ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X22 پرو دنده ای
۱,۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین اتوماتیک پلاس
۱,۵۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کیا اسپورتیج
۶,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7
۲,۳۳۵,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس دنده ای - 6 سرعته
۱,۱۷۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی X5
۲,۲۹۸,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۵۷
سورن پلاس - XU7P
۸۸۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۲
پژو ۲۰۷ اتوماتیک - پانوراما
۱,۳۹۳,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی ایگل
۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹۷
فوتون تونلند G7
۳,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو ۶ پرو
۲,۱۹۵,۰۰۰,۰۰۰
بک X3 پرو
۱,۵۵۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۶
ری را
۱,۹۰۸,۰۰۰,۰۰۰
تانک 300
۶,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس اتوماتیک توربو - آپشنال
۱,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۹
شاهین GL
۱,۰۲۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای - V1 پلاس
۱,۱۴۴,۰۰۰,۰۰۰
سهند E - اتوماتیک
۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک
۱,۳۱۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۷
اطلس GL
۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۹
ساینا S
۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۹۱
اطلس G
۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۱
هایما ۸S
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰
ریسپکت - تیپ 2
۱,۹۱۲,۰۰۰,۰۰۰
کوییک S
۶۷۶,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T9
۳,۴۷۷,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴
شاهین اتوماتیک
۱,۲۶۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۶۸
آریسان ۲
۷۴۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۲۹
تارا اتوماتیک - V4
۱,۳۶۹,۰۰۰,۰۰۰
جک J4
۱,۲۹۰,۰۰۰,۰۰۰
مزدا 3
۴,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۴۴
پژو ۲۰۷ دنده ای - پانوراما
۱,۱۲۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۳۱
اکستریم VX
۶,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فونیکس آریزو 8
۳,۴۶۰,۰۰۰,۰۰۰
فردا 511
۱,۲۷۲,۰۰۰,۰۰۰
%۱.۴۵
اکستریم LX
۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۷
رانا پلاس
۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰
ام وی ام X33 کراس اتوماتیک
۱,۵۳۵,۰۰۰,۰۰۰
ساینا S دوگانه سوز
۷۴۶,۰۰۰,۰۰۰
فیدلیتی الیت ۵ نفره
۲,۵۶۵,۰۰۰,۰۰۰
%۰.۷۵
پژو ۲۰۷ موتور TU3
۹۳۱,۰۰۰,۰۰۰

تعرفه های واردات خودرو نهایی شد ؛ ابلاغ مصوبه اصلاحی به گمرکات

منتشر شده در 09 شهریور 1404 ساعت 18:42
نویسنده متین شیری
تعرفه های واردات خودرو در نهایت ابلاغ شد ؛ ابلاغ مصوبه اصلاحی تعرفه خودرو

وزارت صمت مصوبه اصلاحی واردات خودرو را ابلاغ کرد؛ تعرفه‌ها تثبیت شد، امکان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی فراهم شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبه اصلاحی واردات خودرو را به گمرک ابلاغ کرد؛ تعرفه‌ها در سطح ۱۰۰ درصد تثبیت شده و دسته‌بندی دقیق خودروها مشخص گردیده است، اما افزایش نرخ ارز همچنان مانع کاهش واقعی قیمت خودروهای وارداتی برای مصرف‌کنندگان ایرانی است. این مصوبه که به امضای «نرگس باقری زمردی»، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات رسیده، از ابتدای سال ۱۴۰۴ اجرایی خواهد شد و هدف اصلی آن شفاف‌سازی حقوق ورودی خودرو و تثبیت سیاست تعرفه‌ای است.

ابلاغ رسمی مصوبه و الزام اجرا از ابتدای ۱۴۰۴

وزارت صمت در نامه‌ای رسمی به گمرک، اجرای حقوق ورودی خودروهای وارداتی را از ابتدای فروردین ۱۴۰۴ ملاک محاسبه اعلام کرده است. این اقدام در پی نامه شماره ۵۴۸۰۴۸/۶۰ مورخ ۱۰/۰۴/۱۴۰۴ و بر اساس تصویب‌نامه شماره ۵۲۸۸۱/ت۵۸۸۸۱هـ مورخ ۱۴۰۴/۰۵/۲۸ هیات وزیران انجام شده است. اجرای حقوق ورودی مندرج در تبصره ۱ ماده واحده از ابتدای سال ۱۴۰۴ لازم‌الاجرا خواهد بود و واردکنندگان می‌توانند برنامه‌ریزی مالی و قراردادی خود را تا پایان سال جاری بر مبنای تعرفه‌های گذشته انجام دهند. این اقدام به واردکنندگان فرصت می‌دهد تا برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت داشته باشند و از سردرگمی ناشی از تغییرات ناگهانی تعرفه‌ها جلوگیری شود.

