از ال ۹۰ تا نوآ ؛ تحریم واقعا باعث پیشرفت ما شد؟

تحریمها صنعت خودرو ایران را به پارس نوآ محدود کردند؛ بدون این محدودیتها، امروز میتوانستیم شاهد اتفاقات بهتری در صنعت خودروی کشور باشیم.
تحریمهای بینالمللی علیه ایران صنعت خودروسازی را به شدت تحت تأثیر قرار دادهاند و مانع دسترسی به فناوریهای روز، مدلهای جدید و همکاریهای پایدار با شرکای خارجی شدهاند. پارس نوآ، به عنوان محصولی بومیشده از پلتفرم قدیمی رنو ال۹۰، نمادی از تلاش برای پر کردن خلأهای ناشی از این تحریمهاست. واقعیت این است که بدون این محدودیتها، صنعت خودرو ایران میتوانست به سطحی بسیار بالاتر دست یابد. در این نوشتار به بررسی اثرات تحریمها بر تولید و عرضه محصولات رنو میپردازیم و نشان میدهیم چگونه این تحریمها فرصتهای از دسترفته را رقم زدهاند.
اثرات تحریمها بر تنوع محصولات رنو در ایران
تحریمها نه تنها تولید مدلهای موجود را مختل کردهاند، بلکه مانع ورود مدلهای جدید و متنوع رنو به بازار ایران شدهاند. اگر تحریمها وجود نداشتند، تنوع محصولات رنو در ایران بسیار بیشتر بود و مدلهای مخصوص بازار ایران با تطبیقهای محلی، مانند موتورهای بهینهشده برای سوخت داخلی یا ویژگیهای ایمنی خاص، تولید میشدند.
برای مثال، برنامههای تولید آرکانا (با نام رنو آذر از سال ۱۳۹۷)، سیمبل و داستر نسل دوم به دلیل خروج اجباری رنو متوقف شدند. ال۹۰ تا سال ۱۳۹۸ با فیسلیفتهایی مانند پارس تند و تندر پلاس عرضه میشد، اما خلا ساندرو همچنان پر نشده است. سایپا نتوانست نسخه ایرانیزه آن را تولید کند.
تأخیر در فناوریهای روز و مدلهای بهروز رنو به دلیل تحریمها
بدون تحریمها، ایران نه تنها مدلهای قدیمی مانند ال۹۰ را کنار میگذاشت، بلکه اکنون در حال مونتاژ و عرضه مدلهای ۲۰۲۵ رنو با بالاترین استانداردهای جهانی و تکنولوژیهای پیشرفته بود. رنو سالهاست که پلتفرم قدیمی B0 (پایه ال۹۰) را رها کرده و به سمت پلتفرمهای مدرن CMFB و CMFC/D حرکت کرده است، با موتورهای سه سیلندر توربوشارژ TCe که کارایی سوخت و آلایندگی را بهینه میکنند.
مدلهایی مانند کپچر، کلیو و استرال جدید، با طراحیهای جذاب و حل مسائل زیباییشناختی قدیمی ال۹۰، میتوانستند در ایران تولید شوند. اما تحریمها تأمین قطعات، فناوری و دانش فنی را مسدود کردهاند و صنعت را به تولید خودروهایی مانند پارس نوآ محدود کردهاند. خودرویی که هرچند ارتقاهای بومی دارد – مانند ورق کف فوق سبک، استاندارد عابرپیاده و میلههای حفاظتی در درها؛ اما بر پایه پلتفرمی قدیمی ساخته شده است.
ایده پارس نوآ از آذر ۱۳۹۹ (پس از شاهین) مطرح شد و قرار بود با نام کادیلا عرضه شود، اما مشکلات تأمین قطعه و چالشهای صنعتی ناشی از تحریمها، رونمایی را تا آبان ۱۴۰۴ به تأخیر انداخت و ورود به بازار را به اسفند ۱۴۰۴ رساند.
