تداوم تولید کرمان موتور در سایه بحران نقدینگی

تأمین نقدینگی بزرگترین چالش این روزهای قطعهسازان است، اما با همگرایی زنجیره تأمین، تولید کرمان موتور حتی در شرایط دشوار متوقف نشد.
چالش نقدینگی در قلب زنجیره تأمین
علی بهرامی، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمانخودرو (کادک)، در نشست تخصصی ارائه راهکارهای تأمین مالی صنعت قطعهسازی، گفت: «تأمین نقدینگی اصلیترین مشکل قطعهسازان است و اگر این چالش حل نشود، پایداری تولید به خطر میافتد.»
او با اشاره به سه اصل حیاتی در زنجیره تأمین جهانی ؛ همگرایی میان بازیگران، ارتباط سازنده و پایداری مالی ؛ هشدار داد که نبود این پایهها مسیر توسعه را سد میکند.
رشد قراردادها و گسترش همکاری با قطعهسازان
به گفته بهرامی، کادک امروز با بیش از ۲۳۰ قطعهساز قرارداد دارد که ۱۹۷ شرکت به شکل فعال تأمینکننده محسوب میشوند. حجم قراردادهای مالی نیز رشدی چشمگیر داشته است:
| سال | ارزش قراردادها (همت) |
| ۱۴۰۰ | ۶ |
| ۱۴۰۱ | ۸.۷ |
| ۱۴۰۲ | ۱۲.۸ |
| ۱۴۰۳ | عبور از ۲۵ |
پیشبینی کادک برای سال ۱۴۰۴ رسیدن به ۳۸ همت است؛ عددی که نشان میدهد همکاری با قطعهسازان داخلی نهتنها کاهش نیافته، بلکه رشدی مداوم داشته است.
جهش در تأمین قطعات داخلی
آمار تولید نیز این روند را تأیید میکند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ میلیون قطعه از داخل کشور تأمین شد. این رقم در سال بعد به ۲۶ میلیون رسید و در ۱۴۰۲ از ۴۲ میلیون عبور کرد. برنامه سال ۱۴۰۴ دستیابی به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه داخلی است.این ارقام نشان میدهد استراتژی کرمان موتور برای اتکا به توان قطعهسازان داخلی جدیتر از گذشته دنبال میشود.
خرید دین؛ ابزاری برای بقا

یکی از راهکارهای کادک برای حمایت از قطعهسازان، استفاده از ابزار «خرید دین» بوده است. به گفته بهرامی، این ابزار مستقیماً به نقدینگی زنجیره کمک میکند. هرچند برخی شرکتها به دلیل مشکلات بانکی یا محدودیت سهمیه، امکان استفاده کامل از آن را نداشتند، اما کادک تلاش کرده با صدور اسناد خرید دین، جریان مالی قطعهسازان را زنده نگه دارد. بهرامی تأکید کرد: «اگر زنجیره تأمین از پا بیفتد، خط تولید هم متوقف خواهد شد. بقای ما به هم گره خورده است.»
فشار قیمتگذاری دستوری بر قطعهسازان
مدیرعامل کادک در ادامه به مشکل سیاستهای دستوری اشاره کرد. او گفت: با وجود اینکه حاشیه سود قطعهسازان بسیار محدود است، آنها ناچار شدهاند برای هماهنگی با سیاستهای قیمتگذاری، ۸ تا ۱۰ درصد از قیمت تمامشده محصولات را کاهش دهند. به گفته او، این اقدام فشار سنگینی بر زنجیره تأمین وارد کرده است، اما برای جلوگیری از توقف تولید ضروری بوده است.
سالی پر از مانع، اما بدون توقف تولید