تثبیت میانگین تعرفه‌ها و پایان اختلافات حقوقی

یکی از نکات کلیدی این مصوبه، تثبیت میانگین تعرفه واردات خودرو روی ۱۰۰ درصد است. پیش از این، میانگین تعرفه‌ها حدود ۱۰۷ درصد بود که دیوان عدالت اداری آن را خلاف قانون تشخیص داده بود. تثبیت تعرفه‌ها در سطح ۱۰۰ درصد همسو با قانون بودجه سال ۱۴۰۴، ابهامات و اختلافات گذشته را برطرف کرده و تکلیف فعالان بازار را روشن می‌کند. این اقدام پیام روشنی به واردکنندگان و فعالان بازار خودرو ارسال می‌کند: تعرفه‌ها مشخص و تغییرات ناگهانی دیگر اعمال نخواهد شد. تثبیت میانگین تعرفه، امکان پیش‌بینی هزینه‌ها و برنامه‌ریزی اقتصادی را برای واردکنندگان افزایش داده و محیطی شفاف برای رقابت سالم ایجاد می‌کند.

جزئیات تعرفه‌های جدید و دسته‌بندی خودروها

مصوبه اصلاحی تعرفه واردات خودروها را در هفت دسته مشخص کرده و جدول اعلام شده شفافیت تعرفه‌ها را نشان می‌دهد و امکان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را برای نخستین‌بار فراهم می‌کند.

رده خودروحجم موتورتعرفه واردات
۱تا ۱۵۰۰ سی‌سی۲۰%
۲۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی۴۰%
۳۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی۱۳۰%
۴۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی۱۴۵%
۵بیش از ۳۰۰۰ سی‌سی۱۶۵%
۶هیبریدی۱۵%
۷برقی۴%

تحلیل اثر تعرفه‌ها بر بازار و رقابت

با کاهش و تثبیت تعرفه‌ها، فشار تعرفه‌ای گذشته بر واردکنندگان کاهش یافته و این موضوع می‌تواند به شکستن انحصار خودروسازان داخلی کمک کند. تثبیت تعرفه‌ها از یک سو درآمد دولت از محل واردات خودرو را حفظ کرده و از سوی دیگر اطمینان فعالان بازار را فراهم می‌کند که سیاست تعرفه‌ای پایدار شده است. با این حال، موفقیت واقعی این سیاست به میزان ثبات نرخ ارز و توانایی واردکنندگان برای بهره‌برداری از شرایط بازار بستگی دارد. کاهش تعرفه‌ها می‌تواند بازار را رقابتی‌تر کند، اما اگر نرخ ارز افزایش یابد، اثر کاهش تعرفه‌ها به حداقل می‌رسد و قیمت نهایی خودرو همچنان بالا خواهد ماند.

نقش لابی مخالف واردات خودرو

لابی‌های قدرتمند مخالف واردات خودرو طی سال‌های گذشته نقش مهمی در محدودسازی ورود خودروهای خارجی ایفا کرده‌اند. اکنون سوال این است که واکنش این گروه‌ها به مصوبه جدید چه خواهد بود. با کاهش تعرفه‌ها و شفاف‌سازی مقررات، بخشی از قدرت این لابی محدود شده است، اما هنوز می‌تواند با فشار سیاسی یا رسانه‌ای تلاش کند اثرات کاهش تعرفه را خنثی کند. بنابراین، اثر واقعی کاهش تعرفه‌ها بر بازار وارداتی تا حد زیادی به رفتار این گروه‌ها و نحوه مدیریت دولت بستگی دارد.

نرخ ارز و مانع اصلی قیمت خودرو

با وجود کاهش یا تثبیت تعرفه‌ها، افزایش نرخ ارز مانعی اساسی است که بخش عمده اثر کاهش تعرفه‌ها را خنثی می‌کند. نوسانات ارز تحت تاثیر فشارهای سیاسی و اقتصادی و فعال شدن مکانیزم ماشه، سایه سنگینی بر بازار خودرو انداخته است. حتی با تعرفه‌های پایین‌تر، خودروهای وارداتی برای مصرف‌کنندگان ایرانی همچنان گران خواهند بود و کاهش تعرفه‌ها نمی‌تواند اثر کامل روی قیمت نهایی داشته باشد. این شرایط نشان می‌دهد که سیاستگذار با تثبیت تعرفه‌ها توانسته مشکل حقوقی واردات خودرو را حل کند، اما واقعیت بازار همچنان شدیداً به نوسانات ارزی وابسته است.

چشم‌انداز بازار در سال ۱۴۰۴

ادغام سیاست تعرفه‌ای با واقعیت نرخ ارز، نشان می‌دهد که بازار خودرو وارداتی ایران در سال ۱۴۰۴ با دو واقعیت اصلی روبرو خواهد بود: اول، شفافیت قانونی و تثبیت تعرفه‌ها، به‌طوری که پرونده اختلافات تعرفه‌ای بسته شده و واردکنندگان می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشند. دوم، وابستگی شدید به نرخ ارز که قیمت واقعی خودرو برای مصرف‌کننده را همچنان بالا نگه می‌دارد. در نهایت، مصرف‌کنندگان ایرانی باید انتظار داشته باشند که خودروهای وارداتی در سال آینده با قیمت‌های بالا عرضه شوند. دولت با این اقدام تلاش کرده تعادل بین درآمدهای خود و کاهش فشار تعرفه‌ای واردکنندگان را حفظ کند، اما موفقیت این سیاست در عمل وابسته به ثبات نرخ ارز و توانایی بازار در جذب خودروهای وارداتی است.

