سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟

آریزو ۶ جی تی نام سدان اسپرت نشان فونیکس که به واسطه طراحی جذابش توانسته فروش خوبی را تجربه کند. اما این خودرو چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟
اگر نگاهی به محصولات مدیران خودرو بیاندازیم می توانیم طیف وسیعی از محصولات را مشاهده کنیم اما یکی از پر طرفدارترین سری محصولات این شرکت، سری محصولات آریزو است که سدان های مونتاژی این شرکت را شامل می شود. آریزو ۶ جی تی که یکی از محصولات پرطرفدار خانواده آریزو است، سومین عضو این خانواده به حساب می آید و عملا نسخه ارتقا یافته آریزو ۶ پرو بوده که هم به لحاظ طراحی و هم به لحاظ مشخصات و امکانات ارتقا یافته است.
برای آنکه بیشتر با این خودرو آشنا شویم لازم است بدانیم که ین خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی عرضه شده است و بر اساس پلتفرم آریزو ۶ پرو تولید شده و در اصل فیس لیفت آن محسوب می شود.این سدان در بازارهای جهانی با نام آریزو ۵ یا اومودا S5 جی تی شناخته می شود اما در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ جی تی به فروش می رسد. اما این سدان اسپرت نشان فونیکس چه مزایا و معایبی دارد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم اما بد نیست قبل از آن نگاهی به مشخصات و امکانات آن بیاندازیم.
مشخصات فنی و امکانات آریزو ۶ جی تی
آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده دوکلاچه ۷ سرعته به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان پیشرانه استفاده شده در تیگو ۸ پرو است بنابراین انتظار می رود این پیشرانه با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع توییست بیم است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد اما قطعا سواری در ردیف دوم نمی توان خیلی نرم باشد چرا که سیستم مولتی لینک را در محور عقب نداریم.

از جمله امکانات آریزو ۶ جی تی می توان به؛ ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم کمکی ترمز BOS، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار،اتو هلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، رادار هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، شارژر بی سیم، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، فناوری LED چراغ ها، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، فرمان دی کات، صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، اندروید اتو، سامانه شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و… اشاره کرد.
مزایا و معایب سدان اسپرت نشان فونیکس
طراحی اسپرت در مقایسه با رقبا : اگر طراحی آریزو ۶ جی تی را با نسخه ها و تیپ های قدیمی تر آن بررسی کنیم می بینیم که طراحی آن بسیار بروزتر شده و در مقایسه با نیز طراحی اسپرت تر و جذاب تری را به نمایش می گذارد که این موضوع یکی از مهم ترین مزایا این سدان اسپرت نشان فونیکس به حساب می آید. البته بد نیست بدانیم که ابعاد و اندازه این خودرو دقیقا همانی است که قبلا در آریزو ۶ پرو شاهد بودیم و طراحی بخش عقب آریزو ۶ جی تی نیز ارتقا چندانی پیدا نکرده است.
پیشرانه قدرتمند : تا پیش از عرضه آریزو ۶ جی تی، در بیشتر سدان های نشان ام وی ام و یا فونیکس از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می شد اما آریزو ۶ جی تی اولین سدان مدیران خودرو بود که این سنت را تغییر داد و از پیشرانه مورد استفاده در تیگو ۸ پرو بهره می برد. به همین دلیل تا مدت ها قبل از عرضه فونیکس آریزو ۸، قوی ترین سدان نشان فونیکس به حساب می آمد و توانست علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کند.
امکانات مناسب : نکته مثبت دیگری که می توان در آریزو ۶ GT مشاهده کرد، سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی است که در این خودرو دیده می شود که باعث می شود در سطح قیمتی خود، سدانی فول آپشن به حساب آید. از طرفی اگر امکانات ایمنی و رفاهی این سدان اسپرت نشان فونیکس را با رقبایش بررسی کنیم می توانیم ببینیم که این خودرو امکانات بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و همین موضوع باعث می شود که ارزش خرید این خودرو در مقایسه با رقبا بیشتر شود.

تعلیق ساده عقب : امروزه در محور عقب بسیاری از خودروهای مونتاژی از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می شود که هم نرمی بسیار خوبی را به نمایش می گذارد و هم تاثیر بسیار خوبی در کنترل پایداری خودرو دارد. با این حال در محور عقب آریزو ۶ جی تی به عنوان یکی از سدان های جدید مونتاژی، سیستم تعلیق مولتی لینک دیده نمی شود و از سیستم تعلیق ساده تری با نام توییست بیم یا تورشن بیم استفاده شده که می توان گفت عملکرد آن ضعیف تر از سیستم تعلیق مولتی لینک است.
حساسیت موتور به کیفیت بنزین : یکی دیگر از معایب آریزو ۶ جی تی این است که پیشرانه این خودرو مجهز به سیستم T-GDI است و این یعنی پیشرانه این سدان اسپرت نشان فونیکس هم از موتور توربو و هم از سیستم پاشش سوخت مستقیم در داخل سیلندر بهره می برد. با اینکه این سیستم می تواند توان و قدرت بسیار خوبی را ایجاد کند اما در این سیستم کیفیت سوخت بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم استفاده از سوخت باکیفیت می تواند آسیب های جدی به پیشرانه وارد کند. البته این موضوع تنها منحصر به Arrizo 6 GT نبوده و این مشکل در اکثر خودروهای مونتاژی وجود دارد.
گران بودن و کمیاب بودن قطعات : یکی از مهم ترین دغدغه مالکان و خریداران خودروهای مونتاژی گستردگی خدمات و در دسترس بودن قطعات این قبیل خودروها است که در بسیاری از موارد قطعات خودروهای مونتاژی، یا در بازار کمیاب هستند و یا قیمت بسیار بالایی دارند. آریزو ۶ GT نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر یه قیمت قطعات این خودرو در بازار نگاهی بیاندازید می بینید که قطعات این خودرو قیمت بسیار بالایی در بازار دارند و بسیاری از قطعات آن نیز به سختی در بازار پیدا می شوند.
ویدیوی تست و بررسی آریزو ۶ GT
ام وی ام ۵۳۰ ؛ مشخصات فنی + معرفی
شرایط فروش سدان لوکس فونیکس اعلام شد – آذر ۱۴۰۴
قیمت آریزو ۶ جی تی در بازار چند است؟
ام وی ام ۵۵۰ ؛ مشخصات فنی + معرفی





چیز خیلی عجیبی نیست .
که بگمخیلی ماشین خوبیه .
ولی حداقل از تمام رقباش بهتره.
لاماری اکو ، کی ام سی J7 و ام جی جی تی.
تقربا از همه اینا که نوشتی بدتره. نه تعلیق خوبی داره نه ترمز خوبی . ترمزاش داغ میکنه . هندلینگ افتضاح . به شدت حساس به سوخت
هیچکدوم از اون ماشینایی که نوشتی این مشکلارو ندارن .
اقای هادی تعجب میکنم چج.ری این حرفو میزنین اصلا این برند فونیکس با ام جی قابل مقایسه نیست هندلینگ این ماشین بده مشکل ترمز داره و تعلیق ترشن بیم!!
در رتبه بندی من خودم این جوری دستهه بندی میکنم
۱- گک امپو
2- ام جی تی
3- کی ام سی جی سون
4- اریزو ۶ جی تی