نارضایتی مشتریان و محدودیتهای بلندمدت تحریمها
تحریمها مستقیماً بر مشتریان تأثیر گذاشتهاند؛ برای مثال با توقف تولید رنو مگان، شاهد تجمع و نارضایتی مشتریان در آن زمان بودیم. در نمونهای دیگر در مشتریان ساندرو در سال ۱۳۹۷ با گزینههایی مانند دریافت سه تیبا به جای یک ساندرو، مواجه شدند و تجمعهای اعتراضی برگزار کردند، اما تغییری در نتیحه نهایی حاصل نشد.
بدون این محدودیتها، مسیر تولید کاملاً متفاوت بود: همکاری پایدار با رنو، انتقال فناوریهای الکتریکی و هیبریدی و تولید مدلهای سفارشی برای بازار ایران امکانپذیر میشد. پارس نوآ هرچند از نظر ایمنی پیشرفتهایی نسبت به ال۹۰ نشان میدهد؛ مانند مقاومسازی بدنه، اما نمیتواند جایگزین واقعی مدلهای روز دنیا باشد. رنو در محصولات جدید خود مسائل زیبایی و عملکرد را حل کرده و به سمت خودروهای کارآمدتر رفته است، اما ایران از این پیشرفتها محروم مانده است.
پارس نوآ؛ نمادی از مقاومت، اما قربانی تحریمها
در نهایت، پارس نوآ نمادی از مقاومت صنعت خودرو ایران در برابر تحریمهاست، اما اثرات واقعی این تحریمها – از تأخیر در عرضه مدلهای محبوب تا از دست رفتن فناوریهای نوین – غیرقابل انکار است. بدون تحریمها، ایران میتوانست فراتر از ال۹۰ رفته و مدلهای ۲۰۲۵ را با استانداردهای جهانی مونتاژ کند. این امر نه تنها کیفیت خودرو را ارتقا میداد، بلکه رضایت مشتریان و رقابتپذیری صنعت را افزایش میداد.
تجربه پارس نوآ میتواند زمینهساز توسعه بومی باشد، اما برای پیشرفت واقعی، رفع محدودیتهای خارجی ضروری است تا صنعت خودرو ایران به جای تکیه بر پلتفرمهای قدیمی، به فناوریهای روز دسترسی یابد.
ضربالاجل های یک ساله دولت فقط برای دیگران است
یک سال مهلت پزشکیان برای معجزه؛ کاری که در ۴۷سال نشد، شما در یک سال بکنید!
چه کسی برای خودروهای ایرانی نام انتخاب میکند؟ سیاست، فرهنگ یا بازار؟
خودروهای هیبریدی نیازمند حمایت از خریداران خود هستند!





در بخش هایی بله موجب پیشرفت وحشتناکی شد مانند فساد ، دزدی ، دروغگویی ، تقلب و امثالهم که اینقدر پیشرفت در تاریخ دنیا سراغ نداریم.
اسلام در ایران ینی چراغای یه خودرو رو عوض کنن دوبرابر قیمت به مردم بدبخت بفروشن و اسلام در عربستان ینی به فکر اینن که برا سال ۲۰۳۰ توی ارتفاع ۱۰۰ متری ورزشگاه فوتبال بسازند، حالا بقیه مسائل به کنار
از ابرقدرت متطقه به ابرقدرت جهان تبدیل شدید احمق ها
سلام
این مقاله قدری خود تحقیرکننده نوشته شده است.
ما زمانی ردی ما خود نی ایستیم که از مهندسی معکوس استفاده کنیم. و دنبال کپی کردن نباشیم. پارس نوا این هدف را هنوز محقق نکرده ولی بلید به سمت خود کفایی کامل از دنبا برویم. معلوم نیست که عقل دنبا همیشه کامل باشد آمده اند ماشینهای سه سیلندر تولید می کنند که جان و نفس در سراشیبی ندارد و همه جا قابل استفاده نیست.
بله مطلوب ما یک ماشین صد در صد ایرانی با طراحی ایرانی و بدون ذره ای چشمداشت به محصولات اجنبی است که به اذن خدا قطعا محقق خواهد شد و در دسترس است.