ویدیو های پیشنهادی

۹ Responses to “تعرفه های واردات خودرو نهایی شد ؛ ابلاغ مصوبه اصلاحی به گمرکات”

  1. امیر صالحی گفت:

    سلام بر تیم آحرین خودرو ممنون میشم بگید محدودیت ارزی داره این مصوبه یا نه؟ همون ۲۰ هزار دلاره یا سقف ارزی بالاتر رفته؟

    ۱
    ۰
  2. عباس گفت:

    باسلام و عرض ادب و احترام خدمت شما ومردم عزیز ایران اسلامی بنده بعنوان یک ایرانی از رییس جمهور سوال دارم مگه خودت تو انتخابات نگفتی من اگه رییس جمهور ورای بیاورم واردات خودرو را آزاد میکنم تعرفه صدرصدی یعنی چی مگه خودرو را شما تولید کردین پوول یک خودرو از مردم بدبخت ایران میگیرید خودرو را آزاد کنید این قصارگرانی خودرو بشکنه خودرو سازهابیدار شوندتا کی ما مردم خودرو بی کیفیت داخلی را به قیمت دوبرابر خودرو خارجی بخریم وسوارش بشیم با ترس ولرز مگه ما از مردم عراق و سایر کشورها چی کم داریم آقای رییس جمهور خجالت بکش واردات خودرو را ازادکتید

    ۹
    ۳
  3. ناشناس گفت:

    وقتی موتور سیکلت با قیمت ۴۰۰ میلیون عرضه میشود چطور انتظار کاهش قیمت خودرو باید داشت؟؟؟
    البته قیمت موتورسیکلت واقعی هست ولی قیمت خودرو دستوری…چند درصد جامعه صفر سوارند؟؟؟بیست درصد!!!
    چند درصد جامعه مصرف کننده لوازم یدکی هستن؟؟؟هشتاد درصد!!!
    حالا دولت و مثلا شورای رقابت پیگیر کاهش قیمت تمام شده خودرو هستند فقط برای بیست درصد جامعه ولی از آن طرف کسی پیگیر کاهش قیمت لوازم یدکی برای هشتاد درصد نیست…

    ۴
    ۱
  4. Alireza گفت:

    انقدر این تعرفه هارو تغییر دادن آخرش ما نفهمیدیم پارسال چی بود. تو لایحه بودجه چی بود. بعد جنگ که دولت کاهش داد چی بود. مجلس که با کاهش تعرفه دولت مخالفت کرد چی بود. الانم که میگن کاهش یافته مگه قبلش تعرفه ها چند درصد بود. هر روز یه ساز میزنن

    ۲
    ۰
  5. محسن گفت:

    دهن ملت سرویس کردید چقدر مصوبه آخه مردم گیج کردید با این اخبار خریداران رو کلافه و گیج کردید خودرو داره آرام آرام گرون میشه ، چقدر می‌خواید با خبر فیک و توخالی قیمت کنترل کنید

    ۲
    ۱
  6. MJYDJAFRZADH گفت:

    سلام من مجیدگل هستم خودروی خریدم وارداتی بوده بهمن ۱۴۰۳ میدونم شرکت ارسال کرده ولی نمیدونم کجا پیگیری کنم بعدازخرید وپرداخت چندساعت بعدش اطلاعات ومشخصات ازدست دادن چون هک شدم خاهش راهنمای کنید باید به گمرک مراجعه کنم یا جاهای دیگه

    ۱
    ۰
  7. رامتین گفت:

    تعرفه ۱۰۰ درصدی باعث افزایش قیمت خودرو نیست اما نوسان قیمت ارز هست. واقعا ادعای مضحکیه

    ۲
    ۰
    • رضا گفت:

      ای کاش تعرفه ۱۰۰ بگیریند
      تعرفه تا ۱۶۰ درصد به بالا هم میگریند
      اگر مردم اتحاد داشنه باشند ماشین های اشغال داخلی را نخرنید همه چیز درست میشه .ولی مردم ما به گرانی عادت مردن و کیف هم میکنند تا گران شد بیشتر هجوم میبرند و استقبار میکنند..
      اتفاقا بشون انعام هم میدن…..

      ۱
      ۰

Leave a Reply

لطفا جهت پاسخ دهی به دیدگاه خود از زبان فارسی استفاده نمایید.
توسی

طراحی و کدنویسی سایت آخرین خودرو توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

X