فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰

تحلیل رابطه قیمت و میزان جست و جو در بازار خودرو

منتشر شده در 26 مرداد 1404 ساعت 18:30
نویسنده متین شیری
تحلیل رابطه قیمت و میزان جست و جو در بازار خودرو

بررسی داده‌ها نشان می‌دهد رابطه قیمت و میزان جست و جو در بازار خودرو ایران پیچیده است و عوامل غیرقیمتی نقش مهم‌تری در محبوبیت دارند.

خودروقیمت بازار (تومان)میزان جست‌وجو
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما۱,۱۵۸,۰۰۰,۰۰۰۲,۱۷۵,۶۰۰
پژو ۴۰۵ XU7  ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۳۵۱,۲۰۰
تارا اتوماتیک V4۱,۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۱۳۳,۵۰۰
پژو پارس XU7P۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰۸۷۵,۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال)۱,۱۷۹,۰۰۰,۰۰۰۸۲۸,۲۰۰
کوییک GXR۵۲۳,۰۰,۰۰۰۷۶۱,۸۰۰
ساینا اتوماتیک۵۶۸,۰۰,۰۰۰۶۳۳,۲۰۰
پراید ۱۳۱۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰۶۵۱,۲۰۰
سورن پلاس (رینگ فولادی)۹۷۰,۰۰۰,۰۰۰۶۲۰,۱۰۰

رابطه غیرخطی قیمت و میزان جست و جو خودروها

بررسی داده‌های جدول نشان می‌دهد که بین قیمت خودروها و میزان جست و جو در بازار، رابطه‌ای مستقیم و معنادار وجود ندارد. برخی مدل‌های گران‌تر، با وجود قیمت بالا، همچنان جزو پرجست و جوترین گزینه‌ها هستند؛ درحالی‌که خودروهایی با قیمت متوسط یا حتی پایین، در رتبه‌های پایین‌تر جست و جو قرار گرفته‌اند. این موضوع بیانگر آن است که عوامل دیگری مانند برند، امکانات و شهرت مدل نیز در میزان جست و جو نقش کلیدی دارند.

صدرنشین جست و جوها و عملکرد خودروهای گران قیمت

بررسی جدول نشان می‌دهد که پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با قیمت یک میلیارد و ۱۵۸ میلیون تومان و ثبت ۲.۱۷۵.۶۰۰ جست و جو، صدرنشین بی‌رقیب این فهرست است. این مدل از نظر قیمت در گروه خودروهای گران قرار دارد، اما فاصله چشمگیری با سایر رقبای هم‌قیمت خود در میزان جست و جو ایجاد کرده است. به عنوان مثال تارا اتوماتیک V4 با قیمت تقریبا مشابه یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان، تنها ۱.۱۳۳.۵۰۰ جست و جو ثبت کرده که تقریبا نصف آمار ۲۰۷ پانوراما است. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با قیمت کمی بالاتر یک میلیارد و ۱۷۹ میلیون تومان و ثبت ۸۲۸.۲۰۰ جست و جو حتی عملکرد ضعیف‌تری دارد. این اختلاف نشان می‌دهد که رابطه قیمت و میزان جست و جو کاملا وابسته به محبوبیت برند، طراحی بدنه، امکانات رفاهی و حتی تبلیغات و عرضه در بازار است.

پژو ۴۰۵؛ پدیده میان‌رده با آمار چشمگیر

پژو ۴۰۵ XU7 با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان و ۱.۳۵۱.۲۰۰ جست و جو یکی از شگفتی‌های این آمار است. این مدل از نظر قیمتی در بازه میان‌رده قرار می‌گیرد، اما موفق شده جایگاه دوم جست و جوها را از آن خود کند. نکته جالب اینجاست که ۴۰۵ نه طراحی مدرنی مثل ۲۰۷ دارد و نه امکانات پیشرفته، اما سابقه طولانی حضور در بازار، فراوانی قطعات و آشنایی مصرف‌کنندگان باعث شده این مدل همچنان محبوب بماند. این مسئله نمونه بارزی از تأثیر عوامل غیرقیمتی بر رابطه قیمت و میزان جست و جو است.

جایگاه خودروهای دیگر در میان‌رده

پژو پارس XU7P با قیمت ۸۷۰ میلیون تومان و ۸۷۵.۰۰۰ جست و جو و سورن پلاس با قیمت ۹۷۰ میلیون تومان و ۶۲۰.۱۰۰ جست و جو نشان می‌دهند که تمامی خودروهای میان‌رده نتوانسته‌اند در جذب توجه کاربران موفق باشند. به خصوص سورن پلاس که با وجود قیمت بالاتر از ۹۰۰ میلیون تومان کمترین میزان جست و جو را در بین تمام مدل‌ها داشته است. این نشان می‌دهد که عدم جذابیت طراحی و ضعف در بازاریابی می‌تواند حتی از مزیت‌های فنی هم عبور کند.

خودروهای اقتصادی؛ سهم ثابت در جست و جوها

پراید ۱۳۱ با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان و ۶۵۱.۲۰۰ جست و جو، ساینا اتوماتیک با قیمت ۵۶۸ میلیون تومان و ۶۳۳.۲۰۰ جست و جو و کوییک GXR با قیمت ۵۲۳ میلیون تومان و ۷۶۱.۸۰۰ جست و جو، نمایندگان اصلی بخش اقتصادی بازار هستند. جالب اینکه کوییک GXR با وجود قیمت پایین، توانسته آمار جست و جویی بالاتر از برخی مدل‌های میان‌رده مثل سورن پلاس ثبت کند. این نکته ثابت می‌کند که در شرایط محدودیت قدرت خرید، مدل‌های اقتصادی همچنان بخش قابل توجهی از توجه بازار آنلاین را به خود اختصاص می‌دهند.

کمترین، بیشترین و متوسط جست و جوها

بیشترین میزان جست و جو با اختلاف زیاد متعلق به پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما با ۲.۱۷۵.۶۰۰ جست و جو است و کمترین میزان جست و جو به سورن پلاس باقیمت ۹۷۰ میلیون تومان و  ۶۲۰.۱۰۰ جست و جو تعلق دارد. محاسبه میانگین جست و جوها در این جدول نشان می‌دهد که متوسط توجه کاربران در حدود ۹۵۰ هزار جست و جو است. این عدد بیانگر آن است که بیشتر خودروها در بازه‌ای متوسط از نظر توجه کاربران قرار دارند و فقط چند مدل خاص موفق به شکستن این سقف شده‌اند.

جمع‌بندی و پیام به خودروسازان

تحلیل این داده‌ها نشان می‌دهد که رابطه قیمت و میزان جست و جو در بازار خودرو ایران تابع مستقیم قیمت نیست. محبوبیت یک مدل بیشتر به ادراک ارزش محصول، اعتبار برند، تجربه مثبت مشتری و حتی سیاست‌های بازاریابی بستگی دارد. برای افزایش سهم توجه در جست و جوهای آنلاین، خودروسازان باید استراتژی‌های خود را بر اساس شناخت دقیق بازار و سلایق مصرف‌کنندگان طراحی کنند. توجه به کیفیت طراحی، بهبود خدمات پس از فروش و ارائه امکانات متمایز می‌تواند حتی مدل‌های میان‌رده یا اقتصادی را به صدر جست و جوها برساند.

ویدیو های پیشنهادی

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X