شهریور سرنوشت ساز بنزین در ایران

وزارت نفت اعلام کرد بنزین سوپر وارداتی با قیمت تمامشده در جایگاههای خاص عرضه میشود بدون تغییر سهمیه و نرخ یارانهای فعلی.
نقطه عطف سیاست بنزین شهریور ۱۴۰۴
شهریور ۱۴۰۴ بهعنوان ماه سرنوشتساز سیاست بنزین در ایران شناخته میشود. وزارت نفت با هماهنگی بخش خصوصی، واردات بنزین سوپر با کیفیت بالا را اجرایی کرده و آن را در جایگاههای خاص عرضه میکند. اتخاذ تصمیمات برای تغییر وضعیت بنزین در کشور به شکل جدی با صحبت های رئیسجمهور در جمع اصحاب رسانه آغاز شد و با مصاحبه وزیر نفت و اعلام موضوع اتصال کارت های سوخت به کارت های بانکی تا پایان شهریور رنگ رسمیت به خود گرفت.
حالا وزیر نفت بر نابرابریها و مشکلات توزیع سوخت تأکید کردهاند و تلاش شده فرآیند سوختگیری تسهیل شود. مصاحبه وزیر نفت نشان میدهد که این طرح یک خدمت جدید برای مردم است و سهمیههای ۶۰ و ۱۰۰ لیتری و قیمتهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بنزین بدون تغییر باقی میماند. دادههای فارس نیز تأکید میکنند عرضه محدود به دارندگان خودروهای مدل بالا و جایگاههای خاص خواهد بود و تغییر در یارانه عمومی رخ نمیدهد.
چالش هزینه و یارانه پنهان
با وجود اعلام نرخ حدود ۵۰ هزار تومان، هزینه واقعی واردات بنزین سوپر شامل حمل، انتقال و سود بخش خصوصی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است. این اختلاف نشاندهنده یارانه پنهان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی برای دولت است و محدودیت آزادسازی کامل قیمت سوخت همچنان باقی میماند. اگر دلار مبادلهای مبنا قرار گیرد، قیمت میتواند ۵۶ تا ۶۰ هزار تومان شود، اما واقعیت بازار و تقاضای مشتریان خاص، نرخ عملیاتی بالاتر را تعیین میکند.
البته این عدد نیز نمی تواند، عدد چندان منطقی برای بنزین سوپر با نرخ آزاد باشد، در ادامه به بررسی قیمت فوب بنزین سوپر میپردازیم.
مزایا و اهداف پنهان طرح
این طرح اهداف اقتصادی و اجتماعی مشخصی دارد: ایجاد جریان مالی برای بخش خصوصی، تأمین بنزین با کیفیت برای خودروهای مرفه، و آزمایش واکنش بازار نسبت به آزادسازی نسبی قیمت سوخت بدون تأثیر بر یارانه عمومی. مصرفکنندگان این بنزین خودروهای مدل بالا هستند و قیمت تمامشده بر اساس عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل و سود متعارف تعیین میشود. وزیر نفت نیز در مصاحبه خود بیان کرده که این اقدام یک خدمت جدید وزارت نفت است و هدف آن عرضه بنزین با کیفیت بالا بدون تغییر سهمیهها و نرخ یارانهای است.
تولید، مصرف و مقابله با قاچاق سوخت
به گفته فارس، تولید روزانه بنزین کشور حدود ۱۰۰ میلیون لیتر و مصرف روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر است. کسری ۲۰ میلیون لیتری از طریق واردات تأمین میشود. دولت با مقابله با بارنامههای صوری روزانه حدود ۴ تا ۵ میلیون لیتر صرفهجویی کرده و تولید گازوئیل حملونقل را به ۹۰ میلیون لیتر رسانده است. خودروهای گازوئیلی حدود ۴ میلیون دستگاه و خودروهای بنزینی و موتور سیکلت به تناسب هر ۴ موتور یک خودرو در نظر گرفته شدهاند. این اقدامات، جریان قاچاق و آربیتراژ سوخت به بازارهای همسایه را کاهش داده و دسترسی به سوخت با کیفیت برای مصرفکنندگان داخلی را بهبود میبخشد.
| شاخص | مقدار |
| تولید روزانه بنزین | ۱۰۰ میلیون لیتر |
| مصرف روزانه بنزین | ۱۲۰ میلیون لیتر |
| کسری تأمین از واردات | ۲۰ میلیون لیتر |
| صرفهجویی روزانه با کنترل بارنامههای صوری | ۴–۵ میلیون لیتر |
| تولید روزانه گازوئیل | ۹۰ میلیون لیتر |
جمعبندی تحلیلی
طرح واردات بنزین سوپر توسط بخش خصوصی، ضمن حفظ سهمیه و نرخ یارانهای، مسیر تازهای در سیاست سوختی ایران باز کرده است. این سیاست علاوه بر تأمین نیاز خودروهای مدل بالا، جریان مالی و سود برای بخش خصوصی ایجاد میکند و امکان کنترل بازار و مقابله با قاچاق را فراهم میسازد. شهریور ۱۴۰۴ ماه سرنوشتساز سیاست بنزین است و تجربه این طرح میتواند پایهای برای تصمیمگیریهای آینده در زمینه آزادسازی تدریجی قیمتها و بهبود کیفیت سوخت باشد.
ویدیوی معرفی بزرگترین شاسی بلند فولکس واگن ؛ ترامونت به ایران رسید





حدودا روزی پانزده میلیون دلار و در سال پنج میلیارد دلار صرف واردات بنزین میشود تا لندکروزها و پورشه ها و خودروهای پر مصرف پولدارها در خیابانها بتازند و به اقتصاد کشور نیشخند هم بزنند و دولت دچار کسری بودجه شود و خلق پول و نقدینگی کند و بهای آن را قشر ضعیف با تورم بپردازد و گردن پولدارها کلفت تر شود .