کرمان موتور در سال ۱۴۰۳ برنامه تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو داشت. بهرامی توضیح داد که زیرساخت این هدف آماده بود، اما چالشهایی مانند قطعی برق، محدودیتهای بانکی، فشارهای مالیاتی و نوسانات سیاسی و اقتصادی مانع تحقق کامل آن شد. با این حال، خط مونتاژ هیچگاه متوقف نشد. بهرامی گفت: «در سختترین روزها هم لحظهای چراغ تولید خاموش نشد.»
تعهد به بهبود شرایط همکاری
مدیرعامل کادک در پایان از همراهی قطعهسازان تشکر کرد و وعده داد با بازگرداندن تعادل به نقدینگی و کاهش دوره پرداخت مطالبات به ۱۲۰ روز، شرایط همکاری بهبود یابد. او افزود: «اگر حمایت زنجیره قطعهسازی نبود، به این سطح از داخلیسازی و تداوم تولید نمیرسیدیم. مسیر پیشرو سخت است، اما با همین همگرایی میتوانیم عبور کنیم.»
جمعبندی تحلیلی
سخنان بهرامی تصویری روشن از وضعیت صنعت قطعهسازی و نقش آن در آینده کرمان موتور ارائه میدهد: رشد قراردادها و افزایش وابستگی به قطعهسازان داخلی، فشارهای ناشی از سیاستهای دستوری و بحران نقدینگی بهعنوان تهدید اصلی، همگی چالشهای مهم و اثرگذار صنعت خودروی ایران هستند. نقطه قوت این زنجیره، همگرایی و تلاش برای حفظ جریان تولید است؛ اما نقطه ضعف آن، همانند بسیاری از صنایع ایران، همچنان کمبود نقدینگی و تصمیمات غیرکارشناسی در حوزه قیمتگذاری باقی مانده است.
ویدیوی تست جذابترین خودروی وارداتی ؛ هوندا سیویک تایپ آر در پیست ایران
مقایسه هایما 8S و کی ام سی X5 ؛ تلاش برای به صرفه بودن!
ایگل هایبرید یا اینووی ؟ کدام بهتر است؟
مقایسه KMC SR3 و BAC X3 ؛ دو کراس اوور شهری از دو فلسفه متفاوت
کی ام سی ایگل هیبرید ؛ معرفی + مشخصات فنی





انقد ماشیناشو گرون کرده معلومه بحران نداره
پس چرا ماشینها رو با تاخیر چند ماهه تخویل میدین شما که انقدر از خوبیها و کارکرد خودتون تعریف میکنید؟؟؟؟؟
بنده آنجا کار میکنم ما چند درصد از قطعه ها را در ایران تهیه میکنیم بقیه از خارج کشور چین شرکت سازنده برند میفرسته آن شرکت خارجی تا پولش را نقد نگیره نمی فرسته تاخیر برای واگذاری بیشتر بخاطر تامین قطعه هست الان چند هزار. ماشین تولید شده ولی چند قطعه اصلی که باید وارد بشه بیاد توپخط تولید نصب بشه تست وبعد نصب بشه طول میکشه وهمین چون ما تحریم هستیم هر کشتی که بار میشه از مبدا تا میرسه بندرعباس حچچنددماه طول میکشه و هزینه کلان با شرکت هست ولی اگر تحریم نبودیم تا ابراه ایران هزینه بار وبیمه با شرکت خارجی هست این هزینه ها را میبره بالا و قیمت میره بالا کمی فکر کنید انصاف داشته باشید
جریمه تاخیر ما را بده ای شرکت دزد مال مردم خور
تحویل ماشین عقب افتاده چه سودی….
تداوم دزدی کرمان موتور و مدیران خودرو در سایه بحران نقدینگی
اینها با دزدی و خوردن مال مردم سرپا هستند.
جریمه دیرکرد تحویل رو طبق قرارداد بده
شکایت هم کردم بی اثر
صدامونم به جای نمیرسه
ازشرکتهای ایرانی بهترن یه لامپ اضافه میکنن پنجاه شصت میلیون میکشن روقیمت مثلا شاهین پلاس هم قیمت آریزوقیمت داره باامکانات وآپشن کمتروطراحی ضعیفترپس چندماه دیرترمیارزه به این کلاهبرداری شرکتهای داخلی
مردم از این شرکت کلاهبردار ماشین نخرید با شش ماه تاخیر اون هم بدون سود تاخیر اصلا برای مشتری ارزش قائل نیستن
سلام من یک خودرو کی ام سی مدل ۱۴۰۲ گرفتم حدودا ۲۰ روزه چون شهر ما نمایندگی نداره کرمان موتور بعد از استعلام از نمایندگی شهر دیگر متوجه شدم خودرو سرویس اولیه یک بار رفته و به ناچار به تهران آمدم و به نمایندگی شماره یک مراجعه کردم و گفتند چون بیشتر از۶ ماه هست که نبردین نمایندگی گارانتی غیر فعال شده میگم آقا درسته ولی موتور و گیربکس باید غیر فعال باشه دیگر قطعات چه ربطی داره خلاصه جواب درستی ندادند و ما هم دست از پا درازتر داریم برمگردیم شهرستان فقط این را متوجه شدم که اصلا پرسنل خوبی نداره این مجموعه از انسانیت هم بوی نبردن متاسفانه من که کلی هزینه کردم و ۱۲۰۰ کیلومتر هم راه آمدم و برگشتم و برگردم به کل اقوام سفارش خواهم کرد که دنبال خر ید از این مجموعه نباشند صد رحمت به ایران خودرو