اما پارس نوا می تواند ما را در مسیر پیشرفت قرار دهد در اوج تحریم با ۸۰ در صد داخلی سازی واقعا پدیده ای است اما هدف نهایی ما این ماشین نیست هدف ماشینی است که صفر تا صد طراحی قطعات و تجهیزات آن ایرانی باشد به امید رسیدن با آن روز زیبا.ایران قوی است و قوی تر خواهد شد. کل دنیا خبری نیست و هر چه خبر هست در ایران خودمان است.
تا وقتی که طمع باشه تحریم و غیر تحریم خیلی فرقی با هم نداره
خیلی خنده دار بود.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
یا خدا، محمد تو چقدر احمقی 🤦🏻🤦🏻
واقعا باعث پیشرفت شده،ماشینهای بی کیفیت از ۲۰ میلیون شده یه میلیارد،این بزرگترین پیشرفته،هیچ کی به پای شما نمیرسه
کدوم پیشرفت با پیشرفت کند و ناقصی که داریم و با دنیا قطع رابطه کردیم و کسی تحویلمون نمیگیره؟
مطمئنا اگه با دنیا رابطه داشته باشیم سرعت پیشرفتمون سریعتر و بهتر خواهد بود
با حرف و ادعا کسی به جایی نرسیده
بعضی ها دنیاشون فقط اروپا و آمریکاست
این عقب ماندگی ربطی به تحریم و غیرتحریم نداره.
ربط به مافیای خودرو داره. ربط به قارون های داخلی داره که از قضا غربزده ترین آدمها هم هستند.
ما در صنایع نظامی تحریم صد در صد بودیم ولی الآن کشورهای پیشرفته دارن پهپاد ایرانی رو مهندسی معکوس میکنند.
لطفا مسائل بی ربطو قاطی نکنید
داشبورد فسیل، پلاستیک خشک و ساده مثل پراید! آپشن در حد شیشه بالابر برقی و تنظیم صندلی. نمای جلو شلوغ و درهم برهم، نمای بغل همون مکعب مستطیل ساده قدیمی و نمای عقب هم بی ربط. موتور و گیربکس هم تنها ویژگیش اینه تعمیرکارش زیاده. همین قدر مفلوک و حال بهم زن. این هفت بیجار ملی حدود ۹۰۰ میلیون تومن! توی این قیمت واقعاً ارزش خرید نداره. شاهین، تارا،، دنا پلاس، حتی ۲۰۷ جذاب تر و دوست داشتنی ترن
تحریم چیه آقای شیری ؟ ما حتی با وجود تحریم هم می تونستیم ماشینای با کیفیتی بسازیم. ما خودمون خودمون رو تحریم کردیم. وابستگی به چین ، ارزبری فاحش ، استفاده نکردن خوب از فرصت ها ، نبود همکاری درست با بقیه ی خودروساز های جهان ، استفاده نکردن و حمایت نکردن از کسایی که می تونن به پیشرفت این صنعت ،کمک کنن ، نبود مدیریت درست . باز هم بگم ؟ الان داریم فقط لگن تولید می کنیم. ما تو این ۶۰ سال نتونستیم یه ماشین با کیفیت و ایمن تولید کنیم. تو این مدتی که آریا رونمایی شد تا الان که نیومده ، چینی ها بار ها ماشیناشون رو فیس لیفت کردن و ۱۰۰ تا پلت فرم توسعه دادن. چین تو ۲۰ سال ، به اینجا رسید. توقع سوپر اسپرت هم نباید داشت ، ولی چرا ما نمی تونیم حتی در حد بقیه ، سدان اقتصادی بسازیم ؟ هوندا سیتی ، تویوتا یاریس ، هیوندای اکسنت ، کیا K4 و نیسان آلمرا همگی سدان های اقتصادی وارزون جهان هستن. اما ایمنی و کیفیت اونا کجا ، کیفیت و ایمنی تارا و شاهین زباله کجا. بعد یه عده نادان و متعصب ، که اکثرا ایرانی سوار ها هستن ، از اینا دفاع هم می کنن.
