهای مصرف کنندگان ایرانی و مختصات بومی کشور، به طور کامل در داخل مجموعه کرمان موتور عملیاتی نماید.

طی این فرآیند که در قسمت معاونت توسعه محصول کرمان موتور صورت می گیرد، مهندسان ایرانی به کمک داده های دریافتی از عملکرد موتور و گیربکس در شرایط مختلف، بهترین برنامه و مپ (MAP)  را به شرکت سازنده ECU  (کامپیوتر موتور) و TCU  (کامپیوتر گیربکس) خودروی مورد نظر ارائه می دهند. به این ترتیب محصول نهایی بازار ایران، در مقایسه با نسخه ای که در کشورهای دیگر عرضه می شود می تواند علاوه بر ارائه عملکرد بهتر در جاده های ایران، دیرتر نیز مستهلک شود.

در این پروژه، خودروی کی ام سی X5  به عنوان اولین محصول خروجی این فرآیند، حدوداً ۱۸ ماه تحت تست های جاده و آزمایشگاهی قرار گرفت تا در نهایت پس از بررسی های لازم توسط مهندسان کرمان موتور، بهترین و بهینه ترین برنامه ریزی برای بخش کنترلی موتور و گیربگس آن در نظر گرفته شود.

بهتر است بدانید که زمان رانندگی در سرازیری های تند، کامپیوترهای کنترلی خودرو می بایست به کمک سنسورهای مربوطه، شیب مسیر را تشخیص دهند و با قرار دادن گیربکس در دنده های سنگین، از افزایش سرعت خودرو جلوگیری کنند. چنین ویژگی ای در برنامه عملکردی بسیاری از خودروهای تولیدی در کشور در نظر گرفته نمی شود، اما شرکت کرمان موتور با توجه به این موضوع، X5 را طوری کالیبره کرده تا قبل از تحریک پدال گاز توسط راننده در سرازیری ها، دنده سبک تر نشود و سرعت خودرو افزایش نیابد.

با توجه به تاثیرات مثبت کالیبراسیون در تولید خودرو، می توان نتیجه گرفت که در صورت انجام دقیق و اصولی این فرآیند توسط همه خودروسازان، میزان رضایت مردم از خودروهای سواری موجود در بازار به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

ویدیو های پیشنهادی

۵ Responses to “کالیبراسیون خودروی کی ام سی X5 با تکیه بر دانش فنی بومی در شرکت کرمان موتور”

  1. محمود گفت:

    در صنعت خودرو این چیزها اینقدر بدیهی شده که ارزش خبررسانی نداره

    ۱
    ۰
  2. احسان گفت:

    والا تا الان دیدیم واسه هماهنگ کردن ماشین بآ بنزین بی کیفیتتون و نبود لوازمتون گشتاور و بازدهی ماشینارو پایین آوردید بازم ماشیناتون خرابن این یعنی بهبود عملکرد!!!!شما نهایت علمتون اینکه ۲۰ سال یه بار یه داشبورد عوض کنید ماشینو بکنید پلاس ۱۰۰ تومن از جیب مردم بکنید

    ۳
    ۰
  3. محمد گفت:

    تو سراشیبی واقعا همینطوره، عملکردش عالیه و اصلا نیازی به تیپ ترونیک احساس نمی‌کنید، طوری که افزایش سرعت تو سراشیبی‌های خیلی تند در حد یکی دوتا بالا میره

    ۴
    ۰
  4. بهروز گفت:

    با سلام و درود
    گیربکس آیسن بسترن بی سی که از سال ۹۶ اومده تو بازار این عملکردها رو داره
    تو سرازیری با نیش ترمز دنده معکوس میده شروع میکنه به گاز خوردن و تا دور موتور چهار هزار دنده رو معکوس نگه میداره و فقط گاز میخوره و این روند رو تا فشار به پدال گاز و یا کم شدن شیب مسیر نگه میداره..شیب جاده کم بشه تند تند دنده ها رو سبک میکنه…
    توی سربالایی تند هم معکوس میده و تا شیب جاده تموم نشه موتور فقط گاز میخوره ولی سبک نمیکنه تا اینکه سربالایی تموم شه یا با منوال سبکش کنی…البته به نظر خودم نسبت به بعضی سربالایی ها زیادی سختگیری میکنه و نیاز به اون همه گاز خوردن موتور نیست و بهتره اجازه بده یه دنده سبکتر شه
    این گیربکس دوام و عملکرد رو با هم داره اونم تو یه ماشین ارزون قیمت و در این موارد حتی بهتر از گیربکس ماشینای گرونتر از خودش هست

    ۰
    ۰
  5. صادق گفت:

    تارا اتومات و جک جی ۴ که ارزانترین خودروهای اتومات هستند، این قضیه سنگین کردن گیربکس تو سرپایینی رو دارند!
    با احترام، کیفیت بررسیهاتون افت کرده!

    ۱
    ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.