سلام خدمت نگارنده محترم
بنده تا جایی که بیاد دارم همون موقع که تحریم ها هم نبود و رنو در ایران فعالانه حضور داشت ال نود با قدیمی ترین استایل خود تولید میشد و هیچگاه رنو سیمبل جایگزین ال نود قدیمی نشد و ال نود با کمترین تغییرات نهایتا با نام تندر پلاس آن هم فقط در ایران خودرو با تغییرات نه چندان جذابی به اولی رسید و دملهای بروز رنو رو داخلی سازی نکرد. اگه الان هم تحریم ها رو بردارن خودروساز داخلی میخواد مدل های رنو رو نهایتا مونتاژ کنه آن هم با قیمت فعلی یورو خدا میدونه چند به دست مصرف کننده برسونه من طرفدار پارس نوآ نیستم ولی زمانهایی که ایران تحریم نبود رو یادمه تازه خودرو سازی فشل تر از الان هم بود. داخلی سازی هم الان نه به خاطر رفع تحریم هاست به خاطر بالا رفتن نرخ ارز و مشکلات تامین ارز به سمت داخلی سازی رفته تا قیمت تموم شده رو کنترل کنه سود خودش پایین نیاد برادر نسخه شفا بخش صنعت خودرو نه در رفع تحریم ها بلکه در ارتباط درست دانشگاه با صنعت خودرو تو ایران رفع تحریم فقط خودرو ساز رو به سمت مونتاژ سوق میده سالهای تجاربشون داریم
ارتباط دادن همه مشکلات به تحریم اشتباه است. تحریمها باعث خوداتکایی، توجه به دانشبنیان ها و پیشرفت در صنایع فضایی و پهپاد و موشکی شد.
اما در صنعت خودرو به دلیل تعدد ذینفعان و سفره وسیع رانت، همواره بدلیل سودجویی نتوانست موفق شود. این صنایع در زمان نبود تحریم، اعتقادی به دانش فنی بومی نداشتند و آن را فاقد توجیه اقتصادی اعلام میکردند و معتاد به واردات قطعه شدند. در زمان تحریم هم به دلیل سودجویی از کیفیت قطعات وارداتی و تولیدی کم کردند و نتیجه به این جا رسیده است.
مشکل از طمع است نه از تحریم ها…
بر فرض نبودن تحریمها،باز هم گلی به سرمان زده نمیشد نهایتا همان مونتاژ کار محصولات جدیدتر میشدیم و از انتقال فناوری خبری نبود.همان که زمان ال ۹۰هم وجود داشت نه بیشتر!
واقعاً هیچ مطلب ه درد بخوری تو مقالهتون نبود اینو به صورت مختصر و مفید بهتون بگم
به نظرم مدیریت دولتی این اتفاق رو رقم زده وقتی زمان تحریم هم عقب ماندنی ما با پراید مشهود بود نمیشه گفت تحریم مارو عقب انداخته
تا وقتی مسولین کم کاری و دزدی میکنند و به جای تلاش بفکر جیب سوراخ خودشون هستند وصع همین هست و ربطی به تحریم نداره.. بلکه تحریم براشون نعمت هست چون مشتری برای ماشبن کشتا ر و فرغونهای وعده داده شده و حتی تولید نشده زیاد هست … فرض کن تحریم نبودیم مسولین برای اینکه از رقابت جا نمانند و بتوانند مشتری پیدا کنند باید نشیمنگاه خود را تنگ میکردند و تلاش و زحمت میکشیدند …. البنه زهی خیال باطل😁😁😁
وقتی حق انتخابب نداری. و ماشینی بی کیفیت با بالترین درصد مصرف سوخت و ببیشترین استهللک و خرابی و عدم پاسخگویی خدمات روبروهستی نتیجه اش میشه اینکه با دوتا تعویض چراغ جلو و بزک کردن بهت پز داده بشه . بقول معرف خر همان خره فقط پالونش عوض شده
متأسفانه نویسنده دید وسیعی نداره و انگار نهایت آرمان آرزوش تولید یا مونتاژ محصولات جدیدتر رنو هست. اگه افق دید بزرگان صنعت ما هم همین بوده باشه مقصر اول درجا زدن صنعت خودرو تحریم ها نیست.